Hoe rijden jullie je paard 'aan de teugel'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yunis

Re: Hoe rijden jullie je paard 'aan de teugel'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:18

je kunt ook niet rechtrichten met je benen alleen. Er zijn hier veel mensen die grote woorden gevruiken maar daarbij niet zeggen hoe ze het bekomen.

Aukje: ik kan je heel goed volgen heb ook zo een draver gehad. Die liep gewoon onder mij uit als ik zonder handen reed. Nu heb ik er één als ik maar een pakje boter in mijn hand heb zoals eerder vermeld en hij mooi gebruik maakt van zijn achterhand, ik er zeker van mag zijn dat hij binnen de kortste keren achter de hand gaat lopen en me eraf bokt. Die uitleg volgens de boekjes geld alleen voor goed geleerde paarden. Zelfs niet voor jonge paarden. Waarmee ik niet wil zeggen dat je moet gaan zagen of trekken in de mond , maar ik heb nog nooit een instructuur gehad die mij met losse teugels laat draven en galoperen en op de koop toe nog figuren doet rijden. Met contact teugel ja. Met losse teugel zou ik graag eens komen kijken hoe dat eruit ziet en in zijn werking gaat.

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:26

als ik heb losgestapt met mijn merrie en ik pak haar op(teugels op maat) zakt ze al in mijn hand(erg leergierig en werklustig) ik vul aan met mijn been, zorg voor aanspannig(van achter naar voren werken)krijg druk in mijn hand(een soort duuw) ik hou lengte in haar hals(anders loopt ze achter de loodlijn) en dat is voor mij aan de teugel zijn

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:31

Yamcha schreef:

Dat laaste wat jij zegt klopt, hoor. Mijn man rijdt in de les op een paard dat heel veel in de mond gezeten is... een mond als beton, en gooien met dat hoofd... een paard wat heel moeilijk ontspant helaas. Ik wijt dat toch aan dat getrek in de mond.
Ik ben zelf ook de mening toegedaan dat je alleen met een goede, ontspannen zit een paard ontspannen en nageeflijk krijgt. Een paard kan nooit ontspannen als de ruiter gespannen zit, of scheef. Dan moet het paard voortdurend het evenwicht corrigeren, en dat gaat altijd gepaard met spanning. Dus eerst goed leren zitten, dan pas kun je een paard goed van achter naar voor rijden. Alleen een voorwaartse drang kun je opvangen.

Yamcha wij zijn het wel aardig eens. Weinig in de hand, rijden met je zit en benen, teugels slechts als begrenzing. Loopt het paard van je man wel in balans? Want dat kan er ook voor zorgen dat ie niet kan ontspannen. Hoe rijdt je man dat paard als die gooit met het hoofd?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 17:34

yunis schreef:
je kunt ook niet rechtrichten met je benen alleen. Er zijn hier veel mensen die grote woorden gevruiken maar daarbij niet zeggen hoe ze het bekomen.

Aukje: ik kan je heel goed volgen heb ook zo een draver gehad. Die liep gewoon onder mij uit als ik zonder handen reed. Nu heb ik er één als ik maar een pakje boter in mijn hand heb zoals eerder vermeld en hij mooi gebruik maakt van zijn achterhand, ik er zeker van mag zijn dat hij binnen de kortste keren achter de hand gaat lopen en me eraf bokt. Die uitleg volgens de boekjes geld alleen voor goed geleerde paarden. Zelfs niet voor jonge paarden. Waarmee ik niet wil zeggen dat je moet gaan zagen of trekken in de mond , maar ik heb nog nooit een instructuur gehad die mij met losse teugels laat draven en galoperen en op de koop toe nog figuren doet rijden. Met contact teugel ja. Met losse teugel zou ik graag eens komen kijken hoe dat eruit ziet en in zijn werking gaat.

Ik denk dat je mij bedoelt ? , want ik ben het eens met jou en Aukje nu niet bepaald met mij Knipoog en ik ben degene met een draver Haha!

Het is echt allemaal heel goed dat "uit de boekjes" tot je een paard krijgt dat alles volledig omgekeerd is aangeleerd Ja idd

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:06

ja idd ik bedoelde jou , sorry voor de fout.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:07

is je vergeven hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:33

HappyH schreef:
Yamcha schreef:

Dat laaste wat jij zegt klopt, hoor. Mijn man rijdt in de les op een paard dat heel veel in de mond gezeten is... een mond als beton, en gooien met dat hoofd... een paard wat heel moeilijk ontspant helaas. Ik wijt dat toch aan dat getrek in de mond.
Ik ben zelf ook de mening toegedaan dat je alleen met een goede, ontspannen zit een paard ontspannen en nageeflijk krijgt. Een paard kan nooit ontspannen als de ruiter gespannen zit, of scheef. Dan moet het paard voortdurend het evenwicht corrigeren, en dat gaat altijd gepaard met spanning. Dus eerst goed leren zitten, dan pas kun je een paard goed van achter naar voor rijden. Alleen een voorwaartse drang kun je opvangen.

