ook Z ruiters Trekken hun paard aan de teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rose21

Re: ook Z ruiters Trekken hun paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:37

Ik heb er zelfs 1 gezien op jumping amsterdam... voor de mensen die zondagavond op het dressuurgala waren weten denk ik wel wie ik bedoel...

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:45

dat die mensen dat zelf niet oor hebben hoe er naar hun gekeken word en zich dan niet doodschamen?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:43

Ik denk dat veel mensen het "in de krul" trekken met een moment dat het paard sterk wordt verwarren. Wat moet je dan doen? gewoon maar loslaten??? Als je je paard in het Z niet écht nageeflijk en aan de teugel kan laten lopen, dan kun je die oefeningen niet eens rijden. Of zijn er mensen die denken dat als je Z rijdt je paard nooit meer een vorm van correctie nodig heeft ofzo..

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:49

Starbreeze schreef:
Ik denk dat veel mensen het "in de krul" trekken met een moment dat het paard sterk wordt verwarren. Wat moet je dan doen? gewoon maar loslaten??? Als je je paard in het Z niet écht nageeflijk en aan de teugel kan laten lopen, dan kun je die oefeningen niet eens rijden. Of zijn er mensen die denken dat als je Z rijdt je paard nooit meer een vorm van correctie nodig heeft ofzo..

Als een paard sterk wordt los je dat op met je benen. Terugtrekken heeft geen zin.
Een flinke ophouding vind ik trouwens geen zagen, daar heb ik geen probleem mee.

Waar ik op doel zijn mensen die hun paard met 2 zwepen en sporen helemaal over het tempo heenjagen, daarbij lekker gaan zitten trekken en duwen.
Het is gewoon écht onzin dat Z ruiters beter rijden, ik ken zoveel mensen die nog geen Z zijn maar al zoveel ervaring hebben met paarden, jonge paarden, probleempaarden en die op elk paard kunnen stappen en wegrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:51

Denk jij dan dat trekken de oplossing is?
Denk je dat je dat wint tegen 600 kg paard?

Een flinke op houding van een seconde is wel wat anders dan een touwtrek wedstrijd wat je bij vele ziet. En daan maar raar vinden dat hij sterk is...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:01

Ja idd jullie hebben gelijk.
Alle Z ruiters trekken hun paard in de krul en kunnen niet rijden Vork

Volgens mij is continue aan de teugels trekken iets heel anders dan je paard ff tegenhouden op een moment dat dat nodig is.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:03

Nee, dát zeg ik niet.

En nu zeg je iets heel anders dan in je vorige post. Nu zeg iets wat ik nog kan opvatten als een ophouding. En ik je vorige post had je 't over terugtrekken als je paard sterk wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:03

Ja gamma, dat zeggen we toch Lachen

Maar jij hebt het over trekken en een sterk paard.
Dat los je simpelweg nooit op met terug trekken
Niet in de B, niet in de Z Lachen
Een ophouding is wat anders Lachen

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:07

Met trekken los je niets op, ophoudingen wel en met goed been gebruik je rijd hem met je benen over de rug. maar heel veel ruiters zie je steeds vaker zonder been rijden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:37

maaitjuh schreef:
Nee, dát zeg ik niet.

En nu zeg je iets heel anders dan in je vorige post. Nu zeg iets wat ik nog kan opvatten als een ophouding. En ik je vorige post had je 't over terugtrekken als je paard sterk wordt.

Nee maar als je in een *niet trainingsmoment*, een wedstrijd dus, een ophouding maakt en je paard loopt er doorheen, of wordt sterk/overenthousiast om wat voor reden dan ook. Dan kan het toch wel eens voorkomen dat je even wat meer in je handen hebt dan normaal? Als een paard met veel meer impuls gaat lopen voel je dat vaak ook voor in je handen, dat is niet meteen superlicht zoals op veel hoger niveau hoort.

Als ik jullie hoor praten lijkt het wel the perfect world!
Als je Z rijdt is dat geen garantie dat het altijd maar volgens het boekje lukt. Dat bedoelde ik. En als je dan iemand op wedstrijd ziet rijden waarbij het even niet lukt op dat moment, moet zo iemand dan maar afstappen?? Dat wil tich niet meteen zeggen dat zo iemand altijd zo rijdt??

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:39

Starbreeze schreef:
Ja idd jullie hebben gelijk.
Alle Z ruiters trekken hun paard in de krul en kunnen niet rijden Vork

Volgens mij is continue aan de teugels trekken iets heel anders dan je paard ff tegenhouden op een moment dat dat nodig is.

We zeggen toch niet dat alle Z-ruiters dierenbeulen zijn Verward
maar de meeste wel Ja Tong uitsteken haha, nee hoor. Het is gewoon schokkend hoeveel ruiters in de Z rijden die het eigenlijk nog niet kunnen.

En als er iemand een paard even tegen houd op het moment dat het nodig is zal je denk ik geen van ons horen klagen. Helaas zie je dat dit zogenaamde "moment" het hele proefje door. Dan noem ik het geen moment meer hoor.

edit: en vaak zie je de ruiter op meerdere wedstrijden, en op elke wedstrijd heeft die dan zo'n moment. Dan lijkt het me toch echt stug dat het trainen thuis anders gaat.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:41

verography schreef:
En als er iemand een paard even tegen houd op het moment dat het nodig is zal je denk ik geen van ons horen klagen. Helaas zie je dat dit zogenaamde "moment" het hele proefje door. Dan noem ik het geen moment meer hoor.

Bedoel je dan iemand die rukken geeft aan de teugels of iemand die een stevige aanleuning heeft, of waaruit maak jij dat op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:42

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:44

Starbreeze schreef:
verography schreef:

Bedoel je dan iemand die rukken geeft aan de teugels of iemand die een stevige aanleuning heeft, of waaruit maak jij dat op?

laten we zeggen iemand die even een goede zaag geeft om het paard op zijn plaats te zetten (ookal hoor je dat niet via het bit te doen). Ik zie erg vaak dat iemand gewoon erg aan het zagen is, of dat het paard niet aan de teugel loopt maar in de krul hangt. Aan de teugel lopen zie ik vor me dat het paard zelf netjes zijn hoofd rechthoud, en niet dat die aan het duiken is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:49

runningkawa schreef:
Gaan trekken win je simpel weg niet
Even niet lukken is wat anders dan paarden in het front getrokken met de achterbenen in tokio en de rug op de grond :)

En hiermee ben ik het volledig eens!
Maar dan is het ook duidelijk dat het paard niet over de rug gaat!

Mijn beleving is dat veel ruiters niet eens weten dat een aanleuning best flink kan zijn (stevig maar verend! wat je er achter in drijft van je voor op) en dus verwarren met het in de krul trekken. Aan de teugel en over de rug rijden is een positieve spierspanning, als iemand de teugels losgooit loopt het paard niet meer hetzelfde. Ik bedoel Z is ook nog steeds basis, maar er wordt af en toe al gesproken over zulke lichte aanleuningen in de B alsof het een GP paard is. En daar stoor ik me aan.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:51

verography schreef:
laten we zeggen iemand die even een goede zaag geeft om het paard op zijn plaats te zetten (ookal hoor je dat niet via het bit te doen). Ik zie erg vaak dat iemand gewoon erg aan het zagen is, of dat het paard niet aan de teugel loopt maar in de krul hangt. Aan de teugel lopen zie ik vor me dat het paard zelf netjes zijn hoofd rechthoud, en niet dat die aan het duiken is.

Een paard loopt niet uit zichzelf zo, een ruiter rijdt zo dat er een positieve spierspanning ontstaat, van de achterbenen tot aan de mond, een soort boog en dat moet je voor opvangen. Maar zagen is natuurlijk niet de juiste manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:51

Toch wil ik in geen enkele klasse een zwaar paard.
Ook niet in de Z.
Ik heb daar persoonlijk een gruwelijke hekel aan Lachen

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:53

Even de ontspanning in de rug weggelaten want daar heb ik totaal geen kijk op maar dit zijn dus foto’s van wat ik wel vind kunnen en wat ik iets te vaak zie:
Wel: http://www.mijnalbum.nl/Foto=DB7XQ4F3

Zij was hier aan het los draven, maar helaas rijden heel veel ruiters zo hun paard aan ‘de teugel’
Niet: http://www.mijnalbum.nl/Foto=TZDGOCFZ

Tuurlijk is er stevige aanleuning, maar dan houd de ruiter tog echt wel zijn handen stil of maakt die wat kleine/grote ophoudingen. En ik snap ook zeker dat het paard niet uitzichzelf zo mooi blijft lopen, maar is het niet de ruiter zijn verantwoordelijkheid om het paard zodanig op te vangen dat het niet gaat hangen / duiken.

alleen te vaak zie je bij ruiters dat ze zagen en dan het dier hard vasthouden. Dat bedoel ik idg met in de krul trekken

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:53

runningkawa schreef:
Toch wil ik in geen enkele klasse een zwaar paard.
Ook niet in de Z.
Ik heb daar persoonlijk een gruwelijke hekel aan Lachen

Ze mogen van mij ook absoluut niet hangen Knipoog
Maar het ene paard vind een wat steviger contact prettiger en de ander een wat lichter. Het is stevig maar door het veren licht tegelijk. Maar het is onzin dat een aanleuning meteen 2 gram is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:54

Maar ook geen kilo Lachen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:57

verography schreef:
Even de ontspanning in de rug weggelaten want daar heb ik totaal geen kijk op maar dit zijn dus foto’s van wat ik wel vind kunnen en wat ik iets te vaak zie:
Wel: http://www.mijnalbum.nl/Foto=DB7XQ4F3

Zij was hier aan het los draven, maar helaas rijden heel veel ruiters zo hun paard aan ‘de teugel’
Niet: http://www.mijnalbum.nl/Foto=TZDGOCFZ

Tuurlijk is er stevige aanleuning, maar dan houd de ruiter tog echt wel zijn handen stil of maakt die wat kleine/grote ophoudingen. En ik snap ook zeker dat het paard niet uitzichzelf zo mooi blijft lopen, maar is het niet de ruiter zijn verantwoordelijkheid om het paard zodanig op te vangen dat het niet gaat hangen / duiken.

alleen te vaak zie je bij ruiters dat ze zagen en dan het dier hard vasthouden. Dat bedoel ik idg met in de krul trekken

Dat losdraven is prima zo mits het paard de ah er goed bij heeft en dat heeft dit paard, dus ik vind dit mooi.

Bedoel jij het achter de loodlijn lopen?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:57

O nee hoor, mijn paard loopt echt niet super licht in de aanleuning. Sommige momenten wel, maar sommige ook niet.
Maar dan ga ik niet trekken, daar wordt ze alleen maar zwaarder van. Ik accepteer dat bij haar, juist omdat ze nog lang geen Z niveau loopt en dat lichamelijk nog niet aankan.

Reden dat ik zo fel reageer is misschien ook wel omdat ik mensen ken die Z rijden en daarom helemaal opgehemeld worden door omstanders, terwijl zij dus echt niet leuk met hun paard omgaan.
Daarnaast ken ik ook heel veel Z ruiters die dat wel doen, dus ik wil echt niet zeggen dat alle Z ruiters zo zijn.

Ik heb trouwens wel altijd het idee dat als je voor opvangt wat je achter erin stopt en je blijft dat voelen in je handen, dat je paard dan alleen maar op de voorhand en op jou handen aan het hangen is?
Dit kan natuurlijk in ergere en in minder ergere mate maar ik vind het geen fijn gevoel.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:58

runningkawa schreef:
Maar ook geen kilo Lachen

Nee das ook wel veel Haha!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:58

Die foto's vind ik trouwens wel een prima beeld geven. Ja

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:59

ja dit was maar een voorbeeld (vandar dat ik ook zei dat zij aan het losdraven was, aangezien ik hara wel netjes vind rijden) maar heermee bedoel ik echt dat ik vaak zie dat een paard helemaal rond loopt met de neus richting borst i.p.v. richting grond (dus alsof ze zich voorbereiden om te duiken), zonder dat ze aan het losdraven zijn en zonder dat de achterhand er goed onder zit.