Hoe rijdt jij stelling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: Hoe rijdt jij stelling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 21:17

Wel eens een paard rechtgericht en met stelling op een rechte lijn gereden ?
Wel eens een paard gebogen om het binnenbeen en met stelling op een rechte lijn gereden (geen wedstrijd proefje) ? Ik heb de indruk dat het merendeel oefeningetjes doet die gevraagd worden, maar dat er nog maar heel weinig ruiters zijn die begrijpen waarom je die oefeningetjes doet. Als je dat door hebt en dat hebt ervaren, dan weet je of je goed of verkeerd bezig bent..... Ook met andere oefeningen.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 00:09

Ja

Ik rijd ook weleens met contrastelling, moet ik toegeven.
Als hij niet mooi recht is (dus over de middellijn en dan aanvoelen welke kant hij 'opvalt' ) ga ik aan de andere kant contrastelling vragen.
Maar daar ben ik nooit zo lang mee bezig, hij is gelukkig niet zo scheef. Mijn pony zit aan 1 kant helemaal vast, dus daar stap ik nog niet op (zonder goede begeleiding)
Het enigste wat ik doe, is mijn binnenhand wat naar boven. Niet eens zo veel.
Niet naar voor, niet naar achter, en zeker niet opzij (dan ga je sturen..)
En stelling en buiging rijden doe je om het paard recht te stellen (in de training dan hé) omdat het paard van nature ook links of rechts is (niet in zijn handen Knipoog maar in het hele lijf aan 1 kant 'makkelijker' en aan 1 kant 'moeilijker')
En verder omdat het paard dan de kant opkijkt die die opgaat (zeiden ze vroeger altijd).
Mijn instructrice legde het allemaal veel duidelijker en gedetailleerder uit, maar ik ben ook de helft vergeten volgens mij (heb al een tijd geen les meer gehad, door weersomstandigheden).
Owh, mijn eerstvolgende les ga ik weer vanalles navragen!!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:00

Goofy44 schreef:
Wel eens een paard rechtgericht en met stelling op een rechte lijn gereden ?
Wel eens een paard gebogen om het binnenbeen en met stelling op een rechte lijn gereden (geen wedstrijd proefje) ? Ik heb de indruk dat het merendeel oefeningetjes doet die gevraagd worden, maar dat er nog maar heel weinig ruiters zijn die begrijpen waarom je die oefeningetjes doet. Als je dat door hebt en dat hebt ervaren, dan weet je of je goed of verkeerd bezig bent..... Ook met andere oefeningen.

Ja hoor, dat soort dingen doe ik continue in mijn training Lachen
Daar begin ik vaak mee zelfs.

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:45

Ik v ind het zonde dat de basis van dressuur er blijkbaar niet meer is wat anders zou iedereen maar 1 manier zeggen en een paard stelling vragen terwijl ie op een kant vast zit""probeer een volte"

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 18:46

Heel simpel: Binnen been buiten teugel......begrenzen met buitenteugel en met binnenbeen rond rijden Knipoog
Stelling houd overgens niet alleen in het paard "zijn hals lateb buigen" het paard moet wel in zijn hele lijf buigen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 19:29

Norway_girl schreef:
Heel simpel: Binnen been buiten teugel......begrenzen met buitenteugel en met binnenbeen rond rijden Knipoog
Stelling houd overgens niet alleen in het paard "zijn hals lateb buigen" het paard moet wel in zijn hele lijf buigen.

Stelling en buiging zijn totaal verschillende dingen.
Zoals hierboven voorgesteld, is dat een totaal verkeerde voorstelling van zaken.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:07

Goofy44 schreef:
Norway_girl schreef:

Zoals hierboven voorgesteld, is dat een totaal verkeerde voorstelling van zaken.

Ja dat klopt, maar zonder buiging krijg je geen stelling en zonder stelling geen buiging Knipoog

Een volte rijd je niet zonder stelling EN buiging....als je een paard alleen met stelling rijd op de volte krijg je nooit een mooie ronde volte zoals hij hoort! En als je alleen steling rijd op de hoefslag of contrastelling is er idd geen buiging in het lijf aanwezig, dan zou het schouderbinnenwaards zijn! En dan nog zou je wel je buitenteugel en binnenbeen erbij moeten houden om je paard netjes met stelling te laten lopen Knipoog

*edit* vele fouten en verandering XD

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:54

Norway_girl schreef:
Ja dat klopt, maar zonder buiging krijg je geen stelling en zonder stelling geen buiging Knipoog

Een volte rijd je niet zonder stelling EN buiging....als je een paard alleen met stelling rijd op de volte krijg je nooit een mooie ronde volte zoals hij hoort! En als je alleen steling rijd op de hoefslag of contrastelling is er idd geen buiging in het lijf aanwezig, dan zou het schouderbinnenwaards zijn! En dan nog zou je wel je buitenteugel en binnenbeen erbij moeten houden om je paard netjes met stelling te laten lopen Knipoog

*edit* vele fouten en verandering XD

Lees het stukje van Goofy 44 hier boven nog maar een keer, je kan stelling zonder buiging rijden Knipoog
Btw, stelling op de hoefslag zónder buiging is dus absoluut géén SB! JUIST bij SB heb je buiging in het lijf. Anders is het wijken over de hoefslag.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:00

je kunt prima stelling zonder buiging rijden en andersom. Je kunt ook linkerstelling met rechterbuiging rijden, mits je paard soepel en rechtgericht is

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:30

[edit] --- dubbel
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 12-03-07 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:31

Goofy44 schreef:

Norway_girl schreef:

De voorwaarde voor buigen is stelling.
Een paard kan stelling geven zonder buiging.
De uitleg die je aan stelling en buiging geeft klopt niet, erger het beeld dat je er van hebt klopt ook niet.

Citaat:
Een volte rijd je niet zonder stelling EN buiging....als je een paard alleen met stelling rijd op de volte krijg je nooit een mooie ronde volte zoals hij hoort!

Op een volte of wending moet het paard stelling naar binnen geven. De buiging door het paardenlijf is overeenkomstig het verloop van de volte of wending.
Dat contra-stelling toegepast wordt bij het moderne rijden, geeft alleen maar aan, dat we nauwelijks begrijpen wat we doen en wat de impact op het paard is.
Citaat:
En als je alleen steling rijd op de hoefslag of contrastelling is er idd geen buiging in het lijf aanwezig, dan zou het schouderbinnenwaards zijn!

Als het paard recht gaat met stelling, dan gaat het paard gewoon recht. Dat is geen schouder binnenwaarts. Bij schouder binnenwaarts is het paard gebogen (het paard geeft stelling), het paard gaat rechtuit.
Citaat:
En dan nog zou je wel je buitenteugel en binnenbeen erbij moeten houden om je paard netjes met stelling te laten lopen Knipoog

Voor zuivere stelling heb je de buitenteugel en het binnenbeen niet nodig.
Stelling is een laterale buiging (neen-richting) van het paard uitsluitend in de NEK van het paard. De hals van het paard mag bij de stelling NIET buigen. Als het paard lateraal wordt gebogen, dan buigt het paard ook in de hals. Het paard moet dan wel gesteld zijn, m.a.w. de voorwaarde om te mogen buigen, is stelling.

Al enig idee waarom aan een paard stelling gevraagd wordt en wat daardoor veroorzaakt wordt en als gevolg daarvan mogelijk wordt ?

Alle moderne oefeningen die schijnbaar goed lijken te zijn, werken contra productief in op het paard. Ook de fysiologische reacties van het paard gaan dan niet meer hand in hand met de hulpen. De synergie tussen de hulpen en de gevraagde beweging gaat dan volkomen verloren. De fysiologische reactie van het paard past niet meer bij de hulpen. Goede hulpen (aangeleerd) stimuleren fysiologische reacties in het paardenlijf. Het effect daarvan, indien de hulpen juist worden toegepast, is groter, dan het toepassen van aangepaste hulpen of wat voor hulpen moet doorgaan.....

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:13

Zet even haar bril op Koe

Sorry meiden maar jullie hebben helemaal gelijk! Nu ik mijn verhaal idd eens GOED doorlees en me verbeeld op het paard te zitten, zie ik idd in dat het niet helemaal klopt!
Ben ook nog maar een snotneusje van 16 XD

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:51

ik houd mijn benen aangesloten, binnenbeen iets meer druk, binnenhand van de hals af, als ik wat duidelijker stelling wil. anders alleen wat meer druk met mijn binnenbeen zodat ze ronder gaat lopen, en meer stelling neemt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:52

Goofy44: zoals altijd leg jij het duidelijk uit Ja Dus stelling is alleen in de NEK, wat eigenlijk wil zeggen: het hoofd scharneert in een neebeweging iets naar links of rechts, naar mijn weten net zover tot je het oogje kan zien? (en dus niet zoals ik maar al te vaak zie van die paarden met volledig omgetrokken nek...)

Maar dan vraag ik me wel af wat het nut ervan is?

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:55

Nog ff 1 vraagjes Goofy44......

Ik heb geleerd dat als je stelling rijd dat je niet aan je binnenteugel mag komen....anders trek je hem om. Dan moet je er toch wel binnenbeen bij houden enzo en toch zeker wel je buitenteugel voor begrenzing?!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:28

Eigenlijk moet je je paard zo gevoelig hebben dat zodra je je beide handen evenwijdig aan elkaar ook maar een halve cm zijwaarts beweegt je paard direct stelling neemt. Je paard moet leren recht in zn lijf en in balans te lopen zonder dat jij er aan corrigeert. Als hij over de schouder naar binnen valt, corrigeer je idd met binnenbeen/buitenteugel. Maar als dit gebeurd vraag je meestal al teveel stelling Knipoog

De "omgetrokken nek", bedoel je flexen? Dit is ook geen uitgangspunt maar meer een gymnastische oefening voor het paard. De één ziet er het nut wel van in, de ander niet, omdat je daarmee enkel de nek 'flext". persoonlijk vind ik het wel prettig als een paard dat heel makkelijk doet, dat voelt lekker los aan.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:41

poes schreef:
Dus stelling is alleen in de NEK, wat eigenlijk wil zeggen: het hoofd scharneert in een neebeweging iets naar links of rechts, naar mijn weten net zover tot je het oogje kan zien? (en dus niet zoals ik maar al te vaak zie van die paarden met volledig omgetrokken nek...)
Denk bij stelling aan een NEE-beweging, uitsluitend in de NEK.
Alle andere buiging in de hals heeft NIETS met stelling te maken.
Vanuit het zadel zie je bij correcte stelling de wimpers van het paardenoog.
Zie je meer, dan is het hele effect van stelling weg.
Als je de NEE-beweging vergroot, dus lateraal verder buigt in de NEK, dan is dat GEEN STELLING.

Citaat:
Maar dan vraag ik me wel af wat het nut ervan is?

Bij stelling kantelt de halsband - het funicular ligamentum - van het paard van de ene kant naar de andere kant van de hals, terwijl de halsband onder voldoende spanning blijft staan.
Een paard dat correct gesteld wordt, zal eerder ontspannen, vanwege de verbindingen van het nek gebied via het HYOID apparaat. In het HYOID apparaat is het tongbeen van het paard opgehangen.
Aan het tongbeen zit de achterkant van de tong van het paard vast. Alle verbindingen zijn dubbel uitgevoerd (aan beide kanten van het paard): omhoog naar de nek, naar de onderkaak en naar het gebied van het borstbeen van het paard. De reactie op stelling, is dat het paard veel sneller de hals wil strekken, dus geestelijk en fysiek ontspant. Daar komt ook de tongbeen - , of uiteindelijk de kauw reflex van het paard vandaan. Dat laat dus een paard zien dat een bit afkauwt of de teugel uit de hand kauwt.

Een van de eerste oefeningen is halsstrekken en bit laten afkauwen. Voorwaarde is een ontspannen paard, als de nek zelf niet ontspannen is, kan een paard nooit door het lichaam ontspannen zijn. Omgekeerd als een paard ergens spanning heeft, dan zal die spanning in de NEK weerspiegeld worden. Je merkt dat aan de stelling die het paard aanbiedt.
Een paard heeft geen zware spierontwikkeling in de hals nodig. De hals is voor het paard een soort polstok, die voor evenwicht gebruikt wordt. Sterk ontwikkelde halsen duidt op minder soepelheid van de hals en op aantasting van de primaire funktie van de paardenhals. Grote krachten geven minder lenigheid/soepelheid, kleinere krachten geven meer mogelijkheid tot soepelheid/leningheid. Een paard wordt daarop gegymnastiseerd, daarvoor is de hals niet nodig. De hals wordt tegenwoordig misbruikt om andere effecten bij dressuur rijden te bewerkstelligen. Dat heeft weinig of niets met dressuur in de zin van de ware betekenis van dressuur te maken. Het zijn slechts trucjes om het paard, de jury, het publiek en jezelf te beduvelen. Je kan er wel mee winnen. Een paard dat rijkunstig perfect in evenwicht gaat, heeft het volledige gebruik van de hals nodig, die hals dient soepel te zijn, de teugelspanning is laag. Een ontwikkelde hals toont fraai, maar is voor de primaire funktie van het paard, contra productief.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:17

Weer een mooi stukje van je Lachen Ik geloof dat ik het begin te begrijpen. Dus feitelijk is stelling een middel naar soepelheid en ontspanning?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:46

@ Goofy44, waar haal jij je wijsheid vandaan?
Dat wil ik nl ook! (gewoon veel beter weten waar ik mee bezig ben dan hé..)

