Paard inrijden zonder cap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Paard inrijden zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:37

Ik erger me vooral aan de mentaliteit van de niet cap dragers: mijn paard doet niets, hij is te vertrouwen, ik val niet snel. Dat zeiden meerdere mensen voor hun, alleen die kunnen het niet echt meer goed navertellen...
Bezint eer ge begint!

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:38

Ik ben een keer goed gevallen terwijl ik geen cap op had.
Met ambulance naar ziekenhuis en een hele tijd thuis.
Sindsdien doe ik hem echt nooit meer af met rijden.
Tuurlijk.. Als het zomer is doe je hem liever af maar ik weet inmiddels beter wat er kan gebeuren.
Zeker jonge paarden.. Die zijn zo snel weg en je ligt ernaast voordat je het weet..

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:38

runningkawa schreef:
Citaat:
Verzekeringen mogen het cap-dragen van mij VERPLICHT stellen, anders geen ziekenhuisvergoeding e.d.

Dan ook een fietshelm
wandel helm
motorpak en handschoenen op de motor
enz enz

190 rijden op een weg waar je 80 mag? Om maar even een actueel voorbeeld te noemen...

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:39

maja ik moet zeggen, een cap helpt ook niet altijd,,
maakte laatst ook een paard zadelmak, en die vloog weg, en toen knalde ik met de zijkant van mijn hoofd tegen de omheining van de bak,
ik viel eraf, en was toch ook even buitenbewustzijn,
met alsnog een lichte hersenschudding,,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:40

Heb jij al eens gezien hoe iemand eruit ziet met een schuiver zonder pak..?
Kosten zijn daar ook niet goedkoop van.

Gebroken rug komt met paardrijden ook vaak voor.
Dat mensen in hun beugel blijven hangen ook.
Ook allemaal simpel op te lossen.
Ik vind het juist raar om alleen maaar aan de cap te denken.

Overigens gaan er per jaar veel fietsers dood aan hoofdletsel, waarom is dehelm daar nog steeds niet verplicht, iig minstens tot de 12 jaar?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:42

Niet dingen uit de context halen: het gaat nu om de cap!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:44

runningkawa schreef:
Citaat:
mensen die ECHT veel ervaring hebben met inrijden doen meestal wel een cap op!

Hier zie ik juist vaak het tegendeel Lachen

Idd, hier zie ik ook het tegendeel.
Mijn stiefpa zet wel zijn bril af als hij een lastig paard moet rijden Knipoog
Zelf heb ik over het algemeen altijd een cap op de eerste paar keren. Maar nu ligt hij al een tijdje in België en heb ik laatste twee zadelmak gemaakt zonder cap. De voorbereiding is echter zo goed altijd dat ik niet veel meer risico loop op zo'n paard als op een (heet) doorgereden paard.

Ik vraag me af waar iedereen een probleem van maakt. Een betere wereld begint bij jezelf toch!?
Wiens probleem hier op bokt is het als ik eraf val zonder cap, of het paard nu net zadelmak is of 30?
Wie van de bokkers ligt er wakker van als ik in het ziekenhuis kom omdat ik geen cap op had?
Wie van de bokkers moet er betalen voor mij als mijn verzekering besluit niet te betalen?
En zelfs áls er iemand wakker van zou liggen oid, zou je daar na een half jaar nog altijd aan denken?
Schaad ik er iemand anders mee als ik zonder cap besluit te rijden?

Ben er bang voor... Waarom er dan zorgen of een probleem over maken als buitenstaander? Als ik zonder riem zou rijden in de auto, maken jullie daar dan ook zo'n probleem van? Of als ik zonder helm ga fietsen. Of mijn huis niet helemaal veilig is.

Waarom zoveel problemen maken over anderen als je zelf genoeg problemen hebt om op te lossen?

Die bokkers die zo inzitten over de gezondheid van anderen.
Eten jullie allemaal volgens de voedselschijf?
Roken jullie niet?
Drinken jullie nooit alcohol?
Hebben jullie altijd de gordel om in de auto?
One happy life thuis?

