mensen die met hulpmiddelen rijden zijn slechte ruiters??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirranda

Re: mensen die met hulpmiddelen rijden zijn slechte ruiters??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:36

Onzin, je bent geen slechte ruiter als je hulpteugels gebruikt. Het is de manier waarop die het verschil maakt. Een hulpteugel is vaak tijdelijk bedoeld om je paard door een rijtechnisch probleem heen te helpen (mijn haf heeft moeite om in galop z'n neus op de loodlijn te houden door zijn enorme hals en die galop train ik 1 of 2 keer per week met slof die hem op dat punt begrenst). En bedenk ook dat de topruiters van Nederland zelf ook wel eens met een hulpteugel rijden (is gezien tijdens losrijden door instructrice die zelf ook PAVO cup moest rijden). Niets schandelijks aan mits juist toegepast lijkt me.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:10

In mijn ogen zijn hulpteugels ervoor om het gebrek van de ruiter te compenseren. Ik denk dat veel mensen te snel resultaat willen en daarom naar hulpmiddelen grijpen.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:15

Mirranda schreef:
Onzin, je bent geen slechte ruiter als je hulpteugels gebruikt. Het is de manier waarop die het verschil maakt. Een hulpteugel is vaak tijdelijk bedoeld om je paard door een rijtechnisch probleem heen te helpen (mijn haf heeft moeite om in galop z'n neus op de loodlijn te houden door zijn enorme hals en die galop train ik 1 of 2 keer per week met slof die hem op dat punt begrenst). En bedenk ook dat de topruiters van Nederland zelf ook wel eens met een hulpteugel rijden (is gezien tijdens losrijden door instructrice die zelf ook PAVO cup moest rijden). Niets schandelijks aan mits juist toegepast lijkt me.

op wedstrijden (dressuur) mag je nooit met hulpteugel rijden, zelfs niet tijdens het losrijden. (ik weet dit omdat mijn begeleider jurylid van de KNHS is)

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:15

waarom heeft ze het gezien dan ???

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:18

zij heeft het niet zelf gezien zegt ze. maar haar instructrice, nou misschien is het wel gebeurd maar als iemand van de jury het ziet ben je gediskwalificeerd

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:29

blonde_007 schreef:
Steeds als ik een topic zie van iemand die een hulpmiddel gebruikt bij het rijden van zijn/haar paard word deze helemaal afgebrand. Is het per definitie zo dat iemand hulpmiddelen gebruikt slecht rijdt ???? Ik vind dit dus niet,, maar ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden..en ook vooral waarom...

Hij zal er in ieder geval geen betere ruiter van worden.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:00

@ ronja,
of juist wel. je leert ermee omgaan. je leert dus een hulpmiddel vriendelijk te gebruiken, dus je leert dus wordt je er beter van Knipoog

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:15

Ik vind mensen die op een goede manier gebruik maken van een hulpteugel geen slechte ruiters, maar ik zie jammergenoeg ook steeds meer mensen die agressieve hulpteugels gebruiken om hun paard in bedwang te houden, waardoor het paard negatieve spieren gaat ontwikkelen en ze zo hun paard steeds verder ver'hulpteugelen'. Paard wordt steeds sterker, en uiteindelijk kunnen ze zeggen 'kijk eens hoe sterk hij is, je kunt hem echt niet zonder hulpteugel rijden hoor. En wat is je keus als je altijd verkeerd met slof hebt gereden, je rijd een keer zonder, en ja hoor, daar gaat die kop weer omhoog. 'Zie je wel dat hij een slof nodig heeft', en zo raak je verder en verder verslaafd aan dat soort hulpmiddelen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, mensen die er wel goed mee om kunnen gaan, maar helaas zie je die maar erg weinig.
Persoonlijk ben ik een grote voorstander van de martingaal, omdat het paard zelf in de hand heeft wanneer hij inwerkt, en er geen constante druk op staat zoals bij een elastiek of bij een verkeerd gebruikte slof. Zelfs een onervaren ruiter kan prima met een goed afgestelde martingaal rijden zonder het paard te hinderen.
Ik rijd zonder hulpteugels, behalve als ik ga springen of naar buiten ga, dan gebruik ik een martingaal. Maar ik heb ook respect voor mensen die een hulpteugel op de goede manier gebruiken. Zelf heb ik mijn paard ook min of meer naar mijn hand gezet met behulp van een martingaal, maar het mooie van deze hulpteugel is, is dat je niet zelf bepaalt wanneer hij inwerkt, en je dus niet even gauw je paard in de krul kan trekken als het jou uit komt, en er daarom ook niet verslaafd aan kan raken. In feite doet hij niets behalve als het paard wat doet, en zo zouden in mijn ogen alle hulpteugels moeten werken. Alleen als het paard gaat klieren, en niet als een ruiter een krul wil maken.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:38

