Losrijden wat doen jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:44

Ik stap meestal van af ons huis, in een rustig tempo naar de bak. (500 m.)
Dan stap ik daar rustig in, maak wat figuren, en maak d'r lekker los in de hals enz.

Komt trouwens ook omdat mijn pony al 23 jaar oud is...

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:20

eerst een paar rondjes gewoon met de teugels los, dan kan ze even alle kabouters rustig inspecteren. dan vraag ik haar lichtjes nageeflijk, maar wel met veel lengte in de hals. zo stap ik wat voltes op beide handen, en dan gaan we rustig verder in draf. ik galoppeer altijd vrij snel aan, want na de galop is ze pas echt goed los. dan ga ik haar wat meer oppakken en bij elkaar rijden.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:51

Ik stap 20min los (ivm spieren)
dan ga ik aan het werk en dan weer 20min uitstappen (ivm spieren)

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:55

Zó professionele is die ruiter toch niet hoor !
Ik stap altijd een paar rondjes met losse teugel .
En dan figuren in stap aan de teugel .

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 15:30

Ik stap een paar rondjes rond, dan haal ik het dekentje eraf en ga haar loswerken.
Ik rijd Flame meestal maar 20 minuten in (inclusief instappen)
En Silly 30 minuten, die is nog niet zo snel warm.

Pur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 15:33

het licht ook een beetje aan het paard. ALs ze heel fris zijn kom je meestal niet echt aan losstappen toe dan is het even stappen en dan snel aan het werk voordat ze gaan vervelen. Het ene paard moet je ontsanen en rustig losrijden en de ander moet je meteen aan het werk zeten omdat ze anders gaan draken.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:25

Lielle schreef:
wat versta je onder direct aan het werk? Als ik erop zit mogen ze lang en laag stappen, maar niet lopen rondgapen met een weggedrukte rug. Dus in die zin wel direct aan het werk, maar dat betekent dus gewoon stappen met een lichte aanleuning. Idem in draf.

Ja Dat gebruik ik ook veel. Eerst losstappen zonder verplichtingen. Vervolgens ronder stappen en daarna net zo rond en over de rug draven met veel (klein) schakelen. Dan even stappen om op adem te komen en vervolgens net zo laag en rond galopperen met eveneens veel schakelen.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:47

Weet jij wat die ruiter doet voor ie de bak in komt dan?
En wat versta je onder 'gelijk aan t werk' ?

Ik ken er ook genoeg die (veel paarden rijden) ze eerst in de molen doen, dan er uit halen, zadel op en dan kun je natuurlijk al eerder beginnen met wat werk als dat ze regelrecht van stal af komen Knipoog

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:53

Ik rij er een die nog niet veel snapt van het rijden want die is nog maar een paar maanden onder het zadel. Daarom moet ik eerst ook een X aantal rondjes met wat langere teugel lopen en dan langzaamaan oppakken en eventjes in stap werken. Vervolgens even lekker draven een paar rondjes en dan hop aan het werk.

Bevalt prima zo moet ik zeggen..

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 23:57

ik ga gewoon ene beetje met lang teugeltje stappen op allebij de handen, en daarna ga ik lekker met losse teugel draven ook op allebij de handen, en dan ga ik stappen, en ga ik hem een beetje aan de teugel werken op de voltes, met stelling, en dan ga ik draven, middendraf halthouden enz. en later pas ga ik galloperen,

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:58

Bij mij hangt het ervanaf:

In de zomer ga ik eerst stappen met lange teugel, dan pak ik mijn teugel op en ga haar rond rijden. Al veel voltes en slangevoltes om ook haar lijf los te maken, dan hetzelfde in draf.

In de winter gaat ze eerst aan de longeerlijn om los te stappen en haar eerste frisheid kwijt te raken. Als ik er dan opga, pak ik mijn teugels meteen op en ga aan de slag. Ze heeft dan tenslotte al losgestapt aan de longe.

