Horse Ball.. Wat vindt jij er nou van?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrtje_

Re: Horse Ball.. Wat vindt jij er nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:14

JoycCe schreef:
Ik vind het eigenlijk best wel zielig voor de paarden ! Verdrietig

Kun je misschien uitleggen waarom je het precies zielig vindt?

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:19

peehtje schreef:
het is niet zielig hoor
als die paarden er geen zin in hadden waren ze allang in staking gegaan!!!
en over het zadel dat dat verschuift niet hoor!!!
die stijgbeugels zijn op gewone lengte en dan als je scheef gaat hangen wordt de ene korter dan de andere want aan de andere kant wordt ie dan lang dus je paard merk er niets van!!
dus ik weet niet waar jullie jullie druk om maken !!!

Dit is wel niet juist hoor !! Ik heb een paar maand horse-ball gespeeld en je beugels zijn niet op de normale maat. Je beugels zijn veel korter, nog korter dan springmaat, en je beugels zijn vastgemaakt met een riem onder de buik zodat je beugels niet uit elkaar gaan tijdens het hangen.

Soms gaat het er ruw aan toe, maar er zijn echt wel strenge regels hoor, en niet voor de ruiters maar voor de paarden. zijn je sporen zelfs 1mm te lang, vlieg je van het veld of kom je er gewoon niet op. Er zijn grooms die de paarden tussen alle pauzes doen stappen en als het warm is dan met emmers water en sponsen hun nat maken. Zo erg is het niet hoor. Je kan zeggen dat cross of eventing of drafsporten ook erg zijn. Elke sport is erg. Sommige misschien meer als anderen.

Iedereen heeft zijn eigen mening hierover. Ondanks dat ik horse-ball gedaan heb, kan ik er soms ook negatief over zijn en ook positief.

Er zijn zelfs al kampioenschappen en ook zelfs al internationale. Voor de wedstrijd worden alle paarden gecontroleerd, is er 1 afwijking of lopen ze 1 keer eentjes regelmatig mogen ze al niet meedoen. Zijn hun inentingen niet in orde mogen ze niet meedoen. Ik heb al een ongeluk zien gebeuren met een merrie dat drachtig was (2 maan) en die had een stamp gekregen van een paard. Dat stampende paard is ook van het veld gestuurd, want aggresieve paarden die bokken,steigeren,bijten,... mogen helemaal niet op het veld.

Greetz
Amy !

dineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:57

@randie : de paarden gaan inderdaad meedenken! dat is heel leuk om te zien. Als het fluitje gaat weten ze precies wat ze moeten : vooruit! je merkt dat ze daar zelf ook overna gaan denken.

Daentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 23:02

Misschien moet ik als groot voorstander van horseball ook maar even reageren.

Allereerst ben ik het helemaal met Agnes Dalemans eens.

Daar wil ik nog aan toevoegen dat ik denk dat horseball ontzettend veel stimuleert en verberert: het stimuleert de band tussen ruiter en paard, het zorgt voor een onafhankelijke zit, de pony's die ik het iedere week zie doen vinden het allemaal ontzettend leuk (nee, ik heb het ze niet gevraagd Haha!), het is een leuke afwisseling voor het paard (en de ruiter natuurlijk).

Dan is het naast de pony hangen lang niet zo belastend als het lijkt (opstijgen is erger). Er zijn ook regels bij het bal oprapen - langs de schouder naar beneden en niet vanuit stilstand. En bij de pony's uit ons team heb ik evenals bij alle pony's van Agnes nog nooit rugproblemen meegemaakt!

Het in de mond trekken zal (net als bij andere takken van de paardensport) wel eens gebeuren, maar er wordt juist erg op gelet dat men dat niet doet. De gouden regel bij het horseball is HOE MINDER JE MET HE PONY BEZIG BENT, HOE MEER JE OP HET SPEL KUNT LETTEN. Dus met je gewicht sturen is hier net zo belangrijk of misschien wel belangrijker dan in elke andere tak van de paardensport. En ik heb het in dit topic vaker gelezen: pony's vinden het spel zo leuk dat ze op een gegeven moment mee gaan denken.

Verder wil ik even kwijt dat ik een horseballteam train met zeven amazones waarvan er vier zijn geselecteerd voor de Gelderse kampioenschappen. Twee dressuur en twee springen. Dit is natuurlijk niet alleen door het horseball, maar ik denk wel dat de amazones een erg leuke afwisselende training aan hun pony's bieden.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 22:49

En ik heb oa Urose zien rijden en weet hoe verdomd stabiel en onafhankelijk ze zit.
(En hoeveel lol haar pony heeft.)
Dus: Nee, ik vind het absoluut geen sielughe sport.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 22:53

als de paarden het als spelen zien is het wel leuk, maar als ze angsitg en opgefokt worden.. dan is het niet leuk meer.

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 10:18

Ik weet zeker, dat als mijn pony het niet leuk zou vinden, ze het ook zeker niet zou doen. Dat is gewoon haar karakter. Als ze iets niet wil/niet leuk vind, hgeeft ze dat aan en doet ze dat niet. Maar aangezien ze helemaal in het spel opgaat.........

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:55

Daentje schreef:
Misschien moet ik als groot voorstander van horseball ook maar even reageren.

Allereerst ben ik het helemaal met Agnes Dalemans eens.

Daar wil ik nog aan toevoegen dat ik denk dat horseball ontzettend veel stimuleert en verberert: het stimuleert de band tussen ruiter en paard, het zorgt voor een onafhankelijke zit, de pony's die ik het iedere week zie doen vinden het allemaal ontzettend leuk (nee, ik heb het ze niet gevraagd Haha!), het is een leuke afwisseling voor het paard (en de ruiter natuurlijk).

