wie rijd er hier klassiek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

Re: wie rijd er hier klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:49

Wat ik daarmee bedoel is dat het een eeuwig durende discipline is om steeds hetzelfde te herhalen tot het paard het kan en dat kan (zeker bij de basis) maanden duren. En ik ben een ongeduldig typje dus zo af en toe komt die basis met echt wel de neus uit. Of alles wat je moet doen om een goede volte in verzamelde galop te rijden; ik doe er een hele volte over om dat alleen al op te noemen.

En tuurlijk snap ik dat he alles pas moet doen als het paard het aankan (en gebruiken wat hij aanbiedt! zo ben ik met mijn huidige paard nu bezig met de zijgangen terwijl hij panisch wordt op het wijken; alle zijgangen biedt hij wel aan) maar soms is geen gel*l trek hem in de krul wel eens makkelijker (niet eerlijker) maar de Nederlandse jury ziet toch het verschil over het algemeen niet en ik ben het met Nico eens dat dan de kennis die je hebt over het rijden van een volte gaat belemmeren want die kennis van rijden interesseert die jury's niets als het er maar spectaculair uitziet

Verder krijg je bij Nico van Stigt juist weinig te horen dat je het goed doet want goed is gelijk aan perfect dus als hij een keer zegt ja aardig ben ik al blij en als hij dan eindelijk zegt ja dat zijn changementen voor een 12 kan mijn dag niet meer stuk.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:12

Neem ook even een abbo Knipoog

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:16

Het gaat vooral om 'lichtheid' in de Klassieke dressuur, meestal uitgeoefend door Barokke en Klassieke rassen, maar dat hoeft niet.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:10

Joki schreef:
Michel123 schreef:
Volgens mij moeten mensen zich eerst maar eens verdiepen in de vraag wat nou eigenlijk bedoeld wordt met klassiek rijden.
In principe is dressuur sowieso klassiek, je hebt daar dan wel weer varianten op zoals het Laag Diep Rond verhaal van Anky en Sjef Jansen.
Maar zeker in Duitsland rijdt men echt wat je klassiek noemt, zoals Isabell Werth etc.

Even een reactie dan lees ik de rest bij

Isabel klassiek? Isabel rijdt net als Nicole Uphoff al heel lang LDR/rollkur/hyperflexi. De LDT/rollkur/hyperflexi stamt ook af uit Duitsland namelijk van de springruiter Bauer.

Als je dan toch een schoolvoorbeeld van de duitse manier (klassiek is het al niet meer dat valt praktisch alleen met barokke paarden te rijden) dan zou ik zelf dr. Klimke of Husenbeth noemen

Okee, 1-0 voor jou.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:41

Weet iemand een klassieke instructeur in de omgeving van Dord Rotterdam die aan huis komt?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:52

de ADB manier is toch ook klassiek???? Of zeg ik nou iets stoms?

nasir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:21

Klassiek rijden?.... Is een item aan 't worden... Ik denk dat 't meer de tegenhanger is van het erg diep en laag rijden... desnoods met een slof erop....en dan paarden zien die struikelen over de voorbenen.
Klassieke dressuur is vlgs mij... paard in stap al de nodige buig en sterkmakende oefeningen laten doen... sbw.. travers.. renvers.. niet al te laag instellen.. (afhankelijk van bouw van 't paard)
De wat barokke type's hebben geen enkele baat bij laag en diep rijden... hun dragende achterhand hebben ze van nature...
Ik rijdt m'n jonge Andalusier...4 jaar! (die overigens al 1.65 is) in stap.. met schoudervoor en sbw... met best al wat oprichting.. overgangen alleen maar doen vanuit schoudervoor. En ik galopeer met hem. Ook weer schoudervoor...en met een behoorlijke oprichting. Dat geeft 't paard namelijk zelf aan. Dat voel je namelijk onmiddelijk!! Rug los en elastiek in je handen. Ik werk nu al naar paard op 't achterbeen krijgen.
En wat zie je! zodra ik z'n paard hals laat strekken... volgt hij onmiddelijk m'n hand en ontspant. Dat een aantal minuten... en dan weer sterk maken...
Misschien! en ik zeg alleen maar misschien zijn de huidige sport dressuurpaarden wel te stuwend en te 'lang"voor de "klassieke dressuur"

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:41

Ik rij ook een Andalusier en juist Andalusiers hebben dat lang laag diep wel nodig omdat ze qua lengtebuiging vaak wat moeite hebben(korte rug). Je rijdt echt niet alleen lang laag diep voor de achterhand, juist om het paard los te werken.
Die van mij is overigens al bijna 1.70m, een echte joekel. Hij wordt dit jaar 5. Maar ook met hem rij ik lang laag diep, maar richt hem ook al wat op. Verder doe ik inderdaad ook in stap veel oefeningen zoals jij beschrijft.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:07

simpele vraag nase heraus of nase herein?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:27

