Hoe boos word jij als een paard iets niet doet ..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Re: Hoe boos word jij als een paard iets niet doet ..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 09:34

Mijn geduld met dieren en kinderen is eindeloos.
Ik ben wel vasthoudend, heb ik iets ingezet dat ik wil bereiken, dan zal ik dat ook bereiken. Maar ik zet altijd redelijk en haalbaar in. En er zijn altijd meer wegen die naar Rome leiden.
Ik geef trailertrainingen en dat soort zaken. Heb veel met probleempaarden gewerkt die werden gebracht op de stal waar ik werkte. Jonge paarden die in een half jaar tijd helemaal in de stress geschoten waren door een verkeerde aanpak..etc. Dan kun je je niet permiteren je geduld te verliezen.
Echter, ik kan best wel begrijpen dat iemand dat wel heeft. Ik heb in de loop der jaren ook geleerd...toen ik heel jong was, was ik best een driftkopje. Gelukkig heb ik een leermeester gehad die me regelmatig een spiegel voorhield.
Toch kan ik ook even stevig doorkomen bij een paard als het nodig is. Ik heb ook veel met jonge hengsten gewerkt (het was een fokkerij/handelsstal en we fokten jonge hengsten op ook voor de hengstenkeuring en er werden er ook bij ons gebracht om keuringsklaar te maken en vooral daar zat wel eens een lastpak tussen).
Heeft een paard geen respect voor je of zit hij in de testfase...dan kan ik wel even stevig reageren...echter nooit met geweld, maar duidelijk met lichaamstaal en slechts een enkele keer 1 flinke duidelijke correctie (als een jong hengst zijn tanden in mijn schouder dreigt te zetten en met de oren plat in de nek op me af komt). Echter...boos ben ik dan niet. Ik "speel" boos, als jullie begrijpen wat ik bedoel. En heeft de correctie het gewenste effect, dan is daar direct beloning en waardering voor het paard.
Maar goed, ik ben ook al dertig jaar bezig met paarden en heb me daar in ontwikkeld.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 10:23

ik heb tegenwoordig eindeloos geduld(de laatste 5 jaar),dat was vroeger wel anders..zeg ik eerlijk.maar dat was dan gewoon onwetendheid van mij.

van mijn haflinger MAX(arabier in haflingerpak) heb ik eindeloos geduld gekregen,boos,hanrdhandig of ongeduldig worden had totaal geen nut,hij moest mij leren vertrouwen en van daaruit hebben we bereikt wat nu er is..het ligt er aan het karakter en verleden en opleiding van het paard/pony dat maakt hoe geduldig ik ben.

bij bange of onervaren paarden/ponys heb ik eindeloos geduld.
bij ervaren,ondeugende ben ik veel consequenter.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 10:34

Ik word nooit boos als mijn paard iets niet doet wat ik wil onder het zadel. Het is namelijk de schuld van de ruiter in dat geval, want kennelijk geef je de hulp niet duidelijk. Dan is het een beetje krom om je paard voor jouw eigen onkunde te straffen.

xxxiemandxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 11:42

Ik wordt helemaal niet boos!
als je paard iets verkeerd doet, komt het door jezelf...
dus dan kan je beter boor worden op jezelf.

ik heb ook eens een wedstreid gereden dat totaal niks was, maar heb wel me paard beloond, want ten eerste reed ik zonder zadel dus tja.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:00

Ik heb ook best veel geduld met onze paarden.Maar is het voor jou geen oplossing om meer longeerwerk te gaan doen??Dan leert je paard op je stem de galop,steeds weer het woord galop gebruiken tijdens het longeren.Dan weet je later zeker dat je paard dit woord kent!!Gaat hij/zij dan met jou in het zadel nog niet zonder zweep in de galop,tja dan is ie of erg eigenwijs of heeft ergens last van.Als je dan er achter komt waarom ie zo moeilijk in de galop gaat kan je daar je maatregelen tegen nemen.Heb je les van iemand??Vraag anders eens aan je instrukteur/instruktrice hulp,laat hen desnoods eens proberen wat je paard dwars zit.Heel veel succes ermee. Pling .

hazelnootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 14:29

smurffie schreef:
dit verwachte ik al ... dan zal ik het beter uitleggen
pebbels (mijn vp) is vrij lui .. ze kan het wel .. als ze een goede dag heeft doet zij het zo maar als ze een keer geen zin heeft vertikt ze het en ik geen altijd dezelfde hulpen! als ik s'avonds rijd kan ze alles wat ik haar maar vraag maar als je rond een uur of 2 rijd ziet ze zo veel dat ze helemaal geen aandacht heeft voor de ruiter, het komt s'avonds zelden voor dat ik haar echt moet straffen terwijl het overdag dus echt een ramp is Knipoog

