Lichtrijden zonder stijgbeugels

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kelliiee1993

Berichten: 5836
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: --

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:02

Ik vindt het wel een nuttige oefening.
Dit is namelijk goed voor je evenwicht want zonder stijgbeugels zit je zowieso al wat losser en als je dan ook nog moet lichtrijden heb je snel de kans dat je ernaast kukel. Dus dan krijg je automatisch dat je bijna valt

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:03

Kellynijntje: ik denk dat ik ruiters naast het paard laten kukelen, niet zo'n geweldige lesmethode vind Lachen

kelliiee1993

Berichten: 5836
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: --

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:14

Shadow0 schreef:
Kellynijntje: ik denk dat ik ruiters naast het paard laten kukelen, niet zo'n geweldige lesmethode vind Lachen


'haha nee dat niet, vat de zin zelf ook niet. Maar hier slaat de zin op: Dat zonder stijgebugels rijden is best handig want het is goed voor je evenwicht omdat je anders zonder goede evenwichht snel naast jhe paard kukel

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:15

Ik vind het raar dat jullie vanuit je knieën/enkels lichtrijden. Lichtrijden is niet anders dan je heupen naar voren bewegen wanneer het paard zijn binnenachterbeen optilt. Door de beweging van het paard kom je vervolgens verder omhoog (zo heb ik het tenminste geleerd). Lichtrijden moet helemaal geen kracht kosten.
Ik vind lr zonder beugels wel degelijk een goede oefening omdat je niet op je beugels kunt vertrouwen voor steun en je jezelf dus ook niet heel hoog op kunt drukken. Ik zie vaak dat ruiters/amazones een heel eind uit het zadel komen, terwijl je daar eigenlijk alleen maar de beweging van het paard mee stoort. Bedenk maar: als je hoog uit het zadel komt moet je ook weer een eind naar beneden voordat het andere achterbeen opgetild wordt. Als dat te langzaam gaat, gaat jouw paard dus ook langzamer lopen (daarom kun je met langzaam lichtrijden de beweging ook vertragen). Tijdens het rijden zonder beugels kun je geen kracht zetten en niet hoog uit het zadel komen. In het begin proberen veel mensen dat te compenseren door met hun knieen/bovenbenen te knijpen, waardoor ook weer spanning ontstaat, maar oefening baart kunst. En zo af en toe zonder beugels lichtrijden om even te controleren of je niet stiekum te hoog uit het zadel komt is helemaal niet zo verkeerd.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:59

Ik rij redelijk vaak zonder beugels, en moest afgelopen les ook lichtrijden. Vind het eigenlijk niet zo erg moeilijk, gewoon de beweging van het paard volgen inderdaad. Erg goed voor mijn evenwicht. Lachen

Ilsiie

Berichten: 8226
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:50

Kaka schreef:
Ik vind het raar dat jullie vanuit je knieën/enkels lichtrijden. Lichtrijden is niet anders dan je heupen naar voren bewegen wanneer het paard zijn binnenachterbeen optilt. Door de beweging van het paard kom je vervolgens verder omhoog (zo heb ik het tenminste geleerd). Lichtrijden moet helemaal geen kracht kosten.
Ik vind lr zonder beugels wel degelijk een goede oefening omdat je niet op je beugels kunt vertrouwen voor steun en je jezelf dus ook niet heel hoog op kunt drukken. Ik zie vaak dat ruiters/amazones een heel eind uit het zadel komen, terwijl je daar eigenlijk alleen maar de beweging van het paard mee stoort. Bedenk maar: als je hoog uit het zadel komt moet je ook weer een eind naar beneden voordat het andere achterbeen opgetild wordt. Als dat te langzaam gaat, gaat jouw paard dus ook langzamer lopen (daarom kun je met langzaam lichtrijden de beweging ook vertragen). Tijdens het rijden zonder beugels kun je geen kracht zetten en niet hoog uit het zadel komen. In het begin proberen veel mensen dat te compenseren door met hun knieen/bovenbenen te knijpen, waardoor ook weer spanning ontstaat, maar oefening baart kunst. En zo af en toe zonder beugels lichtrijden om even te controleren of je niet stiekum te hoog uit het zadel komt is helemaal niet zo verkeerd.


