5 jarig op Z niveau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Freedom007

Re: 5 jarig op Z niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:12

sorry hoor maar ik heb altijd al een hekel gehad aan mensen die het paard geen tijd gunnen. Ze moeten er lichamelijk en geestelijk klaar voor zijn!! Ik snap ook niet waarom het allemaal zo snel moet. Heb het idee dat het dan alleen maar om het geld gaat en niet om dierwelzijn. Net als de jonge hengsten die de 70 dagen test moeten doen. Ik vind het echt niet kunnen. En heb je een jong getalenteerd paard dan willen ze er meteen alles uithalen of zware moeilijke oefeningen mee uitproberen. Zo gaan goede paarden kapot lichamelijk en geestelijk wat veel mensen vergeten...

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:14

En dierenfysio ik ben het ook helemaal met jou eens

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:18

Bloos

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:19

Haha!

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:28

? ik zet grote vraagtekens bij stukje uit de krant, want wat ging eraan vooraf een vraagstuk ofzo? Volgens mij rijden ze zelf ook pittig veel met jonge dieren het enige verschil met de "gewone ruiter"is dat ze pas op wedstrijd gaan als het dier aan toe, en dan nog eens gedoseerd ook.

Volgens mijn instructeur zijn er paarden die alles heel snel oppakken, maar dat je daar juist heel voorzichtig mee moet omgaan.goed opleiden en in juiste banen leiden dat is wat er grotendeels fout gaat hier in nederland, omdat een heleboel ruiters en amazones zich hoger inschatten dan ze zijn.

BORIS01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:30

ik heb me speciaal aangemeld om hierop te reageren! Er zijn toch nieuwe regels, je mag pas met een 6jarige paard in de Z starten! Dit ter bescherming van de paarden en ik denk dat het een goeie regel is. Ze zijn dan nog jong maar het is beter dan op 5 jarige leeftijd in de Z te lopen!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:37

ja maar vind het ook een beetje krom Bloos want wanneer is een paard 6 jaar ?? Nu vanaf 1 jan 2007.... dus mag je al met je paardje Z gaan starten.... terwijl je paard misschien in dec pas echt 6 word Bloos

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 16:38

Oké, maar nu even het volgende Haha! .

Wat nou met een paard dat 3.5 jaar zadelmak gemaakt is en 4 jarig weer opgepakt is. Heeft het 1e jaar zo om de dag een half uur onder het zadel gelopen, de rest aan de longe of in de wei. Vijfjarig gestart in de L1. Met een gemiddelde van 1x per 4 weken gestart (eigenlijk alleen om wedstrijdervaring op te doen). De L binnen de kortste keren uit, de M binnen de kortste keren uit en nog geen 6 jaar en Z met winst.
Moet je zo'n paard met potentie tot veel dan nu terug de wei op doen of zeggen nee jongen ga jij je sommetjes die je al kan nog een keer maken want je gaat te snel?

BORIS01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:39

Er worden in december maar weinig paarden geboren. De meeste zijn toch van maart tm juli. Ik snap jouw ook wel maar het is in iedergeval iets.

BORIS01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:40

LDRD, in de M mag je pas met 5, dus dat is een kwestie van slectief je wedstrijden rijden, dus niet om de 4 weken.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:40

zou het even rust gunnen....

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:41

LDRD schreef:
Oké, maar nu even het volgende Haha! .

Wat nou met een paard dat 3.5 jaar zadelmak gemaakt is en 4 jarig weer opgepakt is. Heeft het 1e jaar zo om de dag een half uur onder het zadel gelopen, de rest aan de longe of in de wei. Vijfjarig gestart in de L1. Met een gemiddelde van 1x per 4 weken gestart (eigenlijk alleen om wedstrijdervaring op te doen). De L binnen de kortste keren uit, de M binnen de kortste keren uit en nog geen 6 jaar en Z met winst.
Moet je zo'n paard met potentie tot veel dan nu terug de wei op doen of zeggen nee jongen ga jij je sommetjes die je al kan nog een keer maken want je gaat te snel?

Zolang het lijf goed meewerkt, en de kop, dan kan je gerust blijven doorrijden. Sommige dieren zijn nou eenmaal getalenteerd!
Wat ik dan vaak doe is ze in de winter en de zomer voor een poosje vakantie geven, dan weet ik zeker dat het paard geestelijk tot rust komt. Of een paar weken wat vaker buitenrijden, keertje springen etc.
Ik voel vanzelf aan het paard als het even teveel wordt, met mijn 10 jarige nog steeds!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:42

BORIS01 schreef:
Er worden in december maar weinig paarden geboren. De meeste zijn toch van maart tm juli. Ik snap jouw ook wel maar het is in iedergeval iets.

Ja is ook zo en ben ook wel blij dat die regeling er is.... Lachen al hadden ze van mij het Z naar 7 jaar mogen verschuiven Knipoog

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:44

Mee eens. Ik zie nog steeds dat mensen tegenwoordig hun paarden te weinig tijd geven om lekker uit te kunnen groeien, lekker paard te zijn.

