een Z paard garantie voor een goede proef?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

Re: een Z paard garantie voor een goede proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 19:39

superwoman schreef:
Ik vind wedstrijd-ruiters pas irritant als ze steeds denken benadeeld te worden....
Dat andere lagere punten krijgen is gewoon onzin. Zeker in de B en in de L krijgen vele vaak te hoge punten naar mijn idee. Ik kwam 1.5 weken geleden mensen tegen in de L1, waarbij ik me afvraag, hoe die door de B zijn gekomen? Mijn eigen proef vond ik ook wat hoog gepunt. Bloos Die andere mensen waarvan ik ze niet L waardig vond, hadden geen winst.
Goofy44 heeft een net stukje getypt, waar ik het erg mee eens ben.

Dat vind ik dus ook, de punten worden voor iemand anders echt niet anders als ik of iemand anders van een wat hoger niveau niet in die klasse zouden rijden. Dat ik en sommige andere mensen eruit schieten met hoge punten, wil alleen maar zeggen dat wij onze paarden voor elkaar hebben ongeacht welk niveau de ruiter en of het paard heeft. En hoeveel mensen zie ik wel niet die een hoger niveau hebben als dat ze in de wedstrijden rijden, ook al zijn ze nog niet hoger geklasseerd.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:06

Ik rij een Z paard sinds vorige week in de L2.
Zo makkelijk vind ik het niet, ik had wel 2 winstpunten en een 2e prijs, maar bijvoorbeeld bij F-X-C wenden in galop, moest ik écht heel erg opletten dat ze niet ging appuyeren, en daarnaast is een trensje na een stang&trens ook even wennen voor het dier.
Toch gaat het super lekker, maar ik zeg niet dat ik het nu extra makkelijk heb!! Lachen

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:08

Ik vind ook van niet. Ik heb een E-pony die M2 liep was toen we hem kochtten, en hij is echt niet de makkelijkste met rijden. Ben zelf trouwens een L2 ruiter.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:35

Ik zet mijn paard altijd voor de tv met de knhs-dvd met het proefje erop, doe een koptelefoon op en dreig dat hij naar de slager gaat als zij de volgende dag niet net zo een proefje loopt en prompt heb ik eerste prijzen op wedstrijd! Gestoord
Ik word zoooo moe van die mensen die denken dat mijn paard het uit zichzelf wel even doet! Er zijn zeker voordelen aan een doorgereden paard maar ook een hoop nadelen en het is echt niet vanzelfsprekend dat dit gemakkelijker is dan een jong dier. Een verder doorgereden paard is bijvoorbeeld vaak op stang en trens getraind in een bepaalde houding, probeer het dier dan maar eens in een 'b-houding' met een normaal trensje te rijden bijvoorbeeld.
Zoals ik al zei, het heeft zeker voordelen maar geen enkel paard loopt uit zichzelf!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 18:11

nadina schreef:
Ik zet mijn paard altijd voor de tv met de knhs-dvd met het proefje erop, doe een koptelefoon op en dreig dat hij naar de slager gaat als zij de volgende dag niet net zo een proefje loopt en prompt heb ik eerste prijzen op wedstrijd! Gestoord

Hahahaha lag helemaal dubbel. Dat bedoel ik nou eigenlijk de hele tijd al te zeggen, maar kon er gene verhaal van maken. Dank je wel

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 19:35

nadina schreef:
Ik word zoooo moe van die mensen die denken dat mijn paard het uit zichzelf wel even doet! Er zijn zeker voordelen aan een doorgereden paard maar ook een hoop nadelen en het is echt niet vanzelfsprekend dat dit gemakkelijker is dan een jong dier. Een verder doorgereden paard is bijvoorbeeld vaak op stang en trens getraind in een bepaalde houding, probeer het dier dan maar eens in een 'b-houding' met een normaal trensje te rijden bijvoorbeeld.
Zoals ik al zei, het heeft zeker voordelen maar geen enkel paard loopt uit zichzelf!

