Scum schreef:Absoluut niet. Ze worden er heel verwaand van, en voordat je het weet staan ze naar je jaszak te happen. Ze krijgen gewoon een aai en een lief woordje. En daar zijn ze best tevreden mee.
Dat ligt toch aan jou 'opvoeding' dan
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Scum schreef:Absoluut niet. Ze worden er heel verwaand van, en voordat je het weet staan ze naar je jaszak te happen. Ze krijgen gewoon een aai en een lief woordje. En daar zijn ze best tevreden mee.
Tmara schreef:Ná 't ijden een vitamine koek

Nadya schreef:Judith_ schreef:Beide, die van mij krijgt regelmatig wat lekkers. Maar gaat er niet om zeuren als hij niks krijgt. Terwijl veel paarden in dit topic dus wel gaan lopen zeuren.
Het voer zal misschien iets zijn waarvoor ze gaan lopen zeuren, maar de beperking in opvoeding zal de reden zijn dat ze durven te gaan zeuren denk ik.
Ik voed mijn paard prima op, hoor, maar zie het nut niet van het geven van snoepjes. Hij komt totaal niets te kort en is dolblij met de beloning in de vorm van wat aaitjes en wat gekriebel over zijn hals en hoofd e.d. Daarbij heeft hij gewoon een echt ponykarakter, lekker eigenwijs op z'n tijd, dus ja, ook gaan zeuren om nog meer eten. Ik heb geen behoefte om de strijd aan te gaan om hem het schooien of eventuele andere rotgewoontes door het met snoep belonen af te leren. Mijn kind geef ik trouwens ook geen snoep als beloning, dus waarom mijn paard wel? Ieder zijn ding, hoor, maar jouw opmerking klinkt net alsof sommige mensen hun paard niet opvoeden. Gaat bij mij niet op dus, ik voed hem prima op, maar zonder snoepjes. Het ene paard heeft nou eenmaal een ander karakter dan het andere paard.
Nadya schreef:Juist, Judith![]()
En omdat ik met mijn paard op een natural horsemanshipmanier bezig ben, ben ik geen voorstander van snoepjes geven.Door je paard te belonen met snoep,kom je lager in de rangorde met soms alle gevolgen van dien. Mijn paard is juist blij met mijn geaai en geknuffel en mijn rustige stem. En eten krijgt 'ie genoeg, maar dan omdat hij ervan moet groeien en het nodig heeft om gezond en warm te blijven.
superwoman schreef:Nadya schreef:Juist, Judith![]()
En omdat ik met mijn paard op een natural horsemanshipmanier bezig ben, ben ik geen voorstander van snoepjes geven.Door je paard te belonen met snoep,kom je lager in de rangorde met soms alle gevolgen van dien. Mijn paard is juist blij met mijn geaai en geknuffel en mijn rustige stem. En eten krijgt 'ie genoeg, maar dan omdat hij ervan moet groeien en het nodig heeft om gezond en warm te blijven.
Nooit wat van gemerkt![]()
Ze weten donders goed waar ze staan hoor en een snoepje krijgen ze bij mij voor het rijden en na het rijden.
Nadya schreef:Juist, Judith![]()
En omdat ik met mijn paard op een natural horsemanshipmanier bezig ben, ben ik geen voorstander van snoepjes geven. Door je paard te belonen met snoep, kom je lager in de rangorde met soms alle gevolgen van dien. Mijn paard is juist blij met mijn geaai en geknuffel en mijn rustige stem.
Ik zou er niet gelijk mee beginnen, je relatie moet natuurlijk wel redelijk bevestigd zijn, maar dan is het ook een prachtig hulpmiddel om je paard net even iets enthousiaster te maken voor moeilijke dingen. Ik heb ook heel lang niet met voer beloont, was er zelfs heel erg tegen
Ik merk nu dat een voerbeloning het leerproces juist heel erg versnelt
(naast stem en aai natuurlijk) sanne83 schreef:ik ben ook erg intensief met nh bezig en geef juist wel voerbeloningenIk zou er niet gelijk mee beginnen, je relatie moet natuurlijk wel redelijk bevestigd zijn, maar dan is het ook een prachtig hulpmiddel om je paard net even iets enthousiaster te maken voor moeilijke dingen. Ik heb ook heel lang niet met voer beloont, was er zelfs heel erg tegen
Ik merk nu dat een voerbeloning het leerproces juist heel erg versnelt
(naast stem en aai natuurlijk)
. Nadya schreef:
Mijn relatie met mijn paard is redelijk bevestigd, hoor, maar mijn jonge, af en toe eigenwijze ruin is echt niet gemaakt voor voerbeloningen en het wordt ons ook afgeraden. Ik heb trouwens alle tijd voor het leerproces. Ik heb liever dat het dan ietsje langer duurt, dan dat ik een paard heb met lastige gewoonten, die ik weer af moet leren. Voorkomen is beter dan genezen en bovendien leert hij naar mijn idee snel genoeg.![]()
M'n paard vind gymnastiserende oefeningen gewoon moeilijk, met een brokje bij een extra goed pasje, net iets beter inbuigen, net iets meer proberen etc wil ze gewoon zelf graag die oefeningen doen, en doet ze net iets beter haar best