Dat heb ik ook wel eens gehad met mijn paard. Ik weet dat mijn paard goed en mooi kan lopen, als ze het dan niet doet weet ik dat ze mij in de maling neemt. Een tijdje geleden liep ze echt heel erg te irriteren. Na 3 kwartier te hebben 'gekloot' heb ik haar en flinke tik met de zweep gegeven op haar kont. Ze schok even, gaf een bokje en heeft vervolgens een kwartier geweldig gelopen. Toen heb ik haar beloont. Daarna is ze eigenlijk geen één keer meer zo vervelend geweest.

Zo heb ik dat vaak ook met wijken, mijn paard kan goed wijken. Als ze dan ineens niet meer wijkt, geef ik haar een tik met de zweep, dan wijkt ze daarna gelijk als ik het van haar vraag.

Ik vind dat je beter één tik met de zweep kan geven, dan 10 keer drijven om je paard voorwaarts te krijgen. Als je namelijk vaak drijft, zal je paard er steeds ongevoeliger van worden. Dan kan je beter af en toe een tik geven dan je helemaal lam drijven.

En niets dierenmishandeling, moet je eens zien hoe paarden onderling met elkaar omgaan. Om de rangorde te bepalen, zullen ze flinke klappen kunnen krijgen van de andere paarden. Zo is het ook met mens en paard. Als mens moet je hoger in de rangorde staan als je paard, want zodra je paard boven jou staat, ben je de ***. Want een mens is eenmaal veel zwakker als een paard en zou in een gevecht nooit kunnen winnen. En we hoeven heus dat paard niet alsmaar te slaan om hoger te staan, maar je moet je paard wel corrigeren als hij niet luistert!

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:08

Hazelnootje dat ben ik helemaal met jou eens!!!Alles wat je verteld is waar,en je bent echt heel eerlijk en duidelijk tegen je paard.Komplimenten hoor.Groetjes. Pling .

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:14

Ik wordt niet boos als mijn paard iets niet doet, tenzij het overduidelijk is dat ie best snapt wat ik bedoel! (Met de juiste hulpen natuurlijk) Ik denk namelijk zo, zeker bij het paard dat ik nu rij, dat hij het gewoon nog niet snapt/kan en dat hij het daarom niet doet. Er zijn wel een paar oefeningen die hij zeker wel snapt en gewoon niet doet maar dat geef ik m ook wel een tikje met de zweep. Hij is 5 geloof ik en niet zolang nog ingereden..

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:17

O ik kan ook best uitvliegen hoor. Als ik weet dat mijn paardje er gewoon mee is aan het klooien, ze het best kan, en dat het ook niet komt omwille van mij. (verkeerde hulpgeving,onduidelijkheid,..) Reken dan maar dat ze het zal weten. (of met stem, of met een tikje, of met beenhulpen,) het zal niet zo zijn dat ze bloed ofzo hé!! Maar ze heeft ondertussen lang genoeg met mij geklooid, dat het nu wel gedaan is hoor. (Zoals wegrennen met buitenrit) En succes heeft het die harde hand.Vorige keer is ze er dus NIET meer vandoor gegaan! 1x geprobeert, maar daarna, bleef ze goed bij me hoor.

Je probeert het eerst rustig op te losten, maar ze kunnen er gewoon blijven mee rammelen hoor, je moet toch laten zien dat je er niet meer gedient bent toch? Of jullie paardjes doen het allemaal zo gewillig...

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:22

Hmm, als mijn paard mij in de maling neemt, kan ik best eens een beetje pissig worden. Mijn paard kán de sterren van de hemel lopen, maarja het is soms een eigenwijs ding.. dan doet hij het gewoon niet. Wanneer ik dan even streng ben, weet hij het.. Ik zet hem weer even terug op zijn plaats (figuurlijk Clown ) En dan loopt ie weer fijn.