en dát is pas zwaar voor je bovenbeenspieren dus dat heb je na een paar rondjes ook wel gehad, dus je moet idd ontspannen lichtrijden zonder kracht.. Clown

Elisee
Berichten: 28
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:10

Lijkt me een prima oefening Knipoog

snoopypower
Berichten: 40
Geregistreerd: 03-09-06

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:37

Zelf nog nooit gedaan!
zal het eens een keer proberen! Tong uitsteken

Evelienepien

Berichten: 3314
Geregistreerd: 18-03-06

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 19:20

Nou mijn mening staat al eerder vermeld in dit topic Knipoog . Was het nog zo via de achtergrond aan het volgen en het volgende valt me op (en nu zal ik vast veel mensen over me heen krijgen Bloos ).
Ik heb natuurlijk nog nooit iemand zien rijden van jullie dus mijn conclusie trek ik alleen aan de hand van de manier van schrijven van mensen (en dat zal best dus "fout" zijn volgens velen en dat kan, want ik oordeel nu dus alleen daarop! Duivel ) maar het valt me dus op dat het lijkt dat mensen die nog geen onafhankelijke zit hebben deze oefening niet juist vinden en mensen die de onafhankelijke zit wel beheersen deze wel juist en waardevol vinden?!


En voor degene die het voor de belasting van het paard zielig vinden; wanneer is dat niet? Iedereen die begint met paardrijden is een last voor het dier dus dat ben je zelf ook geweest en lette je daar toen ook op????????
+ ookal rijd je bijv. 40 jaar dan wil dat nog niet zeggen dat je geen belasting voor het dier bent, toch?

Wedgwood
Berichten: 57
Geregistreerd: 06-11-06

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:36

volgens mij is het wel goed voor je beenspieren Ja

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:07

mmm, ik vind het een goede oefening en ook wel controle middel.
ik vind het systeem vanuit je enkels en knieen lichtrijden ook vrij apart
ik rijd licht vanuit mijn hepen/bovenbenen
en niet door spierkracht maar door de beweging van het paard
zonder begels lichtrijden hoeft vrijwel geen energie
extra te kosten ten opzichte van met beugels rijden
en idd het ontzettend ver je zadle uitkomen is iets wat ik vaak zie bij mensen die idd echt in de beugels gaan staan en dus idd vanuit daar lichtrijden
maar hierdoor hinder je alleen jezelf en je dier, dus waarom zou je dit doen en/of toejuichen?

ik zeg zonder beugels lichtrijden/algemeen rijden , doen

K1MmEl

Berichten: 1159
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Moergestel

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:10

ik heb een tijdje in mijn priveles gehad dat ik zitles kreeg. in het begin moesten de beugels meteen uit. maar om dan door te gaan zitten was natuurlijk slecht voor de rug, ik moest toen ook lichtrijden zonder beugels...
ik vond dit toch best zwaar hoor... je gebruikt ineens heel veel spieren, maar is wel goed voor je...

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:15

heb ik eigenlijk nog nooit gedaan! lijkt me wel handig, zal het vandaag is gaan doen!

Liveyourlife

Berichten: 220
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: Kampen

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:55

Zonder beugels rijden kan goed zijn voor je zit, mits je de juiste begeleiding krijgt daarbij en het voor je paard niet storend is. Het nadeel van lichtrijden zonder beugels vind ik de spanning die daarbij komt in je bovenbenen. Persoonlijk vind ik dat bij een goede zit ook een ontspannen bovenbeen hoort, en probeer maar eens licht te rijden zonder beuegels met een ontspannen bovenbeen. Mijn advies... bij het aanleren van een juiste zit en een juist gevoel zitlessen aan de longe nemen op de blote rug met hierbij natuurlijk wel een singeltje met 2 handvatten. Heb je dit onder de knie en heb je je balans gevonden, dan red je je ook met een zadel. Maar lichtrijden zonder beugels... ik zou het niet doen.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:02

Ik vind het een ronduit slechte oefening, die is echt achterhaald!
Je gaat nl. knijpen met je knieen. en met vastgeknepen knieen en dijen kan je nooit ontspannen meegaan met de beweging. Bovendien trek je door het knijpen je knieen en hakken op.

natuurlijk moet je de knieen aan het zadel hebben maar dat bereik je niet door knijpen, maar door je tenen naar binnen te draaien. Dan draaien je knieen vanzelf mee.

