Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:Als ik druk bezig ben met mijn paard om hem onder controle te houden met zijn pellham in, dan ben ik heel blij dat ik dit kan doen zonder vier teugels in mijn handen te hebben want correct gebruik daarvan is bij vele erg ver te zoeken.
Lara_Silver schreef:Ja daar hik ik dus ook zo tegen op, ruiters die hun paarden voor buiten een enorm scherp bit inhangen "omdat hij anders niet te houden is" , dan is er dus iets mis, want een enthousiast paard let wel degelijk nog op de ruiter, en zal zich zelfs na een schrikreactie weer moeten laten kalmeren.
Wil je een paard stoppen met een bit zul je het rond zijn benen moeten binden.
Mijn persoonlijke mening is dat als je je paard buiten alleen kan houden als er bij wijze van een mes in zijn mond ligt je dus nog niet kapabel bent om met dat paard naar buiten te gaan...(dit heeft niks met rijkunsten te maken, of hoe lang iemand rijde, nog met het niveau, het is gewoon luiheid omdat het anders te lang duurt er op te oefenen bijvoorbeeld) maar goed dat is mijn mening.
Citaat:Het wordt dan een echt gevecht en aangezien ik enkel dressuur ohz rijdt voor de training voor het mennen is me dat gevecht niet waard. Mijn paard reageert super op de pelham, ze is heerlijk licht en ik heb echt niks in mijn handen. wat wel het geval zou zijn als ik haar naar beneden zou dwingen op de pelham.
runningkawa schreef:Citaat:Het wordt dan een echt gevecht en aangezien ik enkel dressuur ohz rijdt voor de training voor het mennen is me dat gevecht niet waard. Mijn paard reageert super op de pelham, ze is heerlijk licht en ik heb echt niks in mijn handen. wat wel het geval zou zijn als ik haar naar beneden zou dwingen op de pelham.
je hebt normaal een gevecht maar me de pelhalm is hij lekker licht
Denk je dat dat komt omdat het voor het paard zo fijn aanvoelt in de mond?
Nee het doet hem zo onwijs zeer dat hij maar besluit om voor je af te buigen...Zo heftig is het gevoel voor hem, dat je idd niet eens hoeft te trekken, wat je nu al doet is al erg heftig...
Dit zou ik dus echt nooit bij mijn paard willen doen..nooit
sorry, dit bericht zal vast niet blij in ontvangst genomen worden, maar helaas, kan er niets anders van makeb

Sentido schreef:mijn teugels zijn gewoon op de "normale" plaatsen bevestigd, dus een aan de bitring boven bij de stang en een onder voor de kantelwerking.
hoezo?
Yamcha schreef:elsie1 schreef:ben ik niet helemaal mee eens, want de druk ligt er dan tussenin. Het punt waar je teugels druk geven op die riempjes is in een driehoek en dit is altijd in het midden.
De zogenaamde pelhariempjes maken dat je geen correct gebruik kunt maken van de hefboomwerking. Dat geeft naar het paard toe erg onduidelijke teugelhulpen. Dat in de eerste plaats. De pelham is een heel specifiek bit, wat de ruiter veel mogelijkheden geeft wat de inwerking betreft. Dat betekent heel simpel dat je toch behoorlijk goed moet kunnen rijden om een pelham goed te kunnen gebruiken. Met pelhamriempjes versimpel je het gebruik ervan voor jezelf, maar naar het paard toe wordt het erg ingewikkeld. Daardat het paard alles in een keer voelt, weet hij niet meer of hij moet nageven, meer moet verzamelen, wat dan ook... het is idd zoals Dabo zegt "paardje-pesten"elsie1 schreef:Als je niet kunt rijden met dubbele teugels mag je imo niet eens aan een pelham denken. Je hebt dan je handen niet onder controle en bij een ongecontroleerde ruiter wordt een pelham een martelwerktuig. En buiten dat zou je zonder moeten kunnen. Je hebt heus geen pelham nodig. Ieder paard zou op een trens (in alle verschillende vormen en maten die een trens kan hebben) te rijden moeten zijn.Het is natuurlijk beter dat je een pellham rijdt met dubbele teugels maar niet iedereen kan het rijden met dubbele teugels. En mss toch zo'n bit nodig hebben.elsie1 schreef:Als ik druk bezig ben met mijn paard om hem onder controle te houden met zijn pellham in, dan ben ik heel blij dat ik dit kan doen zonder vier teugels in mijn handen te hebben want correct gebruik daarvan is bij vele erg ver te zoeken.
