Slofteugels e.d

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Slofteugels e.d

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:46

Casca schreef:
In goede handen is een hulpteugel een hulpmiddel, maar in onkundige handen is het een martelwerktuig!

Als je tijdens het rijden met de hulpteugel alleen corrigeerd met de hulpeugel wanneer het paard echt vreselijk de fout in gaat (als het niet medisch of aan de ruiter ligt) ben ik voor een hulpmiddel, maar dat moet alleen in werking gesteld worden wanneer het echt nodig is. Daarna moet het weer nutteloos om de hals hangen. Sommigen zie je echter inwerken op een dusdanige manier dat het niet meer vriendelijk Kan zijn voor het paard en dat er van een korte correctie geen sprake meer is.. Dan is het een martelwerktuig geworden.

Ik hou ook niet van een slof, maar rijd er dus mee om de reden die jij noemt. We zijn net weer aan het opbouwen en hij kan verschrikkelijk uit zijn stekker gaan. Zolang hij naar benden blijft gaat het goed, maar als hij omhoog komt kan je niks meer Knipoog Een martingaal wordt hij alleen maar vervelender van, al snap ik dat niet helemaal? (Als iemand een idee heeft;))
Maar heb een paar keer met een slof gereden nu en als hij omhoog komt (echt omhoog) dan komt die strak te staan en zakt die weer.. Krijg zelfs af en toe het commentaar om hem er iets meer bij te pakken.
Ik heb er nu 5 keer mee gereden denk ik. En nu hangt die weer in de kast Knipoog Dat hij met zijn hoofd omhoog komt vind ik niet erg, want zelfs na die 5 keer is die aan het uitproberen zonder slof Knipoog Maar hij is nu door de gekste periode heen en dan gaan we weer lekker verder zonder iets Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:50

vera23 schreef:
pff elisa ji jweet het wel erg goed allemaal zeg Clown

Ja dat klopt,problemen mee?

MyWishMax: Als je hem gebruikt tegen het omhoog komen,kan ik me wel indenken,dat zijn linke dingen die voorkomen moeten worden.Een martingaal word hij mischien vervelender van omdat hij dan ineens een ruk in z'n mond krijgt als hij omhoog komt.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:52

Nee geen problemen mee... maar jij weet niet hoe dat mesije rijd je weet niet hoe haar paard is je weet niet hoe hun situatie is... dus vind het een beetje raar dat Jij wel preciés weet hoe het in elkaar steekt Bloos

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:55

Ik heb genoeg gezien om bepaalde dingen aan elkaar te kunnen koppelen.Bovendien reageer ik puur en alleen op wat zij zegt in haar eerste bericht.Ik zeg niet dat ik alles goed heb,maar ik denk dat ik aardig in de buurt kom.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:58

[/quote]

ik ben 13 en ik gebruik soms de slofteugel bij mijn paard, gewoon weg als ik hem niet ontspannen krijg in zijn nek( netjes rond lopen)
Ontspannen in de kaak/nekgewricht begint bij een goede aanleuning van achter naar voor en een stille hand die mooi meegaat in de beweging, en al hij mij wil uitprobere ( niet luisteren aan been hij zit op z2 nivo en kan dit dus wel!)Als een paard niet aan het been is,dan maak je hem scherper aan je been d.m.v aan de hulpen stellen. dan gebruik ik de slofteugel en dan is hij een stuk ontspannen en rustiger. Als de teugel niet nodig is zal ik hem zeker ook niet gebruiken!In dit geval is de slof dus volgens mij totaal overbodig en zal je met een stukje goed rijden,veel verder komen.Want dit zijn puur rijtechnische dingen.
xxx kiki[/quote]

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:19

Elisa2 schreef:
vera23 schreef:
pff elisa ji jweet het wel erg goed allemaal zeg Clown

Ja dat klopt,problemen mee?

MyWishMax: Als je hem gebruikt tegen het omhoog komen,kan ik me wel indenken,dat zijn linke dingen die voorkomen moeten worden.Een martingaal word hij mischien vervelender van omdat hij dan ineens een ruk in z'n mond krijgt als hij omhoog komt.

Ja dat denk ik zelf ook Lachen Maar ik bedoelde met omhoog komen met zijn hoofd en dan wordt hij ontstuurbaar. Als die de martingaal voelt dan komt die wel omhoog als in steigeren Knipoog Maar ik ben altijd bang dat we te afhankelijk worden van hlpteugels dus vaker als 5 keer achter elkaar doe ik niet. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:22

het probleem begint als mensen hun oordeel vellen op hun ervaringen met hun enigste eigenste paard. Mensen schijnen dan ergens langs dat pad te vergeten dat er paarden bestaan die heel, heel anders zijn dan hun oogappelte (s)

En als die mensen dan hun ervaring projecteren als de enige echte waarheid, dan heb je dus een probleem Lachen

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 19:28

MyWishMax: Is de martingaal wel groot genoeg?? als je paard gewoon staat moet je de ringentjes naar de kaak-halsaansluiting kunnen doen.. Als dat niet zo is werkt de martingaal de hele tijd in en komt het bit dus met een andere druk in de mond, wat onplezierig kan zijn voor het paard..

