pelham bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: pelham bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:56

Ja daar hik ik dus ook zo tegen op, ruiters die hun paarden voor buiten een enorm scherp bit inhangen "omdat hij anders niet te houden is" , dan is er dus iets mis, want een enthousiast paard let wel degelijk nog op de ruiter, en zal zich zelfs na een schrikreactie weer moeten laten kalmeren.
Wil je een paard stoppen met een bit zul je het rond zijn benen moeten binden.
Mijn persoonlijke mening is dat als je je paard buiten alleen kan houden als er bij wijze van een mes in zijn mond ligt je dus nog niet kapabel bent om met dat paard naar buiten te gaan...(dit heeft niks met rijkunsten te maken, of hoe lang iemand rijde, nog met het niveau, het is gewoon luiheid omdat het anders te lang duurt er op te oefenen bijvoorbeeld) maar goed dat is mijn mening.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:59

Citaat:
Als ik druk bezig ben met mijn paard om hem onder controle te houden met zijn pellham in, dan ben ik heel blij dat ik dit kan doen zonder vier teugels in mijn handen te hebben want correct gebruik daarvan is bij vele erg ver te zoeken.

ik vind het juist veel makkelijk om met dubbele teugel te rijden. ik kan precies aangeven als het echt fout gaat dan pak ik de onderste er bij, kleine ophouding is genoeg. en voor de rest houd ik deze teugel losjes in mijn hand en rijdt ik op de bovenste.
ik rijd ook met een pelham voor de dressuur stukjes (3/4 keer per week) ik doe dit omdat mijn paard tegen elk ander bit dat ik tot nu toe heb geprobeert er tegenin gaat op de lichtste teugeldruk. Het wordt dan een echt gevecht en aangezien ik enkel dressuur ohz rijdt voor de training voor het mennen is me dat gevecht niet waard. Mijn paard reageert super op de pelham, ze is heerlijk licht en ik heb echt niks in mijn handen. wat wel het geval zou zijn als ik haar naar beneden zou dwingen op de pelham.
wat hier al eerder gezegt is een pelham is echt een uiterste geval, enkel als je je handen super stil houdt en met dubbele teugel kunt rijden vind ik dat het verantwoord is. ook moet het zo zijn dat je je paard niet gaat dwingen in de krul te lopen, je moet er net zo op rijden als een gewoon bit. zo niet nog zachter. De lichtste hulpen bij een dubbel gebroken trens komen nu strenger over, daarom denk ik dat mijn paard er goed op reageert. ze wil graag duidelijkheid en dat kun je met zo'n bit wel goed geven mits je met dubbele teugel rijdt ja.
ook mag je vind ik dit bit pas gebruiken nadat je er veel begeleiding bij hebt gehad en precies weet hoe je ermee moet rijden.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:59

Lara_Silver schreef:
Ja daar hik ik dus ook zo tegen op, ruiters die hun paarden voor buiten een enorm scherp bit inhangen "omdat hij anders niet te houden is" , dan is er dus iets mis, want een enthousiast paard let wel degelijk nog op de ruiter, en zal zich zelfs na een schrikreactie weer moeten laten kalmeren.
Mijn persoonlijke mening is dat als je je paard buiten alleen kan houden als er bij wijze van een mes in zijn mond ligt je dus nog niet kapabel bent om met dat paard naar buiten te gaan...(dit heeft niks met rijkunsten te maken, of hoe lang iemand rijde, nog met het niveau, het is gewoon luiheid omdat het anders te lang duurt er op te oefenen bijvoorbeeld) maar goed dat is mijn mening.

Amen Afgod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 21:02

Citaat:
Het wordt dan een echt gevecht en aangezien ik enkel dressuur ohz rijdt voor de training voor het mennen is me dat gevecht niet waard. Mijn paard reageert super op de pelham, ze is heerlijk licht en ik heb echt niks in mijn handen. wat wel het geval zou zijn als ik haar naar beneden zou dwingen op de pelham.

je hebt normaal een gevecht maar me de pelhalm is hij lekker licht

Denk je dat dat komt omdat het voor het paard zo fijn aanvoelt in de mond?
Nee het doet hem zo onwijs zeer dat hij maar besluit om voor je af te buigen...Zo heftig is het gevoel voor hem, dat je idd niet eens hoeft te trekken, wat je nu al doet is al erg heftig...

