Kant en klare paarden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phillipa

Re: Kant en klare paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 15:37

Stel dat ik nu een paard zou kopen en echt hoog in dressuur wil komen zou ik denk ik een "klant en klaar" paard kopen omdat ik nog niet genoeg wedstrijd ervaring enz. heb. En dan later een groen paard omdat dat natuurlijk veel meer een uitdaging is Lachen

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 15:38

Ik hoef niet perse een kant en klaar paard, maar wel graag een paardje dat toch al iets verder is doorgereden, en dus wel al wat kan. Zo kun je dr toch wat van leren, en kun je samen nog een heleboel leren. Ook als je een kant en klaar paard hebt, dan nog moet jezelf kunnen rijden, als ik nu op een goed Grand prix paard, en een proef in zou rijden, wil dat niet zeggen dat ik meteen goed scoor, verre van waarschijnlijk. Je moet zelf ook alles beheersen, wil je het fatsoendelijk uitvoeren.

Karinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 15:39

Karinnn schreef:
runningkawa schreef:
Met alleen het paard kom je er idd niet
Maar het is algemeen gezien wel gemakkelijker dan wanneer je de knopjes er nog op moet zetten.
Met een paard dat het al kent hoef je ze alleen maar te vinden.
Wat niet wil zeggen dat dat altijd makkelijk is.
En niet elk Z paard is fijn gereden

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Het is echt niet zo dat je bij een Z paard het nummer van het proefje in zijn oor fluistert en het paard zijn proefje foutloos loopt. Het paard zal toch echt gereden moeten worden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 16:24

Karinnn schreef:
Het is echt niet zo dat je bij een Z paard het nummer van het proefje in zijn oor fluistert en het paard zijn proefje foutloos loopt. Het paard zal toch echt gereden moeten worden.

Precies. Ik heb meerdere paarden opgeleid van groen tot Z, maar ik zou het super vinden als ik eens een tijdje een GP -paard tot mijn beschikking had om het gevoel onder de knie te krijgen. Ik heb bijvoorbeeld de galopwissels samen met mijn paard moeten leren en het heeft best lang geduurd voordat ik het gevoel te pakken had. Als ik een tijdje op een wisselmachine had kunnen oefenen had ik veel sneller het gevoel voor een goede wissel gehad en het makkelijker over kunnen brengen op mijn paard.

Onlangs heb ik eens een uurtje op het paard van mijn instructeur gereden (hij rijdt GP) en toen voelde ik heel duidelijk waar het bij mijn eigen paard nog aan schortte. Heel confronterend hoor! Zo'n paard houdt je dan echt een spiegel voor, en die doet het ook echt niet als jij het zelf niet goed aangeeft.

Maar goed, het is algemeen bekend dat ruiters die goed presteren dat alleen maar te danken hebben aan hun goede paard en niet aan hun eigen kwaliteiten. Clown Haha! Of ze nu een jong paard zelf hebben opgeleid of een paard hebben dat al wat gelopen heeft.

Als je je paard zelf opgeleid hebt vinden mensen ook nog genoeg redenen waarom de prestaties aan het paard en niet aan de ruiter te danken waren hoor. Dan heb je gewoon zitten slijmen bij de jury, of dan heb je extra punten gekregen op de afstamming van je paard, of dan kwam het om dat je paard waarschijnlijk wel heel duur was, of dan heb je hem vast 6 dagen in de week door je instructeur laten rijden etc.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:11

Kant en klaar vind ik maar een 'vaag' begrip... Shine is erg makkelijk na te rijden, míts de ruiter gewoon goed rijdt Ja. Tuurlijk, ze kent de knopjes maar dat is nog geen garantie dat ze het altijd maar doet Ja!

LISAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:19

Ik zou nu een 'kant en klaar' paard nemen omdat het goed is om te leren en omdat dat paard dan ook al meer ervaring heeft..
Later zou ik het wel leuk vinden om zelf een paard alles te leren maar dan wil ik er wel zeker van zijn dat ik dat ook kan Ja

Buggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:07

Ik heb mijn pony ook zelf beleerd en naar de Z gereden, daar gingen wel een aantal jaren overheen. Omdat je het allebei moest leren.
Heb er wel veel van geleerd. De 2 paarden die ik nu heb zijn nog jong dus die moeten ook nog alles leren, wat ik opzich echt super leuk vindt. Maar ik heb nu een aanbod gekregen om een Z paard te rijden en dat lijkt me super, kun je toch weer veel van leren. Dus dat is ook weer super leuk. Tong uitsteken

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:13

ik heb mijn pony al vanaf dat ze 1,5 is, en ik heb haar zelf ingereden en ben nu wedstrijden aan het rijden. het zou misschien wel handig zijn geweest om eerst een tijdje een meer ervaren paard op wedstrijd te rijden, maar het gaat zo ook prima Haha! ik was in het begin wel onwijs bang dat ik mijn paardje zou verpesten ofzo, omdat ik zelf ook nog geen ervaring had met wedstrijden, maar ik vind het hartstikke leuk zo!

