paard iets lekkers geven na het rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Maya

Re: paard iets lekkers geven na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:56

Scum schreef:
Absoluut niet. Ze worden er heel verwaand van, en voordat je het weet staan ze naar je jaszak te happen. Ze krijgen gewoon een aai en een lief woordje. En daar zijn ze best tevreden mee.

Dat ligt toch aan jou 'opvoeding' dan Ja

Mobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:45

hoi Pling
ik geef mijn pony pas iets lekkers ( wortels,paardesnoepje of zoiets) als hij op stal staat en nooit als ik hem lange teugel geeft dit om geen verkeerd gedrag aan te leren

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 23:09

Tmara schreef:
Ná 't ijden een vitamine koek

Wat is dat precies en waar kan je het krijgen? Klinkt wel interessant Haha!

Geef mijn paard na het rijden op stal wat muesli met zijn vitamientjes Pling

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 09:22

Als ik Monty Roberts moet geloven, moet je mensen en eten niet met elkaar in.
Mijn paard beloon ik door middel van een knuffel of iets dergelijks

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 09:23

Ik beloon mijn paard altijd met mijn stem en klopje op de hals, veder krijgt ze naar het rijden hooi en der muslie. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:13

Nadya schreef:
Judith_ schreef:
Beide, die van mij krijgt regelmatig wat lekkers. Maar gaat er niet om zeuren als hij niks krijgt. Terwijl veel paarden in dit topic dus wel gaan lopen zeuren.

Het voer zal misschien iets zijn waarvoor ze gaan lopen zeuren, maar de beperking in opvoeding zal de reden zijn dat ze durven te gaan zeuren denk ik.

Ik voed mijn paard prima op, hoor, maar zie het nut niet van het geven van snoepjes. Hij komt totaal niets te kort en is dolblij met de beloning in de vorm van wat aaitjes en wat gekriebel over zijn hals en hoofd e.d. Daarbij heeft hij gewoon een echt ponykarakter, lekker eigenwijs op z'n tijd, dus ja, ook gaan zeuren om nog meer eten. Ik heb geen behoefte om de strijd aan te gaan om hem het schooien of eventuele andere rotgewoontes door het met snoep belonen af te leren. Mijn kind geef ik trouwens ook geen snoep als beloning, dus waarom mijn paard wel? Ieder zijn ding, hoor, maar jouw opmerking klinkt net alsof sommige mensen hun paard niet opvoeden. Gaat bij mij niet op dus, ik voed hem prima op, maar zonder snoepjes. Het ene paard heeft nou eenmaal een ander karakter dan het andere paard. Knipoog

Nu ik het zo terug lees klinkt het inderdaad zo. Hoewel ik denk dat er toch mensen bij zitten die hun paard wel degelijk niet voldoende hebben op gevoed. Het is meer een andere manier van opvoeding, die niet per definitie verkeerd of gebrekkig hoeft te zijn.

Jeskoo, denk dat dat de summerfitkoeken van pavo zijn. Die zijn algemeen verkrijgbaar bij ruiter en diervoeder zaken.

Overgens is het inderdaad iets menselijks om eten as beloning te zien. Paarden en de meeste dieren eten om te blijven leven. Terwijl ik soms steeds meer het idee krijgen dat wij leven om te eten (beetje kort door de bocht misschien, maar het gaat even om de vergelijking) Eten moet worden gezien als een manier om te blijven leven, niet als troostvoedsel of beloning. Wat in mijn ogen misschien juist meer omkooping is. (Als jij zus en zo doet, krijg jij een lekker koekje) Daardoor word eten belangrijker en meer een hoofddoel in ons leven wat al het overgewicht in veel gevallen kan verklaren (niet aanvallend bedoelt!)

Vandaar dat beloningen met eten menselijk is, niet iets dierlijks.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:23

Juist, Judith Haha!
En omdat ik met mijn paard op een natural horsemanshipmanier bezig ben, ben ik geen voorstander van snoepjes geven. Door je paard te belonen met snoep, kom je lager in de rangorde met soms alle gevolgen van dien. Mijn paard is juist blij met mijn geaai en geknuffel en mijn rustige stem. En eten krijgt 'ie genoeg, maar dan omdat hij ervan moet groeien en het nodig heeft om gezond en warm te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:28

Ik merk ook ja dat als ik mijn paard beloon met mijn stem of leen klopje ect dat hij da helemaal opfleurt, hij word trots op zichzelf, een beetje op een kinderlijke manier.
Tevens is een stemverheffing meer dan genoeg om hem op zijn kop te geven, hij is teleurgestelt in zichzelf omdat hij mij teleurstelt, tenminste zo gaat hij zich even gedragen.

