Buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JollyJumper

Re: Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 08:32

Nou, dat is nog redelijk, bij jou opmerking zien ze tenminste de wei nog. Ik wil ze niet de kost geven die alleen maar de bak en de stal zien en nooit buiten komen... Die paarden bestaan echt nog hoor. En de eigenaren vinden dat helemaal niet raar... Huilen .
Ik word hier best wel vaak raar aangekeken omdat ik wedstrijden dressuur rijd en gewoon mijn paarden overdag (samen) buiten zet en ook vaak ga buitenrijden. Dat schijnt voor veel mensen toch not done te zijn. En dan al helemaal niet als je je paarden ook nog niet van top tot teen ingepakt en natuurlijk zeker niet met meerdere bijelkaar buiten hebt staan...

Anoniem schreef:
maar ik ken ook best veel mensen (persoonlijk) die gewoon altijd met dressuur bezig zijn . en als ik dan zit te kijken dan zie ik eigelijk altijd een paard die zich dood ver veeld en alleen rondjes rijd. nou lijkt mij echt geen bal aan. om altijd alleen de bak de wei en de stal te zie Tong uitsteken. en dan kijken die mensen op hoe braaf mijn paarden buiten zijn en hoe "springerig die van hun. maar dat komt alleen omdat die paarden gewoon nooit buiten komen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:00

Ik rij dus alleen maar buiten, ik hoef hiervoor maar 5 minuten over de weg te stappen, maar moet wel een kruispunt met de autoweg oversteken. Ik merk inderdaad wel in de heide waar ik rij dat mensen steeds minder rekening met elkaar houden zoals Elisa2 ook al zei. Ik heb regelmatig loslopende honden achter me aan rennen, waarbij de baasjes soms ook nog boos worden als ik zeg goh gelukkig doet mijn paard de hond niets, maar ik zou hem de volgende keer vastpakken als ik jullie was, want je weet nooit of zo'n paard niet schopt of schrikt van de hond die ineens achter zijn benen staat te blaffen. Met ruiters en aanspanningen heb ik minder problemen hier in de buurt heeft volgens mij iedereen de regels van het ruiter/koetsiersbewijs ingeprent gekregen, dus passeren altijd in stap en vaak nog even samen een stuk oplopen. Al met al mag ik me gelukkig prijzen met de mogelijkheden om buiten te rijden, de hei en het veld zijn binnen handbereik en zelfs de automobilisten geven me vaak voorrang.

Buitenrijden is voor mij het einde

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:10

Ik ga soms ook weleens de bosse in maar durf het eigenlijk nie goed meer omdat ie vandoor is gegaan,maar ik ga zeker nog wel naar buiten.Ik doe het teminste graag maar moet ik ook vertrouwen hebben

wendjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:10

ik vind ook dat je paard wat afwisseling nodig heeft elke keer in de binnenbak word ook zo saaj voor je paard, maar voor sommige mensen begrijp ik het wel dat ze de bossen niet in durven want sommige paarden en ponys kunnen heel vervelend zijn, maar hoe meer je probeerd om in de bossen te rijden hoe beter het natuurlijk gaat Tong uitsteken

angela_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:36

Ook ik vind dat buitenrijden eigenlijk gewoon bij 'het paardrijden' hoort!
Ik zie het zo; Je rijdt op dieren, heb daar respect voor. Ze werken voor je, geef hun er dan ook wat voor terug! Tuurlijk zullen de meeste paarden liefde, voer en geluk krijgen van hun baasjes, maar ieder paard vind buitenrijden volgens mij nog het leukste! Lekker met een lang tuigeltje door de bossen, in volle galop over de velden, dat is toch iets wat gewoon bij een paard hoort?! Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 07:42

