Buitenrijden slecht??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re: Buitenrijden slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:53

Ook jouw tinker is niet gebouwd om jouw te dragen van nature, die moet ook op zijn tijd de rugspieren losgemaakt worden. Voor mensen is het ook beter om regelmatig te sporten en de spieren in te spannen. daar blijft een mensenlichaam ook soepeler door, waarom zou dat voor een paard niet zo zijn?

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:56

Dudette_ schreef:
Mijn pony hááát het om in de bak te lopen, al moet ie 't wel.
Hij vind buitenrijden veel fijner en leuker, dus waarom dat van hem afnemen omdat het 'slecht' zou zijn?

Mijn paard vind Subli Semit vies en suikerklontjes lekker... betekent dit dat ik haar haar hele leven suiker moet voeren ipv Subli Semit?
Het gaat om de gezondheid van je paard, daar moet je toch als paardenliefhebber niet mee goochelen??
Ga er dan gewoon naast lopen als je niet verzameld kan rijden en ga dit oefenen onder begeleiding op een paard wat al een flinke spieropbouw heeft.
Er naast lopen is ook voor de ruiter gezonder Tong uitsteken

Dudette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:58

ik zeg toch ook dat ik ook in de bak rij? maar 1 keer per week gaan we naar buiten. Dat vind hij leuk, en ik ook.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:00

Alane schreef:
Maar dit gaat niet om de TS of AN maar of door de bossen boemelen met je paard slecht is voor je paard.

Nee als je Nevzorov aanhaalt moet je het ook JUIST weergeven, dus het gaat niet om buiten maar om verzamelen. En een manier van rijden waarbij je een bit nodig hebt om je paard naar beneden te trekken heet geen verzamelen maar daar zijn we het hier denk ik over eens. Verzamelen doe je vanuit de achterhand, bitloos of niet.
Laatst bijgewerkt door Bianca6 op 22-02-07 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:01

Volgens mij is het alleen maar goed, ook voor ontspanning voor je paard. Naar mij idee blijft je paard zo alleen maar plezier in het rijden houden. En voor jezelf vind ik het ook altijd heerlijk ontspannend

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 17:04

atreyuevita schreef:
Alane schreef:
Maar dit gaat niet om de TS of AN maar of door de bossen boemelen met je paard slecht is voor je paard.

Nee als je Nevzorov aanhaalt moet je het ook JUIST weergeven, dus het gaat niet om buiten maar om verzamelen. En een manier van rijden waarbij je een bit nodig hebt om je paard naar beneden te trekken heet geen verzamelen maar daar zijn we het hier denk ik over eens. Verzamelen doe je vanuit de achterhand, bitloos of niet.

beginpost:
Alane schreef:
Of juist goed??
LET op dit is geen topic over Alexander Nevzorov of NHE maar puur over die stelling...
Alexander Nevzorov stelt dat buitenrijden slecht is voor het paard, een paard moet verzameld zijn om een ruiter correct te kunnen dragen, daarom zou het rijden op een paard dat niet verzameld loopt slecht zijn... om het even onorthodox te zeggen.. een beetje door de bossen slenteren is slecht voor het paard.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:11

xyzutu2 schreef:
Apple schreef:
Klopt ook, dus dan zou de stelling eigenlijk moeten zijn: pas als je in staat bent om een paard in verzameling te rijden mag je op een paard zitten.

Zo, gaat dat even een rust geven op wedstrijden en in de buitenrijgebieden in het land Haha!. Acuut is zeker 80% van de paardenpopulatie in Nederland met vervroegd pensioen Haha!.

Haha!

De topicstarter heeft volgens mij inderdaad een aantal zaken door elkaar gehaald. Nevzorov zegt:

- Op een onverzameld, verkeerd zijn spieren gebruikend paard zitten is slecht
- Buitenrijden op een onverzameld, verkeerd de spieren gebruikend paard is slecht
- Buiten rijden op een paard dat zijn lichaam goed gebruikt, is goed

- Als je paard zijn spieren verkeerd gebruikt - of maar enkele minuten zichzelf goed kan dragen, kun je alsnog naar buiten, maar loop er dan gewoon met een lange lijn naast. Dan loop je nog steeds lange stukken rechtdoor in plaats van altijd maar die rondjes in de bak, gaan die oortjes nog steeds naar voren, heb je nog steeds een ontdekkingsreis, ontspanning en afwisseling, maar is het daarnaast ook nog eens een stuk gezonder voor je paard.