daar sluit ik me volledig bij aan.
wat dus het probleem bij mn paard is, buiten loopt ze gewoon dwars door het bit heen als het ware. tegen een boom aan planten werkt ook niet, want dan zou ik dubbelgevouwen om de boom liggen en zij weg zijn. daarom gebruik ik alleen als ik ga buitenrijden (niet altijd maar voornamelijk met onstuimig weer) een slofje en die pak ik alleen aan als het nodig is en verder los ik alles voorwaarts op.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:41

sommige mensen grijpen er idd veel te snel naar

ik zelf kan er mee omgaan en zou hem alleen gebruiken om mijn paard te helpen .op een goede manier dan Haha!
gebruik hem zelden of nooit (1ste keer stand daarna nooit meer)

maar mensen die er mee rijden maken vaak meer schade dan dat ze iets goeds doen (die niet weten hoe hij werkt)

vin dit altijd erg zonden
wacht af wat de gene zegt die je lesgeeft en volg zijn raar op
als je dit uit jezelf doe zou ik er nog een keer goed over na denken

zo denk ik er over
naar mijn mening heb je ook geen slechte ruiter

gr liza

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:43

ik gebruik hem nu ook niet meer, maar wel 2 weken geleden, met dat klote weer. maar je merkt gewoon dat de stap achteruit gaat (ook al raak je m niet aan, ze gaat toch korter stappen en dat is super zonde) en de galop, dan gaat ze duiken omdat ze zich toch op een manier ''opgesloten'' voelt, hoewel ik er niet aan zit

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 23:51

ik gebruik ook hulpteugels. Vooral het elastiek is voor mij de ultieme hulpteugel.
vroeger reed ik er elke dag mee omdat mijn paard zich extreem sterk maakte en ik er eigenlijk haast niets mee kon, en nu alleen eens in de zoveel tijd als mijn paard zich opfokt en zich te sterk maakt.
2 dagen het elastiek eraan en alles is weer goed. Juist het feit dat ik er geen probleem van maak en er anders tegen ga vechten en dus ruw kan worden zorgt ervoor dat we binnen no time weer zitten waar ik wil zitten omdat we beiden ontspannen.
De hulpteugel geeft juist meer rust en ontspanning, zowel voor mijn paard als voor mij. en daar gaat het om, niet om mijn paard pefect voor de buitenwereld te laten lopen/dwingen, maar om die ontspanning weer te bereiken en als daar een hulpteugel af en toe voor nodig is gebruik ik die graag. dat maakt mij geen mindere ruiter en mijn paard niet slechter Knipoog
Zit zelfs te denken... in hoeverre gaan we dan aan hulpmiddelen denken? een bit is toch ook een hulpmiddel? zadel, hoofdstel, allemaal hulpmiddelen als je echt ver gaat denken. Zijn we dan allemaal zo massaal slecht bezig?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 23:53