Prisca doet er best lang over om los te worden. Losrijden duurt vaak minstens 20 minuten. (of loslongeren dus Haha! )

Rhavenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:41

Ik stap in met een lange teugel, en ga meestal wat figuurtjes rijden, om zijn hals losser te krijgen. 'S winters moet ik eerst altijd longeren omdat hij dan veel explosiefer is.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:34

Ik zag gister op wedstrijd weer vreemde methoden om los te rijden in de losrijbak... Ik zag een B ruiter op een jong paardje (4 jaar) en dat stapte een rondje en binnen een kwartier galopeerde het rond met een vaste rug, flink tegen de hand zo nu en dan waarna het weer naar beneden werd getrokken, 'eenvoudige galopswissels' (lekker op de voorhand getrokken) en tussendoor maar staan te kletsen op de hoefslag met het warme paard...
Zo reden er nog wel meer rond.
Ik begrijp echt niets van de visie (als ze die al hebben) van zulke mensen hoor. Ik houd helemaal niet van dat "stoere" gedoe van zulke types. Ga je paard lekker ontspannen los rijden, zodat het lekker vlot reageert op de hulpen en ontspannen en durchlässig wordt, daar heb je toch veel meer aan dat 'geshow' in de losrijbaan??!!

Ik heb me weer flink geërgerd, maar gelukkig deden er ook nog mensen mee die wel lekker en netjes bezig waren met het losrijden van de paarden! Knipoog

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:00

Ik stap eerst met een contacteugeltje en probeer haar dan laag en rond te rijden.
Dan laat ik haar links en rechts inbuigen.
Vervolgens draaf ik aan (nog steeds laag en rond) en laat ik haar ook in draf links
en rechts inbuigen. Als dat fijn gaat ga ik weer stappen en probeer haar wat meer op te pakken.

3 jarig paard, dus gaat niet altijd even goed en gemakkelijk Knipoog

jenniiferr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:40

ik stap ongeveer 7minuten in met een lekker lang teugeltje en maak wat figuurtjes daarna pak ik mijn teugels op en laat ik haar aan de teugel lopen en stap ik nog 5minuten en dan begin ik met draven

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:13

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 28-02-24 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:43

ik begin altijd met het laag instellen van het paard, zodat hij zijn halsspieren langer maakt.
ondertussen rijd ik veel wendingen, en overgangen.
daarna pak ik haar op en laat haar iets meer sluiten en over de rug lopen, ook hier blijf ik veel overgangen rijden, ook in voltes rijd ik overgangen.
als dit bevestigd is laat ik haar in stap terugkomen, en laat haar even halsstrekken.
hierna pak ik de draf weer op met de bijhorende oefeningen zoals hierboven.
tevens maak ik hier een voorbereiding op de galop, laat haar lekker voorwaarts en rond galopperen en ga weer terug naar draf en stap om vervolgens uit te stappen.

dit is een globale beschrijving,

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:46

ik blijf nooit heel lang stappen, ik vraag haar na een rondje of 2 wat omlaag en buig flink in naar links en rechts op beide handen. dan ook in stap een pasje opzij voor het been. dan draaf ik aan en rij eerst op beide handen laag en rond, dan pak ik haar de volgende paar rondjes (afgewisseld op beide handen) de teugels op terwijl ik verschillende figuren rij

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:48

Ik neem altijd rustig de tijd, ik stap wel in de hand gesteld los, maar meer vwnw, ik controleer of ze opzij wilt voor mn been, en richt der recht, ik doe dit ong een kwartier,

dan draaf ik aan, nog steeds in de vwnw houding, maak der weer recht, controleer dus de stelling en buiging en controleer of ze aan mn been is,

dit doe ik ook in de galop, daarna ga ik even stappen en pak ik der helemaal op,
Aan het einde laat ik haar lang (niet los) en draaf wat tempowisselingen op mn zit,

daarna uitstappen, dan mag ze helemaal los Knipoog

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:57

Ik stap atijd eerst een paar rondjes met lange teugel rustig in , dan pak ik de teugels wat meer op zodat ik wel kontact heb en ze zegmaar wat ronder loopt maar wel nog omlaag. Meestal ga ik dr dan al wat wakkerder maken door een paar pasjes te wijken zodat je reactie krijgt op het been (nog geneens 2 pasjes als er maar reactie is) en dan na die 10 minuten pak ik de teugels wat meer op en ga ik veel 'schakelen' dus overgangen maken en een beetje veruimen of verzachten zodat de achterhand er mooi op komt en ze allert op je been word en wat stelling vragen zodat ze ook in de hals en rug lekker los komt. dan na een tijdje dat ik het gevoel heb dat ze lekker loopt ga ik een stukje wijken e.d
en dan voor het uitstappen laat ik dr in draf in de hals al een beetje rond laag zodat ze dr spieren weer een beetje kan strekken en dan rustig met lange teugel gewoon uitstappen.

Pareltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:15

mijn pony is net een diesel, eerst opwarmen anders word het niks Clown

ik begin heel simpel met een mega losse teugels aantal rondjes op de ene had te stappen en op de andere hand. wel moet hij vanaf begin af aan voorwaarts zijn!

dan neem ik de teugels op maat ga ik in de stap voltes bochten rijden om het soepel te maken.

dan draaf ik aan doe ik hetzelfde als hierboven staat

dan overgangen rijden en tempowisselingen.

galopeer ik wat. dan dan pas begin ik met hem rond te maken.. en dit duurt ong 20 min Tong uitsteken

dan ga ik lekker rijden,

daarna voordat ik hem uitstap tot hij weer op adem is laat ik hem met een lange en losse teugel uitdraven een paar rondjes.

en als het koud weer is (rond het vriespunt) dan draaf ik wel wat eerder en stap ik dan ook minder lang uit. (omdat ik dan bang ben dat ie kou vat Clown )
------------------------------------

maar ik vind dat het erorm verschilt per paard,
want mijn bijrijpaard hoef ik dit allemaal niet te doen want die verveelt zich snel,
en die is ook veel soepeler , en voor mijn zusje er pony hetzelfde verhaal.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:42

Lang, zo'n 7 minuten instappen. Hals goed loswerken (lang, laag, rond) goed links en rechts inbuigen. Veel halthouden, pasje achterwaarts, wegdrukken voor het binnen en buitenbeen. Schakelen in stap vind ik ook heel belangrijk. Dit alles (behalve achterwaarts natuurlijk) doe ik in stap, draf en galop. Galop goed rond rijden en het paard op zijn eigen benen laten galloperen. Daarna ga ik weer heel veel schakelen, activeren... Eigenlijk heb ik geen loswerk stuk, ik vind het doel van training opzich het loswerken van het paard.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:47

Germatje schreef:
mm ja daar zit wat in, maar tussen door laat ik nooit dr halsstrekken, ja wel eens een lange zijde of een stukje, als ik dat een rondje of langer doe dan wil ze niet meer werken Verward beetje raar omdat ze echt wel lekker door dr lijf loopt, maar goed, komt vanzelf wel.

Maar halsstrekken is ook werk, heel veel mensen vergeten dat. Halsstrekken is niet je teugels losgooien, maar controleren of ze je hand willen volgen naar een lage lijn en daar die lage lijn "vast"blijven houden. Daarin kan je ook best oefeningen doen als zijwaarts en tempowisselingen. Werkt goed voor de controle of je wel echt met je zit werkt.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:13

Bij losrijden doe ik eerst 10 minuutjes stappen, veel tempowisselingen en overgangen maken, daarna draf en hetzelfde. Af en toe pak ik ook wel een galopje mee met losrijden, zodra ik dat gedaan heb is de pony waar ik dat moment op rijd meestal wel lekker los. Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:18

Het licht eraan of ze van de weiof uit de stal komt. Als ze uit de stal komt stap ik eerst een paar rondjes aan de lange teugel op beide handen. Als ze van de wei komt pak ik haar gewoon gelijk op en begin met voorwaarts neerwaarts. Veel achten en slangevoltes in stap en daarna in draf. In de galop veel voltes van verschillende groten. In alle gangen minstens twee schakelingen per rondje. Daarna een stukje stappen. Na de stappauze stel ik haar wat hoger in en begin met zijgangen in stap, draf en galop, stukje contra-galop en achterwaarts. Als laatste stap ik lekker rustig uit tot ze op adem is. Bij voorkeur over de weg.