paard angstig --> straffen/belonen/negeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Re: paard angstig --> straffen/belonen/negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:28

Negeren of gerusstellen. Ligt aan de situatie en aan de mate van angst.

Debjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:52

Ik negeer het meestal en praat meestal tegen haar en zeg dan dat het helemaal niet eng is en als dat dan nog niet helpt dan zet ik haar naar het enge toegericht en laat ik haar zelf naar toe stappen wat ze eng vind dan is het meestal oook wel goed

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:30

Negeren, je paard weet dus dat je er niks omgeeft.
En vind het niet leuk meer.
Tenminste meestal zijn ze niet echt bang.
Je kan wel even geruststellen met je stem.
maar zeker niet straffen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:34

Ik denk inderdaad dat je het het beste kan negeren.
Straffen heeft soweiso geen zin, dat lijkt me logies, belonen bevestig je alleen maar dat het inderdaad eng is en dat hij inderdaad moet schrikken.

Het beste is toch negeren, rustig blijven en niet op haar gedrag in gaan.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:32

niet straffen, alleen als hij zich aanstelt.,..
Ik zou als tie braaf was en niet keihard weggerend was ofzo hem/haar een gerusstellend klopje geven ofzo..
En dan gewoon weer verder gaan!

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:35

Het hangt af van de situatie. Als hij echt ergens bang voor is, ga ik proberen hem over die angst heen te krijgen, ik stel hem gerust en neem de leiding.
Als hij me in de maling probeert te nemen, dan krijgt ie een flinke lel met mijn sporen.

ellenoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:39

In elk geval niet straffen. Eerst gewoon negeren en als je paard voorbij het enge punt is belonen!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:15

loon_corr schreef:
Negeren, je paard weet dus dat je er niks omgeeft.
En vind het niet leuk meer.
Tenminste meestal zijn ze niet echt bang.
Je kan wel even geruststellen met je stem.
maar zeker niet straffen

idd meestal zijn ze niet echt bang. Dan hebben ze ook net even een duwtje vooruit nodig. Daarna nog een keertje voorbij rijden en als hij normaal voorbij gaat belonen.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:58

daarom.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:18

negeren, gesruststellen belonen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:58

ik reageer gewoon niet. ik heb de leiding, dus ik geef wel aan of iets eng is. zolang ik dat niet doe is er dus niks om bang voor te zijn. de twee jongsten weten dat wel, de oudste niet 100%. héél af en toe reageert hij op een vrachtwagen. ik praat dan tegen hem alsof het iets heel moois is, van: nou nou dát is een mooi ding he! en wat is het gróót!... belonen ervoor doe ik zeker niet. ik rij of loop gewoon door alsof het niets is. als de ROVA vuilniswagen hier komt en ik heb mijn paard bij de hand pak ik hem er snel bij, breng hem dichtbij de wagen en laat hem kijken en ruiken. als de wagen wegrijdt laat ik mijn paard er zo dicht mogelijk achteraan lopen. tot dusver heeft het al een hoop geholpen om die dingen 'leuk' te maken. wegrennen doet hij allang niet meer.

zoiets. werkt prima. een paard straffen dat bang is werkt averechts. het paard verwacht pijn, als hij iets eng vind, dat is de reden voor het bang zijn. als je hem dan in de mond rukt of een klapt geeft bevestig je die pijn...
geruststellen zou ik alleen doen in een echte panieksituatie. anders ben je je paard aan het belonen voor het bang zijn terwijl dat niet echt nodig is. maar soms heb je geen keus, en als je dan een ongeluk kunt voorkomen..

bont_jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:27

Gewoon net doen of er niets aan de hand is, en belonen als het goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:27

Ik negeer het in principe ook. Met buitenrijden als hij erg angstig wordt en ik de situatie gevaarlijk vind, stap ik af en leid hem langs het enge ding met mijzelf ertussen. Soms praat ik wel geruststellend daarbij. Goed gedrag beloon ik meteen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:20

ik kan altijd precies voelen of mijn pony het echt enge vind of niet. neemt ze me in de maling, dan gaat ze hangen, maakt ze zich lang en gooit ze zich opzij. is ze echt bang, dan gaat ze of haar tenen lopen, naar achteren hangen en spant ze haar rugspieren. de volgende stap is omdraaien en wegrennen. is ze me aan het neppen, dan geef ik been en krijgt ze soms een tikje bij. is ze echt bang (vooral op buitenrit) blijf ik rustig zitten en laat haar kijken, maar in geen geval omdraaien. blijft ze bang, stijg ik even af en ga ik voorop. dan gaat het meestal zonder problemen.