Overigens, in de paardrijd-'bijbel', de Handleiding voor Nederlandse Ruiters en hun Instructeurs, wordt deze oefening ook afgeraden.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:25

beantsje schreef:
Ik vind het een ronduit slechte oefening, die is echt achterhaald!
Je gaat nl. knijpen met je knieen. en met vastgeknepen knieen en dijen kan je nooit ontspannen meegaan met de beweging.


Het is jammer dat je de rest van het topic niet even gelezen hebt voor je reageert. Want dan had je misschien gelezen dat dat argument al eerder is genoemd, maar dat ik het niet snap: het is prima mogelijk om licht te rijden zonder beugels en zonder te gaan knijpen.

Citaat:
natuurlijk moet je de knieen aan het zadel hebben maar dat bereik je niet door knijpen, maar door je tenen naar binnen te draaien. Dan draaien je knieen vanzelf mee.


Als je dat doet en je gaat vervolgens met je heupen mee met de beweging, dan heb je al ongeveer het lichtrijden te pakken. Waarom is dat verkeerd?

(Puur ter interesse, wat voor oefeningen raadt de paardenbijbel wel aan?)

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:03

ik geloof echt niet dat het mogelijk is om licht te rijden en toch niet (onbewust) te knijpen.
met 1 pas word je omhoog gegooid, dat kost idd geen kracht, maar de andere pas breng je 'staand' door en zonder knijpen zou je meteen met je schaambeen op de voorboom stuiteren Ziek. Het gewicht rust immers op je knieen en zonder knijpen glijden die dus naar beneden.

Het boekje is een klassieker, destijds uitgegeven door de St. Nederlandsche rijschool en de NHS (later opgegaan in de KNHS).
Hij is nog steeds te koop en het is droog, maar alles staat erin. Ook bijv. over de verschillende teugelhulpen, wat ik nog in mijn 1e manege heb geleerd maar nooit ergens heb kunnen nalezen.

Ok, hier de oefeningen:
rollen met het hoofd - voor ontspanning van de nek
rondzwaaien met je arm voor-boven-achter: dan draai je vanzelf het zadel in.
draaien van het bovenlijf: onafhankelijke zit.
zijdelings buigen: idem
heffen van de dijen (knieen op de schoft leggen): sterker worden dijspieren en bewust worden van bekken (kruis)
idem, maar dan met het voorover buigen van het bovenlichaam (neus tussen de knieen)
1 been over de hals van het paard leggen: leren volgen van de beweging
rollen van de dijen (voor goede been- en knieligging)
zwaaien van onderbeen vanuit de knie (onstpannen onderbeen na bovenstaande oefening)
draaien van de enkels en beurtelings heffen en laten zakken van de tenen: soepel maken enkelgewricht

overigens wordt lichtrijden met lange beugels (dus niet zonder) wel aangeraden als oefening om te leren niet te hoog uit het zadel te komen.

BLK

Berichten: 953
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:05

Ik vind het een slimme manier om je evenwicht te leren houden, en het is goed voor je bovenbenen, alleen vind ik dat niet zo fijn, krijg je van die dikke bovenbenen, maar goed dat hebben paardrijders meestal geloof ik. Lachen

Myrdal

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:06

Grappig Beantsje, de oefeningen die jij hier noemt heb ik ook allemaal geleerd op mijn manege destijds.

Bovendien heb ik nog een aantal jaren aan voltige gedaan, geen betere manier voor een goede zit dan voltige. Ik zie ook absoluut geen nut in het lichtrijden zonder beugels.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:15

ik ga nog steeds mee met beantsje

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:29

Beantsje, in elk geval fijn dat je wat meer uit wilt leggen. Interessanter dan alleen maar zeggen dat het onzin is.

