Rij jij met stemhulpen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kit_for_ever

Re: Rij jij met stemhulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:48

Jonge paarden rijd ik veel met stem. Daar begin ik al mee aan de longe. Als ze dat goed snappen valt t kwartje misschien wel eerder als je erop zit. Ik beloon ze dan ook uitbundig als ze dat goed doen. Bij de 'hoger opgeleide' paarden ben ik soms zo geconcentreert aan het rijden dat ik vergeet te praten/belonen als ze iets goed doen. Als ik nog steeds wel serieus bezig ben maar nie meer zo in 'trance' ben gaat er zeer regemmatig een binnenhand over de hals naar voor en weer terug.

Mleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:31

Ik rij ook met stemhulpen. De meeste paarden zijn erg gevoelig voor de stemintonatie (?). Ze zijn meestal al vanaf de eerste jaren gewend aan de stemhulpen bij het longeren, dus waarom zou je ermee stoppen tijdens het rijden? Het is alleen maar meer duidelijkheid voor het paard.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:36

ik rij ook met stemhulpen, maar dan geen hele verhalen, maar kort en krachtig.
Mijn paarden liepen ook voor de kar, dus reageren zowiezo op aanwijzingen voor stap, draf en ho. dus dat is wel makkelijk.
Als mn paarden iets doen wat niet mag, dan roep ik ook meestal 'he!' en weten ze dat ze iets verkeerds doen.

En tegenwoordig zeg ik ook nog wel eens goed zo of braaf ofzo als t paard iets goed doet.

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:41

Ik rij zonder dat ik het merk met mn stem, zit met mn tong te klakken of een beetje tegen haar te mopperen als het niet lukt, en verder praat ik ook tijdens het uitstappen Tong uitsteken

Ze reageerd niet op hulpen als : stap en draf, maar ik doe het toch automatisch, ik weet niet of ze er naar luisterd...

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:41

Stemhulpen, jups, gebruik ik Lachen Zowel voor het belonen als voor het eigenlijke rijden, en is vooral buiten erg handig gebleken Haha! Na een fanatiek rengalopje terugrijden op je zit wil niet altijd even goed werken, maar met een HALT! staat ze binnen no time stil. Stukje veiligheid dus ook Lachen

Ik merk dat mijn paard entousiast is naar mijn stem toe, en ik vind het gewoon leuk en nuttig om te kletsen tegen mijn paardje. En met een "hooo-t u maar mevrouwtje" mijn paard vierkant stil laten staan vind ik eigenlijk veel leuker, als ik sommige ruiters af en toe zo krampachtig aan de teugels zie sjorren Scheve mond

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:49

Ik heb nu een 3,5 jarige. Die rijd ik veel op stem. Dat snapt ze goed en zo worden been/zit/teugel hulpen duidelijker.
En verder stelt het zo'n jong dier gerust als je er wat tegen kletst!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:51

Ik maak er geen hele verhalen van, maar aanmoedigen doe ik zeker met stem gebruik.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:55

ik rij ook met stemhulpen. ze heeft jaren voor de kar gelopen en is dat gewent. met een: 'hoo' staat ze stil en reageert geweldig als je der losgooit.
ben er erg blij mee maar ben het wel een beetje aan het afbouwen.

utjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:56

Ludora schreef:
Ik maak er geen hele verhalen van, maar aanmoedigen doe ik zeker met stem gebruik.

Precies, kort en bondig dat kunnen ze onthouden en het is duidelijk. Ik vind het makkelijk om zo te rijden, voor paard en ruiter. Het is goed voor vertrouwen.

ziatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:37

Ik vind het een hele goede hulp en je kunt er heel veel profijt van hebben als je ze gebruikt, meer als de meeste mensen denken!
Ik gebruik het vooral veel op de jonge paarden, die zijn vaak wat onzeker en zoeken nog bevestiging van wat goed is en je stelt ze er natuurlijk mee gerust Lachen

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:20

Gebruiken jullie ook stemhulpen tijdens wedstrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:23

ja
Maar omdat ik ook alleen maar korte woorden gebruik kan dat best
En je zit bijna in zijn oren, dus keihard hoef je braaf niet te zeggen en een kriebel met je vinder erbij ziet geen mens Lachen

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:10

ja want ik men dus dan doe je bijna alles met stemhulpen Nagelbijten / Gniffelen

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:15

Hmm oke. Ben namelijk nog nooit op wedstrijd geweest met mijn eigen paard, maar paard is toch wel heel gevoelig voor stemhulpen. Lijkt me toch best vreemd om door de bak Drraaff of Gaalop te roepen Clown .. Ah, van de andere kant, het is zo stil daar, dus je paard zal het wel snel opvatten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:18

roepen moet je ook niet doen Tong uitsteken

Overigens geef ik zelf nooit geen hulpen zodat ze aanspringen oid, maar dingen als kom op als ze iets eng vinden en braaf als ze er dan langs lopen Lachen

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:30

Meer het belonende denk ik dat je op wedstrijd zou gebruiken. Jonge paarden hebben misschien eerder/vaker de DRAAAf of GAALLOOOPPP nodig die Wildchild noemt

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:32

Ik rij niet echt met stemhulpen, maar eens aansporen: komaan! je kan het! Heeft altijd een positief effect!

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:58

haha ik heb een leasepony, en als ik maar lang genoeg blijf klikken met mijn tong gaat ze al draven, en ik hoef maar even ho te zeggen en ze gaat weer stappen. Wel handig als je er bijna afvalt ofzo.. Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken

PS: nu denken jullie vast, huh normaalste zakk van de wereld toch, ma t'is wel een manege pony... Haha! En bij ons staan redelijk moeilijke Haha! Haha! Haha!

merrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:00

Ik rij meestal ook wel met stemhulpen, puur omdat mijn verzorgpony dan nog beter op mij gaat lettne.. Op de manege niet, mag niet van me instructrise.. BElonen doe ik wel altijd met stem, wat mijn instructrise er ook van zegt Clown

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:00

ik gebruik zeker stemhulp voor beloning...hoe meer ik met mijn paard praat hoe trotser dat ze wordt en nog meer haar best doet Haha! Knipoog

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 20:54

Op wedstrijden word het moeilijk..als de jury het hoort krijf je strafpunten..Dus tanden op mekaar en hooo!!.. heel zachtjes Haha! De rest zal moeilijk worden denk ik.
Als je het met het groeten doet?, gewoon vriendelijk naar ze lachen en ondertussen door je tanden heen hooo!!.. Haha!
Tenminste dat deed ik altijd

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:39

Het klopt helemaal wat je zegt.
Ik gebruik ook stemhulpen en je merkt dat het paard daar positief op reageert.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:18

Haha. Niet dat ik veel op wedstrijd ga ofzo, maar mijn paard is echt heel gevoelig voor stemhulpen. Ik hoef maar een kort 'draf' of 'galop' te zeggen, en hij springt direct aan. Lachen Opzich wel handig. Maargoed, wat wil je.. hij liep ook behoorlijk veel voor de kar.

_Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:17

Ik rijd wel met stemhulpen, vaak met commando's zoals je het ook met longeren doed, Ik geef liever lichaamshulpen, maar soms doe ik stemhulpen automtisch geven;)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:20

Zeker in het begin met nieuwe dingen rijd ik veel met stemhulpen Ja
Buiten als ze iets eng vind ook