Maar echt super boos wordt ik niet.
Met geduld bereik je veel meer. Natuurlijk heb ik zo mijn momenten dat ik mijn geduld verlies, even tot 10 tellen dan.. en weer doorgaan Tong uitsteken

myrt_ee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:27

ik wordt bijna nooit echt boos... als het even niet gaat dan
ga ik overnieuw beginnen met rustig stappen en ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:32

Ik word niet boos. Ik ben eigenlijk nooit boos op een dier. Als ze niet doen wat ik wil, ben ik waarschijnlijk een keer niet consequent geweest (ja, en dat merk ik 10 keer later nog). Dieren willen vooral duidelijkheid. Een paard is niet op zoek naar een superdominante leider, maar vooral naar een vriendelijke, zeer duidelijke, zeer consequente, maar vooral een veilige leider. Ik heb jarenlang met paarden gewerkt, van veulens tot oudjes, hengsten en merries. En elke keer valt mij op dat ik met agressie bij paarden niets bereik.
Een paard is een vluchtdier, en met agressie bereik je bij paarden juist dat vluchtgedrag wat we niet willen hebben. En als een paard niet doet wat ik wil, wil ik weten waarom niet. Misschien zit ik wel verkeerd, breng ik hem uit balans waardoor mijn hulpen niet alleen onduidelijk, maar ook onuitvoerbaar zijn. Het paard dan straffen is waanzin, ik heb immers een opdracht gegeven die onuitvoerbaar is. Doorrijden dan, terug naar een goed tempo, de balans controleren, de aanleuning, de onspanning, de impuls... en weer proberen. Doet hij wat ik wil: belonen, uitgebreid belonen. Voor een leider die duidelijk is in wat hij/zij wil, die aardig is, die veiligheid en liefde geeft, doet een paard alles.
Mijn advies aan de TS: controleer of alle voorwaarden voor die galop aanwezig zijn. Staat het paard aan de hulpen (zo te lezen niet, werk daar eerst eens aan). Is de balans er (rechtgericht, goed achterbeengebruik), hoe is jou zit? Accepteert hij jou als leider, respecteert hij jouw persoonlijke ruimte (gaat hij opzij om jouw er langs te laten, wijkt hij voor druk van jouw hand of lichaam, of duwt hij terug, blokkeert hij de weg)? Als die "leidersvoorwaarden" en de rijtechnische voorwaarden aanwezig zijn, moet jouw paard moeiteloos in galop aanspringen.
Als dat niet zo is, heb je iets om aan te werken. En "geen zin" of "lui" is nonsens. Natuurlijk zul je bij een flegmatiek paard beter op het voorwaartse moeten letten, maar ieder paard kan goed aan de hulpen zijn. Ieder paard kan gehoorzaam zijn, zonder dat je dat "erin moet slaan".
hazelnootje schreef:
En niets dierenmishandeling, moet je eens zien hoe paarden onderling met elkaar omgaan. Om de rangorde te bepalen, zullen ze flinke klappen kunnen krijgen van de andere paarden. Zo is het ook met mens en paard. Als mens moet je hoger in de rangorde staan als je paard, want zodra je paard boven jou staat, ben je de ***. Want een mens is eenmaal veel zwakker als een paard en zou in een gevecht nooit kunnen winnen. En we hoeven heus dat paard niet alsmaar te slaan om hoger te staan, maar je moet je paard wel corrigeren als hij niet luistert!

Geloof mij, je paard ziet het verschil tussen jou en een paard wel hoor. Je bent een mens, en jij hebt de unieke mogelijkheid om na te denken of jouw reactie wenselijk gedrag zal opleveren of niet. Jij kunt zelfs inschatten of jouw reactie voor het paard begrijpelijk is of niet. Waarom altijd corrigeren (vermoed dat ik dit woord zonder enig problemen kan vervangen door "straffen"). Straffen is alleen maar nuttig bij overduidelijk dominant gedrag. Als je straft omdat het paard iets niet begrijpt of bang is, maak je het alleen maar erger. Als er een hengst in de wei recht tegenover je staat, oren plat en hij is klaar om aan te vallen, dan mag je slaan. Op zijn borst en zo hard als je kunt. Als hij je de weg blokkeert mag je ook slaan. Dat snapt hij best.
Als hij iets niet snapt, moet je het opnieuw proberen, en opnieuw, en opnieuw. Als hij het na een halfuur nog niet snapt, probeer je iets wat makkelijk voor hem is, beloon je hem uitgebreid, en stopt. Jij bepaalt de regels van het spel en bent daarin duidelijk. Dan voelt hij zich goed bij jou en jij voelt je goed bij hem.
Als hij bang is, stel hem gerust met vriendelijke woorden. Dat helpt goed. Ga voor hem lopen. Dan laat je hem zien dat jij heel veilig bent, en door je positie voor hem, ben je ook duidelijk de leider. Straffen en boos worden is imo zelden de oplossing. Er zijn veel andere en beter werkende manieren.

Vvalerieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:48

helemaal mee eens Yamcha!!

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:51

Ik wordt zelden boos.
Meestal is het zo, als mijn paard iets niet doet, doe ik iets fout. Of het moet zijn dat mn paard gewoon aan het klieren is en als maar bokkend door de bak gaat, dan kan ik toch wel even boos worden. Wat dan nog, ik sla mijn paard niet als het ware 'inelkaar'.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:19

ik kan wel is pissig worden ja maar ik zou nooit gaan slaan of schoppen, als het fout gaat ga ik even stappen en dan weer op pakken, dat werkt geweldig. Pling

hazelnootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:39

Yamcha schreef:
Geloof mij, je paard ziet het verschil tussen jou en een paard wel hoor. Je bent een mens, en jij hebt de unieke mogelijkheid om na te denken of jouw reactie wenselijk gedrag zal opleveren of niet. Jij kunt zelfs inschatten of jouw reactie voor het paard begrijpelijk is of niet. Waarom altijd corrigeren (vermoed dat ik dit woord zonder enig problemen kan vervangen door "straffen"). Straffen is alleen maar nuttig bij overduidelijk dominant gedrag. Als je straft omdat het paard iets niet begrijpt of bang is, maak je het alleen maar erger. Als er een hengst in de wei recht tegenover je staat, oren plat en hij is klaar om aan te vallen, dan mag je slaan. Op zijn borst en zo hard als je kunt. Als hij je de weg blokkeert mag je ook slaan. Dat snapt hij best.
Als hij iets niet snapt, moet je het opnieuw proberen, en opnieuw, en opnieuw. Als hij het na een halfuur nog niet snapt, probeer je iets wat makkelijk voor hem is, beloon je hem uitgebreid, en stopt. Jij bepaalt de regels van het spel en bent daarin duidelijk. Dan voelt hij zich goed bij jou en jij voelt je goed bij hem.
Als hij bang is, stel hem gerust met vriendelijke woorden. Dat helpt goed. Ga voor hem lopen. Dan laat je hem zien dat jij heel veilig bent, en door je positie voor hem, ben je ook duidelijk de leider. Straffen en boos worden is imo zelden de oplossing. Er zijn veel andere en beter werkende manieren.

Ik vind corrigeren niet hetzelfde als straffen. Straffen vind ik zowieso een verkeerd. Ik zie straffen al bv je paard is vervelend met rijden. Na het rijden zadel je hem af, maar voor straf krijgt hij geen eten, of voor straf doe minder lief tegen je paard. Dat zie is als straffen. Bij paarden heeft dat geen nut. Een paard moet je corrigeren op het moment dat je paard dat doet. Het ene paard luistert meteen naar een strenge stem het andere paard heeft een tik met de zweep nodig.

Zelf heb ik ooit een paard verzorgt. Lief paard, maar groot en breed (het was een ruin). Na een tijdje werd hij door een ander meisje verzorgt. Dat meisje was niet consequent. Na een maand durfde dat meisje het paard niet meer uit stal te halen, nog even later was poetsen ook te eng. Toen ben ik dat paard weer gaan rijden en verzorgen. Het probleem was dat het paard gewoon 'vals' was. Hij zag de mens als iemand die lager stond als hem. Iedereen die met hem te maken kreeg moest zich bewijzen.

Ik kon hem dan nog wel uit stal houden, omdat ik niet zo bang was. Toen hij een keer mijn hand pakte en niet meer losliet heb ik een halstertouw heel hard tegen zijn hoofd moeten slaan (hij wou me gewoon aan me hand meesleuren). Als je zijn stal inliep zou hij je gerust helemaal in elkaar trappen. Je moest dus met zweep de stal in, hem eerst verrot slaan en dan ging hij zielig in een hoekje staan, pas daarna zag hij jou als hoger. Het erge was dus dat je dit paard eerst verrot moest slaan, wou hij jou niet verrot trappen. Omdat ik het gewoon niet kon dat paard verrot te slaan, ben ik gestopt met het verzorgen van hem. Dit paard is al teveel verpest door niet consequent gedrag van de mens. Daarom vind ik dat je beter een keer goed boos kan worden op je paard ipv maar te accepteren en denken "de volgende keer let ik daar meer op en dan gaat het vast beter", want voor je het weet heeft hij het door en gaat hij een stapje verder en verder en verder tot dat het te laat is en je paard bij de slacht terecht komt.

