Casca schreef:In goede handen is een hulpteugel een hulpmiddel, maar in onkundige handen is het een martelwerktuig!
Als je tijdens het rijden met de hulpteugel alleen corrigeerd met de hulpeugel wanneer het paard echt vreselijk de fout in gaat (als het niet medisch of aan de ruiter ligt) ben ik voor een hulpmiddel, maar dat moet alleen in werking gesteld worden wanneer het echt nodig is. Daarna moet het weer nutteloos om de hals hangen. Sommigen zie je echter inwerken op een dusdanige manier dat het niet meer vriendelijk Kan zijn voor het paard en dat er van een korte correctie geen sprake meer is.. Dan is het een martelwerktuig geworden.
Ik hou ook niet van een slof, maar rijd er dus mee om de reden die jij noemt. We zijn net weer aan het opbouwen en hij kan verschrikkelijk uit zijn stekker gaan. Zolang hij naar benden blijft gaat het goed, maar als hij omhoog komt kan je niks meer
Een martingaal wordt hij alleen maar vervelender van, al snap ik dat niet helemaal? (Als iemand een idee heeft;))Maar heb een paar keer met een slof gereden nu en als hij omhoog komt (echt omhoog) dan komt die strak te staan en zakt die weer.. Krijg zelfs af en toe het commentaar om hem er iets meer bij te pakken.
Ik heb er nu 5 keer mee gereden denk ik. En nu hangt die weer in de kast
Dat hij met zijn hoofd omhoog komt vind ik niet erg, want zelfs na die 5 keer is die aan het uitproberen zonder slof
Maar hij is nu door de gekste periode heen en dan gaan we weer lekker verder zonder iets