angela_mij schreef:
Ik zie het zo; Je rijdt op dieren, heb daar respect voor. Ze werken voor je, geef hun er dan ook wat voor terug! Tuurlijk zullen de meeste paarden liefde, voer en geluk krijgen van hun baasjes, maar ieder paard vind buitenrijden volgens mij nog het leukste! Lekker met een lang tuigeltje door de bossen, in volle galop over de velden, dat is toch iets wat gewoon bij een paard hoort?! Lachen

nee hoor, lang niet ieder paard vindt dat het leukste. Ik heb er een die iedere kans om terug naar stal te gaan met beide hoeven wil aangrijpen *LOL* Ik las ook nog ergens dat 1 * in de week buitenrijden veel te weinig is Verward Volgens mij geef je je paard net zo min afwisseling als je alleen maar buiten rijdt Knipoog De kern zit er voor mij in dat je paard in het werk dat je van hem vraagt voldoende afwisseling aangeboden krijgt en dat kan dus ook in het dressuurwerk zelf zitten door oefeningen anders te combineren zodat je paard alert blijft en niet een nummertje afraffelt. Ik rijd heel weinig buiten, en doe vooral dressuurtraining thuis maar de paarden stralen Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 07:59

Dan is wat ik doe vrezelijk saai en zonder afwisseling Clown
Ik rij namelijk alleen maar buiten, heb niet eens een bak. Maar ik rij ook maar 2-3 keer in de week. Soms alleen, soms met andere. Vooral met andere vind Anouar heel erg leuk

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 08:07

Ik ken inderdaad ook paarden die buitenrijden niet leuk vinden, maar dit zijn toch wel uitzonderingen. Die van mij vindt het over de dijk rijden bij ons ook niet zo leuk, maar in het bos wordt hij helemaal wild enthousiast. Maar voor de afwisseling vind ik het zeker wel nodig, al zullen heel wat mensen zich hier niet aan houden. Ik ken jammer genoeg te veel mensen die hun paard niet eens op de wei doen, en zelden los komen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 09:14

Lenneke_ schreef:
Dan is wat ik doe vrezelijk saai en zonder afwisseling Clown
Ik rij namelijk alleen maar buiten, heb niet eens een bak. Maar ik rij ook maar 2-3 keer in de week. Soms alleen, soms met andere. Vooral met andere vind Anouar heel erg leuk

dat vind ik idd ook vreselijk saai Knipoog

Maar ook daavoor geldt, als je in je buitenrijden wat variatie aanbrengt, zal je paard zich best vermaken. Een beetje uitdaging, daar gaat het volgens mij vooral om.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:08

Alleen in de bak rijden geeft bij mijn paard garantie op verveeld raken en niet meer willen werken. Alleen buitenrijden geeft exact hetzelfde. Ik ben altijd aan het schipperen hoe vaak ik wat moet doen om hem vrolijk aan het werk te houden.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:39

Ik rijd dressuur en endurance. In beide diciplines rijd ik ook wedstrijden, maar daarnaast spring ik nog in de les mee, meer voor de lol want ik durf niet zo hoog Tong uitsteken

Ik vind dat een paard recht heeft op afwisseling! Daarbij ben ik er heilig van overtuigd dat je paard er beter van gaat presteren!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 18:10

Ja je hebt buitenrijden en buitenrijden
Ik kan heerlijk ontspannen door het bos hobbelen, maar pak net zo vaak een serieuze training in de bossen. Lekker lange stukken waar je gebruik van kan maken met de het uitstrekken SB SV Wijken Galopwissels Appymenten en noem maar op. De mijne is 4 dus doe ik dat niet allemaal,maar je zult begrijpen waar ik heen wil.

XzountjuhX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:07

Ik ben het echt met je eens. Alleen in de bak rijden vind ik niks.

XzountjuhX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:07

Ik ben het echt met je eens. Alleen in de bak rijden vind ik niks.