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:17

heb altijd veel respect voor mensen die hun paard zelf willen opleiden! Maar zoals sommige al zeggen kan een goed leerpaard voor veel ruiters geen kwaad, liever een ruitertje dat een paard heeft waar ze van kan leren dan dat diegene een jong paard koopt en deze helemaal verkl**t..

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:19

ben het trouwens volledig met jasmijn78 eens Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:58

Ik ben begonnen op een groen paard. Achteraf gezien echt oerstom, maar ik wilde het zelf doen. Met vallen en opstaan heb ik geleerd. En toen kon ik hier en daar een ZZGP-paard aanvoelen en dan voelde ik weer dat mijn paard nog lang niet voor elkaar was en dat ik ook nog steeds voor geen meter kan rijden.
Wrangler heb ik ook zelf zadelmak gemaakt en ik ga er volop van genieten om hem minimaal naar het Z1 te rijden (dat is op dit moment mijn streefdoel met hem). En toch hoop ik dat we straks ooit eens het geld hebben voor een paard erbij en dat ik dan bijv. een ZZ-paard van iemand over kan kopen om ermee te leren.
Ik moet zeggen dat, omdat ik momenteel dus alleen 2 onervaren paarden te rijden heb, ik ook steeds onzekerder word over mijn rijden. Ik weet nog het gevoel toen ik een getalenteerd netjes opgeleid paard reed: Het gevoel dat ik eindelijk aan het RIJDEN was. Dat gevoel zal met een groen paard ook nog wel komen hoor, maar allemaal wat langzamer.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:34

Als ik echt voor de wedstrijden zou gaan, dan zou ik bij voorkeur beginnen met een 'voorgeprogrammeerd' paard. Om het eerst zelf te leren. (paard wordt dan vast verprutst door mij, maargoed).
Daarna pas een jong paard proberen op te leiden.

Als je het zelf nog niet kan en het gevoel niet weet, lijkt het mij nog veel lastiger om het een paard aan te leren, want wanneer voel je nou dat het goed is? je hebt dat zelf nog nooit gevoelt?
Toch lukt dit sommige mensen wel, met vallen en opstaan, hard werken en de juiste instructie. petje af hoor.

Maargoed, voorlopig even geen wedstrijdsport voor mij, en geld voor een wat verder opgeleid paard zal ik denk ik nooit hebben, dus zou ik dan ook niet voor kunnen kiezen.

Overigens denk ik wel dat mensen soms iets te 'makkelijk' denken over een paard narijden. De één rijdt er 'makkelijk' een ZZ proef mee, maar een ander kan met dat zelfde paard soms geneens een fatsoendelijke wending rijden. Narijden vind ik ook knap.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:42

Het beste zou denk ik zijn wanneer een groene ruiter op een leerpaard zou stappen, hoe kunnen 2 groentjes elkaar immers opleiden? Ja het gaat in een aantal gevallen wel voorspoedig maar als je als ruiter zelf een bepaald gevoel nooit hebt leren (her)kennen is het toch verdomd moeilijk je een voorstelling te maken van iets. Ik ben zelf op een ervaren springpony begonnen (dressuur boiede me niet echt) maar later ben ik wel met groene paarden gaan dressuren. Mn huidige paardje heb ik ook echt helemaal zelf beleerd t/m Z1 en een tijdje geleden heb ik een PstG leerpaard onder mn kont gehad waar alle knopjes t/m GP op zaten.. daar leer je zó ontzettend veel van. Kom maar op met die 'aha momenten' hoor Tong uitsteken

Persoonlijk kan ik me er wel aan ergeren als iemand die nooit hoog in de dressuur gereden heeft "het beter weet" of eigenwijs loopt te doen. Niet omdat ik daar op neerkijk, en ik bedoel al helemaal niet dat ik alles al weet (met paardrijden leer je je leven lang bij) maar dat heeft bij mij meer te maken met een bepaalde mentaliteit die je imo nodig hebt om ver te willen komen. Bij mn zus ligt het bv overal aan behalve aan haarzelf (rijdt op de manege), dan denk ik; kijk lekker naar jezelf want als je op mijn paard (voor haar een voorgeprogrammeerd paard) zit lukt het je ook niet en daar zitten toch wel een hele hoop knopjes op de juiste manier op. Maarja das dan toch weer wat anders in haar ogen Knipoog ik denk dat een gezonde dosis zelfkritiek noodzakelijk is in de sport, en dan maakt het in het eind niet uit of je een voorgeprogrammeerd paard rijdt of dat je er een zelf opleid als je dat kan.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:56