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:46

ja
ja
ja
ja
ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:48

Heeft niks met uit de context trekken te maken
Cap gaat over veiligheid

Het is nogal je kop in het zand steken dat veiligheid ophoud met een cap dragen, maar vervolgens met trimmers op je paard gaan zitten...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:52

Ik rijd niet harder(auto) dan is toegestaan op de weg, ik stop voor voetgangers en let enorm op de onberekenbare fietsers.
Maar geef me 1 goede reden waarom je geen cap moet dragen! Want ik kan er meerdere opnoemen waarom je er wel 1 moet dragen. Waarom je eigen veiligheid extra riskeren?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:55

Tuurlijk begrijp ik dat jij dat vindt en dat is je goed recht. En ja het is veiliger met een cap. Maar waarom zou je je er druk over maken dat andere mensen zonder cap rijden? Dat is toch niet jou probleem? Als je je zorgen gaat maken om elk probleem van iemand anders dan heb je wel wat te doen en raak je binnen de kortste keren overspannen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:56

Omdat ik mede opdraai voor de kosten als ze dermate gewond zijn geraakt zodat een normaal leven onmogelijk is.

en nee het zal mij ook een biet wezen dat iemand van zijn paard valt zonder cap. Maar ik heb ook geen zin dat de sport daardoor alweer als: onveilig wordt bestempeld vanwege al die ongelukken met een tragische afloop.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-01-07 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:57

[quote="Solvej"]

Wie van de bokkers ligt er wakker van als ik in het ziekenhuis kom omdat ik geen cap op had?
Wie van de bokkers moet er betalen voor mij als mijn verzekering besluit niet te betalen?
En zelfs áls er iemand wakker van zou liggen oid, zou je daar na een half jaar nog altijd aan denken?
Schaad ik er iemand anders mee als ik zonder cap besluit te rijden?
quote]

Als ik op bokt lees dat jij van je paard gevallen ben en in coma ligt omdat je geen cap gedragen hebt dan lig ik daar eerlijk gezegd geen seconde wakker van. Ken je tenslotte niet. Jij weet net zo goed als ik dat je ziektekostenverzekering toch wel betaald dus daar hoef je ook niet van wakker te liggen. Zou die ziektekostenverzekering toch niet betalen, dan kreeg je van mij geen cent. Immers eigen schuld had je maar met cap moeten gaan rijden.

Schaad je er iemand anders mee als je in coma raakt omdat je geen cap hebt gedragen?
Zeker wel. Als er vaak en veel een beroep wordt gedaan op de ziekekostenverzekering zullen de premies stijgen. Dus door alle ongelukken die veroorzaakt worden omdat mensen geen cap dragen, dronken achter het stuur zitten, geen autogordels dragen. Stijggen de premies en daar heb ik ook last van.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:00

Daar merk je in de praktijk echt niks van hoor. Maak je je dan ook zo'n zorgen en voer je discussies over/met alcoholisten, drugsverslaafden, roekeloze chauffeurs, mensen die onveilig sex hebben, (jeugd) op opgevoerde brommers/scooters, fietsers zonder fietshelm en noem maar op?

Je kunt je je hele leven wel zorgen en boos maken om mensen die het niet zo goed doen als jij zou willen. Schiet je daar iets mee op? Gaan die mensen zich daardoor beter of anders gedragen? Voel jij je daar prettiger door? Krijg je daar je belastingsgeld door terug?

Wat heb je er dan aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:01

Heb je een helm op op je fiets of met sceeleren?
Niet alleen paardrijden is gevaarlijk

Overigens draag ik altijd en cap, deugelijk schoeisel en veiligheidsbeugels.
Altijd een gordel en op de motor, ook met 30 graden een leren pak.

Maar toch lig ik er niet wakker van als een ander dat niet doet.
Die heeft meer last van evt letsel dan ik.
Ga me wel ergens ander sruk om maken dan me te bemoeien met een ander waar ik geen last van heb

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:01

Nee, maar je kunt wel discussies aangaan.
Ik wandel ook met het paard met cap en maar goed ook: ik gleed uit en kwam tegen de hoeven aan met mijn hoofd. De cap ving het op. Tevens sprong het paard over mij heen en raakte even mijn hoofd aan, maar door de cap had ik eigenlijk niets overgehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:03

En ik had geen cap op, maar de klap op mijn oog, de gebroken oogkas, de 5 hechtingen in mijn kin.
De uitval van een zenuw in mijn gezicht zodat ookg en mond het niet meer deden, en mijn hele blauwe lijf, hielden de cap ook niet tegen.

