Kies jij voor een zweep of spoor?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Re: Kies jij voor een zweep of spoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:21

Geen van beide, sporen 1x mee gereden maar geen verschil, en zweep is zo irritant om vast te houden. Binnen is het ene keer wel nodig, andere keer niet (in't begin is ze niet zo voorwaarts maar als je 1x een tikje geeft gaat ze gelijk gek doen) en buiten is ze wel lekker voorwaarts Lachen

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:52

Zweep. Ik rij veel buiten (4 dagen per week en 1 keer per week les in de manege) en vind het niet nodig om sporen te gebruiken als je alleen buiten rijd.

__Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:57

Sporen, om mijn hulpen te verfijnen. Als ik buitenrij helemaal niks Lachen

Mulano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:56

Ik rijdt überhaupt met niks.. Een zweep houdt irritant vast, en ik ben altijd bang met sporen dat ik 'm lek prikt. Maar m'n vzpaardje heeft 't ook niet nodig, dus waarom zou ik er dan mee gaan rijden.. Knipoog

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:34

Spoor. Ik rijd eigenlijk geen van mijn paarden met zweep. Een spoortje gebruik ik wanneer ik hem nodig heb en verder kan ik mijn onderbenen gewoon af laten hangen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:57

Bij mij, ligt dat eraan op welk paard ik rijd, als ik op een (lompe) haflinger rijd bijvoorbeeld, rij ik liever met zweep, maar bij een dressuurpaardje liever met sporen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:51

Een zweepje en sporen hebben een verschillend doel. Een spoor vervangt geen zweepje en een zweepje vervangt geen spoor. Je kan beide ook wel of niet gebruiken. Als je redelijk tot goed rijdt heb je geen zweep en spoor nodig in deze fase. Gebruik een zweepje in deze fase. De kunst is alleen om het zweepje op de goede manier te gebruiken. Je moet geen kracht met een zweep gebruiken. Je moet er heel soepel/handig mee om kunnen gaan en ongezien het paard op de goede plek kunnen (aan)raken. Dus niet de ene keer goed en de andere keer slecht, gewoon altijd goed. Ik leer op de grond ruiters om blindelings de goede plek en de juiste mate van zweep gebruik te vinden. Ook met een longeerzweep moet je met het slagkoord blindelings de goede plek kunnen (aan)raken. Zweepgebruik is geen slaan of harde tikken uitdelen.

Voorbeeld:
Als drijven met de kuit niet helpt, moet je achter jouw kuit het paard met het zweepje raken, zodat het paard weet dat kuitdruk voorwaarts is. Die link moet het paard zelf leggen. Dus kuitdruk, paard geen reactie. Nog een keer kuitdruk, geen reactie of te weinig reactie, weer kuitdruk met tik. Even paard de kans geven om de link te leggen. Kuitdruk, paard geeft reactie. Zo niet weer herhalen. Na 1-3 keer weet elk paard wat met kuitdruk bedoeld wordt en wat je wilt.

De inwerking van een zweepje en een spoor op het paard is verschillend. De reactie van het paard is ook verschillend. Per paard kan op dezelfde hulp, de reactie verschillen bij verschillende paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:54

Wijs gesproken weer Goofy.

Mhstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:54

ligt aan paard, graad van africhting ed

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:03

KsVrPy schreef:
Spoor. Zweep vind ik zo'n gekloot en Patty is er bang voor (gevolg: Run, run, run, so fast as you can Rolleyes).

Dan zou ik juist met zweep gaan rijden om m te leren dat t helemaal niet eng is.
ook gewoon met de zweep aaien over het hele lichaam dat je paard er weer vertrouwen in krijgt en dus niet een conclusie trekt van zweep erbij is klappen vangen.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:06

volgens mij zijn er op bokt al ongelofelijk veel discussies geweest over zweep of spoor.. maar goed Tong uitsteken

ik rijd bij mijn ze met spoor en zweep heb een stil been dus zit er niet de hele tijd in te "porren" en de zweep is alleen om mijn beestjes te leren dat ze niet op de voorhand moeten vallen maar van achteren moeten gaan "zitten" en leren zichzelf te gaan dragen Knipoog

