Eerst stuwen, dan dragen of direct dragen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Eerst stuwen, dan dragen of direct dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:10

Don_Marcello schreef:

leuk artikel van deze man trouwens op zijn site

http://www.philippekarl.de/en/artikel.html

Duidelijk dat hij dus een echte "Baucher" aanhanger is en een aanhanger van de klassieke rijkunst.

Poeh staan wel enkele mooie piafferende paarden op zeg, en zijn uitleg komt me ook erg logisch over, terwijl we het toch net vaak omgekeerd doen!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:55

Hey QQQQ Lachen Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik ben van mening dat je gelijk met het dragen moet beginnen. Ik rij een fries en die hebben van nature al een meer stuwende gang. Als je dat gaat aandikken door in het begin teveel over het tempo te rijden ben je heel die ah direct kwijt en loopt het paard teveel op de vh. Zo'n paard kun je in het begin beter wat horizontaler rijden en goed op het eigen tempo, dan zie je meteen dat het paard meer en beter tot dragen komt en dat komt het horizontale evenwicht ten goede.

Ik bedoel hiermee niet dat je geen impuls dient te hebben, maar voorwaarts rijden wordt vaak verkeerd vertaald en het paard wordt dan over het tempo gereden en dat is niet de bedoeling. Voorwaarts betekent voor mij vooruit *als ik het vraag*.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:51

Je moet een paard nooit over zijn tempo rijden.. Maar een paard moet wel eerst kunnen schakelen.. Voorwaarts wil niet altijd zeggen vooruit, zelfs achterwaarts kan je voorwaarts rijden (ik weet niet hoe ik dat anders moet verwoorden)...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 22:27

Starbreeze schreef:
Hey QQQQ Lachen Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik ben van mening dat je gelijk met het dragen moet beginnen. Ik rij een fries en die hebben van nature al een meer stuwende gang. Als je dat gaat aandikken door in het begin teveel over het tempo te rijden ben je heel die ah direct kwijt en loopt het paard teveel op de vh. Zo'n paard kun je in het begin beter wat horizontaler rijden en goed op het eigen tempo, dan zie je meteen dat het paard meer en beter tot dragen komt en dat komt het horizontale evenwicht ten goede.

Ik bedoel hiermee niet dat je geen impuls dient te hebben, maar voorwaarts rijden wordt vaak verkeerd vertaald en het paard wordt dan over het tempo gereden en dat is niet de bedoeling. Voorwaarts betekent voor mij vooruit *als ik het vraag*.
Haai SB Doei, doei
Die redenatie snap ik, maar zou je dat dan doen vanuit het groene paard? Lijkt mij niet verstandig om die al direct zo zwaar te belasten. Mooi toch, als er een mogelijkheid is om de belangrijke spieren hiervoor voorzichtiger te belasten?

Over tempo rijden is natuurlijk weer een ander verhaal. Begin met het "eigen" tempo en als dat erg rennerig is, probeer je dat wel wat meer in controle te krijgen (zonder aan de teugels te hangen Knipoog ). Dat noem ik nog niet aan het dragen werken.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:54

Ik heb er nog neit eerder van gehoord.
Wat het inrijden van jonge paarden ben ik ouderwets. Ik vind dat een paard eerst maar eens moet leren op zijn eigen vier benen te lopen. En dat hij moet reageren op de voorwaartse hulpen. Je moet in mijn ogen een paard eerst van achter naar voren in je handen rijden alvoren je ook maar iets zou kunnen vragen.
Voor dragen moet je een paard toch vragen en dat kan dus alleen als je hem naar je hand hebt gereden.

Ik kies dus heel duidelijk voor van achter naar voren in de hand en dan de rest.
Stuwen vind ik een vreemd woord en begrijp het idee er ook niet helemaal achter.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 08:42

QQQQ schreef:
Starbreeze schreef:

Haai SB Doei, doei
Die redenatie snap ik, maar zou je dat dan doen vanuit het groene paard? Lijkt mij niet verstandig om die al direct zo zwaar te belasten. Mooi toch, als er een mogelijkheid is om de belangrijke spieren hiervoor voorzichtiger te belasten?

Over tempo rijden is natuurlijk weer een ander verhaal. Begin met het "eigen" tempo en als dat erg rennerig is, probeer je dat wel wat meer in controle te krijgen (zonder aan de teugels te hangen Knipoog ). Dat noem ik nog niet aan het dragen werken.