Ja juist, en ik heb heel veel moeite om "het houdingje" er een beetje uit te rijden, het z paard dat ik rij, heeft inderdaad maar 1 houding, precies op de loodlijn, het is moeilijk om haar erdoorheen te rijden!
" Oh wat makkelijk, ze rijd op een Z paard!!" niet dus!!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 19:40

Ja makkelijk he een Z paard. Dat zelfde probleem had ik ook met mijn paard. Inmiddels gaat het een stuk beter maar dat terzijde.
Ach ja de beste stuurlui staan aan wal zeg ik altijd maar, maar in dit geval begint het aardig vervelend te worden. Mijn paard liep afgelopen weekend niet zo goed en wat krijg ik te horen in de kantine; je hebt je proef expres verpest om te laten zien dat mijn paard niet zo goed loopt en de mensen zo van mening veranderen. TOen ik dat hoorde stond ik op ontploffen. ten eerste alsof ik expres mijn proef zou verpesten en ten tweede alsof het me wat kan schelen wat ze zeggen, tuurlijk trek ik het me aan anders had ik dit topic niet geopend maar ook weer niet zo erg om mijn proef opzettelijk te verpesten. wat een verstand hebben sommige mensen.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 07:24

Overigens ben ik door mijn 'zet haar voor de tv en dreig met de slager'-methode wel Z1 startgerechtigd met haar, zonder er zelf iets voor te hebben hoeven doen. Vervolgens heb ik haar maar heel hard tegen haar voorbeen aangeschopt zodat ze haar griffelbeentje brak, waardoor we even uit de running zijn, want anders viel het ook zo op dat we zo snel in het Z1 terecht zijn gekomen Knipoog

(Jullie merken dat ook ik gefrustreerd ben, haha!)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 07:33

Eigenlijk moet je ze gewoon gelijk geven en hun frustie laten zijn.
Als jij snel al je punten bij elkaar rijdt en zij niet, dan lijkt het mij liogisch dat ze liever niet naar zichzelf en hun eigen fouten kijken.. Tong uitsteken

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:22

Meestal is het puur jaloezie. Ik wilde geen groen paard omdat ik zelf niet ervaren genoeg ben, maar merk nu dat ik voor een zover doorgereden paard veel te weinig ervaring heb. Bloos

Mhstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:57

Oneens,
Misschien heb je het zelf wel moeilijker.
Ik merk toch als er een mooi of getraind paard binnen komt in de B de jury vaak meer verwacht dan van een minder paard....juist bij een paard waar ze niets van verwachten kan het dan meevallen en ligt de lat lager dan bij die Z/mooie paarden.
Daarnaast zijn er ook veel paarden die voor de verkoop ff in de Z ge'truct' zijn en dus op papier Z zijn, maar qua africhting nog een hoop aan moet gebeuren!
Succes!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:13

Voor mij is het wel moeilijker, veel jury's kennen het paard al onder een andere ruiter.
Dus als ik "faal" in de proef, wordt ik daar ook extra op afgestraft ben ik bang.
Mijn paard wordt gezien als een super prijzenloper, en winstpunten pakker, en ik zou dat weleens kunnen veranderen! Haha!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 20:22

die stomme vooroordelen komen me inmiddels een beetje de strot uit.. kunnen wij het helpen dat wij onze paarden gewoon goed voor elkaar hebben. (met een groen paard rijd en reed ik ook dik in de 2 wp)

Mexxuna: tuurlijk niet, je doet gewoon je best meer kun je niet doen en van die jury's die zo jureren wordt ik al helemaal *******. niet elk paard loopt onder iedere ruiter hetzelfde. Hoevaak ik wel niet een paard zie dat onder een ander tig keer beter loopt dan onder de vaste ruiter.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 06:50