Dit zou ik dus echt nooit bij mijn paard willen doen..nooit

sorry, dit bericht zal vast niet blij in ontvangst genomen worden, maar helaas, kan er niets anders van makeb

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 21:05

runningkawa schreef:
Citaat:
Het wordt dan een echt gevecht en aangezien ik enkel dressuur ohz rijdt voor de training voor het mennen is me dat gevecht niet waard. Mijn paard reageert super op de pelham, ze is heerlijk licht en ik heb echt niks in mijn handen. wat wel het geval zou zijn als ik haar naar beneden zou dwingen op de pelham.

je hebt normaal een gevecht maar me de pelhalm is hij lekker licht

Denk je dat dat komt omdat het voor het paard zo fijn aanvoelt in de mond?
Nee het doet hem zo onwijs zeer dat hij maar besluit om voor je af te buigen...Zo heftig is het gevoel voor hem, dat je idd niet eens hoeft te trekken, wat je nu al doet is al erg heftig...

Dit zou ik dus echt nooit bij mijn paard willen doen..nooit

sorry, dit bericht zal vast niet blij in ontvangst genomen worden, maar helaas, kan er niets anders van makeb

ik ga er niet op in omdat je niet weet hoe mijn paard is en ook niet hoe ik rijdt. ik heb het geprobeert uit te leggen maar laat maar. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 21:06

dat zei ik al, dat word niet goed ontvangen Lachen

je reactie van je paard zegt genoeg over hoe hij het voelt en ervaart
Daarvoor hoef ik paard en ruiter niet te zien, is gewoon logisch denk werk

En dat is dus precies waarom ik tegen de pelham en gelijke bitten ben.
Ff denken en je snapt de reactie van een paard, waarom hij ineens wel afbuigt. Maar zo moeilijk om dan te zeggen, verhip..ik rij dus zo..

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 21:11

hoezo wordt niet goed ontvangen? sorry maar het maakt mij echt niks uit dat jij het zo denkt.
ik ken mijn paard en niet elk paard is het zelfde.
als ik zou trekken of te veel druk zou geven dan is het enigste wat ze doet terug trekken of hangen.. hoe scherp je bit ook is.
alleen vind ik het wel jammer omdat dat altijd te moeten uitleggen. maar goed, het ging volgens mij om de ervaringen met een pelham en niet om hoe ik mijn paard rijdt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 21:13

@Sentido: waaraan is jou teugel bevestigd als ik mag vragen?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 21:15

mijn teugels zijn gewoon op de "normale" plaatsen bevestigd, dus een aan de bitring boven bij de stang en een onder voor de kantelwerking.
hoezo?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 21:16

Ik rijd in de bak gewoon met een dubbelgebroken bit en buiten toch altijd met een stang met hefboomwerking. Die bolle van mij is nergens bang voor gaat er ook niet vandoor in de zin van rennend paard over straat. Maar hij loopt gewoon zo graag, hij is zo enthousiast. Voor mij is het kiezen uit 2 kwaden, als ik m op een gewoon bit rijd, dan heb ik blaren op mijn handen zeg maar. En als ik met dit bit rijd, kan ik even een ophouding maken van he joh, ik ben er ook nog. En wat Lara zegt zal best, maar buitenrijden is het leukste wat er is. En mijn paardje is enthousiast, moet ik dat gaan indammen door (hoe zou ik niet eens weten) En we moeten altijd langs de prov weg, en dan is het bij mij better safe than sorry Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 21:18

nee, als een paar de pijn te groot ervaart dan gaat hij of helemaal omhoog en trek je hem achterover oid
Of hij denkt, dit is me te veel en buigt af

en dat gaat om de pelhalm en ervaringen
Als iemand zegt, en wie maakt me niet uit, hij buigt af hij is licht op een stang bit, maar niet op een gewone trens, dan weet je dat het paard dat doet uit de pijn prikkels..elk paard..geen 1 uitgezonderd...
Dat heeft dan namelijk niks meer met RT oplossen te maken

edit:
in je profiel rij je maar met 1, strakke, teugel.

