Zwanger,, en paardrijden??

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:29

@kims
Ik reed tot aan mijn zwangerschap toch zeker 5 x per week. tijdens mijn zwangerschap nog maar 1-2 x
Ik had een medische indicatie voor een ziekenhuisbevalling (medium care) wegens een te nauw bekken (ze was tot aan de geboorte niet ingedaald) maar mijn dochter was er in 6,5 uur - thuis op mn eigen bed! (ik moet er wel bij zeggen dat ik een weeenstorm had: de vliezen braken en ik had meteen om de 40 seconden sterke weeen) De uitdrijvingsfase duurde 20 minuten, lekker vlot dus.
Overigens heb ik nooit last gehad van urineverlies, wat je toch vaak hoort, dus ik ben wel blij met mn bekkenbodemspieren!

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 13:10

@beantsje:
super, toch thuis kunnen bevallen Lachen Alleen die weeënstorm was waarschijnlijk wel wat minder.
Urineverlies hoor je vaak, en je mag inderdaad blij zijn dat je er geen last van hebt. Paardrijden tijdens de zwangerschap heeft waarschijnlijk dus ook zn voordelen Knipoog

knightloekie

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 17:36

Even over de bekkenbodemspier.
Een vriendin en ik hebben allebei maar 3x moeten persen en toen was de baby er al. We rijden allebei 6x per week paard. Ik heb het idee dat je spier veel sterker is dan iemand die een andere sport beoefend.
Maar ik had wel na de bevalling (4,5 week later) dat ik urine verloor onder het rijden. Vooral met lichtrijden. Zo raar dat je dat gewoon niet onder controle hebt. Maar na 5x rijden was dat ook alweer weg. Kun je zien hoe snel je die spier traint met paardrijden. Ik weet zeker als ik een andere sport had gedaan het nu (3 maanden later) nog niet helemaal goed zou zijn.

_Dunja_

Berichten: 4204
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: bollenstreek

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 09:12

Ik ben nu 39 weken zwanger en heb tot mijn 28ste week nog 5 keer in de week gereden (dressuur/springen/wedstrijden).
Daarna alleen nog wat buitenritjes of uitstappen Knipoog

Heel soms klim ik er nog op maar er komt nu niet zoveel van terecht Cool

Suzanne F.

Berichten: 49663
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 09:34

_Dunja_ schreef:
Ik ben nu 39 weken zwanger en heb tot mijn 28ste week nog 5 keer in de week gereden (dressuur/springen/wedstrijden).
Daarna alleen nog wat buitenritjes of uitstappen Knipoog

Heel soms klim ik er nog op maar er komt nu niet zoveel van terecht Cool


Hihi nee, bij jou komt het er 1 dezer dagen uitrollen. Cool

lucille

Berichten: 279
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: noord holland

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 09:45

ik was van plan om lekker door te blijven rijden tijdens mijn zwangerschappen. Maar na 16 weken voelde dit niet prettig meer. Lichamelijk niet , ik voelde toch wat zitten. en psychisch niet , want ik werd bang om te vallen. Dan moet je dus stoppen. Je moet zelf deze keus maken. hangt ook van je paard af natuurlijk maar het blijven vluchtdieren dus het risico om te vallen is er altijd !
2 weken na de bevalling zat ik er weer op, maar zit nog niet echt lekker met hechtingen Haha!
alleen rondjes gestapt en na 6 weken weer het echte werk, dan is de ergste moeheid ook over.
( zit je wel weer met mega-borsten Bloos )

flyinglady
Berichten: 410
Geregistreerd: 19-11-06

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:14

lucille schreef:
ik was van plan om lekker door te blijven rijden tijdens mijn zwangerschappen. Maar na 16 weken voelde dit niet prettig meer. Lichamelijk niet , ik voelde toch wat zitten. en psychisch niet , want ik werd bang om te vallen. Dan moet je dus stoppen. Je moet zelf deze keus maken. hangt ook van je paard af natuurlijk maar het blijven vluchtdieren dus het risico om te vallen is er altijd !


Ik heb ook onder het zadel gereden tot ongeveer mijn 4e zwangerschapsmaand.
Ondanks mijn betrouwbare paard voelde ik mij niet op mijn gemak.
Maar wij mennen ook en daarintegen op de kar had ik daar geen enkel probleem mee.
Dus ben tot mijn 37e zwangerschaps week heerlijk het bos in gegaan met paard en wagen.
Ben hiermee met de 37e zwangerschapsweek gestopt omdat ik geen zin had om in het bos
te bevallen. Haha!
Ik ben 6 maanden geleden bevallen en ga nu alweer een aantal maanden het bos in onder het zadel of met de
hele familie op de kar.

hertog
Berichten: 94
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: Hillegom

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:43

Wel uitkijken met weer beginnen met rijden. Je lichaam heeft een zware klus geklaard, 6 weken herstellen is echt geen luxe. Helemaal als je tijdens de zwangerschap klachten had mbt je rug en bekken. Ik wil graag weer rijden maar wacht sowieso 6 weken en dan is het nog maar de vraag of ik al weer wat kan doen. Heb fysio voor rug en bekken gehad en ben erg bang dat de klachten langer gaan duren als ik er te snel weer op ga. Momenteel is lopend naar het dorp al te veel!!! Heb gister voor het eerst zijn stal weer uitgemest zelf, en.....geen klachten!!

hertog
Berichten: 94
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: Hillegom

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:45

Oja, de 1e keer klom ik na mijn bevalling er na 3 weken weer op, even stappen, even erop zitten. Nu moet ik er niet aan denken. Bevalling duurde 4 uur, maar was wel heftig aan het eind.