Nogmaals: als je niet correct met 4 teugels kunt rijden, moet je geen bit met dubbele teugels gebruiken. En een bit is niet bedoeld om het paard te controleren, dan zou je het om de benen moeten binden. Je controleert het tempo, het lichaamsgebruik en de richting met je zit, gewicht en je benen. Het bit is er alleen voor de aanleuning, maar de nageeflijkheid en controle komen uit de eerste plaats vanuit de achterkant.
Nog eens ik gebruik de pellham enkel op grote wandelingen en heb hem zo nog maar twee keer gebruikt, maar twee keer is teveel natuurlijk als het echt zo een marteling is. Ik wist het echt niet, maar ik hou er zeker rekening mee in de toekomst. En nog eens andere mensen hun mening vragen. Yamcha schreef:@ Sentido: ik zie de paarden in je profiel vaak met de mond open lopen. Ook valt het me op dat je veel druk op de onderste teugel hebt.

runningkawa schreef:als je graag je paard wil verpesten mag dat
Of je moet echt echt met een losse teugel rijden, maar er zijn veel mensen die zeggen dat ze dat doen, maar dat toch niet kunnen.
Vergeet niet, eerst komen zit en been hulpen, dan pas teugelhulpen.
Dus je paard heeft al enkele hulpen genegeerd als je echt aan de teugel moet gaan terkken bij een gewoon bit
Ik wil enkel meer te weten komen over de pellham.
Lara_Silver schreef:Ja daar hik ik dus ook zo tegen op, ruiters die hun paarden voor buiten een enorm scherp bit inhangen "omdat hij anders niet te houden is" , dan is er dus iets mis, want een enthousiast paard let wel degelijk nog op de ruiter, en zal zich zelfs na een schrikreactie weer moeten laten kalmeren.
Wil je een paard stoppen met een bit zul je het rond zijn benen moeten binden.
Mijn persoonlijke mening is dat als je je paard buiten alleen kan houden als er bij wijze van een mes in zijn mond ligt je dus nog niet kapabel bent om met dat paard naar buiten te gaan...(dit heeft niks met rijkunsten te maken, of hoe lang iemand rijde, nog met het niveau, het is gewoon luiheid omdat het anders te lang duurt er op te oefenen bijvoorbeeld) maar goed dat is mijn mening.
, maar ja dan moet hij nog terug komen in snelheid of gang als het moet. runningkawa schreef:nee, als een paar de pijn te groot ervaart dan gaat hij of helemaal omhoog en trek je hem achterover oid
Of hij denkt, dit is me te veel en buigt af
en dat gaat om de pelhalm en ervaringen
Als iemand zegt, en wie maakt me niet uit, hij buigt af hij is licht op een stang bit, maar niet op een gewone trens, dan weet je dat het paard dat doet uit de pijn prikkels..elk paard..geen 1 uitgezonderd...
Dat heeft dan namelijk niks meer met RT oplossen te maken
edit:
in je profiel rij je maar met 1, strakke, teugel.
Niet om je aan te vallen, in tegendeel.
Maar durf aub ff in de speigel te kijken qua rijden...
Ga goede les halen en los het anders op
, dan wordt er toch gesproken over het paard laten afbuigen voor de druk? Dus druk houden totdat hij nageeft? Ik heb een instrukteur gehad die wilde dat ik zo ging rijden. Nou bij mijn paard kun je dat een uur doen, afbuigen voor de druk doet hij niet en ik ben totaal gesloopt nadien. MIjn paard is alleen maar sterker door geworden. Maar goed hij legde uit, teugels op maat, dus echt de maat zoals een paard dan verzameld loopt, ik doe steeds een stukje korter bij nageven (zal wel fout zijn), en dan die druk vasthouden, hij zegt dan dat het paard van de druk af wil en dan nageeft, dan belonen en druk loslaten. Ik zal wel een debiel van een paard hebben, maar hij doet het zo niet, snapt hij kennelijk niet.