@KiWiKo: dat is vaak het grote probleem op bokt Lachen de mensen met brave paardjes weten niet wat voor draken er bestaan! Tong uitsteken

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:37

Ja de martingaal werkt echt alleen als hij zijn hoofd helemaal omhoog doet Lachen Hij komt zelfs makkelijk bij de kaak-halsaansluiting.

Met longeren is hij met gewone bijzet ook zo als met een martingaal en met pessoa of touwtjes (in pricinpe het zelfde als een slof dus Knipoog) niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:05

Casca schreef:
MyWishMax: Is de martingaal wel groot genoeg?? als je paard gewoon staat moet je de ringentjes naar de kaak-halsaansluiting kunnen doen.. Als dat niet zo is werkt de martingaal de hele tijd in en komt het bit dus met een andere druk in de mond, wat onplezierig kan zijn voor het paard..

@KiWiKo: dat is vaak het grote probleem op bokt Lachen de mensen met brave paardjes weten niet wat voor draken er bestaan! Tong uitsteken

De meeste "draken" worden nog altijd gemaakt,op enkele uitzonderingen na.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:07

klopt Elisa, helaas

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:01

Elisa2 schreef:

ik ben 13 en ik gebruik soms de slofteugel bij mijn paard, gewoon weg als ik hem niet ontspannen krijg in zijn nek( netjes rond lopen)
Ontspannen in de kaak/nekgewricht begint bij een goede aanleuning van achter naar voor en een stille hand die mooi meegaat in de beweging, en al hij mij wil uitprobere ( niet luisteren aan been hij zit op z2 nivo en kan dit dus wel!)Als een paard niet aan het been is,dan maak je hem scherper aan je been d.m.v aan de hulpen stellen. dan gebruik ik de slofteugel en dan is hij een stuk ontspannen en rustiger. Als de teugel niet nodig is zal ik hem zeker ook niet gebruiken!In dit geval is de slof dus volgens mij totaal overbodig en zal je met een stukje goed rijden,veel verder komen.Want dit zijn puur rijtechnische dingen.
xxx kiki[/quote][/quote]

Dus jij wilt zeggen dat ik niet kan rijden? Waarom doet hij het dan ook bij mijn instructrice die gp rijdT? is dat ook soms geen goede rijder?? ^o)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:21

Dat hoor je mij niet zeggen,ik zeg ook niet dat hij dat niet doet wat jij zegt.Ik zeg alleen dat ik het nut van de slof erbij halen niet snap,omdat het puur rijtechnische dingen zijn,die ook dusdanig opgelost kunnen worden.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:19

soms heb je wel eens een helpende hand nodig... en als je dat zo met goedgebruiken van een slof kan oplossen waarom niet.. zie het probleem niet ...

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:44

vera23 schreef:
soms heb je wel eens een helpende hand nodig... en als je dat zo met goedgebruiken van een slof kan oplossen waarom niet.. zie het probleem niet ...

ik dus ook niet:P maarja Koe

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:58

Veel mensen denken dus dat ze die slof goed gebruiken, maar vaak wordt het misbruikt..

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 10:13

vera23 schreef:

Denk jij nou serieus dat jij dat ding goed kan gebruiken? Dat zijn er echt maar weinig hoor!

Je moest eens weten wat zo´n "helpende hand" met de rug van je paard doet...

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:13

Waar haal jij vandaan dat zij dat niet kan?! Misschien heb ik het mis hoor, dan graag een correctie. Beetje voorbarig om nu die conclusie al te trekken.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:08

Kit_for_ever schreef:
Waar haal jij vandaan dat zij dat niet kan?! Misschien heb ik het mis hoor, dan graag een correctie. Beetje voorbarig om nu die conclusie al te trekken.

hah Thanx Haha!
ja ik weet wel zeker dat ik hem goed gebruik Knipoog hij hangt namelijk los Clown

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:08

Waar ik dat vandaan haal Haha! Ik quote haar post waar het in staat...

Een helpende hand? Onzin vind ik dat.. dat hoor je zo vaak.

Om de aanleuning te helpen, tja anders begrijpt mijn paard het niet... Wie van de twee denk je dat het niet begrijpt...
(ter info: deze laatste uitspraak niet van vera...)

Ik denk alleen dat wij met onze gemiddelde leeftijd van tussen de 20 en 30, gewoon geen idee hebben hoe je zo´n ding goed kan gebruiken. Wat is dan goed gebruik volgens jullie? Dat ie los hangt? Wat een onzin. Als je niet weet wat je aan het doen bent, doe het dan niet.