Dan is het naast de pony hangen lang niet zo belastend als het lijkt (opstijgen is erger). Er zijn ook regels bij het bal oprapen - langs de schouder naar beneden en niet vanuit stilstand. En bij de pony's uit ons team heb ik evenals bij alle pony's van Agnes nog nooit rugproblemen meegemaakt!

Het in de mond trekken zal (net als bij andere takken van de paardensport) wel eens gebeuren, maar er wordt juist erg op gelet dat men dat niet doet. De gouden regel bij het horseball is HOE MINDER JE MET HE PONY BEZIG BENT, HOE MEER JE OP HET SPEL KUNT LETTEN. Dus met je gewicht sturen is hier net zo belangrijk of misschien wel belangrijker dan in elke andere tak van de paardensport. En ik heb het in dit topic vaker gelezen: pony's vinden het spel zo leuk dat ze op een gegeven moment mee gaan denken.

Verder wil ik even kwijt dat ik een horseballteam train met zeven amazones waarvan er vier zijn geselecteerd voor de Gelderse kampioenschappen. Twee dressuur en twee springen. Dit is natuurlijk niet alleen door het horseball, maar ik denk wel dat de amazones een erg leuke afwisselende training aan hun pony's bieden.

Hier ben ik het echt volledig mee eens.
Ik als grote horse ball fan moet ook maar eens reageren.
Wat Daentje hier zegt is echt juist. Je moet je paard volledig kunnen sturen met behulp van je zit en benen. Zo moeten we bij de opwarming een slangevolte rijden zonder je handen, puur op je zit en benen. Wat echt wel lastig is hoor. Maar zo leer je het tenminste. En over in de mond trekken. Dat wordt ook zo weinig mogelijk gedaan.
De pony's vinden het echt tof! Als ze in de gang staan en ze horen de trainer met de riemen afkomen dan schieten hun oren naar voren.
Er is aan elke sport wel iets negatiefs. Zo vind ik drafsport ook niet alles. Maar hey, iedereen zijn mening he Lachen

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:06

Urose schreef:
Heb ff gezocht, het is _xAnne Lachen

Heb nog wel meerdere namen:
TessT
PollyB
Dineke
Urose (ik Tong uitsteken)
anna_flame
Daentje (horseballcoach)
Nadiee
Anna_01 (ik Knipoog wel met een ervaren manegepaard)

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:10

Sjonge mensen paarden zijn niet van suiker hoor !!!

Het lijkt mij een erg leuke sport.

Daentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:37

Farouche schreef:
als de paarden het als spelen zien is het wel leuk, maar als ze angsitg en opgefokt worden.. dan is het niet leuk meer.

Je gaat toch ook niet springen met een paard dat springen niet leuk vindt Knipoog

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 23:02

Meissie17 schreef:
Sjonge mensen paarden zijn niet van suiker hoor !!!

Het lijkt mij een erg leuke sport.

Clown

Myrtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:58

Anna01 schreef:
Heb ff gezocht, het is _xAnne Lachen

Heb nog wel meerdere namen:
TessT
PollyB
Dineke
Urose (ik Tong uitsteken)
anna_flame
Daentje (horseballcoach)
Nadiee
Anna_01 (ik Knipoog wel met een ervaren manegepaard)
Myrtje_ Haha!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:02

Ik heb het ook wel is gezien, vond het er niet zo paardvriendelijk uitzien, maargoed, ik heb er geen verstand van Knipoog
En nu ik dit zo lees van horseball profs geloof ik ook wel dat het meevalt Lachen

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:16

laatst in sneek(friesland) was hier een soort van clinic over. Ben niet geweest, maar had het ergens gelezen.

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:49

Dat klopt, die clinic werd gegeven door stichting Horseball Ja

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:44

Wij krijgen vanaf ergens in maart, tien lessen van een speler van de nationale ploeg van België Lachen

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:47

Urose: Ik heb juist eens in je profiel gekeken. Die foto waar jij de bal in de ring gooit, is dat de piste waar jullie altijd rijden? Of is dat maar een tijdelijke goal? Want die hangt wel super laag! Zo is wel makkelijk Clown

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 08:50

Van wie krijg je dan les?

Dat was onze 2e horseball training, dus beetje geimproviseerd Knipoog
In de binnenmanege hebben we ze al een stuk hoger hangen.
En echte goals worden binnenkort gemaakt.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:36

Ik vind dat Horse Ball maar niks, maak liever een lange buitenrit Knipoog

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:43

Kun je er ook een reden voor geven dat je het niks vind?

Bolivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:54

Als het echt zo slecht was zou het allang verboden zijn (denk ik).

Siempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:28

Hallo mensen,

Ik heb globaal het hele stuk door gelezen. En ik heb laats op de site van horse bal gekeken. En ik moet zeggen dat ik er niet echt iet saan kan ontdekken wat ik zielig vind. Er wordt in alle sporten wel eens minder lief met het paard om gegaan. Maar daar is ook al genoeg over gesproken. Dus dat ga ik niet herhalen. Wordt horsebal eigenlijk gespeeld met eigen of met manegepony's? Dat kan ik er niet echt halen. Want ik weet uit ervaring dat een manegepony zulke afleiding erg goed kan gebruiken. Het is weer een hele andere manier van beweging.

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:32

Dat is overal verschillend.
De pony's die ze bij stichting horseball gebruiken lopen ook mee in de manege lessen Ja
En de pony's waar bijvoorbeeld wij (www.wrpc-horseballteam.tk) op spelen zijn eigen pony's Knipoog
En die van horseballteam brembos ook..

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:43

Bij ons zijn het over het algemeen manegepaarden. Maar er lopen ook een paar eigenaarspaarden tussen hoor! Het is inderdaad een toffe afwisseling voor de paarden...