Pashon schreef:
die stomme vooroordelen komen me inmiddels een beetje de strot uit.. kunnen wij het helpen dat wij onze paarden gewoon goed voor elkaar hebben. (met een groen paard rijd en reed ik ook dik in de 2 wp)

ja, ga dan ook nog een beetje zielig doen zeg! Het grote verschil is dat jij met een groen paard wel in de B mag uitkomen en dat jij als M geklasseerde ruiter met een Z geklasseerd paard helemaal niks in de B te zoeken hebt. Dan kan je wel piepen dat iedereen zoveel vooroordelen heeft en dat je het zo moeilijk hebt, maar als je dit paard gewoon zou starten in de klasse waarin jullie volgens de reglementen thuishoren krijg je in ieder geval niet zoveel commentaar.
Ik persoonlijk vind het in ieder geval geen kunst dat je dan een voormalig Z paard, ongeacht hoe weinig er de afgelopen jaren mee gedaan is, 'zo goed voor elkaar hebt' dat je veel punten krijgt in de B(eginnersklasse). Toen ik destijds met mijn groene 4-jarige in de B reed kreeg ik ook regelmatig 2, soms zelfs 3 winstpunten, maar dan nog is het verschil dat wij als combinatie ook startgerechtigd waren in de B, dat geldt voor jou niet. Het feit dat de KNHS het weer eens fout heeft gedaan doet daar niets aan af.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 07:33

ThisIsMe schreef:
ja, ga dan ook nog een beetje zielig doen zeg! Het grote verschil is dat jij met een groen paard wel in de B mag uitkomen en dat jij als M geklasseerde ruiter met een Z geklasseerd paard helemaal niks in de B te zoeken hebt.

Eens, maar in de meeste gevallen gaat het hier geloof ik om een B-ruiter met een hoger geklasseerd paard.

ThisIsMe schreef:
Ik persoonlijk vind het in ieder geval geen kunst dat je dan een voormalig Z paard, ongeacht hoe weinig er de afgelopen jaren mee gedaan is, 'zo goed voor elkaar hebt' dat je veel punten krijgt in de B(eginnersklasse).

Kijk, en hier erger ik mij dus aan. Dus mijn paard heeft mij als voormalig B-ruiter uit zichzelf naar het Z gereden? En ik als B-ruiter zou niet het recht hebben om met mijn voormalig Z-paard in de B uit te komen? Zoals ik al eerder vermeldde: een doorgereden paard heeft veel voordelen, dat zal ik niet ontkennen maar het is niet per definitie gemakkelijker dan een groen paard. Maar goed, ieder zijn mening. Als je er geen uitdaging in ziet om een doorgereden paard te rijden hoef je het niet te doen, maar ik vind niet dat je een ander het kwalijk moet nemen als hij wel op een leerpaard wil rijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 07:36

nou, er wortd hier wle noogal de indruk gewekt dat het zelfs moeilijker zou zijn om B te rijden met een Z paard dan met een gewoon B paard "want als je afwendt, gaat hij al meteen appuyeren". Dat is een kwestie van je hulpen correct geven, dan gebeurt dat niet. Er wordt nu wel erg voor de slachtofferrol gekozen.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:01

Lielle schreef:
nou, er wortd hier wle noogal de indruk gewekt dat het zelfs moeilijker zou zijn om B te rijden met een Z paard dan met een gewoon B paard "want als je afwendt, gaat hij al meteen appuyeren". Dat is een kwestie van je hulpen correct geven, dan gebeurt dat niet. Er wordt nu wel erg voor de slachtofferrol gekozen.

En dat is dus wel een nadeel van een doorgereden paard, die gaan voor je denken. En dat is niet alleen een kwestie van de hulpen. Zolang bovenstaande het geval is ben je mi nog niet klaar voor de wedstrijden maar dat is een ander verhaal.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:03

Hetis maar wat je een nadeel noemt. Het "enige" wat je moet doen, is zelf de correcte hulpen geven want op het moment dat jij paard correct aan het rijden bent (en dus niet meelift) heeft hij geen tijd om voor jou te gaan denken.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:25

Lielle schreef:
Hetis maar wat je een nadeel noemt. Het "enige" wat je moet doen, is zelf de correcte hulpen geven want op het moment dat jij paard correct aan het rijden bent (en dus niet meelift) heeft hij geen tijd om voor jou te gaan denken.

