Topsportpaarden schrikken soms al van papiertje in rijbaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Topsportpaarden schrikken soms al van papiertje in rijba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:10

Billy schreef:
Ik vind het jammer dat het weer een naturals volgens normals topic is, waarbij aan de werkwijze van de normals getwijfeld wordt.

Ach, ik denk dat dat de intentie van TS was, ja. Alleen lukt dat niet echt, want volgens mij heeft dit topic niet een lading van 'naturals' versus 'normals'. Het gros van de bokkers die hier reageren zijn het wel eens over het feit dat elk paard zomaar eens van de stomste dingetjes kan schrikken en dat dat niet topsport-gerelateerd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:11

Ik denk idd dat de meeste wel bekend zijn met de bakkabouters Haha!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:16

Ik heb het ook keer gezien hoor; ZZ springen, klassiek, degene die won (was zware rubriek ivm grote wedstrijd) ging bijna met paard en al achterover (paard kwam omhoog) bij de prijsuitreiking.

En dan hebben springpaarden toch meer te voortduren, ivm enge hindernissen, etc.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:27

Tyrza schreef:
Er speelt wel meer: op topniveau kan het paard als het ware zo opgezweept worden, waardoor deze op het "randje" gereden wordt. Dat wil zeggen: paard wordt zo scherp en attent gemaakt op alles. Dus dan kan het ook gebeuren dat het paard net even kan schrikken van iets wits wat in de bak ligt. Of die ene fotograaf. Of dat kopje wat op de grond klettert.

Niet voor niets komt het wel eens voor dat het paard zo scherp/heet is, dat deze een trap naar het been geeft in een wissel, of er net iets te gretig vandoor wil gaan in de uitgestrekte galop.

Ben ervan overtuigd dat dit alles met adrenaline te maken heeft.

Tol was, als hij op zijn best was, ook meestal het spookiest op zijn omgeving.

Whaaah, heel herkenbaar.
Als ik net op mijn paard zit dan is ze minder schrikachtig dan als ze helemaal aan mijn hulp staat na ongeveer 20 minuten losrijden.
Dan is ze zo scherp op mijn hulpen en omgeving dat het minste geringste aanleiding is om te ontploffen of om te draaien.
Dan moet ik zorgen dat ik ook niet ga verzitten o.i.d.
En ik heb natuurlijk wel een toppaard Nagelbijten / Gniffelen .
Alleen nog niet op topnivo Knipoog

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:34

ik was eerst bij een oefenwedstrijd weze kijken (waar ook anky enzo kwam) mijn moeder had dus een paraplu bij zicht en klapte hem in, weet zij veel dat z'n paard er van kan schrikken. Dus dat paard zet een paar pasjes opzij. Ik dacht echtzo... die paarden moeten van een paraplutje niet schrikken... Het kan natuurlijk altijd gebeuren, maar bij grote wedstrijden zijn er wel meer dingen te zien dan een paraplu

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:34

Cassidy schreef:
Idd Billy, dat gevoel krijg ik ook.

In omgang met paarden heb je periodes dat je ze moet desensibiliseren, en moet sensibiliseren. Desensibiliseren voor zadel, ruitergewicht, en bij de bereden politie idd voor die knallende rotjes, die betonmolen die op de hoek loopt te draaien, en de mensenmassa's tijdens een voetbalwedstrijd.

Dan zijn er periodes waarin je je paard gaat sensibiliseren. Hem gevoelig maakt voor een beenhulp, hem laat wijken voor druk, hem idd op het randje brengt wat je nog aankunt. Dat kan met ieder paard, ook met een politiepaard. Dat is NIET inherent aan de manier van houden of de algehele manier van omgaan.

Overdrijf je het desensibiliseren, ga je verkeerd daarmee om, krijg je heel phlegmatische paarden. Paarden die ook niet meer reageren op een beenhulp, omdat je die al voortdurend (onbewust) loopt te geven. Paarden die niet meer reageren op een gewichtshulp, omdat je in het zadel zit te schuiven. Overdrijf je het sensibiliseren, krijg je paarden die hem al smeren als je maar even je been aanlegt of even gaat verzitten. Of idd schrikken van dat papiertje in de rijbaan.

Heel mooi omschreven en ik kom graag bij jou in de leer Knipoog krijg het niet voor elkaar hier een gulden middenweg in te vinden .
Maar geloof dat je precies omschrijft hoe het zit !!