Komt geen snoepje aan te pas als beloning. De enigste reden dat hij af en toe eten krijgt na het rijden is zodat hij zijn lichaam energie krijgt om te herstellen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:32

Nadya schreef:
Juist, Judith Haha!
En omdat ik met mijn paard op een natural horsemanshipmanier bezig ben, ben ik geen voorstander van snoepjes geven.Door je paard te belonen met snoep,kom je lager in de rangorde met soms alle gevolgen van dien. Mijn paard is juist blij met mijn geaai en geknuffel en mijn rustige stem. En eten krijgt 'ie genoeg, maar dan omdat hij ervan moet groeien en het nodig heeft om gezond en warm te blijven.

Nooit wat van gemerkt Nors opkijken
Ze weten donders goed waar ze staan hoor en een snoepje krijgen ze bij mij voor het rijden en na het rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:29

superwoman schreef:
Nadya schreef:
Juist, Judith Haha!
En omdat ik met mijn paard op een natural horsemanshipmanier bezig ben, ben ik geen voorstander van snoepjes geven.Door je paard te belonen met snoep,kom je lager in de rangorde met soms alle gevolgen van dien. Mijn paard is juist blij met mijn geaai en geknuffel en mijn rustige stem. En eten krijgt 'ie genoeg, maar dan omdat hij ervan moet groeien en het nodig heeft om gezond en warm te blijven.

Nooit wat van gemerkt Nors opkijken
Ze weten donders goed waar ze staan hoor en een snoepje krijgen ze bij mij voor het rijden en na het rijden.

Veel paarden reageren er wel op, superwoman, waaronder de mijne. Zodra er kinderen met snoepjes komen, gaat 'ie heel uitgekookt doen. Dat wil ik dus ook niet meer hebben en het is ook nergens voor nodig (hij wordt dan beloond, omdat 'ie zo lief is, volgens de kinderen. Dat is 'ie ook, maar aai hem dan maar). Jij vindt dan waarschijnlijk dat ik hem dat af moet leren, maar ik vind dat ik hem het niet aan moet leren. Snoepjes geven is iets menselijks. Iedereen mag van mij voor zich weten of ze het doen, ik doe het dus absoluut niet bij mijn paard. En ieder paard is anders qua karakter, die van mij is nog jong, speels, erg beinvloedbaar en behoorlijk slim. Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:32

Na het rijden of bezig zijn ligt er altijd peen in zn voerbak en wat hooi in zn box. En dan heeft ie nog een heel gemeen bazinnetje die vind dat ie keurig netjes zonder halster stil moet staan voor die open box met al die penen tot zij zegt 'toe maar' Zij zijn groot en ik is klein! Haha!

troyke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:37

ik geef mijn paard altijd muslie als ik klaar ben met rijden maar de paardetandarts heeft gezegt dat hij daar tandsteen van krijgt :S ik vind het een beetje raar want toen ik hem dat niet gaf had hij het ook dus weten jullie waarvan mijn paard mischien tandsteen krijgt ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:40

Heb ik nog nooit van gehoord. Tandsteen van musli, heeft mijn tandarts het ook nooit over gehad.

Het zou opzich logies kunnen zijn, hooi is langer en stengeliger waardoor het misschien minder tussen zijn tanden gaat zitten. Bovendien is muslie best wel plakkerig, misschien dat het tussen zijn tanden blijft plakken waar bacterieen in kunnen gaan zitten broeden?

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:41

soms na het rijden een brokje als ze afgezadeld is, maar nog niet op stal staat. ik merk wel, dan madam nu denkt dat mijn jaszakken brokjes aanmaakt. toch moet ik wel zeggen, als ik zeg stoppen met snuffelen in mijn jaszakken, dan doet ze het ook.
"klaar is klaar" het is gelukkig geen paard die staat te bedelen met been gebruik of gaat happen enz. toch moet je consequent blijven en dan is er niets aan de hand.

na het rijden ligt er altijd voer in haar bak ivm luchtwegen staat ze aan een soort kruiden muesli.
ze gaat nooit haar voerbak ik als haar hoofdstel of halster nog niet af is. ja als ik wegloop wel natuurlijk, maar ze weet dat ze niet over me heen mag denderen en dat ze even geduld moet hebben.
ook een questie van concequent zijn.

gr

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:43

Mijn (mede-berij)paard krijgt pas een snoepje als ik vind dat hij het verdient heeft.
Hij heeft namelijk vanaf het begin af aan al de neiging om stil te gaan staan om te wachten op zn snoepje zodra hij je jaszak hoort of ziet dat je richting je jaszak gaat.

Zijn eigenaresse geeft hem wel te pas en te onpas een snoepje maar bij mij krijgt hij die pas als hij echt braaf is geweest, hard heeft gewerkt of gewoon goed zijn best doet. Ik vind het gewoon erg vervelend en ben van mening dat hij voor dat snoepje zn best mag doen.