Nase darin Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 00:21

Mindfields schreef:
Ja als het goed is ja. Maar ga maar eens naar een willekeurig KNHS concours en ga eens rondkijken op het losrijterrein. Een enorm groot deel van de ruiters hangt, trekt, schopt zonder enig respect voor zijn/haar paard. En dat zie je bij de klassieke dressuur dus NOOIT gebeuren.

liannes schreef:
jij zegt nog, als je je paard eerst goed loswerkt, maar ik heb het over ruiters, die de trailer uitkomen, opzadelen, en dan per direct dat doen, niet eerst even goed losrijden, plus het vake, onterechte prikwerk erbij,
ik zeg niet dat iedereen zo is, dat zou belachelijk zijn, natuurlijk zijn er veel mensen zonder klassiek werk, die dat niet doen, maar zie er ook veel wel dat doen,
ik kam ze niet allemaal over 1 vlak uit, dat zou onterecht van mij zijn,
alleen de klasiek rijdende ruiters, doen dat niet, (al zullen daar ook de nodige rotte appels zijn)

Overal is wel wat..
...

Je ziet het bij klassieke ruiters NOOIT maar ook daar zullen rotte appels zijn?? Dan zie je het dus toch?

Een week niet geweest en nog altijd geen enkel steekhoudend argument gezien wat er zo anders is.....

Nase da oben?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 00:32

[quote="horseyfries]
Nase da oben?[/quote]

Ehm dat betekent neus in de lucht ofwel sterrenkijker Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 00:53

Joki schreef:
[

Ben jij zo iemand aan wie je de mop altijd uit moet leggen nadat je hem vertelt hebt? Tong uitsteken

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 07:48

horseyfries schreef:
Je ziet het bij klassieke ruiters NOOIT maar ook daar zullen rotte appels zijn?? Dan zie je het dus toch?

Een week niet geweest en nog altijd geen enkel steekhoudend argument gezien wat er zo anders is.....

Nase da oben?

Er is ook niks anders.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:09

horseyfries schreef:
Joki schreef:
[

Ben jij zo iemand aan wie je de mop altijd uit moet leggen nadat je hem vertelt hebt? Tong uitsteken

Blond Tong uitsteken

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:27

horseyfries schreef:
Mindfields schreef:
Ja als het goed is ja. Maar ga maar eens naar een willekeurig KNHS concours en ga eens rondkijken op het losrijterrein. Een enorm groot deel van de ruiters hangt, trekt, schopt zonder enig respect voor zijn/haar paard. En dat zie je bij de klassieke dressuur dus NOOIT gebeuren.

liannes schreef:
jij zegt nog, als je je paard eerst goed loswerkt, maar ik heb het over ruiters, die de trailer uitkomen, opzadelen, en dan per direct dat doen, niet eerst even goed losrijden, plus het vake, onterechte prikwerk erbij,
ik zeg niet dat iedereen zo is, dat zou belachelijk zijn, natuurlijk zijn er veel mensen zonder klassiek werk, die dat niet doen, maar zie er ook veel wel dat doen,
ik kam ze niet allemaal over 1 vlak uit, dat zou onterecht van mij zijn,
alleen de klasiek rijdende ruiters, doen dat niet, (al zullen daar ook de nodige rotte appels zijn)

Overal is wel wat..
...

Nase da oben?

ik ben niet op alle wedstrijden, en lessen waar klassiek gereden wordt, vandaar Knipoog

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:40

ik vind dat hier heel wat dingen door elkaar gehaald worden.

hebben jullie je wel echt verdiept in wat klassiek rijden inhoud?
ik heb namelijk het idee dat hier de ideeen daar nogal over verschillen.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:03

marloezzke schreef:
ik vind dat hier heel wat dingen door elkaar gehaald worden.

hebben jullie je wel echt verdiept in wat klassiek rijden inhoud?
ik heb namelijk het idee dat hier de ideeen daar nogal over verschillen.

Inderdaad, en leg jij het maar eens uit in drie zinnen !

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:24

het is niet uit te leggen in 3 zinnen, na het rijtechnische aspect is het ook een bepaalde manier van denken.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:56

"Klassiek" vind ik zo'n vage term. Daar kan je wel 100 stromingen onder vatten.