Niet om je aan te vallen, in tegendeel.
Maar durf aub ff in de speigel te kijken qua rijden...
Ga goede les halen en los het anders op

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 21:28

Sentido schreef:
mijn teugels zijn gewoon op de "normale" plaatsen bevestigd, dus een aan de bitring boven bij de stang en een onder voor de kantelwerking.
hoezo?

Omdat, dit heel veel uit maakt voor de werking van het bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:57

@ Sentido: ik zie de paarden in je profiel vaak met de mond open lopen. Ook valt het me op dat je veel druk op de onderste teugel hebt.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:24

Yamcha schreef:
elsie1 schreef:
ben ik niet helemaal mee eens, want de druk ligt er dan tussenin. Het punt waar je teugels druk geven op die riempjes is in een driehoek en dit is altijd in het midden.

De zogenaamde pelhariempjes maken dat je geen correct gebruik kunt maken van de hefboomwerking. Dat geeft naar het paard toe erg onduidelijke teugelhulpen. Dat in de eerste plaats. De pelham is een heel specifiek bit, wat de ruiter veel mogelijkheden geeft wat de inwerking betreft. Dat betekent heel simpel dat je toch behoorlijk goed moet kunnen rijden om een pelham goed te kunnen gebruiken. Met pelhamriempjes versimpel je het gebruik ervan voor jezelf, maar naar het paard toe wordt het erg ingewikkeld. Daardat het paard alles in een keer voelt, weet hij niet meer of hij moet nageven, meer moet verzamelen, wat dan ook... het is idd zoals Dabo zegt "paardje-pesten"

elsie1 schreef:
Het is natuurlijk beter dat je een pellham rijdt met dubbele teugels maar niet iedereen kan het rijden met dubbele teugels. En mss toch zo'n bit nodig hebben.
Als je niet kunt rijden met dubbele teugels mag je imo niet eens aan een pelham denken. Je hebt dan je handen niet onder controle en bij een ongecontroleerde ruiter wordt een pelham een martelwerktuig. En buiten dat zou je zonder moeten kunnen. Je hebt heus geen pelham nodig. Ieder paard zou op een trens (in alle verschillende vormen en maten die een trens kan hebben) te rijden moeten zijn.

elsie1 schreef:
Als ik druk bezig ben met mijn paard om hem onder controle te houden met zijn pellham in, dan ben ik heel blij dat ik dit kan doen zonder vier teugels in mijn handen te hebben want correct gebruik daarvan is bij vele erg ver te zoeken.

Nogmaals: als je niet correct met 4 teugels kunt rijden, moet je geen bit met dubbele teugels gebruiken. En een bit is niet bedoeld om het paard te controleren, dan zou je het om de benen moeten binden. Je controleert het tempo, het lichaamsgebruik en de richting met je zit, gewicht en je benen. Het bit is er alleen voor de aanleuning, maar de nageeflijkheid en controle komen uit de eerste plaats vanuit de achterkant.

Ik sta daar wel van te kijken want dit is mij nog nooit verteld geweest door prof mensen waar ik opgeleid van wordt? Dit is bij de cavalerie in brussel, ik krijg les van de lesgever die daar de paarden leert en de politie te paard leer rijden. Ik moet wel zeggen dat ze ook met pellham rijden en dit wel met vier teugels maar er is mij niet verteld geweest dat het met die pellham riempjes niet goed is ofzo. Ik zal het zeker en vast een vragen wat ze ervan vinden. Als het zo is dan zal ik maar gaan leren rijden op vier teugels. Knipoog Nog eens ik gebruik de pellham enkel op grote wandelingen en heb hem zo nog maar twee keer gebruikt, maar twee keer is teveel natuurlijk als het echt zo een marteling is. Ik wist het echt niet, maar ik hou er zeker rekening mee in de toekomst. En nog eens andere mensen hun mening vragen.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:26

Yamcha schreef:
@ Sentido: ik zie de paarden in je profiel vaak met de mond open lopen. Ook valt het me op dat je veel druk op de onderste teugel hebt.

Dus het is dan beter als je een pellham gebruikt ofwel
- met vier teugels
- in de bovenste ring of in de onderste
- niet in beide met de pellhamriempjes

Is het zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:28

altijd met 2 teugels (of 4 hoe je het noemen wilt)
1 teugel aan de ring, 1 teugel aan de hefboom
Je rijd op de bovenste, onderste geen druk
Pas als je paard door je gewone hulp heen loopt pak je de onderste teugel erbij.

Maar goed, ik denk dat dat allemaal niet nodig is bij de juiste training...

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:32

en mag je bv alleen op de onderste gaan rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:36

als je graag je paard wil verpesten mag dat Ja

Of je moet echt echt met een losse teugel rijden, maar er zijn veel mensen die zeggen dat ze dat doen, maar dat toch niet kunnen.

Vergeet niet, eerst komen zit en been hulpen, dan pas teugelhulpen.
Dus je paard heeft al enkele hulpen genegeerd als je echt aan de teugel moet gaan terkken bij een gewoon bit Lachen

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:39

@ yamcha

jij schreef

Nogmaals: als je niet correct met 4 teugels kunt rijden, moet je geen bit met dubbele teugels gebruiken. En een bit is niet bedoeld om het paard te controleren, dan zou je het om de benen moeten binden. Je controleert het tempo, het lichaamsgebruik en de richting met je zit, gewicht en je benen. Het bit is er alleen voor de aanleuning, maar de nageeflijkheid en controle komen uit de eerste plaats vanuit de achterkant.

Ik ben ook niet altijd eens met wat velen zeggen dat je een zwaarder bit niet moet hebben om je paard te controleren enzovoort enzovoort...... .

Maar hoe komt het dan dat in bijna elk menpaard een zwaarder bit ingaat? Dit doen ze ook om iets meer te vertellen. De meeste menpaarden zijn goed getraind, cool in het hoofd of een zekere vertrouwen, anders kunnen ze niet ingespannen worden. Precies dezelfde reden als je met een paard rijdt die zich moeilijker laat controleren een zwaarder bit insteekt om dat iets meer te kunnen vertellen indien nodig.
Dit is mijn mening.

Dit is vlug even een verhaal van een koetsentocht voor menners en ruiter die we een paar weken terug hebben gereden.
Er was daar een hele schone bwp paard mee op wandeling. Heel braaf en geduldig stond het te wachten voor de start van de rit. Hij was opgezadel en hoofdstel met STANG en TRENS. Dit op wandeling. Het paardje reed ZZ dressuur. Toch naar mate de rit voderde was het paardje niet zo meer te controleren en zo geduldig zoals ze in de piste gewoon zijn. Ineens was de rijstijl die het paard gekregen had en naar de ZZ heeft gebracht niet meer voldoende.
Ik wil daarmee zeggen dat het niet altijd de rijstijl is van iemand die je paard volledig controleerd en zo is terug gebleken van een goed geleerd en gereden paard. Het paard kon dus ook niet meer stappen en was het meest nerveuze paard van al de paarden waar het anders altijd cool is op eigen terrein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:46

bij mennen mis je de gewichts hulpen, daar moet je alles doen met het bit, dus kan me daar een strenger bit voorstellen

Over dat Z paard
Buitenrijden moet je ook trainen
Je kan in de bak alles kunnen, maar is je paard buiten een schijterd vergeet hij ff hoe het ook alweer zat

Dus bij een moeilijk paard niet alleen rond willen galoperen in het bos maar ook daar dressuurmatig trainen.
Mijn eigen paard (m springen Z dressuur) meende ook dat het bos betekende dribbelen gek doen en sprintjes trekken.
Nou mooi pech dan Lachen

Daar heb ik veel stapritjes mee gemaakt
En dan halthouden op de zit en weer weg stappen.
Pasje wijken in stap enz
Was hij braaf ging ik rustig draven, ook daar tussendoor terug naar stap op de zit.
Werd hij heet, sowieso weer stappen tot hij normaal kon doen.
Dat heeft maanden geduurd!
Toen kon ik redelijk draven (als er geen boskabouters zaten)
Pas later ben ik eens een galopje gaan doen, op rustig tempo, ook weer trainen terug op zit.

Later kon ik dus volopscheuren, echt vol laten gaan en als ik dan ging zitten dan had ik bijna een slidingstop Lachen

Trainen doe je in de bak, maar bij een paard dat vergeet dat dat buiten ook zo werkt, train je ook buiten voordat je daar meer ontspannen kunt rijden

En bovenstaande heb ik bij meer paarden gedaan dan die van mezelf, met goed gevolg Ja
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-04-07 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:47

runningkawa schreef:
als je graag je paard wil verpesten mag dat Ja

Of je moet echt echt met een losse teugel rijden, maar er zijn veel mensen die zeggen dat ze dat doen, maar dat toch niet kunnen.

Vergeet niet, eerst komen zit en been hulpen, dan pas teugelhulpen.
Dus je paard heeft al enkele hulpen genegeerd als je echt aan de teugel moet gaan terkken bij een gewoon bit Lachen

Ik weet heus wel hoe ik een paard moet rijden. Knipoog Ik wil enkel meer te weten komen over de pellham. Knipoog
Ik hoef heus niet te trekken om hem nageeflijk te maken. Het is enkel zo in grote groepen dat de zit, been en teugelhulpen niet allemaal gehoorzaamd worden. Dit is de reden van de pellham die ik aangeschaft heb. Ik denk dat iedereen zijn paard in bepaalde situaties eens probeerd van niet te gehoorzamen. Dit is allemaal niet zo heel erg, maar de mijne is wel een hele sterke. Dit kan hij niet doen, anders wordt het gevaarlijk.

Ik ben er zeker mee eens dat de pellham en gelijk welk ander bit of tuig, correct moet gebruikt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:26

Lara_Silver schreef:

Ik snap jouw reaktie volkomen en al een paar jaar probeer ik het op de echte ruitermanier. Mijn paard is in de hand een super opgevoed, volgzaam en leerzaam paard. Kun je mee lezen en schrijven. In de bak is hij een totaal ander paard als buiten. Hij wordt zeker 4 keer per week buiten gereden en dan ben ik gerust wel anderhalf uur weg, soms nog langer. Moet veel mul zand stappen, mag stukken draven en galoperen, mag even uit zijn dak gaan op goede stukkken. Maar buiten is hij gewoon niet te stuiten. Is nergens bang voor, vind alles interessant. Maar hij wil gewoon niet gecontroleerd worden, dan komt er een kop op. Ik rij altijd met losse teugel want waag het niet bij hem om je teugels op maat te maken, is hij beledigd en het is geen paard om mee in gevecht te gaan. Een kneep in de teugel is geen reaktie, zwaarder zitten niet, een lichte ophouding niet, een flinke ophouding niet. Op het moment dat hij voelt dat ik denk even terug, dan duwt hij zijn hoofd naar voren en beneden zodat ik niet de teugels wat korter kan pakken. Hij zet zijn kaken op elkaar. Het is niet leuk om met iemand te gaan rijden, wie er ook mee gaat, hij heeft haast, je kunt niet eens fatsoenlijk lichtrijden. Op zo een moment is hij gewoon ontzettend sterk en loopt gewoon overal door heen. Ik heb geen zin om met spierballen op mijn paard te zitten, om steeds maar die handrem met veel kracht er op te zetten. De godsganze tijd hoooooo, russsstig te zeggen, bij elke 2e of 3e stap een lichte ophouding maken en na de ophouding los is meteen weer een halve stap sneller, ook steeds stiekum een klein stapje iets versnellen. Voortdurend is hij bezig de regie te bepalen. Kortom een eigenwijs en bazig paard met een tomeloze energie die overigens GEEN brok krijgt.

Ik denk dat hij zijn carriere als crosscountry paard heeft misgelopen Clown , maar ja dan moet hij nog terug komen in snelheid of gang als het moet.

Ik snap ook niet waarom hij het niet makkelijk voor zichzelf maakt. Nu met stappen ook, zelfs in stap is het racen, dan gaat hij nu dribbelen omdat ik hem tegen hou voor een rustige stap met mijn bosmaatje, wat overigens ook een flinke KWPN-er is.