Ook hier ben ik het niet mee eens. Als je bijvoorbeeld een slangevolte in contra moet rijden en je paard heeft de wissels in de kop, dan kun je nog zo goed blijven zitten en de 'hulpen voor contra' geven en de kans is groot dat ze ze toch zal springen. Je paard moet aan je wennen, aan jou hulpen wennen en sommige hulpen zijn op een andere manier aangeleerd dan zou moeten en zie het dan nog maar eens op een andere manier aan te leren. Je moet oefenen om die oefeningen uit de kop te krijgen, je paard leren wachten en zoals ik al zei: zolang jij je paard niet helemaal voor elkaar hebt ben je nog niet klaar voor wedstrijden. Bij een doorgereden paard moet je je paard steeds voor zijn en ja, je leert er onwijs veel van. Je kunt de oefeningen goed leren en je weet bij de meeste dingen meteen waar het fout gaat. Maar bij paardrijden gaat het niet alleen om de oefeningen maar ook om de basis. En die is voor veel doorgereden paarden heel moeilijk omdat veel paarden (ook al zou het niet moeten) meer op de oefeningen (de kunstjes) getraind worden dan op de basis. Je moet dan van de kunstjes weer terug naar de basis (vaak van s&t op een gewoon trensje) en dat is niet per definitie makkelijk. Bovendien zijn er verder doorgereden paarden die de 'kunstjes' gebruiken om onder het werk uit te komen en sommige B-ruiters zijn niet mans genoeg om dit soort dingen te kunnen oplossen.

Bovendien ga ik ervan uit dat je pas op wedstrijd gaat als je paard de oefeningen beheerst en dan maakt het toch niet meer uit wanneer je paard ze geleerd heeft? Ik vind het heel knap als mensen een paard zelf alles zelf kunnen leren, daar hoor je mij niets over zeggen! Ik leer ze liever eerst op een paard die ze al kent voordat ik een jonge verpruts en als mensen daar moeite mee hebben, prima.

Ik zou het liever anders stellen: het paard waar je mee rijdt is zeker van invloed op je prestaties, maar dat is zeker niet alleen bij voormalig z-paarden

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:31

nadina schreef:
Ook hier ben ik het niet mee eens. Als je bijvoorbeeld een slangevolte in contra moet rijden en je paard heeft de wissels in de kop, dan kun je nog zo goed blijven zitten en de 'hulpen voor contra' geven en de kans is groot dat ze ze toch zal springen.

aangezien er zowel contra als wissels in een Z proef zitten, kent je paard beide en is het dus aan de ruiter om zijn hulpen duidelijk te geven.

Citaat:
Je paard moet aan je wennen, aan jou hulpen wennen en sommige hulpen zijn op een andere manier aangeleerd dan zou moeten en zie het dan nog maar eens op een andere manier aan te leren.

opnieuw, leren aanpassen aan je paard *LOL*

Citaat:
Je moet oefenen om die oefeningen uit de kop te krijgen, je paard leren wachten en zoals ik al zei: zolang jij je paard niet helemaal voor elkaar hebt ben je nog niet klaar voor wedstrijden. Bij een doorgereden paard moet je je paard steeds voor zijn en ja, je leert er onwijs veel van. Je kunt de oefeningen goed leren en je weet bij de meeste dingen meteen waar het fout gaat.

en je hebt het enorme voordeel dat als er iets fout gaat, je zeker weet dat het aan jezelf ligt, en niet aan je paard Pling

Citaat:
Maar bij paardrijden gaat het niet alleen om de oefeningen maar ook om de basis. En die is voor veel doorgereden paarden heel moeilijk omdat veel paarden (ook al zou het niet moeten) meer op de oefeningen (de kunstjes) getraind worden dan op de basis. Je moet dan van de kunstjes weer terug naar de basis (vaak van s&t op een gewoon trensje) en dat is niet per definitie makkelijk. Bovendien zijn er verder doorgereden paarden die de 'kunstjes' gebruiken om onder het werk uit te komen en sommige B-ruiters zijn niet mans genoeg om dit soort dingen te kunnen oplossen.

het eerste gedeelte gaat dan gewoon om een niet goed gereden paard, en dat is bij een B paard net zo'n groot probleem. Je laatste opmerking is nu precies wat ik bedoel, als je als ruiter correct rijdt, is een goed gereden Z paard makkelijker dan een goed gereden B paard.

