te klein zadel schadelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sweetheart

Re: te klein zadel schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 00:21

LieZ_Horses schreef:
Ik denk dat een te klein zadel voor ruiter naar wel passend op paard schadelijk kan zijn voor de rug. Omdat je dan zegmaar helemaal op de achterboom zit en als dat te hard drukt denk ik dat het schadelijk is voor z'n rug. Maar ik weet het niet zeker hoor Knipoog

Het klopt zoals je het zegt hoor! Je zit inderdaad te ver naar achter in het zadel en daardoor ontstaat er daar veel druk.

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 18:06

Na dit topic helemaal heb doorgelezen, vroeg ik me af of jullie van eigen zadels uitgaan?
Wat laat ik eens een voorbeeld geven, op onze manege hebben we een tinker die zowel meerijdt bij beginnerslessen als bij gevorden. Nou opzich een fijn beest alleen lijkt het zadel idd wat klein voor mij, invegelijking met andere zadels van andere paarden Knipoog
Is het nou voor het paard ook schadelijk als ik daar elke week een uurtje op zou rijden?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 19:24

Ik denk persoonlijk dan ook dat schadelijk kán zijn. Bedenk zelf ook maar eens, als jij een uurtje verkeerd getild hebt, dan heb je de volgende dag ook last van je rug.
Plus dat jij waarschijnlijk niet de enige bent misschien niet helemaal lekker in het zadel past.

Nu begrijp ik dat de manege niet voor elk paard verschillende zadels kan hebben. Maar waarom denk je er niet meer in te passen? Misschien eens aan je instructrice vragen wat zij er van vind.

Een verkeerde druk verdeling op de rug is sowieso niet fijn, ook al is het maar heel even.

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:28

Dat is waar, ik bedoel ik vindt het al niet fijn rijden z'on zadel rijden laat staan als ik iets zou moeten verkeerd dragen een uur lang.
Ik heb het niet echt toen aan me instructrice gevraagd, wel aan een lesgenootje die er deze week op reed. En die zei dat het zadel dieper was dan andere, dat ik misschien dat had gevoeld. Ik weet het niet ik leek toch meer op de achterkant boog ( Clown zucht paardenfan maar geen idee hoe dat heet) ging zitten. Moet er wel even bijzeggen dat zei slanker is dan mij Knipoog niet veel maar toch. Opzich maakt het niet zoveel uit Lachen dan laat ik dit paardje staan, want heb tot nu toe nog bij geen andere zadel gehad.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:57

Dat ding waar je het volgens mij over hebt heet een lepel.
Slim van je dat je het paardje laat staan. Super!