Ik zal de diverse instructeurs eens navragen Knipoog

Maar... toch blijft mijn eigen ervaring dat je je opvangt op je dijbenen en je hele zit (gewoon verdeeld). Dat doe je dan wel door aanspannen (maar je spant uiteraard ook spieren als je op je stijgbeugels drukt: zonder spierspanning geen beweging Lachen ) maar zonder dat dit krampachtig of stijf moet.

En zoals ik ook al gezegd heb: ik vond het een interessante oefening omdat ik het moeilijker vind om dan mijn evenwicht te bewaren. Waar je tijdens het doorzitten of lichtrijden met stijgbeugels nog wel wat mee kunt smokkelen, kan het dan niet, heb ik gemerkt.

Ishtar13
Berichten: 63
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Leiden

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:33

Hallo,

Lichtrijden zonder stijgbeugels is in mijn beleving erg nutteloos, zeker als je je knieen gaat knijpen, wat meestal vanzelf het gevolg is.
Om je paard naar voren te rijden zal je je knieën "zacht"moeten houden. Dit kan niet als je knijpt.
Door te knijpen blokkeer je de schouder van je paard. Daarnaast zijn de spieren die je gebruikt tijdens het rijden met name je hamstring, spieren aan de achterkant vanaf je zit. Die worden niet sterker van het knijpen met je knieën. Het zorgt er alleen voor dat je schokbreker verdwijnt en je heupgewricht vast gaat zitten. Ik zie dus het voordeel niet. Heb het trouwens vroeger ook gedaan. Heb lang de gevolgen ondervonden van deze onjuiste oefening. Ook het op de stijgbeugel drukken zorgt ervoor dat je je paard zijn schouders blokkert, dit omdat je hiermee je enkel stijf maakt.
Mijn paarden staan zelfs acuut stil als ik op de stijgbeugel druk. Je stijgbeugels zijn om je voet op te laten rusten. Balans in het lichtrijden krijg je door je voet op de juiste plaats in je stijgbeugel te laten rusten en je voet onder je balanspunt te houden. Lichtrijden gaat dan vanzelf.

Margreet

Margreet

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:35

Welkom op Bokt Lyster, maar ook aan jou de vraag om de rest van het topic even te lezen, dat voorkomt herhaling van dezelfde discussie Lachen

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:17

@myrdal: helemaal mee eens, voltige is een geweldige basis!
Bij ons op de manege wordt ook echt gestimuleerd dat jongere kinderen eerst een paar jaartjes voltige doen, voor ze gaan rijden.

@shadow;Dat doet me eraan denken; als je zonder zadel rijdt, moet je echt je dijen ontspannen, anders kan je niet zitten.
Jij zegt dat je je dijen aanspant om op de beugels te drukken.
Idd is de 'zit' op paard ergonomisch iets van 2/3 zitten en 1/3 staan. Maar dat is toch een ander spiergebruik dan knijpen.
Als je je beugels aanhebt, en je knijpt je dijen, dan lijkt het mij juist moeilijker om wat gewicht op je beugels te houden.
je trekt juist je knieen en enkels iets op.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:53

beantsje schreef:
Jij zegt dat je je dijen aanspant om op de beugels te drukken.


Volgens mij heb ik dat niet zo gezegd, maar heb ik gezegd dat je ook bij lichtrijden met beugels niet al je gewicht op je beugels opvangt, maar ook op je dijbenen.

Citaat:
Als je je beugels aanhebt, en je knijpt je dijen, dan lijkt het mij juist moeilijker om wat gewicht op je beugels te houden.


Je 'knijpt' ze dan ook niet op die manier. Ik kan het moeilijk uitleggen en ook nog niet helemaal goed doen Knipoog
Maar je kunt je bovenbenen op meerdere manieren spannen. De standaardmanier van 'knijpen' maakt inderdaad ook dat je je hakken optrekt etc. Maar je kunt ook op een andere manier rijden, en dat is bijvoorbeeld ook de manier waarop de mensen die IJslander rijden hun paard aandrijven.

Ik wilde dat er iemand met meer kennis van alle spieren daar en de techniek het beter uit kan leggen, want ik kan niet precies omschrijven wat er dan gebeurt.