Slof en sporen bij jong paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Re: Slof en sporen bij jong paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:11

Katja schreef:
griebels schreef:
Ik denk dat door het paard zijn bewegingen de slof gaat zwieren (ja dat doet ie Haha! Ja )

Moet je hem strakker trekken dan houdt hij er vanzelf mee op. Tong uitsteken

ElCid: als het paard zijn hoofd om laag doet gaat de slof losser zitten en als zijn hoofd omhoog gaat strakker.

Dus het dier moet lager dan hij nu loopt ????????????. Merkwaardig.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 16:16

Eleonoor schreef:
Ergens snap ik deze topic niet. Gaat het nou om slof en sporen gebruik bij jonge paarden, of om het (ver)oordelen van de ruiter met dit paard welke op de foto's wordt gebruikt? Verward

Van sporen zie ik het probleem niet. En het argument dat je met het hogere werk dan scherpere sporen nodig hebt is in mijn ogen onzin. Juist hoe hoger des te fijner je paard op de hulpen moet zijn, dus ook dan kunnen juist de sporen kleiner zijn ipv groter. Een jong paard zonder sporen elke keer met laarsen met elke pas naar voren moeten trappen vind ik erger dan een spoortje dragen en die gebruiken wanneer nodig.

Slof is alleen nodig wanneer nodig. Dus een jong paard die bv in zijn training gaat uitproberen dat hij met de kop omhoog de ruiter uit het zadel kan trekken, kan dit grapje zo wel worden beperkt. Dus slof kan in mijn hogen een onderdeel training zijn, mits met verstand gebruikt en eraf wanneer niet meer nodig.

Ook weer mee eens...

Ik het dit topic geopend omdat het topic van de dame in kwestie van de geplaatste foto's commentaar kreeg (4 pagina's lang ondertussen) op het slof en spoorgebruik.

Dus ja en nee, het gaat hier om mensen met verstand van paarden en rijden (Renske dus bijv) en niet door onkundige ruiters die zomaar naar een hulpmiddel grijpen op een jong paard.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 16:17

ElCid schreef:

Je reageert niet op mijn reactie van het zwieren van de slof

Dus nee ZIJ hoeft niet lager te lopen dat ze nu loopt...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 16:22

BTW Elcid, ik zie liever het slofgebruik van Renske als het bit in combinatie met het teugelgebruik op die foto van dat zwarte paard in je profiel...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:34

ElCid schreef:
Katja schreef:

ElCid: als het paard zijn hoofd om laag doet gaat de slof losser zitten en als zijn hoofd omhoog gaat strakker.

De slof hangt nu toch los dan heeft hij er geen last van lijkt me. Snap jouw probleem niet zo goed.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:46

Inderdaad was het teugelgebruik op die foto niet zoals het hoort, ben ik helemaal met je eens.
Maar dan nog zie ik liever een stang, evt. i.c.m met trens, dan een slofteugel omdat je daar veel meer schade mee aan kan richten aan rug en halsspieren en wervels. Het begin van die schade heb je na een uurtje werken met een slof al tot stand gebracht, van een keer harder ingrijpen met een stang niet Knipoog.
Overigens is het rijden met stang niet onvriendelijker of harder/ scherper dan het gebruik van een enkel/dubbel gebroken trens. Ik ken genoeg paarden die liever een rustig liggende stang in hun mond hebben dan een wiebelige trens. Maar dat ik een voorkeurskwestie van het paard en naturrlijk van de hand van de ruiter.
Ik heb nu eenmaal een hekel aan slofteugels en hulpteugels in het algemeen, zie het puur als probleem oplossingen en ik ga er vanuit dat je moet proberen om geen problemen te creeren, dan hoef je ze nl. ook niet op te lossen.
Overigens kan dat oplossen ook zonder hulpteugels, maar dan duurt het wel weer langer Koe .
Ik heb genoeg ruiters gezien die hun paard zonder slof niet kunnen rijden omdat de neus dan als een springveer de lucht in schiet, omdat de ruiter zijn/ haar benen niet gebruikt. Ik heb ook paarden over kop zien slaan door een slof, enz.
Gevaar van het grijpen naar de slof is dat het ding er nooit meer afgaat. Zeker bij een jong paard vind ik het "not done". Ieder jong paard zal vroeg of laat gaan "uitproberen", meestal is dat toch een kwestei van onbegrip of nog niet aankunnen van het gevraagde.
Simpele oplossing, even een stapje terug, evt. naar puur grondwerk en opnieuw beginnen, dan lukt het ook zonder hulpmiddelen. Haha!
Geduld, geduld, geduld.
Hebben we bij de zwarte hengst op de foto en bij mijn arabier ook een paar keer gedaan en zo kan je dus zonder dwang ( middelen) op het juiste punt aankomen.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:04