Yamcha wij zijn het wel aardig eens. Weinig in de hand, rijden met je zit en benen, teugels slechts als begrenzing. Loopt het paard van je man wel in balans? Want dat kan er ook voor zorgen dat ie niet kan ontspannen. Hoe rijdt je man dat paard als die gooit met het hoofd?
Mijn man is een bginnend ruiter, en zijn paard is, hoewel het een ervaren paard is, veel in de mond getrokken, en daardoor erg gevoelig geworden. Op het moment dat je dat paard minder in de mond zit, en goed voorwaarts rijdt (helaas lukt dat alleen met een zweepje in de hand, je hoeft niet bij te tikken, maar je met dat ding echt bij je hebben) wordt ze wel zachter en accepteert het bit wat meer. De merrie zal nooit een goed dressuurpaard worden, maar voor mijn man is het een prima leerpaard.
Op het moment dat ze met haar hoofd begint te gooien, rijdt hij haar echt voorwaarts, en dan wordt ze zacht en stopt met gooien. Ze heeft het ook echt alleen als ze niet genoeg voorwaarts wordt gereden, dus ze léért je echt af om teveel met de hand te rijden. Echt heel goed in balans is ze niet, maar voor een beginner is ze een goed leerpaard.

Ik merk idd dat ik het aardig met jou eens ben. Ik hou van gespierde dressuurpaarden met slagroommondjes. Ik wil paarden goed aan het been hebben, licht in de mond, rechtgericht en heel voorwaarts. Imo is onze rijstijl heel goed om dat voor elkaar te krijgen. Ik wil ook niet voortdurend bij hoeven tikken of prikken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-11-06 19:41, in het totaal 3 keer bewerkt

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:35

Mijn paard gaat sinds een paar dagen ook gewoon van zelf een beetje aan de teugel lopen, terwijl ik daar eigenlijk nooit echt zo naar 'gestreefd' heb. Zodra die opgewarmd is en ik mijn handen op de goede plek heb doet die het vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:40

Dat is ook de beste manier. Zodra je er heel veel met je handen voor moet doen, ben je verkeerd bezig.

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:13

Vooral moet het uit de ontspanning komen

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:18

Ik rijd vanuit me eigen houding Ja Door een goede zit (waar we hard aan het treinen zijn) kan ik door mijn eigen houding me paard aan de teugel rijden. Hij gaat dan echt mooi en goed lopen! Ja Als ik hem door middel van ophoudingen en been hulpen (vanuit achter laat gaan) dan gaat ie niet mooi en goed lopen, wel aan de teugel maar niet goed Knipoog

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:28

hallo,ik heb zelf mijn verzorg pony aan de teugel zijwaarts achterwaarts laten gaan . Koe
het aan de teugel is en was veel werk ik doe het zelf met een bijzetteugel tot hij/zij heeél laag loopt dan ga je zonder rijden en zo stukjé voor stukjé verminderé tot je op een gegevent moment alleen je concentratie en handen nodig hebt. deze manier heeft heel goed geholpen en hij rijd nu supper aan de teugel natuurlijk is het voor elké pony anders . Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:40

Dat lijkt me niet de goede manier. Dan werk je van achter naar voren, terwijl het paard eerst voorwaarts, rechtgericht (dus in balans) en nageeflijk moet zijn. In jouw verhaal lees ik geen nageeflijkheid, dit klinkt mij meer in de oren als in de krul.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:53

@ Yamcha, wiens verhaal? Want bij mij is nageefelijkheid heel erg belangrijk! We zorgen eerst voor de ontspanning, nageefelijkheid etc. En dan pas voorzichtig aan de teugel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:19

@ Marinke: Jouw verhaal vind ik prima. Als jij door je houding en je zit je paard nageeflijk en ontspannen maakt, en hem zo aan de teugel rijdt, is dat imo de enig juiste methode. Heel goed!
Het ging mij om Shanedow. Je kunt mij niet wijsmaken dat je een paard zijwaarts en achterwaarts moet dwingen, en vervolgens met bijzetteugel aan de teugel moet krijgen. Dat is niet aan de teugel rijden, dat is in de krul trekken.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:35