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:37

fiandor schreef:
ik was eerst bij een oefenwedstrijd weze kijken (waar ook anky enzo kwam) mijn moeder had dus een paraplu bij zicht en klapte hem in, weet zij veel dat z'n paard er van kan schrikken. Dus dat paard zet een paar pasjes opzij. Ik dacht echtzo... die paarden moeten van een paraplutje niet schrikken... Het kan natuurlijk altijd gebeuren, maar bij grote wedstrijden zijn er wel meer dingen te zien dan een paraplu

Dit is zeker waar maar op een of andere manier kan die paraplu de druppel zijn .
Een van mijn vorige paarden had voor ik hem kreeg al de halve wereld gezien was op veel grote concoursen geweest en was eigenlijk nergens van onder de indruk.
Maar een paraplu was staatsgevaarlijk heb ik zelf ook nooit begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:39

Het zijn gewoon geen robots
En dat word verwacht als een paard verder in training is door sommige mensen

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:46

ja ze zijn geen robots. Maar ze hebben dan al zo veel gezien op hoger nivo. Dus ik had zelf wel verwacht dat ze niet zoude schrikken. Maar het blijven dieren dus je weet het maar nooit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:48

Wie weet waar dat paard als 3 jarige allemaal bang voor was Lachen

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:50

fiandor schreef:
ja ze zijn geen robots. Maar ze hebben dan al zo veel gezien op hoger nivo. Dus ik had zelf wel verwacht dat ze niet zoude schrikken. Maar het blijven dieren dus je weet het maar nooit

Juist paarden die op een hoog nivo in de dressuur lopen zijn extra gevoelig op alle signalen van buitenaf.
Ze moeten immers op de kleinste hulpen reageren.
De concentratie is ook vaak enorm in een dressuurproef.
Dus dan maak je de ruiters niet blij met een paraplu of lopende mensen op een tribune.

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:55

ja klopt.. Mijn verzorgpaard is 28jaar en heeft vroeger Z2 gelopen met winst. Er word niet meer opgereden maar als met hem ga wandelen of ik longeer hem dan hij zich ontzettend opfokken. En schrikt hij zodat om de haver klap. Maar dat is gewoon in zijn bloed. Mischien is dat bij paarden die op nog hoger nivo lopen ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:03

Gitta schreef:
Heel mooi omschreven en ik kom graag bij jou in de leer Knipoog krijg het niet voor elkaar hier een gulden middenweg in te vinden .
Maar geloof dat je precies omschrijft hoe het zit !!

Eh...theorie is makkelijk, papier/internet/cyberspace is geduldig, omzetten in de praktijk is veel moeilijker Haha!
En in het ideale geval heb je de perfecte balans tussen die twee.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:07

Cassidy: blijf ik nog even zoeken naar die balans Tong uitsteken maar toch theoretisch of niet goed omschreven Knipoog

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:11

wat mij altijd opvalt is (ik wil niemand aanvallen dus lees eerst ff door voordat je boos wordt!!!!!) dat dressuurpaarden over het algemeen angstiger
zijn dan springpaarden. Ik heb eerst een tijdje op een dressuurstal gewerkt omdat ik zelf ook het liefst dressuur rijd, maar ben na een tijdje overgestapt naar een springstal. Wat mij daarbij is opgevallen is dat dressuurruiters veel 'voorzichtiger' met hun paarden omgaan. Dus rust op stal, rust bij de bak etc etc. Je hoort ook veel sneller; 'doe es rustig mn paard schrikt!' Op die springstal stond gezellig altijd de radio aan, bij de buitenbak stond een stapel kuilpakken met wapperend zeil, als je aan het rijden was gewoon met de tractor door de bak rijden enzo. Dus mijn conclusie was een beetje dat de dressuurruiters hun paarden beschermen voor dingen waar ze helemaal nit bang voor hoeven te zijn.
Op concoursen trouwens ook hoor! Stel je op een concours je proefje naast het springparcours moet rijden. Nou dan moet je de gemiddelde dresuurruiter eens horen blèren!! Dus ik ben va mening dat je voor een groot deel zelf kan bepalen waar je paard bang voor is. (tuurlijk blijven er onzettend dikke scheitlijsters, zowel bij de dressuur en het springen maarja...)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:13

Mee eens, maar dat valt in mijn ogen onder desensibiliseren, en heeft niets met manier van houden of de omgang te maken.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:14

2MEISje2 schreef:
wat mij altijd opvalt is (ik wil niemand aanvallen dus lees eerst ff door voordat je boos wordt!!!!!) dat dressuurpaarden over het algemeen angstiger
zijn dan springpaarden. Ik heb eerst een tijdje op een dressuurstal gewerkt omdat ik zelf ook het liefst dressuur rijd, maar ben na een tijdje overgestapt naar een springstal. Wat mij daarbij is opgevallen is dat dressuurruiters veel 'voorzichtiger' met hun paarden omgaan. Dus rust op stal, rust bij de bak etc etc. Je hoort ook veel sneller; 'doe es rustig mn paard schrikt!' Op die springstal stond gezellig altijd de radio aan, bij de buitenbak stond een stapel kuilpakken met wapperend zeil, als je aan het rijden was gewoon met de tractor door de bak rijden enzo. Dus mijn conclusie was een beetje dat de dressuurruiters hun paarden beschermen voor dingen waar ze helemaal nit bang voor hoeven te zijn.
Op concoursen trouwens ook hoor! Stel je op een concours je proefje naast het springparcours moet rijden. Nou dan moet je de gemiddelde dresuurruiter eens horen blèren!! Dus ik ben va mening dat je voor een groot deel zelf kan bepalen waar je paard bang voor is. (tuurlijk blijven er onzettend dikke scheitlijsters, zowel bij de dressuur en het springen maarja...)