Wat maken die paar jaartjes langer wachten nou uit?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:44

Goofy44 schreef:
Als je het kan, is het heel eenvoudig om een jong paard alles heel snel te leren. Eigenlijk maak je misbruik van de leergierigheid en de bereidheid van het paard om voor je te werken. Het paard overschrijdt fysieke grenzen wat bewegingen en belasting betreft, in relatie tot zijn leeftijd en ontwikkeling op dat moment. De problemen komen er meestal niet abrupt uit, maar op wat latere (toch nog jonge) leeftijd. De schade die is aangericht zie je niet en valt niet of nauwelijks op maar is wel aanwezig en is onomkeerbaar, dus herstelt niet meer. Een 5 jarig paard dat in de Z loopt is geen prestatie, het paard heeft helemaal geen speciale aanleg, elk gezond paard kan je in korte tijd naar dat niveau rijden. Het is niet goed voor het paard en uiteindelijk ook niet goed voor de koper, als die serieus wat met het paard wil doen. De enige die er baat bij heeft gehad, is de verkoper. Je kan een paard wel trainen en klaar maken voor het werk dat in de toekomst van het paard verwacht wordt. Je moet je dan alleen beperken tot belastingen en bewegingen niet geen blijvende (vaak onzichtbare) schade aanrichten. Daar wordt in opleidingen, lessen en in trainingen niet of nauwelijks aandacht aan besteed. Zeker niet als je haast hebt. Voor het eigen ego kan het kortstondig een fijn gevoel geven, voor je paard en voor jezelf op langere termijn nooit, tenzij je na korte succesjes het paard doorschuift naar iemand anders (die zit dan onvermijdelijk met de gebakken peren).

Ik sluit me hier volledig bij aan.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:46

tuurlijk blijven lijf en kop wel meewerken; voordat een paard op wat voor manier dan ook in de staak gaat, ben je al VEEL te ver gegaan. da's dus geen graadmeter! houd liever de wetenschap aan (objectief gemeten): een 8 jarige is pas uitgegroeid, dus dan snapt iedereen dat een 6 jarige lang niet uitgegroeid is, en dat het dus niet wijs is zo'n dier zwaar te belasten. en Z staat voor.... juist! Tong uitsteken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:46

tja die van mij rij ik soms maar 3 x per week of minder (maar 30 min) en heb zondag 3 winst in de L1 gehaald (paard uit 2001) Dat had vorig jaar ook kunnen doen, maar door m'n gezondheid niet.

Je moet altijd per combinatie kijken natuurlijk.

Toch zal je in de M wel vaker moeten trainen om verder te komen.
Dat zie ik niet zitten hoor. Bloos

"De fanatieke" die met een jong paard veel én lang trainen, heb ik ook gezien én die zag ik idd het paard "vast" rijden ipv "los". Verdrietig

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 16:47

BORIS01 schreef:
LDRD, in de M mag je pas met 5, dus dat is een kwestie van slectief je wedstrijden rijden, dus niet om de 4 weken.

Ik vind het ook niet eerlijk om een paard nooit mee te nemen en hem voor de leeuwen te gooien zo pakweg bij het ZZ o.i.d. zonder enige ervaring op wedstrijdterrein.

BORIS01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:47

Ach ja, ze hebben nou eenmaal de grens daar getrokken. Wat Egni schrijft is ook heel belangrijk!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:48

Ik vidn het om eerlijk te zijn belachelijk om met een 5 jarige op z niveau te gaan rijden. Okay l2 of m1 kan makkelijk, maar daar boven vind ik zlef persoonlijk dat je paard toch boven de 7 jaar moet/mag zijn. Dan is ie meestal wel goed volledig uitgegroeid.

BORIS01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:51

Ik weet niet hoe het moet met dat quote maar LDRD, daar heb je gelijk in dat is ook niet eerlijk maar je kan toch een paar keer per jaar weg gaan? Leuke concoursen uit zoeken en verder lekker rustig trainen

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:56

En zo staat het gelukkig ook beschreven in de regelementen tegenwoordig, klasses gebonden aan leeftijden. Vanaf 7 jaar mogen ze pas LT starten en vanaf 8 jaar GP. Dus het verhaal over Sisther de Jeu die als 6-jarige GP heeft gelopen is dus dikke onzin, dit paard is nog nooit GP gestart... Dat ze aanleg heeft voor passage/piaffe geloof ik direct maar GP starten is iets heel anders...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 16:56

Dat is nou net the point, minder kan eigenlijk al niet Haha! . Hij heeft zijn vakanties, zijn dagjes op de wei, aan de longe enz. Een bepaald wedstrijdritme willen we wel houden en ik zeg gemiddeld om de 4 weken, maar dat redden we niet eens, gaan soms maanden niet van huis dan weer een keer om de week bv afhankelijk van wat er in de buurt te doen is.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:57

het kan gewoon NIET gezond zijn.
je paard binnen een jaar in de z1 rijden op zo'n jonge leeftijd hij zit nog in de groei enzo maarja ze moet het zelf weten Scheve mond

BORIS01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:02

LDRD, Ik heb net een 2 jarige gekocht dus daar moet ik in iedergeval nog lang mee wachten maar ik zie nu nog niet zo het probleem. Ik heb er echt zin om lekker met hem aan de gang te gaan, gewoon rustig. Wat is tegenwoordig nog een jaar, het gaat zo snel allemaal. Helaas kan ik nu niet meer reageren want ik ga naar huis. Zit op mijn werk nl. Ik wil je langs deze weg in iedergeval veel succes wensen en neem gewoon lekker de tijd. Als het goed is wil je er nog lang plezier van hebben en door het rustig aan te doen, maar wel trainen en soms een wedstrijdje, hou je hem uiteindelijk het best!