Ik probeer mijn verzorgpaard in ieder geval eerst te laten ontspannen door bij het losrijden gewoon een contactteugeltje te houden en veel overgangen en wendingen te rijden. Tegenwoordig is ze wat frisser en zoekt ze nog weleens een plekje op (langs de bakrand bijvoorbeeld) waar ze van kan schrikken. dat is voor mij het teken dat ik wat meer ga vragen en dan ga ik bijvoorbeeld bij de enge plekjes stelling buiten en binnen vragen (gek genoeg "schrikt" ze bij stelling naar buiten helemaal niet van die enge plekjes). tussendoor gallopperen en daarbij veel schakelen en op de binnenhoefslag en volte openen en sluiten. vooral bij het schakelen en volte openen en sluiten geeft ze heel snel na en loopt ze ook zomaar aan de teugel. Jammer genoeg is dat meteen weg zodra ze een zweep hoort, voelt, ziet of wat anders interessants hoort of ziet. Daar moeten we nog aan werken.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:49

Yamcha schreef:
Dat is ook de beste manier. Zodra je er heel veel met je handen voor moet doen, ben je verkeerd bezig.

Nogmaals, dit kan misschien voor de meeste paarden gelden, maar ik had je anders wel een paar maanden geleden eens uitgenodigd, nu werk ik met een andere methode enja, het is met de handen er OOK bij. Een paard dat het goed geleerd heeft, of nog niets geleerd heeft zou ik ook rijden zoals jullie het hier beschrijven, maar een paard dat alles er compleet anders is ingestampt... ik kan je verzekeren, ontspannen is iets wat Beau noooit gemogen heeft. Hij MOEST met zijn hoofd de lucht in lopen en de rug wegdrukken, wat ook logisch is voor die sport lijkt me. Dan mag je echt nog zo proberen volgens de 'correcte' methode , wat ik dus ook gedaan heb ( kom ook niet uit de lucht gevallen natuurlijk) het ging voor geen centimeter in de richt van "aan de teugel" of laat staan zelf een beetje over de rug.

Ik ga helemaal met jullie mee, maar geloof niet dat dit voor alle paarden werkt.

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:23

Ik denk dat jullie allemaal engeltjes zijn maar ik vraag me af als jullie zoals hier wordt gezegd met zit en benen rijden waarom er dan ooit teugels uitgevonden zijn. als het toch allemaal niets met de voorkant te maken heeft waarom zijn er dan zoveel die problemen hebben met het vinden van het juiste bit waarom rijd men in hoog dressuur dan met stang en trens maakt toch allemaal niet veel uit dan? Kan iemand mij daar eens op antwoorden? In alle geval ik ben blij dat het bij jullie allemaal zo makkelijk gaat.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:23

yunis , daar heb je een enorm punt , ik ga met je mee Ja

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:15

Yamcha schreef:

Op het moment dat ze met haar hoofd begint te gooien, rijdt hij haar echt voorwaarts, en dan wordt ze zacht en stopt met gooien. Ze heeft het ook echt alleen als ze niet genoeg voorwaarts wordt gereden, dus ze léért je echt af om teveel met de hand te rijden. Echt heel goed in balans is ze niet, maar voor een beginner is ze een goed leerpaard.

Ik merk idd dat ik het aardig met jou eens ben. Ik hou van gespierde dressuurpaarden met slagroommondjes. Ik wil paarden goed aan het been hebben, licht in de mond, rechtgericht en heel voorwaarts. Imo is onze rijstijl heel goed om dat voor elkaar te krijgen. Ik wil ook niet voortdurend bij hoeven tikken of prikken.

Wat bedoel je precies met goed voorwaarts? Vaak gebruikt een paard juist snelheid om de balans te compenseren. I.m.o. kun je beter proberen, (maar dat zal je man niet lukken) om het tempo laag te houden zodat het paard de passen beter af kan maken. Wel met een actieve achterhand! Met impuls. Op het moment dat het paard met het hoofd gooit zou je volgens mij juist meer been moeten geven, dan opvangen met de zit zodat het tempo niet omhoog gaat. Dit is vaak voldoende. Al is het natuurlijk moeilijk te beoordelen vanaf de pc. Wel goed dat ze iemand afleert om de hand te veel te gebruiken. Dan weet je pas echt of je goed rijdt. Je leert veel van zulke paarden.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:23

Paljassofie schreef:
Yamcha schreef:

Nogmaals, dit kan misschien voor de meeste paarden gelden, maar ik had je anders wel een paar maanden geleden eens uitgenodigd, nu werk ik met een andere methode enja, het is met de handen er OOK bij. Een paard dat het goed geleerd heeft, of nog niets geleerd heeft zou ik ook rijden zoals jullie het hier beschrijven, maar een paard dat alles er compleet anders is ingestampt... ik kan je verzekeren, ontspannen is iets wat Beau noooit gemogen heeft. Hij MOEST met zijn hoofd de lucht in lopen en de rug wegdrukken, wat ook logisch is voor die sport lijkt me. Dan mag je echt nog zo proberen volgens de 'correcte' methode , wat ik dus ook gedaan heb ( kom ook niet uit de lucht gevallen natuurlijk) het ging voor geen centimeter in de richt van "aan de teugel" of laat staan zelf een beetje over de rug.

Ik ga helemaal met jullie mee, maar geloof niet dat dit voor alle paarden werkt.

Toch werkt die methode. Bij ons op stal staat een afgekeurde draver. Die heeft het van heel ver moeten halen. Hij was stokkreupel etc. Het vergt veel geduld en inzicht om zo'n paard goed te krijgen, maar dat is het wel waard. Liever wat langer erover doen dan via een trucje het gewenste beeld. Maar wat doe jij precies met je handen? Werk je er wel naartoe om hem te laten ontspannen? Hij moet er ook vertrouwen in krijgen dat dat mag. Bovendien hebben dravers vaak heel wat te verduren gehad. Door de toch vaak éénzijdige belasting zal hij ook een beter en slechter ontwikklede kant hebben, daar moet je eerst wat aan doen. En aan de balans. Zodra het paard in staat is te ontspannen kan het nageven op de juiste manier eerder niet.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:34

yunis schreef:
Ik denk dat jullie allemaal engeltjes zijn maar ik vraag me af als jullie zoals hier wordt gezegd met zit en benen rijden waarom er dan ooit teugels uitgevonden zijn. als het toch allemaal niets met de voorkant te maken heeft waarom zijn er dan zoveel die problemen hebben met het vinden van het juiste bit waarom rijd men in hoog dressuur dan met stang en trens maakt toch allemaal niet veel uit dan? Kan iemand mij daar eens op antwoorden? In alle geval ik ben blij dat het bij jullie allemaal zo makkelijk gaat.

Natuurlijk gaat het niet allemaal vanzelf. Daar komt gevoel, onafhankelijke zit, ontwikkeling, inzicht, dosering en timing van de hulpen bij kijken. Vaak gaat het goed , maar soms ook niet. Zoek in dat geval de fout bij jezelf, en werk daaraan, al dan niet met hulp van iemand anders.
Ik gebruik de teugels alleen om te begrenzen, met ongeveer 200 gram gewicht in de hand. Zonder kan ik het niet, tenminste dat heb ik nog nooit geprobeerd. Als je als ruiter voldoende ontwikkled bent zou je zonder teugels moeten kunnen rijden, met hetzelfde effect. Al is dat maar voor een enkeling weggelegd.
Dat wat je aan de voorkant teveel met de teugels doet, zorgt ervoor dat je de beweging en de balans verstoort. Veel mensen durven de hand niet toe te staan/ "los te laten" uit angst voor controlle verlies. Terwijl het vasthouden de beweging beperkt en het bijna onmogelijk maakt om de achterhand goed te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:14

HappyH schreef:
Yamcha schreef:

Wat bedoel je precies met goed voorwaarts? Vaak gebruikt een paard juist snelheid om de balans te compenseren. I.m.o. kun je beter proberen, (maar dat zal je man niet lukken) om het tempo laag te houden zodat het paard de passen beter af kan maken. Wel met een actieve achterhand! Met impuls. Op het moment dat het paard met het hoofd gooit zou je volgens mij juist meer been moeten geven, dan opvangen met de zit zodat het tempo niet omhoog gaat. Dit is vaak voldoende. Al is het natuurlijk moeilijk te beoordelen vanaf de pc. Wel goed dat ze iemand afleert om de hand te veel te gebruiken. Dan weet je pas echt of je goed rijdt. Je leert veel van zulke paarden.

Goed voorwaarts rijden is in dit geval been geven. Alleen het tempo laag houden wil dan idd niet, maar het begin is er. Ach, hij rijdt nog maar een halfjaar... en een goed begin is het halve werk. Hij heeft ook geen ambitie om hoog te komen in de sport, die van hem ligt meer bij buitenritten. Alleen wil hij wel leren hoe hij zo kan rijden dat de merrie hem goed kan dragen, en zowel hij als het paard willen alleen een hoop lol hebben. Ze zijn een goede combinatie...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:24

De motor zit van achteren, alles wordt gedaan vanuit de drang en beweging naar voren. De ontspanningsketen van het paard is niet van achteren naar voren maar van voorhand naar achterhand, volgens een kringloop of ketting. De volgorde is: 1/. hals, 2/. nek, 3/. onderkaak, 4/. buik, 5/. rug, 6/. bekken en dan 7/. knie. Om het rijden wat te vereenvoudigen, worden in veel gevallen een aantal schakels overgeslagen..... Je hebt voorwaartse drang en aan het been zijn nodig om dit te kunnen realiseren. Als dat allemaal rond is, kun je pas beginnen met wat serieuze oefeningen (werk) met een paard.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:29

door mijn paard opwaarst neerwaarts te rijden . en ontspannen en voorwaarst blijven rijden. verder hoef ik niet aan de teugels te zitten