Nou, ik denk dat de dresuurruiters over het algemeen banger zijn en daarom met rijden dus meer rust willen hebben.
Bij ons houen ze er echt geen rekening mee hoor.
Er wordt gewoon geboort geveegd enz. terwijl we aan het rijden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:19

Mijn springspaard was bang voor alles aan de kant
Maar ging ik het parcours rijden ging hij helemaal op in het parcours, zag hij niets meer om hem heen.

Met dressuur was het jury hokje eng
een kaatsend bordje, of zelfs het boekje van de voorlezer.

Met de les heb ik wel eens gehad dat hij steeds schuin naast een hindernis liep, werd er strontziek van.
Reed erop af, hij sprong er zo over en de sprong was niet meer eng.

Dus 1 paard dat zo verschillend kan reageren Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:32

kwootje uit een topic dat over iets heel anders gaat,

Lielle schreef:
Afgelopen zomer was ik erg hard aan het trainen om op Breda Hippique als voorrijder de 3 * eventing proef (z1 niveau) te rijden. Tijdens mijn les draaf ik in schouderbinnenwaarts langs de deuropening waar mijn vriend staat te kijken, en die kijkt net op dat moment op zijn horloge. Mijn overgeconcentreerde neurootje (die BTW ook M crosst en springt Knipoog ) schrikt zich wezenloos, springt 15 meter verderop en ik duik in het zand. Niets aan de hand verder, gewoon opgestapt en doorgegaan.

Maar ditzelfde paard merkt het in de cross nog niet eens als er naast hem iedereen hard beginnen te klappen omdat hij zo keurig over de hindernis ging.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:49

Het is deels ook karakter. Mijn pony kan heel schrikkerig zijn. In de wei geeft ze soms een complete show bij een graspol die qua kleur afsteekt bij de rest. Onder het zadel kan ze ook enorm schrikken van een bekertje op de grond ofzo. Haar moeder was ook zo'n zeikerd. Aan de andere kant kan de hele motorclub langsscheuren zonder dat ze een spier vertrekt.
Mijn pony schrikt om te schrikken, niet omdat ze bang is. Ze heeft denk ik gewoon behoefte aan een gezonde dosis spanning in haar leven en in perioden dat ik wat minder afwisseling te bieden heb verzint ze zelf spannende dingen.

Ik ken die superzeikerige dressuurpaarden wel van de vorige stal waar ik stond maar of een paard zeikerig is heeft zowel te maken met aanleg en karakter als met de instelling van de ruiter.
Ik geloof niet dat een supersensibel beest als Salinero ooit geschikt zal worden als politiepaard. Hij zou misschien dapperder kunnen worden maar bij een onverwachte "Boe!" gaat hij alsnog de boom in. Voor het grootste deel hangt het af van de instelling van de ruiter. Als een ruiter iets heeft van hup niet zeuren en gewoon doorrijdt bij enge dingen is er niks aan de hand. Dan maar een keertje schrikken. Paarden die nooit iets anders zien dan de binnenbak worden er niet makkelijker op.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:51

Ik ken er wel een *LOL* eentje van Anky namelijk,... die reed op paard en koets een clinic en van haar moesten de spotjes op de grond uit omdat het paard echt helemaal strak stond ervan,... nou was dat geloof ik Idool,... even later kwamen de spotjes toch weer langzaam op de grond en daar werdt Anky een beetje kriebelig om en riep nogmaals dat ze uit moesten,....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:00

Tja en hoe zat dat nu met Salinero tijdens de prijsuitreiking gedurende laatste Wereldruiterspelen in Aken?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:05

Dat was aju parapluuuuuuuu!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:48

Cassidy schreef:
Tja en hoe zat dat nu met Salinero tijdens de prijsuitreiking gedurende laatste Wereldruiterspelen in Aken?

Ja, wereldklasse Gestoord Nationale trots of Bloos

Maar ja, zoals vaak geschreven wil zij wel goud op een proef en geen brood in het dorp kopen met haar paard.

Het is maar net wat je als doel hebt en hoe je jouw definities invult.
Voor míj is goed paardrijden breder, maar ja, wat zal dat, ík heb geen zak vol gouden plakken voor 'goed paardrijden' , alleen maar een (stel) paard(en) waarmee ik in de stikdonkere nacht optomingsloos x-country kan rijden.
Bij wijze van voorbeeld want hang er verder zelf jouw eigen waarde aan.

HC

nicole_wijh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:53

Ik heb zelf ervaring met jonge en "top"paarden, en ik blijf erbij dat het vluchtdieren zijn en blijven. Ook al train jij je paard elke dag met een openklapende paraplu, en schrik hij er thuis niet meer van, op een andere plaats, andere omgeving reageert hij er wel weer op.
Misschien reageert het ene paard feller op die tractor/vrachtwagen, de ander is weer bang voor een putdeksel of een papiertje/ bladeren...zoiets heb je helaas niet zelf in de hand, je kunt het alleen maar proberen voor te zijn, door de omgeving continue in de gaten te houden.