Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Karinnn schreef:runningkawa schreef:Met alleen het paard kom je er idd niet
Maar het is algemeen gezien wel gemakkelijker dan wanneer je de knopjes er nog op moet zetten.
Met een paard dat het al kent hoef je ze alleen maar te vinden.
Wat niet wil zeggen dat dat altijd makkelijk is.
En niet elk Z paard is fijn gereden
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Karinnn schreef:Het is echt niet zo dat je bij een Z paard het nummer van het proefje in zijn oor fluistert en het paard zijn proefje foutloos loopt. Het paard zal toch echt gereden moeten worden.
Of ze nu een jong paard zelf hebben opgeleid of een paard hebben dat al wat gelopen heeft.
. Tuurlijk, ze kent de knopjes maar dat is nog geen garantie dat ze het altijd maar doet
!
ik was in het begin wel onwijs bang dat ik mijn paardje zou verpesten ofzo, omdat ik zelf ook nog geen ervaring had met wedstrijden, maar ik vind het hartstikke leuk zo!

ik denk dat een gezonde dosis zelfkritiek noodzakelijk is in de sport, en dan maakt het in het eind niet uit of je een voorgeprogrammeerd paard rijdt of dat je er een zelf opleid als je dat kan.
Niet door iemand anders ben je daar gekomen, dan heb je het helemaal zelf gedaan... Veel stoerder vind ik...
Maar zoals ik al zei is dat heel persoonlijk. Vaak willen de fanatieke wedstrijdruiters een kant en klaar paard om gelijk op concour te gaan. Aan allebei de kanten zitten voor- en nadelen...
Starbreeze schreef:Persoonlijk kan ik me er wel aan ergeren als iemand die nooit hoog in de dressuur gereden heeft "het beter weet" of eigenwijs loopt te doen. Niet omdat ik daar op neerkijk, en ik bedoel al helemaal niet dat ik alles al weet (met paardrijden leer je je leven lang bij) maar dat heeft bij mij meer te maken met een bepaalde mentaliteit die je imo nodig hebt om ver te willen komen.
Maar ik verbaas mij daar dan altijd zo over! En dan van die mensen die gaan beweren hoe je een piaffe of passage aan moet leren ofzo... En dan kijk je in hun profiel
Maar goed, daar mag je dan niks van zeggen want ze rijden dat niveau dan wel niet op wedstrijden, maar wel thuis..... Veloz schreef:Persoonlijk heb ik liever een groen paard, want dan kan je zeggen, dat jij zelf met je paardje in bijvoorbeeld het Z ben gekomen. Niet door iemand anders ben je daar gekomen, dan heb je het helemaal zelf gedaan... Veel stoerder vind ik...
Veloz schreef:Vaak willen de fanatieke wedstrijdruiters een kant en klaar paard om gelijk op concour te gaan.
maar uiteindelijk heb ik daar wel super veel van geleerd omdat toen ik eenmaal alle knoppen had gevonden en ze goed gebruikte ze gewoon alles super deed en mij liet voelen hoe het hoorde
daarna ben ik met een groen paard begonnen waar ik ontzettend veel plezier van heb, maar het gevoel dat ze loopt zoals ik wil heb ik nog lang niet
kruip nog vrij regelmatig op mijn pony om te voelen zoals het "hoort" waarna ik met mijn paard weer verder kan...
ben nadat ik op de paarden ben overgestapt het springen een beetje verleerd omdat ik met mijn paard niet spring... en dan kan een goed paard je het gevoel en vertrouwen wel weer terug geven denk ik zo...
maar ik denk dat als iemand anders er op gaat zitten (ook al hebben ze het zelfde niveau!) die ook niet zomaar mee kan liften en maar ff een net zo mooie kur rijd