nadina schreef:Ook hier ben ik het niet mee eens. Als je bijvoorbeeld een slangevolte in contra moet rijden en je paard heeft de wissels in de kop, dan kun je nog zo goed blijven zitten en de 'hulpen voor contra' geven en de kans is groot dat ze ze toch zal springen.
aangezien er zowel contra als wissels in een Z proef zitten, kent je paard beide en is het dus aan de ruiter om zijn hulpen duidelijk te geven.
Citaat:
Je paard moet aan je wennen, aan jou hulpen wennen en sommige hulpen zijn op een andere manier aangeleerd dan zou moeten en zie het dan nog maar eens op een andere manier aan te leren.
opnieuw, leren aanpassen aan je paard 
Citaat:
Je moet oefenen om die oefeningen uit de kop te krijgen, je paard leren wachten en zoals ik al zei: zolang jij je paard niet helemaal voor elkaar hebt ben je nog niet klaar voor wedstrijden. Bij een doorgereden paard moet je je paard steeds voor zijn en ja, je leert er onwijs veel van. Je kunt de oefeningen goed leren en je weet bij de meeste dingen meteen waar het fout gaat.
en je hebt het enorme voordeel dat als er iets fout gaat, je zeker weet dat het aan jezelf ligt, en niet aan je paard
Citaat:
Maar bij paardrijden gaat het niet alleen om de oefeningen maar ook om de basis. En die is voor veel doorgereden paarden heel moeilijk omdat veel paarden (ook al zou het niet moeten) meer op de oefeningen (de kunstjes) getraind worden dan op de basis. Je moet dan van de kunstjes weer terug naar de basis (vaak van s&t op een gewoon trensje) en dat is niet per definitie makkelijk. Bovendien zijn er verder doorgereden paarden die de 'kunstjes' gebruiken om onder het werk uit te komen en sommige B-ruiters zijn niet mans genoeg om dit soort dingen te kunnen oplossen.
het eerste gedeelte gaat dan gewoon om een niet goed gereden paard, en dat is bij een B paard net zo'n groot probleem. Je laatste opmerking is nu precies wat ik bedoel, als je als ruiter correct rijdt, is een goed gereden Z paard makkelijker dan een goed gereden B paard.
Citaat:
Bovendien ga ik ervan uit dat je pas op wedstrijd gaat als je paard de oefeningen beheerst en dan maakt het toch niet meer uit wanneer je paard ze geleerd heeft? Ik vind het heel knap als mensen een paard zelf alles zelf kunnen leren, daar hoor je mij niets over zeggen! Ik leer ze liever eerst op een paard die ze al kent voordat ik een jonge verpruts en als mensen daar moeite mee hebben, prima.
en dat ben ik helemaal met je eens. Maar ik krijg wel de kriebels van als er dan beweerd wordt dat het zo moeilijk is om met een ervaren paard te starten.
Citaat:
Ik zou het liever anders stellen: het paard waar je mee rijdt is zeker van invloed op je prestaties, maar dat is zeker niet alleen bij voormalig z-paarden
en daar zijn we het over eens.
Ik heb een tijd terug een GP paard gereden, en kon daar - met hulp van de eigenaar - vrijwel alle GP oefeningen mee rijden. De wissels om de pas lukten niet, simpelweg omdat ik daar niet snel genoeg voor was in mijn hulpen. Maar dan weet ik dus dat het aan mij licht. Maar als ik op mijn eigen paard de correcte hulpen voor de passage geef, kan ik toch met grote zekerheid voorspellen dat die passage echt niet lukt. En dat bedoel ik.