Lowara schreef:
ik gebruik ook hulpteugels. Vooral het elastiek is voor mij de ultieme hulpteugel.
vroeger reed ik er elke dag mee omdat mijn paard zich extreem sterk maakte en ik er eigenlijk haast niets mee kon, en nu alleen eens in de zoveel tijd als mijn paard zich opfokt en zich te sterk maakt.
2 dagen het elastiek eraan en alles is weer goed. Juist het feit dat ik er geen probleem van maak en er anders tegen ga vechten en dus ruw kan worden zorgt ervoor dat we binnen no time weer zitten waar ik wil zitten omdat we beiden ontspannen.
De hulpteugel geeft juist meer rust en ontspanning, zowel voor mijn paard als voor mij. en daar gaat het om, niet om mijn paard pefect voor de buitenwereld te laten lopen/dwingen, maar om die ontspanning weer te bereiken en als daar een hulpteugel af en toe voor nodig is gebruik ik die graag. dat maakt mij geen mindere ruiter en mijn paard niet slechter Knipoog
Zit zelfs te denken... in hoeverre gaan we dan aan hulpmiddelen denken? een bit is toch ook een hulpmiddel? zadel, hoofdstel, allemaal hulpmiddelen als je echt ver gaat denken. Zijn we dan allemaal zo massaal slecht bezig?

Helemaal mee eens!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 00:38

Ik geloof niet dat je per definitie een slechte ruiter bent als je gebruik maakt van hulpmiddelen. Als je weet wat je doet en een hulpmiddel echt als hulpmiddel gebruikt, heb ik er geen bezwaar tegen.
Ik word wel bozig als slechte ruiters naar slofteugels, bijzets en andere attributen grijpen en daarmee - vaak zonder dat ze het zelf doorhebben - een paard een hoop ellende bezorgen. Boos!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 01:06

Nee ik vind ook dat een ruiter met hulpteugel een slechte ruiter is, maar dat er wel slechte ruiters met hulpteugels zijn, dat is dus een ander verhaal.

Zo vind ik dat als je hem nodig hebt er best een keer een hulpteugel gebruikt kan/mag worden, zolang je maar niet afhankelijk wordt van de hulpteugel om te kunnen rijden.
En zolang je het paard er niet mee dwingt in de slechte manier van het woord.

Zelf rijd ik mijn verzorgfjord af en toe met slofteugel.
Hij is nu op een punt gekomen dat hij af en toe uit gaat proberen, en dat betekent in zijn geval dus uitbreken, kop omhoog, onderhals er uit en gaan met die banaan.
Helaas zit er tussen onze wei en het veld waar ik train wel een drukke weg met veel vrachtverkeer.
Voor onze veiligheid gebruik ik dus soms een slof, bijkomend voordeel is dan dat hij snapt dat hij beter zijn hoofd laag kan houden dan omhoog, en nee t is geen kwestie van geen gel ul trek hem in de krul.
Enkel zo begrenzen dat hij niet als een doldwaze stormram met zijn kop omhoog de weg over kan vliegen doordat ik de controle kwijtraak.

In zulke situaties vind ik dat de persoon die het paard rijdt, mits hij/zij er mee om kan gaan best een hulpteugel (naar keuze) mag gebruiken.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 23:06

@ AVelienvd:

dat is precies de reden waarom ik ook af en toe een slof gerbuik (zoals je al hebt kunnen lezen) en aangezien ik een pittige merrie rijd die veeeeeleeee malen sterker is dan mij en ik toch redelijk sterk ben, heb ik hem nog nodig (alleen tijdens uitzonderingen, zie mijn vorige berichten) laatst rende de plots de weg op, tegen de boom planten lukte niet, en had bijna een stel fietsende kiddo's onder de 4 hoeven liggen. Bloos dus vandaar af en toe het slofteugeltje

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:01

ik was altijd fel tegen hulpteugels, en eigenlijk ben ik dat nog. omdat je een paard dwingt in een bepaalde houding te lopen, en omdat je een paard foute dingen kan aanleren.

maar sinds kort ben ik begonnen met een halsverlenger, omdat mijn paard altijd zich eronder uit weet te drukken, en mijn been en hulpen zijn daar niet sterk genoeg voor. dus nu kan ze zich er gewoon niet onderuit drukken en moet ze op die bepaalde manier lopen. jazeker wel wat protest. maar het gevoel wat ik op sommige momenten ervoor terug krijg! heerlijk, echt zo heb ik nog nooit gereden. natuurlijk nog dipjes omdat ze spierpijn krijgt en last krijgt. maar als je langf aanhoud gaat de spierpijn over en helpt de halsverlenger steeds beter. omdat ze zich ook niet steeds eruit kan trekken,

wat ik hiermee bedoel, soms kan je beter ontspannen rijden met hulpteugel dan met hulpteughel altijd ruzie en dat rijden een gevecht word. dus ik los het liever zo op. tijdelijk dan, want ik vind niet dat je afhankelijk mag zijn van een hulpteugel.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:04

kaatje77 schreef:
Lowara schreef:

Helemaal mee eens!

jij verwoord het precies goed! helemaal mee eens!

