Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Mirranda schreef:Onzin, je bent geen slechte ruiter als je hulpteugels gebruikt. Het is de manier waarop die het verschil maakt. Een hulpteugel is vaak tijdelijk bedoeld om je paard door een rijtechnisch probleem heen te helpen (mijn haf heeft moeite om in galop z'n neus op de loodlijn te houden door zijn enorme hals en die galop train ik 1 of 2 keer per week met slof die hem op dat punt begrenst). En bedenk ook dat de topruiters van Nederland zelf ook wel eens met een hulpteugel rijden (is gezien tijdens losrijden door instructrice die zelf ook PAVO cup moest rijden). Niets schandelijks aan mits juist toegepast lijkt me.

blonde_007 schreef:Steeds als ik een topic zie van iemand die een hulpmiddel gebruikt bij het rijden van zijn/haar paard word deze helemaal afgebrand. Is het per definitie zo dat iemand hulpmiddelen gebruikt slecht rijdt ???? Ik vind dit dus niet,, maar ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden..en ook vooral waarom...

Lowara schreef:ik gebruik ook hulpteugels. Vooral het elastiek is voor mij de ultieme hulpteugel.
vroeger reed ik er elke dag mee omdat mijn paard zich extreem sterk maakte en ik er eigenlijk haast niets mee kon, en nu alleen eens in de zoveel tijd als mijn paard zich opfokt en zich te sterk maakt.
2 dagen het elastiek eraan en alles is weer goed. Juist het feit dat ik er geen probleem van maak en er anders tegen ga vechten en dus ruw kan worden zorgt ervoor dat we binnen no time weer zitten waar ik wil zitten omdat we beiden ontspannen.
De hulpteugel geeft juist meer rust en ontspanning, zowel voor mijn paard als voor mij. en daar gaat het om, niet om mijn paard pefect voor de buitenwereld te laten lopen/dwingen, maar om die ontspanning weer te bereiken en als daar een hulpteugel af en toe voor nodig is gebruik ik die graag. dat maakt mij geen mindere ruiter en mijn paard niet slechter![]()
Zit zelfs te denken... in hoeverre gaan we dan aan hulpmiddelen denken? een bit is toch ook een hulpmiddel? zadel, hoofdstel, allemaal hulpmiddelen als je echt ver gaat denken. Zijn we dan allemaal zo massaal slecht bezig?
dus vandaar af en toe het slofteugeltje kaatje77 schreef:Lowara schreef:ik gebruik ook hulpteugels. Vooral het elastiek is voor mij de ultieme hulpteugel.
vroeger reed ik er elke dag mee omdat mijn paard zich extreem sterk maakte en ik er eigenlijk haast niets mee kon, en nu alleen eens in de zoveel tijd als mijn paard zich opfokt en zich te sterk maakt.
2 dagen het elastiek eraan en alles is weer goed. Juist het feit dat ik er geen probleem van maak en er anders tegen ga vechten en dus ruw kan worden zorgt ervoor dat we binnen no time weer zitten waar ik wil zitten omdat we beiden ontspannen.
De hulpteugel geeft juist meer rust en ontspanning, zowel voor mijn paard als voor mij. en daar gaat het om, niet om mijn paard pefect voor de buitenwereld te laten lopen/dwingen, maar om die ontspanning weer te bereiken en als daar een hulpteugel af en toe voor nodig is gebruik ik die graag. dat maakt mij geen mindere ruiter en mijn paard niet slechter![]()
Zit zelfs te denken... in hoeverre gaan we dan aan hulpmiddelen denken? een bit is toch ook een hulpmiddel? zadel, hoofdstel, allemaal hulpmiddelen als je echt ver gaat denken. Zijn we dan allemaal zo massaal slecht bezig?
Helemaal mee eens!

. Mijn mening:
. Ik gebruik liever een zweep dan sporen. Niet omdat ik sporen zielig vind, maar over het algemeen spoor ik liever wat meer aan met me benen en als het écht moet een tikje dan dat ik sporen gebruik.kaatje77 schreef:Ik heb vanavond in de les met slof gereden en weet je wat de instructeur zei???
Ik heb nog nooit iemand zo goed met de slof zien rijden.......
Bijna altijd die boogjes erin en in galop liet ik hem helemaal aan de lange teugel lopen.
Echt. Mijn paard liep super.
Nou heeft mijn paard een goede maand geleden een flinke sliding gemaakt in de wei en heb ik hem voorzichtig deze week weer gereden, maar omdat hij gister super vervelend met zijn hoofd zat te shaken, heb ik hem de slof maar aangedaan.
Maar morgen weer zonder..
Alleen om hem even wakker te maken dat hij ergens mee bezig is wat niet mag.
Joscaa schreef:kaatje77 schreef:Ik heb vanavond in de les met slof gereden en weet je wat de instructeur zei???
Ik heb nog nooit iemand zo goed met de slof zien rijden.......
Bijna altijd die boogjes erin en in galop liet ik hem helemaal aan de lange teugel lopen.
Echt. Mijn paard liep super.
Nou heeft mijn paard een goede maand geleden een flinke sliding gemaakt in de wei en heb ik hem voorzichtig deze week weer gereden, maar omdat hij gister super vervelend met zijn hoofd zat te shaken, heb ik hem de slof maar aangedaan.
Maar morgen weer zonder..
Alleen om hem even wakker te maken dat hij ergens mee bezig is wat niet mag.
Kijk, dán vind ik dat het wel kan!