Citaat:
Bovendien ga ik ervan uit dat je pas op wedstrijd gaat als je paard de oefeningen beheerst en dan maakt het toch niet meer uit wanneer je paard ze geleerd heeft? Ik vind het heel knap als mensen een paard zelf alles zelf kunnen leren, daar hoor je mij niets over zeggen! Ik leer ze liever eerst op een paard die ze al kent voordat ik een jonge verpruts en als mensen daar moeite mee hebben, prima.

en dat ben ik helemaal met je eens. Maar ik krijg wel de kriebels van als er dan beweerd wordt dat het zo moeilijk is om met een ervaren paard te starten.

Citaat:
Ik zou het liever anders stellen: het paard waar je mee rijdt is zeker van invloed op je prestaties, maar dat is zeker niet alleen bij voormalig z-paarden

en daar zijn we het over eens.

Ik heb een tijd terug een GP paard gereden, en kon daar - met hulp van de eigenaar - vrijwel alle GP oefeningen mee rijden. De wissels om de pas lukten niet, simpelweg omdat ik daar niet snel genoeg voor was in mijn hulpen. Maar dan weet ik dus dat het aan mij licht. Maar als ik op mijn eigen paard de correcte hulpen voor de passage geef, kan ik toch met grote zekerheid voorspellen dat die passage echt niet lukt. En dat bedoel ik.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:50

Begrijp me niet verkeerd: ik zeg absoluut niet dat het zo moeilijk is om een z-paard te starten of dat dit moeilijker is dan een jong paard. Welk paard je ook rijdt, je moet je paard gewoon voor elkaar hebben, of het nou een groen paard is of een grand prix paard. Ik vind het heel knap als je een jong paard zo voor elkaar krijgt dat je hem goed kunt rijden en dat je de oefeningen erin krijgt. Maar je gaat mi pas op wedstrijd als je paard de oefeningen al kent, of ie nou groen is of dat ie nou al verder getraint is.
Maar ik erger me er wel aan en word er zelfs wat verdrietig van als mensen mij mijn eerste prijs niet gunnen omdat ik op een verder doorgereden paard rijd. Ik werk er ook hard voor en het gaat gewoon niet vanzelf! Het heeft mij bloed zweet en tranen gekost om zover te komen. Als ik niets doe, dan doet mijn paard ook niets en dat geldt voor een z-paard, maar ook voor een jonge.

Ik kan me voorstellen dat je de kriebels krijgt van mensen die zeggen dat het moeilijker is een Z-paard te starten, maar ik vind het oneerlijk als mensen zeggen dat ik mijn prijzen niet verdien omdat ik een z-paard rij.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:52

En dat snap ik wel, en dat ben ik met je eens. Geen enkel paard doet het vanzelf, maar een leerpaard rijden is wel een enorm voordeel. Heb het al vaker gezegd, als ik morgen een 3* paard kon starten in de sgw, deed ik het ook.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:55

Lielle schreef:
En dat snap ik wel, en dat ben ik met je eens. Geen enkel paard doet het vanzelf, maar een leerpaard rijden is wel een enorm voordeel. Heb het al vaker gezegd, als ik morgen een 3* paard kon starten in de sgw, deed ik het ook.

Dan zijn we het helemaal eens en hebben we voor niets gedisscusieerd Haha!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:59

Mijn paard is ook Z2 geklasserd.. Alleen ik had nog nooit een officieele KNHS wedstrijd gereden.. Ik moet zeggen dat een Z2 paard ook niet makkelijk is om in een B proef rond te sturen. Je hoeft maar 1 "andere"hulp te geven of die doet iets anders..
Ik kan van mijn paard natuurlijk wel ontzettend veel leren maar toch.. Het is niet gemakkelijk

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:00

En als je een B paard een "andere" hulp geeft, doet die het wel?