heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Chocopasta

Re: heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:33

Een zweep is net zo hard een hulpmiddel als sporen of hulpteugels..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:34

Allen amen zeggen is geen mening, je moet het wel onderbouwen.
Ik durf niet altijd alleen te rijden buiten en ja dan zie ik snel de bak Clown ligt niet aan mij dat we niet altijd lekker vrij en blij buiten kunnen rijden, maar aan mijn pony. die is onder een tractor gekomen en is dus nu bang voor grote voertuigen en aanhangers. Ik kan dus niet langs de weg rijden, en moet dus continu bezig zijn met een veilige weg te vinden. Dat lukt me wel in de zomer, maar nu het snel donker word lukt dat niet ivm tijd. Ben ik nu ook zo schandalig bezig? Clown

Setjes zijn wel leuk, heb er zelf geen maar goed. Ik heb niets tegen bandages, mits ze goed worden omgedaan.

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:36

Ik heb geen eigen paard enzo. Maar toch vind ik setjes leuk Lachen. Als ik zelf een paard had zou ik ook graag een setje kopen. Ik bedoel zelf koop je ook een broek en een truitje wat bij elkaar past. Een paard hoort niet te lang op stal! zet hem dan gewoon in een paddock of molen (als de mogelijk daar voor is). ik ben zelf wel als ik op een manege paard moet rijden waar ik nog nooit op gereden heb ben ik zelf ook wat voorzichtiger hoor. Het is volgens mij niet verkeerd om wat voorzorgsmaatregelen te nemen, stel dat je heel de bak door vliegt. En een cap hoort altijd, of je nou op een eigen paard rij of eentje die je totaal niet kent!

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:38

sporen zijn helemaal niet erg man...
ALS je je benen maar gewoon stil
kan houden...
een zweep vind ik ook niet erg schadelijk ofzo
ik hou ONTSETTEND veel van me paardje
maar soms mag zij best wel is een tik voor dr kont
hihi.....

ook snap ik niet waarom iedereen over bandages zeurt kom op mensen
waar hebben we het over
als het nou echt zo slecht is waarom zouden de mensen
uit de hoge sport het dan om doen?? bedoel anky doet het ook hoor???
denk je dat die hun paard van 2 miljoen misschien wel duurder express willen verpesten ofzo???
die mensen weten wel wat ze doen hooor!!!

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:43

samflame schreef:

ook snap ik niet waarom iedereen over bandages zeurt kom op mensen
waar hebben WIJ als gewone ruiters het over?
als het nou echt zo slecht is waarom zouden de mensen
uit de hoge sport het dan om doen??
denk je dat die hun paard van 2 miljoen express willen verpesten ofzo???
die mensen weten wel wat ze doen hooor!!!

MAAR.. Er zit een heel groot verschil tussen bandageren en bandageren.. Als je je bandages niet goed omdoet, zijn de risico's toch wel vrij groot. Ik denk dat er veel mensen zijn die verkeerd bandageren..

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:43

De eigenaresse van onze manege die is echt super goed voor haar paarden! Wij mogen gewoon zwepjes gebruiken als dat nodig is. Sporen niet. Dat mogen alleen de mensen die daar ook echt mee om kunnen gaan en die wat verder zijn. (logisch) Nou en zei weet echt wel wat goed is voor haar paarden. Maar volgens mij is het bij de hoge officele wedstrijden toch verplicht met sporen rijden of heb ik dat verkeerd?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:44

Sporen zijn in principe niet nodig. Ik zie vaak mensen rijden met sporen voor de lol Clown Sporen zijn er voor een reden, maar om het zonder reden te gebruiken is zo onzinnig. Een paard moet gewoon kunnen reageren op 1 keer been bij wijze van, sporen gebruik je pas als je verder wilt dan de basis.

Bandages net zo: ze zijn in principe niet nodig. Ik zie het ook liever niet dan wel,omdat je toch vaak ziet dat er verkeerd gebandageerd word en omdat het vooral leuk is ipv noodzaak.