Dan ga je, omdat het gewoon niet lukt om relaxed te rijden, naar een scherpe handrem zoeken, je moet toch wat.

NH, freestyle e.d. zal echt niet helpen, is trouwens leuk voor in de bak maar niet voor in een mega uitgestrekt natuurgebied waar de sky is the limit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:32

Dan heb je nog een linda tellington jones bit, ook een soort pelham, met rolletjes. Ziet er ook behoorlijk uit, heb nog nooit iemand met zo een bit zien rijden. Zij is toch van TTouch? Paardvriendelijke materie? Maar toch zo een bit en ik denk dat als je echt die mond met rust laat totdat je wat wilt zeggen tegen een dove, je niet paardvriendelijker kan rijden, dan voortdurend met een enkelgebroken bit dat als een strakke plak, links, rechts, links, rechts, etc geduwd wordt zoals ik zo vaak zie.

Maar die voor die krul doe ik het niet, wel hoop ik dat hij gehoorzamer wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:41

runningkawa schreef:
nee, als een paar de pijn te groot ervaart dan gaat hij of helemaal omhoog en trek je hem achterover oid
Of hij denkt, dit is me te veel en buigt af

en dat gaat om de pelhalm en ervaringen
Als iemand zegt, en wie maakt me niet uit, hij buigt af hij is licht op een stang bit, maar niet op een gewone trens, dan weet je dat het paard dat doet uit de pijn prikkels..elk paard..geen 1 uitgezonderd...
Dat heeft dan namelijk niks meer met RT oplossen te maken

edit:
in je profiel rij je maar met 1, strakke, teugel.

Niet om je aan te vallen, in tegendeel.
Maar durf aub ff in de speigel te kijken qua rijden...
Ga goede les halen en los het anders op

RK ik snap dat wel, maar als ik het boek Ruiters en Rechters lees, ik hoop dat ik ooit goed gelezen heb Bloos , dan wordt er toch gesproken over het paard laten afbuigen voor de druk? Dus druk houden totdat hij nageeft? Ik heb een instrukteur gehad die wilde dat ik zo ging rijden. Nou bij mijn paard kun je dat een uur doen, afbuigen voor de druk doet hij niet en ik ben totaal gesloopt nadien. MIjn paard is alleen maar sterker door geworden. Maar goed hij legde uit, teugels op maat, dus echt de maat zoals een paard dan verzameld loopt, ik doe steeds een stukje korter bij nageven (zal wel fout zijn), en dan die druk vasthouden, hij zegt dan dat het paard van de druk af wil en dan nageeft, dan belonen en druk loslaten. Ik zal wel een debiel van een paard hebben, maar hij doet het zo niet, snapt hij kennelijk niet.

Maar als de pelham hem de druk gaat geven waardoor hij nageeft en je bent idd zo eerlijk om dan meteen de druk er af ge laten, heb je eigenlijk hetzelfde. Alleen dat paard heeft geen ontzag voor een regulier bitje, dus de pelham op de 1e teugel, heeft een extra druk nodig om de 2e teugel er bij te pakken. Wat is er mis mee om op die manier iets te vertellen? Laten we even eerlijk blijven door er van uit te gaan dat we met eerlijke ruiters in dit topic zitten.

Ik heb de pelham nog niet en ik hoop ook niet dat hij door die scherpe hefboom heenloopt want dat gaat de pelham weer marktplaats.nl op.

Maar hoe maak je een paard gehoorzaam, hoe breng je je paard respect bij, als hij weet dat hij sterk en snel is en dat de leider van zijn kudde buiten een angsthaas is, hij domineert zelfs de leider van zijn kudde buiten en in de kudde heeft hij de laagste rang..... ook iets wat ik niet snap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:46

je wint het niet met sterk zijn, ja je kunt het winnen met pijnprikkels
laat ik daar nu niet voor kiezen
Oke, als je zoals jij zegt gewoon geen contact hebt, alleen als het echt moet
Maar altijd contact, zoals bij dat meisje hierboven, dat vind ik dieren kwelling..sorry