Samham

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:10

Ik ben zelf iemand die het heerlijk vind om even naar buiten te gaan. Als ik het niet doe (als afwisseling van dressuur) word ik, maar ook mn pony, gek! Ben het er zeker mee eens dat je niet altijd maar binnen moet rijden elke dag. Ik hoor wel eens op wedstrijden dat ze het eng vinden met hun paard buiten te rijden... Ik vind dat soms echt onzin: kijk, als je nou een paard van 3 hebt kan ik het me voorstellen, maar als je het gewoon niet durft omdat je bang bent dat je je eigen paard niet kan houden! Scheve mond

DandySgatJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:10

dat vind icc ook heel oneerlijk voor het paard die wil ook een lekker wild doen en moet steeds leren naar beneden te lopen enz enz enz dat iss toch niet leuk voor het paard!!
icc hoop dat mensen beter gaan nadenken!! Boos! Ach gut

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 02:21

_June schreef:
Imo moet ieder paard af en toe lekker mee naar buiten kunnen.

Volgens wetenschappelijk onderzoek hoort een paard 24-7 buiten in een groep te leven en dan is waar je ríjdt niet echt de crux.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 02:26

angela_mij schreef:

Sterker nog definieer paardrijden eens.
'Je te paard van een willekeurig A naar een willekeurig B verplaatsen op elk willekeurig tijdstip onder alle omstandigheden via elke route.'
Een kunstje in een omheinde zandbak is óf voorbereiding óf een test óf..... geneuzel.

HC

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 10:58

Huertecilla schreef:
_June schreef:
Imo moet ieder paard af en toe lekker mee naar buiten kunnen.

Volgens wetenschappelijk onderzoek hoort een paard 24-7 buiten in een groep te leven en dan is waar je ríjdt niet echt de crux.

HC

Ja sorry kan hett verband niet vinden hier. Het een heeft niks met het ander te maken. Het een gaat over het rijden en het ander over huisvesting

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:01

Op stal waar ik les heb is alleen een buitenbak, en we rijden ook best vaak lekker in het bos.
Ook bij mijn verzorgfries is geen binnenbak en dat is ook vrij dicht bij het bos.
Alleen saai binnenrijden vind ik niks...

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 12:29

ik mag zelf van mijn zus nog niet naar buiten.
"wat nou als je geen controle houdt en ze ervandoor gaan.. etc etc etc "
ik begrijp haar wel.. maar ik ben dus wel blij dat zij wel met ons paard naar buiten gaat.. eens een keertje ergens anders naartoe met je paard is toch ook hartstikke fijn?
lekker in de natuur.. dat is ten eerste hartstikke gezond, en ten tweede, het is genieten voor mens en paard..
en je traint ook best wel, daarnaast kun je buiten ook letten op dingen die je ook in de bak zou doen..
toch? (alhoewel ik het persoonlijk het fijnste vind lekker ontspannen met lang teugeltje te rijden en dat is soms ook goed)

XzountjuhX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:15

heerlijk om buiten te rijden op mijn menege werd het steeds minder maar de afgelopen 2 jaar weer meer
maar in de buurt van den haag zie ik juist steeds meer mensen buiten rijden

bont_jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 10:37

ik rij ook alleen maar buiten, op de ponnyclub hebben we geen binnebak alleen een buitenbak. Ik vind het heerlijk, alleen soms is een binnebak geen overbodige luxe Knipoog . Vooral in de winter als het koud is Haha!

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 10:49

Ben het helemaal met je eens!
Ik probeer wel zowiezo 1x in de 2 weken een buitenrit te maken... En in de zomer doe ik het veel vaker.
In de zomer rijd ik meestal ook in de buitenbak en staat ze ook in het land.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 13:14

Ik ben hier de dagen al aan het aftellen totdat het weer eens mooi weer wordt zodat we eindelijk weer naar buiten kunnen! Hier doet het niets anders dan plenzen en loeihard waaien. Voor zulk weer pas ik toch wel hoor... Maar normaal gezien rijd ik toch minstens 1 keer buiten. We gaan dit wel gaan opbouwen omdat we in de endurance willen starten.