Als je altijd met zoveel angst in het leven moet staan...

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:04

lindsey schreef:
Als ik op bokt lees dat jij van je paard gevallen ben en in coma ligt omdat je geen cap gedragen hebt dan lig ik daar eerlijk gezegd geen seconde wakker van. Ken je tenslotte niet. Jij weet net zo goed als ik dat je ziektekostenverzekering toch wel betaald dus daar hoef je ook niet van wakker te liggen. Zou die ziektekostenverzekering toch niet betalen, dan kreeg je van mij geen cent. Immers eigen schuld had je maar met cap moeten gaan rijden.

Precies, het zal niemand hier ook maar iets interesseren als dat gebeurd. Maar toch worden er constant opmerkingen gemaakt door mensen die schijnbaar de wereld willen verbeteren op die manier.

lindsey schreef:
Schaad je er iemand anders mee als je in coma raakt omdat je geen cap hebt gedragen?
Zeker wel. Als er vaak en veel een beroep wordt gedaan op de ziekekostenverzekering zullen de premies stijgen. Dus door alle ongelukken die veroorzaakt worden omdat mensen geen cap dragen, dronken achter het stuur zitten, geen autogordels dragen. Stijggen de premies en daar heb ik ook last van.

Als je je daar werkelijk zorgen over maakt moet je campagnes beginnen over verantwoordelijk gedrag of bij de politie gaan oid. Dan doe je er werkelijk iets aan. Je er alleen aan ergeren en erover knotteren lost echt niks op. Daar trekt ten eerste niemand zich wat van aan en daarbij maak je jezelf er gek mee.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:06

Ik vindt het niet slim. Maar het is echt eigen keus. Gelukkig heb ik nog nooit een situatie gehad dat ik geluk heb gehad met het dragen van een cap. Maar ik wil nooit de situatie mee maken dat ik ongeluk heb door het net even niet dragen van een cap, want dat kan het te laat zijn.....

Als een ander kiest om geen cap te dragen ben ik denk ik een van de laatste die daar over zal vallen. Geheel eigen risico !!

walfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:07

ik vind het ook een eigen keuze.

persoonlijk zou ik het wel doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:07

Ik maak me er ook echt niet druk om, ik slaap er niet minder om. Maar ik wacht nog steeds op een goed onderbouwende mening waarom je geen cap zou moeten dragen Haha!
Ik hou van een discussie, maar ik lig nergens wakker van, noch dat ik me er aan zou ergeren.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:10

Ik hoef geen onderbouwde mening te geven over het niet dragen van een cap want dat is gewoon onverstandig. Maar ik begrijp niet waarom mensen zich er zorgen over maken en dus reactie geven op anderen die geen cap dragen (o.a over ziektekosten Scheve mond ). En tegen die mensen ga ik in nu Lachen

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:26

hej solvej ook hier ik vind maar zo he iedereen moet zelf weten wat die doet is je eigen verandwoordelijkheid

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:29

Ik ben een keer buiten gaan rijden en ben tegen een boom aangeknalt toen ik van mijn pony af viel. Ik had mijn cap op en nog had ik mijn nek gekneusd, een paar ribben en mijn hele verdere rug gekneusd. Verder had ik ook nog eens een zware hersenschudding en ben een paar min. out geweest.
Een cap wilt dus niet altijd zeggen dat je veilig bent! Ook met die cap op kan er iets gebeuren.
En uit eindelijk moet toch iedereen het zelf weten? Wat maakt het allemaal uit? Waar maak je je druk om? Ga eens bij jezelf te raden wat daar nog allemaal beter kan. Als je 100% zeker weet dat je niks verkeerd doet, mag je misschien een beetje commentaar geven imo!

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:30

Ik rijd altijd met cap Knipoog