Wat ik er wel bij wil zeggen is dat het ook natuurlijk aan het karakter van een paard ligt. Dat paard waar ik over vertelde werd in één maand vals, maar bij veel paarden gaat dat langzamer of blijft het alleen maar bij ondeugende acties.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:40

ik ben het helemaal eens met hazelnootje!

hazelnootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:43

smurffie schreef:
ik ben het helemaal eens met hazelnootje!

Fijn dat ik niet de enigste ben Haha! (ik zie btw dat ik wel een lap tekst heb getypt, zal het in het vervolg wel wat korter houden Bloos Tong uitsteken )

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:13

Nee hoor dat is helemaal niet erg Hazelnootje.Je probeert gewoon alles duidelijk uit te leggen,en dan kan een verhaal best wel eens lang worden.Ik ben het dus weer met jouw mening eens,en aan jouw lange verhaal hebben derden misschien een hele andere kijk erop gekregen.Straffen of corrigeren zijn inderdaad twee heel verschillende dingen.Groetjes. Pling .

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:25

Als bij mij iets totaal echt niet lukt doe ik iets wat wel goed gaat en hou ik er mee op....paarden kunnen ook een baal-dag hebben en met forceren kom je natuurlijk niet echt veel verder, vooral als het om een moeilijke oefening gaat.

Als ht echter om iets banketstaaf gat wat ze allanges kennen en ze beginnen daar over te klooien, dan pak ik ze wel echt aan, net zo lang tot het goed gaat.....Meestal geven ze het na max. 10 minuten wel op bij mij Tong uitsteken

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:33

ik kan langs een kant eindeloos geduld hebben en in een andere situatie wel eens flink uit mijn sloffen schieten... als je paard bang is of iets niet kan moet je geduld hebben, opnieuw en opnieuw en nog eens en nog eens... zo gaat dat nou eenmaal...
als ze het uithangt en gewoon bokkig loopt te doen zonder gegronde reden ( dus het best wel kunnen en snappen) durf ik wel eens mn stem verheffen (* ahum*), niet in het wilde weg erop beginnen slaan ofzo, gewoon kordaat verder doen tot ie het doet... en ja mijn pony durft wel eens bokken als ze knorrig is, dus dan krijg je meestal iets van: 'G*DVERR!" in combinatie met flink voorwaarts zetten met mn benen...

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 19:47

Té boos! Maar langzamerhand, met m'n eigen angermanegemant (met geweld en boos worden los je tóch niks op..) Gaat het steeds beter.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 19:55

uuuuh...nou ik het ligt er aan waarom als ik iets oefen wat hij elke dag doet en dan niet dat kan die een klein tikkiej verwachten bijvoorbeeld aanspringen in gelop maar met wat moeilijkere dingen apueren enz... daar heb ik wel
geduld mee aangezien ik begrijp dat hij het wel kan maar het nog wel moeilijk vind
voor de rest ben ik best geduldig maaar soms moet je niet tever gaan.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:33

ik word eigelijk alleen boos als ik van te voren als een beetje geiriteerd was.. door bijv. mijn broertje thuis of zo.. maar meestal als ik weet dat ik niet lekker in me vel zit ( om het maar zo te zeggen) besluit ik om dan maar niet te gaan rijden. maar ik ben wel eens heeeeeel heeel boos geworden! Gaaaap oewps dacht ik achter af! toen heb ik echt geschreeuwd en mijn verzorg pony de hele bak door ge jaagt! niet zo 'profesioneel' van mij dus .. maar goed gelukkig heeft hij het me vergeven Tong uitsteken NOOIT MEER DOEN DUS Tong uitsteken

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 01:05

ik wordt niet zo snel kwaad, als iets niet lukt kijk ik eerst of ik zelf misschien iets fout doe voordat ik m'n paard er voor op d'r donder geef. Soms voelt m'n paard het een beetje aan wanneer ik zijgangen wil rijden en wordt ze wat druk en probeerd er door een verkeerde stelling aan te nemen onderuit te komen. Soms kan ik er wel wat chagreinig van worden en een keer een goeie schop geven als ze over haar buitenschouder weg wil lopen. Als het een keer echt niet gaat en ik merk dat ik een beetje m'n geduld verlies sluit ik af met iets goeds en probeer ik het de volgende dag opnieuw. Als ik echt ontplof stap ik meestal af Vork