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:02

Bij stelling vragen, mag je net als bij een wending met de binnenhand slechts even aangeven wat je van je paard verwacht. Je moet de binnenteugel dus niet onder spanning houden (niet trekken).

Als je nog geen gevorderde ruiter bent, moet je geen stelling op een rechte lijn vragen. Beginners vragen alleen stelling in stap bij wendingen en aangalopperen. Vanuit het zadel zie je net het binnenoog van het paard en net het binnenste neusgat. De manenkam kiept naar binnen of valt om naar binnen.

Veel fouten worden gemaakt bij het veranderen van stelling. Voordat het paard wordt omgesteld, of gesteld wordt naar de andere kant, moet het paard eerst rechtgesteld worden. De ruiter moet de zit hierbij aanpassen en correct gaan zitten. Daarna volgt het anders gaan zitten en het geven van andere stelling.

Als je een paard leert galopperen onder de ruiter, dan moet je een paard goed kunnen stellen. Dat betekent dus dat je eerst goed moet zitten, het paard de juiste stelling geeft, waarna je pas mag aangalopperen.

Bij stellen of een wending inrijden, zijn de meest voorkomende fouten:
1/. de ruiter zit vaak naar buiten
Oplossing:
- binnenbeen lang maken
- binnenheup naar voren
2/. de ruiter trekt aan de binnenteugel
Oplossing:
- binnenhand naar voren
- meer buitenteugel

Voor het gemak en door de onervarenheid van veel instructeurs worden
dit soort zaken, bij de meeste lessen niet meer aangeleerd.
De ervarenheid van de instructeur is tegenwoordig vaak het aanleren van
gewoontes uit onervarenheid. Dat wordt dan als voorbeeld aan leerling ruiters
doorgegeven..... (in de breedte sport, maneges).

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:25

Met twee handen het hoofd en de hals plaatsen, waarbij het paard niet dieper of hoger gaat lopen en het hoofd uiteraard niet mag kantelen. Het hele hoofd moet opzij en niet alleen het neusje.

Hiervoor worden beide handen iets in de richting van de stelling geplaatst. De handen blijven (in het ideale geval) even ver van elkaar als tijdens het rechtuit rijden. De buitenhand mag hoger dan de binnenhand, maar mag nooit over de hals naar binnen komen. De buitenhand bepaalt de hoeveelheid stelling en blijft stabiel. De binnenhand mag spelen voor ontspanning en houdt voorkomt dat het paard op de binnenschouder valt.

Lachen

Ik rijd met mijn eigen paard overigens bijna nooit in stelling zonder buiging, omdat ze heel erg versoepeld moet worden en niet mag opspannen in het lijf.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 23:22

Als een paard gebogen gaat, hoort er ook stelling te zijn. De meeste oefeningen zijn met buiging, daar zit stelling dus in. Als je een paard naar binnen buigt en contra stelling vraagt, dus stelling naar buiten, dan kan je je afvragen waar je nu mee bezig bent. Het overdreven doorbuigen, flexen van de hals zijwaarts in gang met het hoofd naar binnen of zelfs achterwaarts gekeerd is een ramp voor de hals en de schouder partij van het paard. In stilstand kan je dat binnen bepaalde grenzen met een paard doen, in gang kan dat niet. Contra-stelling lijkt een goede oefening, dat is het - voor het paard - niet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 23:25

Ronja: ik geloof dat ik het niet veel fouter had kunnen uitleggen...

Buitenhand mag nooit hoger dan binnenteugel... Ik denk dat je beter eens de uitleg van Goofy44 kunt lezen, die vind ik meest correct...

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:52

Goofy44 schreef:
Contra-stelling lijkt een goede oefening, dat is het - voor het paard - niet.

Ik volg het topic hier een beetje mee. Zelf kan ik er niets aan toevoegen, daarvoor ontbreekt mij de rijkunstigheid en het inzicht.
Probeer alleen maar wat bij te leren en de logica in te zien.
Goofy, kan je nog even uitleggen waarom contra-stelling contraproductief is?
Alvast bedankt!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:13

Goofy44 schreef:
De meeste oefeningen zijn met buiging, daar zit stelling dus in. Als je een paard naar binnen buigt en contra stelling vraagt, dus stelling naar buiten, dan kan je je afvragen waar je nu mee bezig bent. Het overdreven doorbuigen, flexen van de hals zijwaarts in gang met het hoofd naar binnen of zelfs achterwaarts gekeerd is een ramp voor de hals en de schouder partij van het paard..

Daarom denk ik Lachen