Ook als je ernaast staat gaat hij lopen bedelen, schrapem etc. Dus dan krijgt hij gewoon niks.
Verder krijgt hij s' morgens & s' avonds bix, en dit kan na het rijden, uitstappen & verzorgen zijn of een paar uur later.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:45

je hebt het zelf veroorzaakt Ja
dit soort dingen wil ik echt niet hebben, Farouche krjigt normaal gesproken ook geen snoepjes.. soms gooi ik wel eens wat in de stal, maar dat vind ze zelf wel en zit niet vast aan iets zoals; gekraak van een zakje, hand naar jaszak, iemand die eet en haar wat geeft, een trucje oid.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:52

[quote="Farouche"]
je hebt het zelf veroorzaakt Ja
[quote]

wiee.. hoe wat waar..? Scheve mond

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:57

ik geef Urissa nooit snoepjes, krijg je van die verwende schooierige paarden van!

als ik haar uit de wei haal krijgt ze een handje brok als ze braaf de wei uit komt.
na het rijden beloon ik haar met een klopje op de hals, stap uit, zadel af. ga eventjes kroelen en ze gaat dan of weer op de wei of op stal (ligt eraan hoe laat het is)
als ze op stal gaat krijg ze een plukje hooi en dat was het ook wel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:05

mijn paard krijgt soms een paardensnoepje, heb er geen vast ritme in wanneer, soms als die braaf uit de wei naar me toe komt, soms gewoon zo maar. Hij snuffelt altijd wel aan mijn jaszak waar ze in zitten maar schooit er niet om.
Na het rijden krijgt hij muesli met zijn dagelijkse medicijnen. Door de muesli gaat heel soms een appeltje of een worteltje. Zodra hij een bit heeft wordt er niet meer gevoerd.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:33

Nadya schreef:
Juist, Judith Haha!
En omdat ik met mijn paard op een natural horsemanshipmanier bezig ben, ben ik geen voorstander van snoepjes geven. Door je paard te belonen met snoep, kom je lager in de rangorde met soms alle gevolgen van dien. Mijn paard is juist blij met mijn geaai en geknuffel en mijn rustige stem.

ik ben ook erg intensief met nh bezig en geef juist wel voerbeloningen Haha! Ik zou er niet gelijk mee beginnen, je relatie moet natuurlijk wel redelijk bevestigd zijn, maar dan is het ook een prachtig hulpmiddel om je paard net even iets enthousiaster te maken voor moeilijke dingen. Ik heb ook heel lang niet met voer beloont, was er zelfs heel erg tegen Bloos Ik merk nu dat een voerbeloning het leerproces juist heel erg versnelt Knipoog (naast stem en aai natuurlijk)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:14

sanne83 schreef:
ik ben ook erg intensief met nh bezig en geef juist wel voerbeloningen Haha! Ik zou er niet gelijk mee beginnen, je relatie moet natuurlijk wel redelijk bevestigd zijn, maar dan is het ook een prachtig hulpmiddel om je paard net even iets enthousiaster te maken voor moeilijke dingen. Ik heb ook heel lang niet met voer beloont, was er zelfs heel erg tegen Bloos Ik merk nu dat een voerbeloning het leerproces juist heel erg versnelt Knipoog (naast stem en aai natuurlijk)

Mijn relatie met mijn paard is redelijk bevestigd, hoor, maar mijn jonge, af en toe eigenwijze ruin is echt niet gemaakt voor voerbeloningen en het wordt ons ook afgeraden. Ik heb trouwens alle tijd voor het leerproces. Ik heb liever dat het dan ietsje langer duurt, dan dat ik een paard heb met lastige gewoonten, die ik weer af moet leren. Voorkomen is beter dan genezen en bovendien leert hij naar mijn idee snel genoeg. Haha! Knipoog

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:15

Ik beloon nooit met voedsel, daarmee kom je alleen lager dan je paard te staan en ze worden een bijterig van Bloos .

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:17

Pas als de deken er op ligt krijgt ze een snoepje.
Tijdens het rijden is een lange teugel of weer even iets meer voorwaarts rijden haar beloning.

Liesjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:18

IK beloon mijn paard onder het zadel nooit met eten! ben ik ook zeker niet van plan.
Pas als hij op stal staat, krijgt ie wat.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:31

Nadya schreef:

Mijn relatie met mijn paard is redelijk bevestigd, hoor, maar mijn jonge, af en toe eigenwijze ruin is echt niet gemaakt voor voerbeloningen en het wordt ons ook afgeraden. Ik heb trouwens alle tijd voor het leerproces. Ik heb liever dat het dan ietsje langer duurt, dan dat ik een paard heb met lastige gewoonten, die ik weer af moet leren. Voorkomen is beter dan genezen en bovendien leert hij naar mijn idee snel genoeg. Haha! Knipoog

Ik snap je helemaal hoor, deed ook al jaren nh zonder voedselbeloning. heb ook een oude merrie, dus niet geheel vergelijkbaar Haha! M'n paard vind gymnastiserende oefeningen gewoon moeilijk, met een brokje bij een extra goed pasje, net iets beter inbuigen, net iets meer proberen etc wil ze gewoon zelf graag die oefeningen doen, en doet ze net iets beter haar best Haha!