Als je als jong iemand mee wil draaien in de top zul je wel een wat verder doorgereden paard nodig hebben. Als jong iemand heb je nog niet genoeg ervaring en niet genoeg tijd om een jong paard op te leiden tot het niveau waar je wil starten. Voordat je daar bent is je tijd en kans voorbij. Ook denk ik dat je, al koop je nog zo'n goed en goed gereden paard, je moet er zelf ook goed aan blijven rijden. Anders heb je binnen een aantal maanden een muurvast paard, waar je dan zelf ook niets meer mee kunt. Het verschil zit hem denk ik in het af en toe bijspijkeren van de paarden, wat voor 75 % wordt gedaan.

Dat laatste geld voor paarden op welke leeftijd dan ook, je moet ze zelf los kunnen rijden en hóuden anders kom je er met een minder doorgereden paard ook niet.

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:10

Ik denk dat het heel persoonlijk is wat je wil. "een kant en klaar paard" of een groen paardje die je alles nog moet leren.
Persoonlijk heb ik liever een groen paard, want dan kan je zeggen, dat jij zelf met je paardje in bijvoorbeeld het Z ben gekomen. Haha! Niet door iemand anders ben je daar gekomen, dan heb je het helemaal zelf gedaan... Veel stoerder vind ik... Knipoog Maar zoals ik al zei is dat heel persoonlijk. Vaak willen de fanatieke wedstrijdruiters een kant en klaar paard om gelijk op concour te gaan. Aan allebei de kanten zitten voor- en nadelen... Knipoog

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:14

Inderdaad Veloz. Het is maar waar je ambities liggen denk ik. Je moet prioriteiten stellen ( als je de mogelijkheden allemaal hebt overigens ).

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:45

Starbreeze schreef:
Persoonlijk kan ik me er wel aan ergeren als iemand die nooit hoog in de dressuur gereden heeft "het beter weet" of eigenwijs loopt te doen. Niet omdat ik daar op neerkijk, en ik bedoel al helemaal niet dat ik alles al weet (met paardrijden leer je je leven lang bij) maar dat heeft bij mij meer te maken met een bepaalde mentaliteit die je imo nodig hebt om ver te willen komen.

Hier sluit ik mij ook helemaal bij aan! Vaak zie je hier op bokt hele verhalen van mensen over allerlei rijtechnische zaken en dat rijden ze op B-niveau ofzo. Niks mis met B-niveau hoor Haha! Maar ik verbaas mij daar dan altijd zo over! En dan van die mensen die gaan beweren hoe je een piaffe of passage aan moet leren ofzo... En dan kijk je in hun profiel Lips are sealed Gestoord Maar goed, daar mag je dan niks van zeggen want ze rijden dat niveau dan wel niet op wedstrijden, maar wel thuis.....

Veloz schreef:
Persoonlijk heb ik liever een groen paard, want dan kan je zeggen, dat jij zelf met je paardje in bijvoorbeeld het Z ben gekomen. Niet door iemand anders ben je daar gekomen, dan heb je het helemaal zelf gedaan... Veel stoerder vind ik...

Het is zowiezo knap als iemand in de Z of hoger komt, wat voor paard diegene ook heeft. Als het zo makkelijk was dan waren de B/L rubrieken op wedstrijden niet overvol en de M/Z rubrieken vaak matig bezet...

Het is heel idealistisch je eigen paard op te willen leiden, en als het lukt is dat inderdaad stoer. Maar wat ik minder stoer vind zijn al die jonge paarden met groene ruiters waarbij het dus niet lukt. Als ik hier op bokt al die problemen lees van mensen met een 3/4/5-jarige... Dan vind ik dat niet zo stoer hoor. Liever verstandig dan stoer (en dan vooral in het belang van het jonge paard)

Veloz schreef:
Vaak willen de fanatieke wedstrijdruiters een kant en klaar paard om gelijk op concour te gaan.

