Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. smurffie schreef:dit verwachte ik al ... dan zal ik het beter uitleggen
pebbels (mijn vp) is vrij lui .. ze kan het wel .. als ze een goede dag heeft doet zij het zo maar als ze een keer geen zin heeft vertikt ze het en ik geen altijd dezelfde hulpen! als ik s'avonds rijd kan ze alles wat ik haar maar vraag maar als je rond een uur of 2 rijd ziet ze zo veel dat ze helemaal geen aandacht heeft voor de ruiter, het komt s'avonds zelden voor dat ik haar echt moet straffen terwijl het overdag dus echt een ramp is
.
) En dan loopt ie weer fijn.
hazelnootje schreef:En niets dierenmishandeling, moet je eens zien hoe paarden onderling met elkaar omgaan. Om de rangorde te bepalen, zullen ze flinke klappen kunnen krijgen van de andere paarden. Zo is het ook met mens en paard. Als mens moet je hoger in de rangorde staan als je paard, want zodra je paard boven jou staat, ben je de ***. Want een mens is eenmaal veel zwakker als een paard en zou in een gevecht nooit kunnen winnen. En we hoeven heus dat paard niet alsmaar te slaan om hoger te staan, maar je moet je paard wel corrigeren als hij niet luistert!
Yamcha schreef:Geloof mij, je paard ziet het verschil tussen jou en een paard wel hoor. Je bent een mens, en jij hebt de unieke mogelijkheid om na te denken of jouw reactie wenselijk gedrag zal opleveren of niet. Jij kunt zelfs inschatten of jouw reactie voor het paard begrijpelijk is of niet. Waarom altijd corrigeren (vermoed dat ik dit woord zonder enig problemen kan vervangen door "straffen"). Straffen is alleen maar nuttig bij overduidelijk dominant gedrag. Als je straft omdat het paard iets niet begrijpt of bang is, maak je het alleen maar erger. Als er een hengst in de wei recht tegenover je staat, oren plat en hij is klaar om aan te vallen, dan mag je slaan. Op zijn borst en zo hard als je kunt. Als hij je de weg blokkeert mag je ook slaan. Dat snapt hij best.
Als hij iets niet snapt, moet je het opnieuw proberen, en opnieuw, en opnieuw. Als hij het na een halfuur nog niet snapt, probeer je iets wat makkelijk voor hem is, beloon je hem uitgebreid, en stopt. Jij bepaalt de regels van het spel en bent daarin duidelijk. Dan voelt hij zich goed bij jou en jij voelt je goed bij hem.
Als hij bang is, stel hem gerust met vriendelijke woorden. Dat helpt goed. Ga voor hem lopen. Dan laat je hem zien dat jij heel veilig bent, en door je positie voor hem, ben je ook duidelijk de leider. Straffen en boos worden is imo zelden de oplossing. Er zijn veel andere en beter werkende manieren.
smurffie schreef:ik ben het helemaal eens met hazelnootje!
(ik zie btw dat ik wel een lap tekst heb getypt, zal het in het vervolg wel wat korter houden
)
.
oewps dacht ik achter af! toen heb ik echt geschreeuwd en mijn verzorg pony de hele bak door ge jaagt! niet zo 'profesioneel' van mij dus .. maar goed gelukkig heeft hij het me vergeven
NOOIT MEER DOEN DUS