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:46

Citaat:
MAAR.. Er zit een heel groot verschil tussen bandageren en bandageren.. Als je je bandages niet goed omdoet, zijn de risico's toch wel vrij groot. Ik denk dat er veel mensen zijn die verkeerd bandageren

dan ben je gewoon dom.....
maar er werd gesproken over BANDAGES ZIJN SLECHT VOOR HET PAAED
en dat vind ik net zo dom als dat je niet kan bandageren en het toch doet...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:47

Niet dom, maar onwetend. Daar zit een verschil in Knipoog

Maar waarom beenbescherming als het niet nodig is?
Ik ga toch ook niet over straat lopen met overbodige dingen?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-12-06 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:47

Ik kan het niet.. en ik doe het niet Lachen

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:51

Ik ben het met een gedeelte eens, maar vindt ook een gedeelte nogal overdreven..

- Ik rij altijd met zweep, niet om mee te slaan, maar te corrigeren. Juist bij het jonge paard wat ik in de B start. Maar vind wel dat er té snel naar sporen gegrepen wordt en er verkeerd mee omgegaan wordt. Als je idd je been mooi stilhoudt, is er niets mis met een spoor, maar hoe vaak zie je wil niet op concours dat de sporen zo vér omhoog zitten, zodat het paard constant geprikt wordt.
- Sommige paarden zijn niet geschikt om mee buiten te rijden, zijn té fel, zeker niet als je stal aan een drukkere weg gelege is. Ik rij wel geregeld buiten en laat ze ook zeker gaan, maar kan me voorstellen dat het in sommige gevallen gewoon te gevaarlijk is.
- Dat de meeste paarden er veel te weinig uitkomen, ben ik het volledig mee eens. Ik zal m;n paarden dan ook echt niet ergens stallen, waar geen weidegang bij is. Of sommige maneges, waar de lespaarden zomers en 'swinters binnen staan. Onze manege is dan niet zo luxe, maar de lespaarden komen elke dag in de wei, zomers dag en nacht.
- Tja, en bandages en setjes, ik vind het té duur om zoveel aan te schaffen, heen 1 set bandages in het donkerblauw en als ik m'n blauwe schabrak eronder heb, vind ik het mooi om er dan eens een setje van te maken. Het oog wil immers ook wat. En als je het geld ervoor hebt, tja waarom dat niet veel verschillende setjes.
- Met die hulpteugels ben ik het wel helemaal mee eens.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:53

Bandages kunnen geen kwaad, mits je ze goed gebruikt. Maar dag geldt in feite voor alles. Zweep, sporen, hulpteugels, instructie...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:54

Als iets overbodig is, vind ik het ook niet erg zinvol om het te gebruiken eerlijk gezegd...

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:55

is dat een reactie op mijn post?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:55

nee geldt in het algemeen Lachen

immers: waarom een slof eraan hangen als het niet nodig is? Waarom bandageren als je paard 4 goede sterke benen heeft die op dat moment geen steun nodig hebben? Waarom sporen als je paard ook zo netjes kan wijken (bij wijze van)?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-12-06 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:56

oh.. haha.. snapte 'm ook al niet helemaal. Ben het met je eens.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:58

traan_beauty schreef:
Beetje overdreven, snap de titel ook niet.

Maar ik ben wel tegen hulpmiddelen. Ik rijd alleen met zweep (ook niet altijd) en bit, dat nog net wel. Maar ik snap niet waarom mensen andere hulpmiddelen kopen.. omdat ze het paard niet anders aankunnen? Sorry hoor, dan moet je léren rijden op dat paard. Een mens moet kunnen rijden, ook zonder hulpmiddelen.

En die verschillende setjes? Dat is toch gewoon leuk Clown Het is net als je verslaafd bent aan oorbellen kopen.. ook elke dag een ander setje in.

Je hebt wel een paar dingen genoemd die kloppen.. maar soms een beeeeetje te overdreven.