Ik weet wel dat er een heel verschil met welk doel ze in de tijd van Pluvinel wilden bereiken met dressuur dan anno 2007. Pluvinel had een strijdros nodig dat o.a. op een dubbeltje kon keren, schoolsprongen beheerste en met 1 hand met zacht teugelcontact gereden kon worden, midden op een chaotisch slagveld. En dat was omdat het leven van een koninkrijk van mensen (of in ieder geval dat van zijn ruiter) ervan afhankelijk kon zijn.

Tegenwoordig streven we voor de sport een harmonieus geheel na, van een paard dat gehoorzaam zowel verzamelde als minder verzamelde oefeningen uitvoert, in wisselende tempi. Het doel is: een proeve van bekwaamheid afleggen met een deels van te voren bepaalde uitrusting (sporen, stang- en trens etc.) en (deels) van te voren vastgestelde oefeningen. Of: onafhankelijk van deze proeve van bekwaamheid de paarden die je rijdt opleiden tot op een bepaald niveau om zo een bepaalde mate van soepelheid en kracht na te streven. Hoe dan ook: ons leven hangt er niet direct meer van af!

Maarja, wie is dan 'klassiek' was dat alleen Xenophon? Of hield het pas op bij Guierniere omdat die niet meer voor zijn leven hoefde te vechten vanaf een paard? Of begon de echte rijkunstpas met revolutionaire nieuwe methoden zoals LDR? Zeg het maar!

*edit* typos

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:03

marloezzke schreef:
het is niet uit te leggen in 3 zinnen, na het rijtechnische aspect is het ook een bepaalde manier van denken.

Precies, ik zeg altijd dat klassieke dressuur een 'state of mind' is.
Daarnaast zal je bereid moeten zijn om je ook te verdiepen in de geschiedenis van de dressuur, en afhankelijk van in welke 'stroming' je geinteresseerd bent, wat oudere boeken te lezen (La Guérinière, Steinbrecht, Alois Podhajsky/SRS, Oliveira etc).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:17

Klopt, het heeft volgens mij meer met het innerlijke van de ruiter te maken dan met het rijden op zich. Veel mensen willen bij een bepaalde groep horen, en zo ook de mensen die roepen dat ze "klassiek rijden".
Ze rijden niet anders dan anderen, niet beter dan anderen, maar voelen zich wel zo omdat ze lid zijn van het clubje "klassieke ruiters".

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:40

De groep die echt klassiek rijdt, is uitermate klein. Er is een groot verschil tussen denken, zeggen en doen...... Ook warmbloed paarden kan je volledig klassiek trainen en rijden. Als je een goede scholing gehad hebt met rijden, dan weet je wat klassiek rijden inhoudt en wat er van jou en je paard verwacht wordt. De grote meute die zegt klassiek te rijden, rijdt beslist niet klassiek. Je kan je zelfs afvragen of het correct paardrijden is of dressuur genoemd zou mogen worden.

De manier "This is my Life, I do it my Way" is veel meer aan de orde, of rommel in de praktijk maar aan en heb daarbij het gevoel dat je goed bezig bent. Heel handig met al die onbeschermde titels en kreten die bij dressuur gehanteerd worden. Handig om op een groot publiek in te spelen, je leert er alleen weinig of niets van. Het is goed voor de geldstroom. Er zijn slechts weinigen die er financieel en/of rijtechnisch beter van worden.....

De kreet "Klassiek" wordt als marketing kreet gebruikt, dat doet men ook met LDR, Rollkür en Schulten-Baumer. Goed voor money, money voor een kleine groep. Of het echt beter, mooier, fraaier, succesvoller is moet bewezen worden. Garantie tot aan de deur.

Klassieke dressuur is voor verschillende delen op de wereld eenduidig en duidelijk omschreven. Als je weet waarover je het hebt, is daar geen discussie over, het is gewoon duidelijk. In dat laatste zit het grote probleem, we gebruiken kreten, zonder te weten waar we het over hebben. Een soort virtuele realiteit die er voor de meesten van ons in werkelijkheid niet is.....

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 18:23

Citaat:
Veel mensen willen bij een bepaalde groep horen, en zo ook de mensen die roepen dat ze "klassiek rijden".
Ze rijden niet anders dan anderen, niet beter dan anderen, maar voelen zich wel zo omdat ze lid zijn van het clubje "klassieke ruiters".

Wie bedoel je hier nu precies? Ik ken bij wijze van spreken wel 100 instructeurs en leerlingen die zich met 'klassieke dressuur' bezig houden, maar de een vind Steinbrecht klassiek en de ander Baucher, weer een ander houdt t bij Gueriniere of Antoine de Bodt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 18:43

Klopt, ik bedoel er dus veel van die mensen mee....
Zie ook het verhaal van Goofy wat eigenlijk een vervolg is op mijn opmerking.