Zolang het paard met de ab IN het frame is vind ik het goed, ik versta dat ook al onder dragen dat hoeft voor mij niet meteen verzameling te betekenen, dat kun je van enen jong paard niet vragen/verwachten.
Bij stuwen krijg ik van die -lange paarden uit het frame- associaties *LOL* Maar #1 voor mij is altijd voorwaarts, maar dan meer in de zin van impuls.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 18:34

als ik het goed begrijp, dit is stuwen

Afbeelding

dit is verzamelen

Afbeelding

en dit is dragen

Afbeelding

juist?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:09

ik vind dat altijd moeilijk te zien op foto's, ik vind trouwens niet dat, op het eerste zicht, de paarden op de laatste 2 foto's al echt dragen of verzamelen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:26

ik vind de foto's ook eerlijk gezecht slechte voorbeelden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 01:04

Ik ben het met dr. Heuschmann eens.
Verder krijg ik als ik de meeste posts doorlees de indruk dat mensen denken dat een paard ofwel stuwend, ofwel dragend loopt, terwijl alle paarden een stuw- en een draagfase hebben alleen hebben sommige paarden een langere stuw dan draagfase en andere paarden een langere draagfase en een kortere stuwfase.
Training dient er altijd op gericht te zijn de draagfase te vergroten, dit kun je echter niet ongestraft doen door langzaam te blijven rijden zoals DM zo treffend verwoord: af en toe moet je ook wel eens naar voren rijden om weer de benodigde impuls te halen om de draagfase weer verder te ontwikkelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:01

horseyfries schreef:
Ik ben het met dr. Heuschmann eens.
Verder krijg ik als ik de meeste posts doorlees de indruk dat mensen denken dat een paard ofwel stuwend, ofwel dragend loopt, terwijl alle paarden een stuw- en een draagfase hebben alleen hebben sommige paarden een langere stuw dan draagfase en andere paarden een langere draagfase en een kortere stuwfase.
Training dient er altijd op gericht te zijn de draagfase te vergroten, dit kun je echter niet ongestraft doen door langzaam te blijven rijden zoals DM zo treffend verwoord: af en toe moet je ook wel eens naar voren rijden om weer de benodigde impuls te halen om de draagfase weer verder te ontwikkelen.

Mee eens. En een paard moet door training de kracht ontwikkelen om meer in balans te komen, dus om zichzelf meer te gaan leren dragen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:59

En balans is een groot goed, getuige de ZZ Zwaar en DS van vandaag...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:01

Tyrza schreef:
En balans is een groot goed, getuige de ZZ Zwaar en DS van vandaag...

Was het drama?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:05

Nou, aanleuning en balans is gewoon echt nog een aandachtspunt veel combi's. Vrijdag nog in Oud Gastel Z2 gezien en dat was helemaal een crime...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:12

Tyrza schreef:
Nou, aanleuning en balans is gewoon echt nog een aandachtspunt veel combi's. Vrijdag nog in Oud Gastel Z2 gezien en dat was helemaal een crime...

Zou je toch denken he, ZZ-zwaar en DS, moet dat toch goed voor elkaar zijn. Hoe komen ze anders daar terecht, maar ik denk dat dat in elke klasse wel zo blijft.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:13

De punten zijn er dan ook naar hoor, Suzanne Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:16

Tyrza schreef:
De punten zijn er dan ook naar hoor, Suzanne Knipoog

Ah oke. Haha!
Maar ja blijkbaar niet bij alle jury's want ze zijn toch eens aan hun punten gekomen.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 17:59

.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 19:08

Paradiso schreef:
.
Goed punt heb je daar Ja Clown

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:53

Haha! Haha! Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:51

Alhier de officiele termen wb stuwen en dragen:

STUWKRACHT:

De voorwaartse beweging die het paard toont, de opgewekte aktiviteit, de ontwikkelde kracht die nodig is om in beweging te komen en te blijven.
Door een doelgerichte gymnastisering en spierontwikkeling van het paard verbeterd het horizontale evenwicht.

DRAAGKRACHT:

Verbetere van het evenwicht en het soepel bewegen van het paard. De achterhand zal meer gewicht overnemen, waardoor de voorhand lichter en beweeglijker wordt, waardoor de hals meer gaat welven en de achterhand meer kan dalen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:43

Dit is echter niet helemaal hetzelfde als de termen stuwfase en draagfase, waarmee de bewegingsafloop beschreven wordt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:58

Vigarde schreef:
Eerst Stuwen En Dan Dragen:)

Oneens.
Beide tegelijk, een paard kan niet alleen maar stuwen of alleen maar dragen.
(hoewel je in sommige B en L proeven wel heel erge dingen tegenkomt. Hoe bedoel je stuwend, paard compleet op de voorhand met de hals horizontaal, hangend op de teugels en als je van achteren kijkt zie je het zadel geeneens meer, zo hoog is de croupe.)

Nagelbijten / Gniffelen