Maarja, dit is dan weer mijn mening Sigaar

Dus, zo kort door de bocht zeg jij, zonder dat jij mij kent, en mijn rijstijl kent, dat ik niet kan rijden? Omdat ik, bij een manege paard die ik af en toe rijd, een slof gebruik? Om zij rugspieren te trainen>

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:59

Welshcobfan schreef:
nee geldt in het algemeen Lachen

immers: waarom een slof eraan hangen als het niet nodig is? Waarom bandageren als je paard 4 goede sterke benen heeft die op dat moment geen steun nodig hebben? Waarom sporen als je paard ook zo netjes kan wijken (bij wijze van)?

Maar als een slof goed gebruikt word, wat is er dan mis mee? als het niet altijd gebruikt word, maar als HULP?
Mijn paard strijkt, dus gebruik ik bandages of strijklappen. Sporen -> vanaf de M verplicht, om met een kleinere hulp, hetzelfde te bereiken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:00

Je snapt me niet miep Clown
Als je geen slof nodig hebt, waarom zou je dan een slof eraan gaan hangen? Clown
Geldt ook voor sporen, als je paard goed loopt zonder sporen waarom (als je geen andere reden hebt oeeh dat is stoer Clown) zou je ze dan gebruiken?

Waarom zou je hulp gebruiken als je die echt niet nodig hebt?

Ik ga toch ook niet naar de dokter omdat het zo gezellig is? Ik ga er pas heen als ik het nodig heb. Net zoals sporen: ik gebruik ze pas als ik ze echt nodig heb, tot die tijd hangen ze in mijn kast!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-12-06 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:03

maar ik denk dat er NIEMAND is die rijdt met slof als het niet nodig is
bedoel kan jij zo zien aan een paard zonder dat jij erop rijdt of het wel of niet nodig is?
als iemand er mee rijd vind hij/zij dat het nodig is

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:04

Gaat mij ook om het principe: als mensen een goede reden ervoor hebben en ze gebruiken het goed, waarom niet?
Maar als mensen het alleen 'stoer' vinden staan en daarom allerlei hulpmiddelen,sporen etc gebruiken? Nee bedankt Clown.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:07

Sporen zijn verplicht vanaf de M, of het nu nodig is of niet.
En tja, tuurlijk is het stom om er iets om te hangen als het niet verplicht/nodig is, maar dat lijkt me logisch Knipoog

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:07

LaFunkyJazz schreef:
Sporen -> vanaf de M verplicht, om met een kleinere hulp, hetzelfde te bereiken

Dat wou ik even weten Haha!

tjaan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:08

sorry ik ben het helemaal eens met de ts waarom al die aanhang ?
ik gebruik alleen zweep omdat mijn paard het vertikt om in de hoeken naar mijn been te luisteren en hem der mee te corrigeren. verder gaat dat ding weg zodra hij door krijgt dat ie de hoek gewoon door moet net als ieder ander.
verder het gebruik van sporen sommige weten het nut er niet eens van draaien hun tenen naar buiten en prikken maar..
en setjes tja ik heb altijd leuk shabrak en daar blijft het bij zie het nut niet van bandages etc als je paard ze niet nodig heeft Lachen
en een hulp teugel is bij ons taboe... al is hij soms moeilijk naar beneden te rijden met wat gedult kom je er ook wel Lachen

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:08

samflame schreef:
maar ik denk dat er NIEMAND is die rijdt met slof als het niet nodig is
bedoel kan jij zo zien aan een paard zonder dat jij erop rijdt of het wel of niet nodig is?
als iemand er mee rijd vind hij/zij dat het nodig is

Nou ik denk het zeker wel. Mensen die hun paard en niet doorheen krijgen en ontspannen krijgen, omdat ze er zelf verkeerd mee bezig zijn, willen het al snel op het paard schuiven en er een slof aan hangen. Das toch de makkelijkste manier. Er zijn heus mensen die de slof wel goed gebruiken en paarden die het misschien wel (een keer ) nodig zijn. Maar ik vind dat er vaak te snel naar die hulpteugels wordt gegrepen..