Allemaal rotzooi op je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

Re: Allemaal rotzooi op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:49

quera schreef:
cle0o_o0 schreef:
Dat van als het om medische redenen nodig is, vind ik een beetje vreemd. Bij de meeste medische redenen is er dus al iets gebeurt waardoor er nu bescherming gebruikt wordt. Máár voorkomen is toch beter dan genezen Knipoog

Stel je koopt een paard en daar is al iets mee gebeurt dan kan je beter met peeskappen rijden , lijkt mij

ja dat lijkt me ook ja. Maar als je een paard koopt waar nog niets mee gebeurd is, waarom niet met bescherming rijden? Dan voorkom je en hoef je niet te genezen en Voorkomen is beter dan genezen toch Knipoog

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 20:49

jodie schreef:
Hoezo heet het dan BOOMLOOS zadel
en ik rij zelf ook boomloos dat voelt heel anders je voelt meer wat je paard onder je doet wat ik veel minder heb met een gewoon zadel

Vraag het maar aan en echte zadelmaker die zal het je ook vertellen. En als er echt geen boom inzit kan je net zo goed zonder zadel gaan rijden. Een oude bekende van mij reed daar ook mee.Ze moet haar paard laten opereren aan haar rug omdat ze bindweefsel vorming in de rug weefsel had gekregen.Ze mag nooit meer zonder zadel rijden, ze heeft nu een goed kieffer zadel eropliggen. En ze loopt als een trein. Haha![/quote]
Ik vroeg het aan jou niet aan mn zadelmaker
waarom heet het dan boomloos[/quote]

Omdat ik er eentje heb open gezien en er zit een boom in! Knipoog[/quote]
Misschien ligt dat dan aan het soort zadel maar bij mij zit er echt geen boom in

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:50

Ik doe mijn paard altijd peesbeschermers om!

kaspertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:50

Ja tuurlijk als je paard geen ijzerrs nodig heeft dan zou ik het ook niet doen, beetje voor de lol elke 8 weken 85 euro uitgeven echt niet dan!! haha Haha! maarja ik rij eigenlijk nooit over straat maar die van mij kan helaas niet zonder ijzers.... dus ik moet wel Huilen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:51

Citaat:
Maar als je een paard koopt waar nog niets mee gebeurd is, waarom niet met bescherming rijden?

Alleen zo jammer dat je 9 van de 10 x niet eerlijk weet of er al iets met het paard gebeurd is....

Als ik een paard ga kopen, zie ik het ook het liefste gewoon netjes bekapt en rondom op blote voeten (alhoewel het geen reden zou zijn om het paard te laten staan ofzo hoor)...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 20:52

ik heb het hier over bandages he
Peeskappen hebben vindt ik meer nut met aantikken ofzo
en bandages worden vaak verkeerd omgedaan wat JUIST averechts werkt

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:53

quera schreef:

En wat vind je er dan van als de bandages wél juist worden aangebracht?

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:53

quera schreef:

Daarom meot je ze ook goed omdoen Pling

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 20:54

Die van mij loopt op kunststof omdat het moet
hij heeft erg gevoelige hoeven
de laatste keer dacht de hoefsmit dat hij zonder kon maar naar 2 weken liep hij liever op het gras dan op het harde
daarom dus kunststof

@Randy01:voor verkoop foto;s of voor een keer kan het geen kwaad lijkt mij maar om ze elke training om te doen nee lijkt me niet echt geschikt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 20:55

cle0o_o0 schreef:
quera schreef:

Daarom meot je ze ook goed omdoen Pling

ja maar helaas doen veel mensen ze te los of te strak

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:58

Paard loopt het hele jaar zonder ijzers en ja ook wedstrijden op gras en peesbeschermers heeft hij alleen om tijdens springles of springwedstrijden. Soms gaan de peesbeschermers ook om wanneer er bezig gegaan wordt met nieuwe en moeilijkere oefeningen maar dan alleen als bescherming.

Ik weet van mezelf dat ik niet goed kan bandageren en begin hier ook niet aan. Mn zusje heeft ze af en toe wel is om, maar dat ligt ook nog maar aan het weer.

Nee, zo min mogelijk poespas, paarden zijn echt geen mietjes.

WhynotLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:58

Maar als je de bandages wel goed aanbrengt kunnen ze voor je paard erg goed werken. Mijn pony kan bijvoorbeeld niet tegen peesjes want dan krijgt hij meteen open wonden. Toch MOET hij bescherming om en daarom worden het toch bandages. omdat ik het al 3 jaar doe en er les in heb gehad door verschillende mensen lukt het me goed.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:16

pearl_tje schreef:
Nou ik rij bijna nooit met bandages of bescherming. Alleen als ze voor de zomer weer ijzers krijgt gaan de springschoenen er weer om, ze wil nog wel een tikken. Als iets niet nodig is rij ik er ook niet mee!

Inderdaad, waarom zou je ze gebruiken als het niet nodig is Clown

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:17

Mijn paard is ook puur natuur als we gaan rijden zoals we dat noemen. haha. Geen badnages of peesbeschermes aleen een zadel singel gelpad en hoofdstel en rijden maar.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:26

Ik heb alleen dingen op mijn paard die op dat moment functioneel zijn.

Misschien ben ik daar ook wel te makkelijk in soms, ik zal wellicht af en toe met te weinig bescherming rijden.

Nanouschka_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:30

quera schreef:
waarom met bandages losrijden op wedstrijd ? je gaat toch zelf ook niet met wollen sokken hardlopen

ik vind je vergelijking heel goed Vork had het nog nooit zo bekeken, maar ik denk dat je wel gelijk hebt Knipoog
aan de andere kant kunnen bandages soms wel handig zijn als het om een moeilijke ondergrond gaat...
ik ga er in het vervolg in ieder geval om proberen te denken door je beschrijving Tong uitsteken

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:46

quera schreef:
waarom met bandages losrijden op wedstrijd ? je gaat toch zelf ook niet met wollen sokken hardlopen
Waarom je paard voor en achter beslaan(eigenaresse zegt dat het voor de kalkoenen is) Terwijl er geen buitenwedstrijden zijn

Ikzelf hou zo veel van puur natuur maar mijn paard moet voor op kunststofijzers en moet ook een borstuig om anders gaat het zadel schuiven

Ik zal de beginpost maar weer eens even aanhalen, omdat het topic nu gaat lijken op een discussie over waarom en welke beenbeschermers.

Ik zou de TS aanraden om op zoek te gaan naar een passend zadel zodat dat borsttuig ook niet meer nodig is.
Een slecht passend zadel kan namelijk vele problemen veroorzaken en daar is niks natuurlijks aan.

Het rijden op een paard is ook niet natuurlijk, maar als je dat dan doet, probeer er dan het beste van te maken.
Dat doe ik in mijn ogen door mijn paard met beenbescherming te laten lopen tijdens het rijden, zodat mijn paard minder kans heeft op verwondingen door haar af en toe uitbundige gedrag.
Nu rijd ik niet altijd met beenbescherming, maar de meeste tijd wel.
Als ik tijdens wedstrijden losrij met beenbescherming, is dat met dezelfde reden.
Zorg ik voor een passend zadel, begeleiding bij het rijden, scheer ik bij een dikke wintervacht, gebruik ik dekens voor haar (ook bij het losrijden en uitstappen), dagelijks weidegang, goed voer en zo nog wat meer dingen.
Mijn paard heeft op dit moment geen hoefijzers, maar als ik denk dat ze die nodig heeft, krijgt ze die ook.

Puur natuur of niet, ik probeer het beste voor en met mijn paard te doen. Iedereen hopelijk.
Een paard houden en berijden is niet natuurlijk, maar dagelijks weidegang vind ik belangrijker dan dat iemand wel of geen bescherming om de benen van zijn paard doet (als die passen dan he, ondeugelijke bescherming heeft niemand wat aan).

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:51

Nanouschka_w schreef:
quera schreef:

ik vind je vergelijking heel goed Vork had het nog nooit zo bekeken, maar ik denk dat je wel gelijk hebt Knipoog
aan de andere kant kunnen bandages soms wel handig zijn als het om een moeilijke ondergrond gaat...
ik ga er in het vervolg in ieder geval om proberen te denken door je beschrijving Tong uitsteken

Vergelijking vind ik waardeloos als je even nadenkt, want wollen sokken bieden geen bescherming, daar zijn bandages wel voor bedoeld, net als andere beenbescherming (en daarna komt het 'mooie voor het plaatje').
Ben volgens mij ook nog geen beenbescherming tegen gekomen die de nadelen van slechte ondergrond opheft, aangezien beenbescherming voor de buitenkant geldt en slechte ondergrond de binnenkant treft.

WhynotLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:52

Ik vind ook (zoals hier boven wordt gezegt) een paard moet krijgen wat hij nodig heeft.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:59

Veel mensen rijden met bandages los, omdat het mooier staat. Gewoon verzorgd, wat is daar mis mee?
Ook zou ik iets wat ik in de training doe, niet weglaten tijdens het losrijden.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:05

Ik ben het er helemaal mee eens dat je een paard moet geven/omdoen wat het nodig heeft. Ik probeer mijn paardje zo natuurlijk mogelijk te houden 24/7/365 op de wei met schuilstal, maar ik rij wel met bandages, niet voor de steun maar voor de omstreden warmte en waarom?
Nou omdat een paard met Artrose in de kogel hier baat bij heeft (hoog zomer rijden we zonder, maar als het koud is of vriest, worden haar benen zonder niet warm genoeg en blijft ze stijf lopen, met loopt ze perfect).
Ook staat ze rondom op ijzers, ik wilde graag zonder en volgens de hoefsmid hadden blote voeten dezelfde schokdemping als ijzers met zooltjes, maar daar ben ik na een half jaar doorzetten (het paard moet immers wennen aan de nieuwe situatie) op terug gekomen, ze liep niet lekker, bleef gevoelig en soms bijna kreupel. Dan dus toch maar met en inderdaad ik geef ook niet voor mijn plezier iedere 8 weken 95 euro uit voor speciaal beslag.

Verder ben ik geen setjes freak die dingen omdoet omdat het mooi is. Maar als het een beetje bij elkaar past heb je natuurlijk wel een mooier geheel.

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:07

Nou ik rijd tijdens training thuis altijd met martingaal, omdat mijn pony een sterrenkijker is en hier vrij weinig aan te doen is. Tijdens het dressuur gebruik ik geen peeskappen/bescherming... Alleen zo gauw ik ga springen doe ik peeskappen om, met een onderlinge wedstrijd springen doe ik sowieso altijd de peeskappen om, gewoon om te voorkomen dat mijn vzpony geen blessures oplopen.
Ik vind dit gewoon belangrijk want zo gauw ik zonder peeskappen spring en Yasmin een balkje aftikt loopt ze meteen onregelmatig. Dit vind ik zelf natuurlijk niet echt fijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:12

Tja, mijn pony is wel van onder tot boven zoveel mogelijk ingepakt.

Rijd in de les/training altijd of met 3 in 1 beschermers rond om, of met bandages, wel met onderlappen. Andere beschermers krijgt hij wondjes van.

Met inrijden op wedstrijd rijd ik ook met bandages, omdat ik hem toch wil beschermen en dan staan witte wel erg netjes.

Als ik op moet bouwen na een blessure heeft hij ook springschoenen om, omdat hij anders tijdens het gek doen zichzelf kapot schopt.

Ook heb ik rondom hoefijzers, om zijn stand te corrigeren en het zijn speciale ijzers doordat hij een blessure heeft waardoor het anders moest Lachen

Rijd niet met hulpteugels omdat hij daar verschrikkelijk tegenin gaat. Zodra hij ze voelt gaat hij in protest en zonder rent hij soms alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 01:11

ik heb achter strijklapjes voor mijn fjord omdat ze ze daar ook nodig heeft. Verder gebruik ik geen bandage's of peesbeschermers voor de sier op ze, kan alleen maar nadelige gevolgen ivb het opwarmen van de spieren. Mijn paarden lopen ook niet op ijzers en die krijgen ze ook niet zolang ze die niet nodig hebben.
helaas zijn er ook mensen die hun paard beslaan en er nooit mee buiten rijden. paard had zulke goeie hoeven, nu zitten er ijzers onder. Waar doen zulke mensen het voor? voor de sier? niet wetend dat het eigenlijk helemaal niet goed is voor een hoef om het te beslaan?

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 03:19

Wat voor boomloos zadel reed ze dan? Als er toch een boom in zat dan was het geen boomloos zadel, kijk eens onder endurance zadels, bijna allemaal boomloos: waarom? Omdat het comfortabeler is voor het paard en meegeeft en niks knelt. Je kan je paard wel een passend zadel aan laten meten, maar je paard kan ook afvallen of aankomen in bespiering, dan is het zadel ook niet passend meer, het passen van een passend zadel is een moment opname. Waarschijnlijk heeft die vriendin van jou met een te krap zadel gereden, zonder ruggengraatvrij heid of een speciale pad voor eronder.