White_Pearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:34

Ja, vind ik ook.
Sporen en zweep zou zeker ook slecht zijn? Het gaat er gewoon om hoe je de dingen gebuikt en met welk doel.
__
Eneh.. Naar mijn mening hebben sommige paarden die makkelijker zijn met hulpteugel, er ook weer profijt van..
Want ik denk dat het paard zelf toch ook liever rustig zou rijden zonder een boze ruiter op zich Haha!
__

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:41

Haha, het zoveelste topic al Vork . Mijn mening:

Ik heb het liever zonder vanalles. Ik heb een eigen paardje waar ik niet op rijd. Daarom rijd ik op een manege. Daar rijden ze western. Een paardje daar waar ik regelmatig op rij, is best 'traag' en moet je behoorlijk wat been geven. Een meisje die na mijn les op dat paard moest zei al meteen: nu ben ik net mijn sporen vergeten, dan loopt tie tenmiste harder. Ik zei niks, maar vond het wel raar Nagelbijten / Gniffelen . Ik gebruik liever een zweep dan sporen. Niet omdat ik sporen zielig vind, maar over het algemeen spoor ik liever wat meer aan met me benen en als het écht moet een tikje dan dat ik sporen gebruik.

Ik vind het niet meteen slechte ruiters. Maar ik ga er toch anders naar kijken. Het is niet echt mijn manier van doen. Maar daarom vind ik ze niet meteen slecht. Jammer vind ik wel dat het niet eerst word geprobeerd zonder alle hulpmiddelen en meteen alles erop gelegd word. Maarja, dat is mijn mening, vele zullen hier anders over denken.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:01

Ik heb vanavond in de les met slof gereden en weet je wat de instructeur zei???
Ik heb nog nooit iemand zo goed met de slof zien rijden.......
Bijna altijd die boogjes erin en in galop liet ik hem helemaal aan de lange teugel lopen.
Echt. Mijn paard liep super.
Nou heeft mijn paard een goede maand geleden een flinke sliding gemaakt in de wei en heb ik hem voorzichtig deze week weer gereden, maar omdat hij gister super vervelend met zijn hoofd zat te shaken, heb ik hem de slof maar aangedaan.
Maar morgen weer zonder..
Alleen om hem even wakker te maken dat hij ergens mee bezig is wat niet mag.

190420071608

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:26

Als de hulpmiddelen maar op de juiste wijze gebruikt worden als hulpmiddel!!!!!!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:30

Hangt er vanaf, maar veel niet goeie ruiters willen hun paard goed laten lopen, dus gooien ze er troep omheen, omdat het paard dan gedwongen word zo te lopen en ze 9 van de 10 keer de rug van het paard aan het verklo*ten zijn, zonder het zelf door te hebben.
Als het goed gebruikt word, en niet als 'makkelijker' word gebruikt vind ik het nog wel gaan, maar eigelijk van ik Slof e.d onnodig.
Martingaal, oke, dat kan dan nog wel, want het kost tijd een paard naar beneden te rijden, en hem zo hoog te laten lopen is niet goed.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:31

kaatje77 schreef:
Bijna altijd die boogjes erin en in galop liet ik hem helemaal aan de lange teugel lopen.
Nou heeft mijn paard een goede maand geleden een flinke sliding gemaakt in de wei en heb ik hem voorzichtig deze week weer gereden, maar omdat hij gister super vervelend met zijn hoofd zat te shaken, heb ik hem de slof maar aangedaan.

Kijk, dán vind ik dat het wel kan! Haha!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:37

Joscaa schreef:
kaatje77 schreef:

Kijk, dán vind ik dat het wel kan! Haha!

Dank je wel.
Had het al eerder vermeld, maar werd toen erg aangevallen....