__Matt__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:26

Heb zelf ook een behoorlijk kijkerige pony.. Maar straf hem daarop niet af.. Gaat bij mij meestal met bijvoorbeeld het wijken zo dat ik nog geen meter opzij kom omdat hij er niet langs durft.. Meestal probeer ik gewoon wat langer in te rijden (ook in dus een vreemde bak) zodat hij wat dat betreft iets meer ervaring krijgt in een vreemde bak.. Maar tot nu toe heeft dat nog niet echt geholpen..

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:30

Als ik aan het rijden ben en mijn paard ziet bakkabouters negeer ik zijn/haar gedrag en blijf ik cirkels rijden bij dat punt. Zeker niet straffen op zo een momenten. Ze leren dan hun angsten niet te trotseren.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:33

Ligt eraan waarvan hij schrikt. Op het pad naar de bak toe loopt hij altijd van dingen die hij al 100 keer gezien heeft te klooien. Dan verhef ik mijn stem om even aan te geven dat hij zich niet zo aan moet stellen Lachen
Als hij braaf langs dingen gaat waarvan hij meestal schrikt, beloon ik hem Lachen

Verder negeer ik het meestal.
Laatst bijgewerkt door _Lisanne op 24-02-07 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_monique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:35

ik doe het meestal gewoon negeren.
En als die zich weer gaat aanstellen van iets dat die al 100 keer heeft gezien dan heeft die een probleempje.. Haha!

SummerEndsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:15

Zowizo negeren

madameke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:15

ik doe het ook negeren en een paar keer langs het voorwerp of de plek lopen of rijden tot dat ze het niet meer eng vind en daarna belonen

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:23

lekker negeren! en aant werk zetten Haha!
ik heb een jonge hengst te rijden die overal spoken ziet en als je hem maar lekker aant werk houdt heeft ie weinig tijd om er naar te kijken Knipoog en dat gaat super!

Renee_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 16:46

Als het paard ergens bang van is in de bak, dan ga ik steeds terug naar de plek waar het paard van schrikt en vervolgens praat ik tegen het paard

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 16:51

Als mn hengst ergens bang voor is, laat ik hem er net zo lang naar kijken tot hij ontspant, en dan beloon ik hem. resultaat(hij is nu een jaar zadelmak): hij schrikt nergens meer van of het moet echt een heel onverwacht hard geluid zijn oid. Verder wil hij overal langs,omdat ik hem altijd de tijd gegeven heb om het goed te bekijken zodat hij zelf kon zien dat het hem niet op ging eten.

Ook buiten langs de weg heb ik dit toegepast en hij is superbraaf geworden daarvan.

Verder als ze echt 'kijkerig' zijn negeer ik het zoveel mogelijk en beloon als ze er langs zijn gegaan.

Ze mogen best schrikken(zit in hun instinct) maar ze mogen niet op hol slaan, want dan trek ik rustig een keer aan de noodrem.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:43

Visconti schreef:
straffen is het domste wat je kunt doen, dat bevestigd zijn angst alleen maar en zal het alleen maar erger van worden. Ik negeer het gewoon, als het echt heel erg stap ik wel eens af (vaak als hij ergens niet langs wil tijdens een buitenrit) dan loop ik gewoon voorop en komt hij met knikkende knietjes achter mij aangelopen. Maar over het algemeen doe ik het alleen maar als mijn paard echt staat te stuiteren van angst.
idd,gelijk. trouwens het ligt soms (of vaak) aan het instict van je paard, zijn vluchtracties namelijk, daarom kun je allereerst toch geen paard straffen?! En het helpt ten tweede dus idd toch niet..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:20

Ik bestraf een paard niet. Meestal doe ik alsof er niks aan de hand is en laat ik 't paard merken dat hij/zij zich enorm aanstelt en dat hij/zij nergens bang voor hoeft te zijn. Ik blijf wel altijd ondersteunend drijven, altijd voorwaarts houden, als een soort van aanmoediging. Afstappen doe ik pas echt in noodsitaties, als het echt gevaarlijk dreigt te worden, maar verder ben ik absoluut geen voorstander van afstappen. Beetje doorpakken kan geen kwaad Knipoog