Met alle posts van iedereen die schrijft dat paarden naar buiten gaan leuk vinden en altijd in de bak werken saai is, ben ik het dan ook gewoon 100% eens. Alleen denk ik dat buiten rijden niet ten koste mag gaan van de rug van het paard, en dat er dan nog altijd alternatieve manieren zijn om met je paard de wijde wereld in te trekken.

Gelukkig... Haha! Dan ben ik op de goede weg... ik wandel en ren naast mijn paard, hij vind 't geweldig en ik krijg er ook nog eens een super conditie van!
Maar uiteindelijk wil ik er toch wel op zitten en eens lekker een galopje over het strand doen als hij eenmaal in evenwicht is.

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:15

Tijdens een buitenrit kun je een paard ook verzameld rijden maar dat terzijde.

Paarden zijn buiten een stuk frisser en ontspannender. Ze hebben plezier in het zijn in een natuurlijke omgeving waar je overal om je heen voedsel en beweging ziet. Daarnaast hoeven ze niet constant dezelfde rondjes te lopen of onnatuurlijke oefeningen zoals wijken.

Buitenrijden is eigenlijk beter! Er is frisse lucht en de benen van het paard worden minder belast. hoe bedoel ik dat? ze hoeven niet 10 keer hetzelfde rondje te rijden waarbij ze in de bocht telkens twee benen meer belasten dan aan de andere kant.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:45

runningkawa schreef:
rondjes rijden is idd niet goed
Maar scheef en op de voorhand ook niet

Zeg ook niet dat jij dat doet, maar vond het wel een opmering waard in het algmeen over hoefkatrol

ik moet je eerlijk zeggen, Ik heb echt geeeeen flauw benul of dat dier scheef loopt, op de voorhand niet Tong uitsteken hij is nogsteeds gelukkig Tong uitsteken ik ook, mijn pappa en mamma ook Tong uitsteken en we zoeken hulp als tie kreupel gaat lopen. Tong uitsteken hij staat nu ook op ronde ijzers meer iets van leer of rubber ertussen, dat paard is niet te stoppen Clown

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:46

Als ik zo de bak inga en ga rijden dan moet ik geluk hebben wil ik een lekker rondje rijden.

Ben ik eerst buiten wezen stappen loopt ze super.. wat is er dan slecht aan?

Buitenrijden hoeft geen slenteren te zijn. Je paard kan gewoon actief stappen en hoeft niet over zijn benen te struikelen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:48

Hahahahahahahahahaha,
Sorry, dat is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord.
Ik ga op buitenrit ter afwisseling van het harde werken, en om mezelf en mijn paard helemaal te ontspannen, nergens aan te denken en lekker te lanterfanten. Mijn paard geniet zichtbaar van de buitenritten, en zonder de buitenritten doet ze een stuk minder haar best onder het zadel, dan speelt de verveling.

Nee, ik vindt het gemeen mijn paard de buitenritten te ontnemen.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:50

MissToseland schreef:
wat heeft mijn pony dan een slecht leven als dat waar is Clown

Nou anders die van mij wel.
Die van mij loopt buiten zelfs veel lekkerder, meer ontspannen en meer verzameld.
En als zij er plezier in heeft, heb ik er ook superveel meer plezier in...
Tja, voor die van mij in ieder geval niet, en voor mezelf ook zeker niet.

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:52

ben net nog lekker naar buiten geweest heerlijk en de paarden genieten!!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:56

Dan heeft Timmie het wel heel slecht als dit waar is *LOL*
Nee ik denk dat buitenritten best goed zijn, maar ook in het bos probeer je wel te blijven rijden zodat je paard normaal blijft lopen en niet gaan sloffen enz.
Maar ze hoeven van mij buiten niet aan de teugel enzo

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:57

lijkt mij dat een paard zelf bekijkt wat hij fijn vind. Als ik een paard was zou ik niet met mn hoofd omhoog lopen als dat zeer doet maar lekker ontspannen.

maar dat is wat HIJ vind maar ik denk dat je gewoon naar je paard moet luisteren.