Vaak ook niet hoor Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:24

ik heb eerst bij de pony's op ouwe rotten in het vak gereden... maar die rotknollen liet mij ook alle hoeken van de bak zien Duivel maar uiteindelijk heb ik daar wel super veel van geleerd omdat toen ik eenmaal alle knoppen had gevonden en ze goed gebruikte ze gewoon alles super deed en mij liet voelen hoe het hoorde Cool daarna ben ik met een groen paard begonnen waar ik ontzettend veel plezier van heb, maar het gevoel dat ze loopt zoals ik wil heb ik nog lang niet Ach gut kruip nog vrij regelmatig op mijn pony om te voelen zoals het "hoort" waarna ik met mijn paard weer verder kan...

nee als ik weer zou moeten kiezen zou ik een super goed springpaard kopen Cool ben nadat ik op de paarden ben overgestapt het springen een beetje verleerd omdat ik met mijn paard niet spring... en dan kan een goed paard je het gevoel en vertrouwen wel weer terug geven denk ik zo...

over kant en klare paarden... het paard van anky lijkt mij ook vrij kant en klaar Haha! maar ik denk dat als iemand anders er op gaat zitten (ook al hebben ze het zelfde niveau!) die ook niet zomaar mee kan liften en maar ff een net zo mooie kur rijd Clown

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:28

Sorry hoor maar een 'kant-en-klaar paard' is echt niet per definitie gemakkelijker te rijden dan een jong paard! 'sommige mensen komen ver op concours omdat ze een kant en klaar paard hebben' Ik word daar altijd een beetje boos om. Ik zeg wel eens: ik zet mijn paard voor de tv, laat hem het proefje zien en zeg: als je het morgen niet zo doet ga je naar Mora, en hij doet het ineens!' Een doorgereden paard kan veel meer uitdaging opleveren dan een jong paard wat alles snel oppakt en goed zijn best doet hoor! Ik ben ervan overtuigd dat je prestaties mede afhangen van je paard, maar dat is echt niet per definitie een 'kant en klaar paard'!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:32

Ik vind dat er voor beide keuzes iets te zeggen is, al geloof ik ook niet dat er een kant-en-klaar paard bestaat. Je moet toch met elk paard zelf afspraken maken. Ik heb gekozen voor een groen paard, dat wel professioneel is ingereden. Omdat ik vroeger veel met jonge paarden heb gewerkt, durfde ik het wel aan om hem daarna verder door te rijden. Ik kan me echter ook voorstellen dat er mensen zijn die meer vertrouwen hebben in een paard dat al meer ervaring heeft. Lachen

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:32

Ik kocht een ouder paard dat Z-dressuur oefeningen kende, daar heb ik heel erg veel van geleerd. Toen wilde ik verder in de sport, paard verkocht als boscrospaard en zelf een nieuw paard gezocht. Ik was nog niet uitgeleerd dus wilde er een met wat ervaring. Nu heb ik een paard dat M1 is geweest, maar wel al wat meer oefeningen kent. Die heb ik nu vanaf oktober 2006, en nu pas begin ik knopjes te vinden en begint het fijn te gaan. Natuurlijk kan het een voordeel zijn met je wedstrijden, maar ik heb tot nu toe meer nadelen ondervonden. (alhoewel ik wel heeel erg blij met hem ben, blijft de combinatie vormen moeilijker dan met een jong paard die geen andere ruiters kent)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:38

Ik en me zus hebben sinds 3 weken een eigen haflinger gekregen en die is hellemaal groen!
We zijn er nu aan het longeren en inrijden , vind het een leukere uitdaging en misschien gaan we iover een jaar of twee wel starten!

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:47

Ik rij ook een pony die M2 heeft gelopen. Ik rij nu M1 en ben in oktober 2005 voor het eerst B gestart. Maar daarvoor... Je wilt niet weten hoe het ging. De pony wilde niet in draf voor mij, het enige wat ze wilde was, stappen, stilstaan, bokken, rennen en stijgeren. Nou dat is echt geen pretje. Ik was niet zo heel erg ervaren, kwam van de manege af. Ze liep gewoon met haar hoofd in de lucht door mij heen. Ze wilde het gewoon niet voor mij doen. Dat is heel frustrerend. Na een paar maanden, kon ik wel alle gangen en een beetje naar beneden. Ik ben na een jaar wedstrijden gestart, toen had ik het gevoel dat we er klaar voor waren. Maar wat ik dus wil zeggen is dat het met een "kant en klaar" paard echt niet makkelijker hoeft te zijn als een groen paard. Als ik een beetje ging verzitten, ging zij van alles doen. Ik rij nu ook een groene pony van iemand anders, en ik moet zeggen dat ik daar lang niet zoveel mee hoef te vechten als toen met Sup.. Het ligt denk ik ook aan de pony en je eigen rijkunsten. Maar ik denk niet dat je kan zeggen dat een groen paard altijd moeilijker is als een hoger opgeleid paard.. Maarja dat is mijn mening!

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:52

Ik zou een paard kopen dat wel al zadelmak is maar niet veel kan. Dan kan je hem zelf opleiden en helemaal eigen maken. Al zitten er aan een kant en klaar paard ook voordelen: Je kunt er veel van leren.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:01

In de nieuwe bit van deze maand staat een stukje over leerpaarden, heel toevallig. Haha!