Ben ook niet voor slof, maar ben het niet helemaal eens met wat jij zegt. Een stang werkt wel degelijk harder in dan een dubbelgebroken trens, door de hefboomwerking. Anders kom ej bij een ongebroken trens, daar reageren sommige paarden goed op en is niet onvriendelijk. Maar een stang is wel degelijk scherp en zoals gebruikt op de desbetreffende foto op een vijfjarige keur ik dat ook niet goed. Dan toch liever een ontspannen slofje. Minste van de kwaden Haha!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:18

Eleonoor schreef:
Dus een jong paard die bv in zijn training gaat uitproberen dat hij met de kop omhoog de ruiter uit het zadel kan trekken, kan dit grapje zo wel worden beperkt. Dus slof kan in mijn hogen een onderdeel training zijn, mits met verstand gebruikt en eraf wanneer niet meer nodig.

Bij een paard dat op de goede manier is afgericht, is de kans dat dat zal gebeuren uitermate klein.
Als dit soort situaties bij een paard - dat wordt ingereden of getraind - optreden, is dat een duidelijk signaal dat er iets verkeerd gedaan is. Het is iets dat helaas steeds vaker voorkomt. Je kan voordat echte problemen optreden, vaak al terug tot voor de oorzaak van de fout. Dat voorkomt heel wat gemakkelijker problemen. Ga je op dat moment door, dan is dat een van de vele kiezelstenen op het carrierepad dat de meeste paarden doorlopen. Een goede africhter en trainer voorkomt de meeste problemen. Helaas worden mensen met deze ervaring steeds schaarser.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:20

Tja, dan ken je of de werking van de stang of die van slof of beide niet. Een stang werkt anders dan een trens, niet perse scherper.
Een gebroken trens waarvan de punt in het verhemelte van het paard steekt en in/aan de mondhoeken trekt is bepaald geen pretje.
De hefboom werking van de stang ( scharenbit) zorgt voor druk in de kinkettinggroeve en druk achter de oren en op de lagen van de paarden mond.
Met een slof kan je een paard in/ uitelkaar trekken wat dus rug/ hals letsels kan geven. Ga maar eens een praatje maken met o.a. een manueel therapeuth.

Maar zoals ik al zei is het in inderdaad geen mooi plaatje van de hengst. Dat hij als 5,5 jarige op een stang is voor sommigen misschien raar maar, wij rijden nou eenmaal geen standaard dressuur en deze hengst loopt nu op een enkele stang en soms op een trens. Ook in de western sport is het gebruik van scharenbitten veel meer geaccepteerd en is men ook meer overtuigd van het feit dat er paarden zijn die een trens gewoon niet prettig vinden.
Zoals ik ook al schreef zijn er paarden die op een trens niet prettig lopen, dit vanwege de directe inwerking in de mond, de beweeglijkheid en de druk in de mondhoeken i.c.m. het notenkraker effect.
Onze hengst wordt op een trens meestal erg onrustig, en daarom loopt hij nu op een simpel stangetje.
Maar goed dit is een andere discussie en ik ben en blijf tegen het gebruik van een sloftuegel, zeker bij jonge onervaren paarden.
Hierbij is de discussie voor mij dan ook gesloten, al was het alleen maar omdat er opeens dingen worden bijgehaald die in 1e instantie niet van belang zijn voor mijn mening!