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:12

Ik vind niet dat je sporen en een zweep met elkaar kunt vergelijken.
Sporen zijn bedoeld om je hulpen te verfijnen en niet om hem even een extra por te geven om wat harde door te lopen.
Een zweep is bedoeld om je paard een zogeheten corrigerend tikje te geven wanneer hij niet luistert.
Vind deze vergelijking dus een beetje raar

Zelf heb ik een tijdje met sporen gereden, maar daar ben ik nu vanaf gestapt, omdat ik het idee heb dat ik mijn benen niet stil genoeg kan houden om met sporen te rijden.
Vind dat je eerst goed moet leren omgaan met die dingen voordat je er aan begint.
Een zweep gebruik ik wel om hem af en toe bij te tikken wanneer hij niet luistert.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:47

ik rij mijn haflinger met niks, en met andere paarden als het echt zou moeten ( nog nooit gehad) met zweep.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:17

Alleen met sporen, want als ik alleen al een zweep pak gaat ze rennen Bloos

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:23

Ik rijd alleen met een zweepje die ik 9 van de 10 keer niet eens nodig heb Tong uitsteken

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 23:18

Citaat:
Spoor. Zweep vind ik zo'n gekloot en Patty is er bang voor (gevolg: Run, run, run, so fast as you can Rolleyes).

Als dat probleem optreedt, is het heel gemakkelijk op te lossen.
Juist door de andere aanpak te kiezen, los je geen probleem op, je verschuift het probleem, waardoor je denkt dat je het nu oplost. Als je verder komt, loop je vast.
Een paard mag niet rennen voor de zweep, dat is vluchten. Dat geeft een aantal duidelijke zaken aan, die je op moet lossen. Een paard leer je dat heel snel en gemakkelijk af. Met een spoor los je dit probleem beslist niet op. Als je daar een spoor voor gebruikt, moet je niet verwachten dat je met rijden wat verder komt.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:29

Ies_ schreef:
Zweepje, met sporen heb ik ook nog nooit gereden.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:32

het liefst rijd ik met geen van beide...

als het dan nodig is, pak ik er een zweepje bij, om hem zo even op z'n kont te kriebelen...

sporen doe ik alleen met wedstrijden om.. waarom?? omdat die vervelende leren laarzen zo stug zijn en ik dan niet duidelijk met mn been kan wezen voor hem...

mijn motto.. paard moet op eigenbenen lopen, zonder zweep en spoor, als je dat is gelukt, dan kan je eens gaan kijken hoe verder

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:32

Ik rij mijn verzorgpony ook nooit met zweep, omdat ze er helemaal opgefokt van raakt. Daarnaast is het gewoon niet nodig en ik vind het onzin om een paard met zweep te rijden als dat niet nodig is. Dat mag jij het probleem verschuiven noemen, maar dat vind ik dan een beetje een vreemde term.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 20:33

Dat ligt er maar helemaal aan, op eigen paarden is geen van beide vaak nodig (tenzij het een paard is dat hoog dressuur loopt, dan kan je met spoortjes fijnere hulpen geven). Met paarden die slecht voorwaarts lopen op je been gebruik ik vaak spoortjes en een zweep gebruik ik als ik op een paard rij dat gewoon af en toe een zweep nodig heeft, geen 'constante' hulpen nodig heeft en simpelweg even 'bijgetikt' moet worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 20:34

k rij nooit met zweep, altijd met spoor Lachen

xLiekeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:49

zweep

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:51

Ik kan me voorstellen dat een spoor fijner is; je kunt dan altijd aan de goede kant inwerken/corrigeren.
Ikzelf rijd niet met sporen omdat ik te gauw per ongeluk prik. Met een zweep dus (die ik gelukkig zelden nodig heb)

Een heel groot voordeel van de zweep is, dat je op een buitenrit er goed horzels mee weg kan jagen.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:44

saskiakefie schreef:
Bij mij, ligt dat eraan op welk paard ik rijd, als ik op een (lompe) haflinger rijd bijvoorbeeld, rij ik liever met zweep, maar bij een dressuurpaardje liever met sporen.

haflingers zijn niet lomp sas Boos! Stoom uit je oren

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:52

Meestal zonder beide.
Soms met een zweep, als hij niet de reactie geeft die hij hoort te doen. Verder reageert hij goed op mn been dus is er verder niks nodig Lachen