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:06

Ilsje_ schreef:
runningkawa schreef:
rondjes rijden is idd niet goed
Maar scheef en op de voorhand ook niet

Zeg ook niet dat jij dat doet, maar vond het wel een opmering waard in het algmeen over hoefkatrol

ik moet je eerlijk zeggen, Ik heb echt geeeeen flauw benul of dat dier scheef loopt, op de voorhand niet Tong uitsteken hij is nogsteeds gelukkig Tong uitsteken ik ook, mijn pappa en mamma ook Tong uitsteken en we zoeken hulp als tie kreupel gaat lopen. Tong uitsteken hij staat nu ook op ronde ijzers meer iets van leer of rubber ertussen, dat paard is niet te stoppen Clown

Wist je dat dat een reden kan zijn dat hij last heeft van de hoefkatrol?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:25

Apple schreef:
Klopt ook, dus dan zou de stelling eigenlijk moeten zijn: pas als je in staat bent om een paard in verzameling te rijden mag je op een paard zitten.

Zo, gaat dat even een rust geven op wedstrijden en in de buitenrijgebieden in het land Haha!. Acuut is zeker 80% van de paardenpopulatie in Nederland met vervroegd pensioen Haha!.

Haha!

Enige probleem: hoe leert men "droog" hoe je een paard goed verzameld moet rijden alvorens op te stappen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:26

Alane schreef:

Onverzameld door het bos boemelen lijkt me dan nog altijd véél minder slecht dan onverzameld door de bak boemelen.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:07

runningkawa schreef:
Wist je dat dat een reden kan zijn dat hij last heeft van de hoefkatrol?

Jep, We hebben hem alleen pas een jaar, daarvoor was ie van kennissen die eigenlijk niks met hem deden, daarvoor istie getraind in springen of dressuur, hij kan het alletwee wel, maar we hebben het nooit gedaan, we wisten dat ie hoefkatrol had toen we m kochten.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:08

MissToseland schreef:
wat heeft mijn pony dan een slecht leven als dat waar is Clown

Dat wilde ik net zeggen Clown

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:24

Nouks schreef:
Apple schreef:

Haha!

Enige probleem: hoe leert men "droog" hoe je een paard goed verzameld moet rijden alvorens op te stappen?

Goede les op een ervaren paard

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:26

beginpost:
Alane schreef:
Of juist goed??
LET op dit is geen topic over Alexander Nevzorov of NHE maar puur over die stelling...
Alexander Nevzorov stelt dat buitenrijden slecht is voor het paard **, een paard moet verzameld zijn om een ruiter correct te kunnen dragen, daarom zou het rijden op een paard dat niet verzameld loopt slecht zijn... om het even onorthodox te zeggen.. een beetje door de bossen slenteren is slecht voor het paard.

** Dát klopt dus niet!
Maar dit topic heeft geen zin omdat de stelling niet duidelijk is. Gaat het om rijden in de bossen of onverzameld rijden?

Wienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:29

voor de afwisseling is het goed! maar alleen maar buitenrijden, het kan leuk zijn maar het licht ook aan de aard van je paard, als het een stress kip is, kan ze rustig worden in het bos, je zal eerst wel goed moeten opletten, maar ze worden opdenduur rustiger, je paard word vaak ook losser omdat het alle kanten op kan kijken en veel kan zien, maar alleen maar buitenrijden word ook op een gegeven moment saai. Zelf rij ik vaak op vrijdag en zondag buiten, maar daarna nog even een kwartiertje in de bak aan het werk, het gaat dan vaak veel beter Lachen

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:32

Elke dag door "de bossen slenteren" is misschien niet het allerbeste, maar 't is toch fijn voor elk paard en voor elke ruiter als je hele dagen je inzet om er het beste uit te krijgen om dan es samen door de bossen en de weides te gaan rennen inplaats van hele tijd onder het gezag van de ruiter te lopen?
Och ja, ze zeggen zoveel tegenwoordig.
Tegenwoordig is alles slecht en zou je niets meer mogen doen dus: doe gewoon je zin, zou ik zo zeggen.
x, Ticcie.

Springdoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:08

Dat is denk ik inderdaad veel meer ontspannen voor een paard. Je hond laat je toch ook niet elke dag op hetzelfde veldje uit, en wij doen toch ook niet elke dag hetzelfde..Om een paard geboeit te houden is het misschien juist wel goed die afwisseling..