En bij de tekst van Goofy wil ik me dan ook 100% aansluiten! Clown

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:28

Haha Haha! weer on topic, gewoon verschil van mening wat dat betreft. Over de slof bij jong paard ben ik het helemaal met je eens. Niet nodig, gewoon geduld en goede begeleiding...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 17:36

dus je mag niet naar een slof grijpen zodat je het paard kan begrenzen om letterlijk zijn hoofd tegen jouw neus aan te gooien??? Want daar heeft Renske hem een aantal keer voor gebruikt (ze rijdt inmiddels alweer zonder slof, met succes)

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:45

Ik weet dat ze dat niet wilt mar ik zou zeggen pak een martingaal. Loopt het paard tenminste op de eigen benen. Ik vind het voor zo'n jong paard gewoon niet goed. Kijk in jouw situatie is het anders. Wij hebben een engels volbloed uit slowakije renbaangefokt en die is ook onmogelijk heet. Die rijden we in het bos ook met pessoabit en martingaal. Dat is wat anders, deze paarden zijn al bevestigd.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:49

Dus de fouten moet er iets goed inzitten voor je ze effectief gaat oplossen? (heel zwart/wit gezegd)
Een martingaal vind ik een stuk minder vriendelijk dan (gaan we weer) een goed gebruikte slof.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 17:52

Even voor de duidelijkheid, Liek is niet heet buiten hoor.. Vertrouw hem voor 300%, ook buiten... Hij heeft gewoon een eigen wil als het om snelheid gaat, maar ik voel hem perfekt aan!

Heb je toevallig ook gelezen in het andere topic waarom Renske geen martingaal wil gebruiken?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:53

Ik heb zelf nooit een slof gebruikt bij het rijden van een jong paard. Wel heb ik vroeger een elastiek gebruikt, maar die heeft een iets andere werking dan een slof. Ideaal voor jonge dieren.
Verder zie ik niets verkeerd aan een juist gebruik van de slof. Als je de slof goed gebruikt (en ook eens durft te gebruiken, sommige mensen hangen hem enkel voor de sier er aan. Heeft weinig nut imo), zul je hem er ook spoedig niet meer aan hoeven hangen voor het gewensde effect. Dus bij juist gebruik ben ik zeker voor het gebruik van de slof. Beter de slof erbij en het (jonge) dier er eens goed door heen te vragen dan maandenlang emmeren met een paard die niet lekker los laat.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 17:55

Elastiek vind ik niet fijn om mee te rijden, hij zit er altijd aan. Kunt hem niet net als de slof loslaten en erbij nemen als het nodig is...

margareth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:55

Hoi,
Laat ik ook eens reageren op deze toppic.
Ik heb het al een paar keer gelezen ...maar nu kan ik het niet laten om wat te typen.
Ik rij op een jong paard (5 jaar) L1 dressuur .
Ik rij heb thuis met slof omdat die zo heet is anders.Hij wil snel er vandoor schieten Verdrietig en doet dan zijn kop omhoog.Ik gebruik de slof niet om aan-de-teugel te rijden maar als die omhoog komt dat loopt hij tegen de slof en dan is het gelijk over....
Ook rij ik met sporen want op het laatst is de bezine op dus heeft hij hulp nodig...

Dit vind ik zelf niet verkeerd...jullie vast wel Knipoog

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:57

Of je het fijn vind om mee te rijden is voor iedereen verschillend. Ik heb het elastiek wel ervaren als zeer fijn en effectief bij het gebruik voor jonge paarden. Maar dat terzijde. Over sporen nog een klein dingetje, ben ik ook voor! Je kunt beter rijden met een klein spoortje en daadwerkelijk reactie krijgen, dan maar blijven schoppen (en slaan) en de reactie uit blijft. Als ik na afloop van de rit vermoeider ben dan mijn paard, doe ik iets niet goed.

margareth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:57

VValar schreef:
Ik heb zelf nooit een slof gebruikt bij het rijden van een jong paard. Wel heb ik vroeger een elastiek gebruikt, maar die heeft een iets andere werking dan een slof. Ideaal voor jonge dieren.
Verder zie ik niets verkeerd aan een juist gebruik van de slof. Als je de slof goed gebruikt (en ook eens durft te gebruiken, sommige mensen hangen hem enkel voor de sier er aan. Heeft weinig nut imo), zul je hem er ook spoedig niet meer aan hoeven hangen voor het gewensde effect. Dus bij juist gebruik ben ik zeker voor het gebruik van de slof. Beter de slof erbij en het (jonge) dier er eens goed door heen te vragen dan maandenlang emmeren met een paard die niet lekker los laat.