Voor de duidelijkheid, ik heb ook geen idee hoe je hem goed gebruit hoor, dus ik gebruik hem gewoon niet. Dan duurt het maar iets langer voordat iets lukt. Ik weet wel dat verkeerd gebruik problemen op kan leveren. En zoals alles in de paardensport, is die scheidslijn van goed en net niet goed erg dun en mij te risicovol.

Mensen gebruiken die dingen maar, je kunt ze overal kopen, maar goed gebruiken? Dat kunnen maar een handje vol ruiters. En daar vallen wij huis tuin en keukenruiters nou eenmaal niet onder....

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:19

Je weet zelf niet hoe je hem moet gebruiken dus zeg je maar dat haast niemand weet hoe die een slof moet gebruiken Clown

Het lijkt me niet zo heel moeilijk hoor..... je kan hem op bepaalde manieren omdoen... naar mijn menig is dat je zo n ding alleen maar verkeerd kan gebruiken als je hem helemaal strak trekt Bloos dat is idd niet goed voor de rug nee omdat ze dan helemaal gespannen lopen...

Vb als jij een paardje heb waar je al zo lang mee bezig bent elke dag een gevecht heb of loopt te kl oten voordat het uiteindelijk lukt.. die tijden met een weg gedrukte rug loopt... nee dat is goed ?!

Als je dan even van een slof gebruik maakt zodat hij mss weet wat de bedoeling is en dan niet meer zo gespannen loopt lijkt mij beter... ook al hangt dat ding erom Bloos (niet helemaal strak getrokken uiterraard)

Ik ben er ook geen voorstander van van een slof maar nu tijdelijk gebruik ik hem ook omdat ik even op een lastig punt zit met mn paard... en ja mss houd idd die kunde van het rijden even op... maarja niet iedereen is een top ruiter die alles zomaar voor elkaar krijgt Bloos en ik vind best dat een slof dan even kan helpen...

Die van mij zit idd niet strak... hangt meer los dus zie daar het kwade niet in.. en op het moment helpt het wel nou ja prima toch... en halverwege of eerder gaat ie er zeker af... want wil het toch zelf doen want ik heb het idee als ie er om hangt dat je toch niet écht rijd zeg maar...

Nou ja dan gaat ie eraf en gaat het prima Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:56

Er zijn helaas veel mensen die het nut van hulpteigels niet snappen en ze dan toch gebruiken wat vaak resulteerd is verkeerd gebruik. Mensen die dat zien vormen dan vaak aan de hand van die ervaringen en negatieve mening over een hulpteugel. Heel jammer want hulpteugels kunnen een waardevolle toevoeging zijn in de training

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:35

Als je echt weet wat trainen is en je kunt het in de praktijk brengen dan weet je waar bepaalde problemen vandaan komen.En kun je ze van het begin af aan oplossen,een goede instructeur erbij helpt ook.Die zou dat ook moeten weten en kunnen zien,en dan heb je echt niet zo'n waardeloos ding voor nodig.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:41

Ik houd niet zo van slofteugels en in principe moet ieder normaal gereden paard zonder kunnen. Niet voor niets zegt bijvoorbeeld Theodorescu dat een slof in handen van de meester een goed hulpmiddel is echter de meester heeft dit hulpmiddel niet nodig.
Helaas menen sommigen dat slof echt bedoeld is om de aanleuning te krijgen, kreten als hij is zo sterk van voren en dergelijke.
Het toppunt reed zondag in de bak, paardje met artrose werd in geen gelul in de krul getrokken met de slof, nou ja neus ver ver achter de loodlijn en heel veel spanning maar ook grove taktfouten het paard liep gewoon teugelkreupel, maar dat loste mevrouw op door het paard voorwaarts te schoppen onder de mom hij is neit voorwaarts. Na 20 minuten draafde ze aan paard echt zwaar onregelmatig half rondje en madam was klaar. Op mijn vraag ben je nu al klaar zij ze ja ik kan niet langer ik heb een ziek paard. Nu daar ontging me werkelijk de essentie van die slof.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:47

en dan ga ik iets hééél ambetant in de groep gooiten

heo zie je op een foto of mensen wel op de goede manier met een slof rijden , met een scherp bit ... niet te hard trekken , voorwaarts rijden , dit zeijn allemaal secondenopnamen soms op een verkeerd moment dat mensen een verkeerde indruk krijgen

ik rij héél soms met slof , max 1 keer in de maand dat is mijn regel , martingal neem ik als ik buiten ga rijden ( strand of lange wandelingen ) omdat hij héél erg sterk is ! ik rij ook met een appelstangetje het zachtste bit dat er is Lachen als mijn pony niet in een "KRUL " loopt zoals jullie zeggen verhelp ik dit door te rijden als het niet perfect gaat , ja pech volgende keer oenenen we verder