100% mee eens Knipoog

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:59

Hoe gebruik je dan een martingaal? Zoals ik ze gebruik hebben ze nergens last van tenzij ze het hoofd echt hoog de lucht ingooien? Nee ik zeg niet dat de fouten er eerst goed in moeten zeggen, ik zeg dat je moet proberen als je met een onervaren paard begint alles op te lossen met tijd en geduld en lekker overgangen rijden van achter naar voren om zo tot ontspanning te komen. En ik zeg niet dat de TS de slof verkeerd gebruikt maar vind het gewoon niet nodig evenals de sporen. Kijk ons paard kregen we toen ze al 12 was en is nooit rustiger geworden (zelfs nu ze 22 is, denkt ze nog steeds dat ze een jone hengst is) haha Haha! Maar met mijn jonge paard ben ik gewoon rustig bezig. In galop heefthij z'n balans nog niet helemaal en loopt hij ook nog weleens te klooien met zijn hoofd, naja het zij zo. Hij komt nu al veel meer naar me hand toe dan in het begin simpelweg door te ontspannen. Maarja dat is mijn mening.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:03

Ik lees hier als argument voor de slof dat het hoofd gevaarlijk hoog wordt gegooid door het paard, is dit niet te voorkomen met een andere hulpteugel? De martingaal bijv?

Waarom meteen de slof als er ook andere oplossingen zijn?

Paard niet goed aan het been dus sporen? Hmm... En als ze daar ook niet meer naar luistert? Grotere wellicht... Zo verval je van het 1 in het ander..

Ik vind beide argumenten niet juist voor het gebruik van sporen en slof, om dan nog maar niet over de combinatie er van te praten, bij een paard dat 6weekjes onder het zadel is.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:03

griebels schreef:
Even voor de duidelijkheid, Liek is niet heet buiten hoor.. Vertrouw hem voor 300%, ook buiten... Hij heeft gewoon een eigen wil als het om snelheid gaat, maar ik voel hem perfekt aan!

Heb je toevallig ook gelezen in het andere topic waarom Renske geen martingaal wil gebruiken?

Nee, ze gaf gewoon aan dat ze het niet fijn vond. Ik vertouw good old beau ook voor 300 % maar af en toe moet je gewoon van goede huize komen om haar te overtuigen dat ze niet hoeft te scheuren. Dan begint mevrouw maar te dribbelen (uren als het moet) haha. Oke ze is wel een beetj erg heethoofd Haha! Maar wel te vertrouwen. Ben een keer samen met haar gevallen in galop in het bos (ze was niet aan het opletten en alleen maar bezig met hard willen) en ze stond op en kwam weer naar me toe. Zo schattig!! Beetje off topic, maar even ter duidelijkheid dat ze verder juist erg betrouwbaar is Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 18:06

BTW TS ben ik Haha! Op de foto's is het Renske, van de link in het Topicbericht. Haar topic werd vervuild zeg maar Knipoog

De reden dat Renske geen martingaal wil gebruiken is omdat ze vrij los is in haar handen met haar jonge paard en als Wis (het paard) dan ineens volkomen uit het niets haar kop tegen Renske's hoofd aangooit ze aan de maringaal ook niets heeft omdat die de teugels door haar handen trekt... De slof begrenst dus daar waar de martingaal doorschiet...
Ik weet ook wat ze bedoeld...

Nog een oftopic plaatje van mij met pessoa-bitje en martingaal in draf, zoals je ziet gewoon los... Dus paard is niet heet Knipoog Dribbelt ook niet, trekt alleen in de galop Haha!

Foto is helaas te groot.. dus jammer Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 18:10

Megantjuh schreef:
Waarom meteen de slof als er ook andere oplossingen zijn?

Paard niet goed aan het been dus sporen? Hmm... En als ze daar ook niet meer naar luistert? Grotere wellicht... Zo verval je van het 1 in het ander...

Jij begrijpt dan dus niet hoe je sporen moet gebruiken als je dit als het gevolg van spoorgebruik vindt

En waarom een andere oplossing dan de slof? Als de slof zijn werk goed gedaan heeft??

margareth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:12

Weetje hier is soms zo'n penny praat!! laat iedereen lkkkr die met slof,sporen,zweep weet-ik-het... rijden ....iedereen zijn eigen methodes en ieder paard is anders ( sloom,sterk,heet, enz) iedereen voelt aan wat zijn paard nodig heeft Duivel Bloos Boos! Tong uitsteken Pling
Laatst bijgewerkt door margareth op 07-11-06 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt