rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:37

Iedereen die aan dressuur doet moet van rechtrichten hebben gehoord. Het is namelijk zowiezo een onderdeel op je coupon als je wedstrijden rijdt (het rechtgerichte, de impuls, met takt en ontspannen in aanleuning gaande paard). Bovendien staat het in praktisch elk boek over dressuur omschreven. Het is namelijk een basisonderdeel van de dresuurmatige africhting van een paard.

Het rechtrichten, het behouden van de impuls, de takt en de ontspanning/aanleuning zijn aspecten die je niet los van elkaar kan zien. Een paard krijg je niet recht zonder voldoende impuls/ontspanning. Resultaat van een rechtgericht paard is takt en een goede aanleuning en een goede aanleuning krijg je weer niet als het paard gespannen is. En zo staat het allemaal in verbinding met elkaar.

Dus degene die er nog nooit van gehoord hebben, er niet mee bezig zijn of het nonsens vinden rijden waarschijnlijk geen dressuur, hebben nog nooit eens hun coupon, hun proevenboekje of een boek over dressuur bekeken.

Rechtrichten is niets nieuws onder de zon, het is gewoon een basisonderdeel van de klassieke dressuur.

vincenza schreef:
en neen, in heel veel gevallen - lees 99% - is men NIET bezig met rechtrichten als eerste veresite maar wel met een beetje hobbelen. ook in gerenommeerde dresuurlessen en -stallen.

En dit slaat dus nergens op. IEDEREEN die serieus bezig is met dressuur is bezig met rechtrichten. Of het lukt is punt twee, en of ze het rechtrichten kunnen benoemen/zich er bewust van zijn DAT zij ermee bezig zijn is punt 3. Een paard dat niet rechtgericht is (en dus continu scheef gaat) zal echt geen winstpunten halen, in welke klasse dan ook. Dus iemand die serieus met dressuur bezig is zal er vroeg of laat heus op gewezen worden dat zijn paard niet recht is, door een (goede) instructeur of een (goed)jurylid. Dus waar haal jij die 99% vandaan??? Als je met cijfers komt, moet je ze ook onderbouwen!!!

vincenza schreef:
BELACHELIJK!!!!!!!!!!! ELK PAARD DIENT ZIJN ACHTERHAND ERONDER TE ZETTEN, DRESSUUR RECREA OF ENDURANCE OF WHATEVER!!!!!!!!!

NOT!!! Het zwaartepunt naar de achterhand verplaatsen gebeurt pas bij het verzamelen van het paard, dus vanaf de M2-klasse. Verzamelen is namelijk het vervolg op de basis, nl: takt, rechtrichten, aanleuning, ontspanning en impuls. Tot die tijd mag het gewicht gewoon verdeeld zijn over 4 benen, dus gelijk over voor en achterhand. En het lijk me niet dat je met een endurance paard energie gaat verspillen door hem te gaan verzamelen??? Verzameling met de daarbijbehorende oprichting kost een paard namelijk veel meer energie en kracht dan met een lang teugeltje lekker uit elkaar een beetje draven of galloperen.

Dus zorg eerst een dat je goed op de hoogte bent voordat je zo hard gaat blaaten!!!

vincenza schreef:
ik heb 2 paardjes, en 1 ervan is zo links als het maar zijn kan, ik was beginnend ruiter en heb haar nu 4 jaar, ze is zo krom als een banaan, maar niemand, osteopaat, DA, juf (en dat waren er hele dure hoor) is ooit begonnen met recht richten! wel recht rijden, maar niet recht RICHTEN.
je hoort alleen maar voorwaarts neerwaarts, maar of je beestje recht gericht wordt ho maar...

Dus jij conludeert aan de hand van het feit dat niemand jou over rechtrichten heeft vertelt, dan NIEMAND dan op de hoogte is van rechtrichten? Dat klinkt wel een beetje simpel hoor. Als jij jezelf 4 jaar geleden, voordat je je pony kreeg, eens verdiept had in de theorie van de dressuur, dan had jij jezelf ervan op de hoogte kunnen stellen. Had alleen al eens de moeite genomen om de omschrijving voor in je proevenboekje door te lezen. Dat verschaft al een hoop nuttige info over dressuur.

Dat niemand jou over rechtrichten heeft verteld kan twee dingen betekenen:
1. je hebt een hele slechte instructeur, DA, osteopaat etc.
2. je hebt wel een goede instructeur, osteopaat, DA etc, maar deze hebben jou verstand iets te hoog ingeschat en gedacht dat het logisch was dat jij op de hoogte was van de term 'rechtrichten'. Net zo logisch als dat iedereen weet dat A de eerste letter van het alfabet is.

Persoonlijk denk ik dat optie twee bij jou het geval was.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:45

Jasmijn uit ook alweer een paar loze kreten. "rechtrichten", "impuls", "aanleuning". Ik zie liever ruiters die dat werkelijk ERVAREN dan er alleen maar over ouwe h**ren. En dat is de hele issue met rechtrichten, er wordt meer over geouweh**rd dan werkelijk gedaan.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:54

Desiree schreef:
Jasmijn uit ook alweer een paar loze kreten. "rechtrichten", "impuls", "aanleuning".

Dus jij vind dat je op dressuurwedstrijden beoordeeld wordt op loze kreten??? Dus jij vind het skala der ausbildung een loze kreet? Als jij deze aspecten loze kreten vind, dan kun je misschien maar beter gaan dammen. Dus wie uit hier nu loze kreten???

Desiree schreef:
Ik zie liever ruiters die dat werkelijk ERVAREN dan er alleen maar over ouwe h**ren.

Ik weet anders echt wel waar ik het over hebt hoor, uit de theorie, maar ook uit ERVARING!!! Ik heb anders al meerdere paarden opgeleid naar Z-dressuur. Ik kreeg onlangs van een jurylid zelfs nog een compliment over het feit dat mijn 4-jarige zo mooi RECHTGERICHT was.

Desiree schreef:
En dat is de hele issue met rechtrichten, er wordt meer over geouweh**rd dan werkelijk gedaan.
.

Tja, ik kan moeilijk typen en paardrijden tegelijk. Of stap jij soms met je laptop onder je arm op paard???

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:56

Ik ken jou niet en misschien moet ik daar ook maar blij om zijn. Ik weet niet hoe jij rijdt en dat is ook niet relevant. Het gaat er mij om dat over het algemeen er te veel gel.ld wordt over bepaalde zaken die gedaan zouden moeten worden, maar die niet gebeuren!

IEDERE instructeur praat over rechtrichten ja! Maar laat hij de leerling ook de juiste handelingen doen die rechtrichten tot gevolg hebben????? NEE! Vaak niet! Vraag maar aan de jury, die wordt daar genoeg meer geconfronteerd!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:05

Desiree schreef:
Het gaat er mij om dat over het algemeen er te veel gel.ld wordt over bepaalde zaken die gedaan zouden moeten worden, maar die niet gebeuren!

Hmmm, maar dit is een paardenforum. Is het dan niet de bedoeling dat er over paarden en paardrijden wordt gepraat???

Desiree schreef:
IEDERE instructeur praat over rechtrichten ja! Maar laat hij de leerling ook de juiste handelingen doen die rechtrichten tot gevolg hebben?????

Over de kwaliteit van de meeste instructeurs kun je twisten, dat ben ik met je eens. Maar dat is weer een hele andere discussie. Bovendien staat het los van het feit dat je als ruiter jezelf al behoorlijk op de hoogte kan stellen van het hoe en waarom door je te verdiepen in de theorie van de dressuur. En dan helemaal mbt tot zo iets belangerijks en fundamenteels als het skala der ausbildung. Je gaat toch ook niet autorijden als je je theorie nog niet hebt gehaald???

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:29

jasmijn78 schreef:
Hmmm, maar dit is een paardenforum. Is het dan niet de bedoeling dat er over paarden en paardrijden wordt gepraat???

JIj begrijpt mijn punt totaal niet.

jasmijn78 schreef:
Over de kwaliteit van de meeste instructeurs kun je twisten, dat ben ik met je eens. Maar dat is weer een hele andere discussie. Bovendien staat het los van het feit dat je als ruiter jezelf al behoorlijk op de hoogte kan stellen van het hoe en waarom door je te verdiepen in de theorie van de dressuur. En dan helemaal mbt tot zo iets belangerijks en fundamenteels als het skala der ausbildung. Je gaat toch ook niet autorijden als je je theorie nog niet hebt gehaald???

Och, doen veel mensen wel. Ik bijvoorbeeld, toen ik 13 jaar geleden als manegeruitertje die niets van dressuur begreep (dacht dat die krul er in moest omdat dat zo leuk stond) mijn eerste eigen paard kocht en er echt jaren over deed om de kennis op te bouwen maar vooral dingen leren te begrijpen door ze een keer te ervaren. En voordat je dingen ervaart, heb je weer meer behendigheid, techniek en ervaring nodig. Het is dus niet zo simpel als jij het stelt. Paardrijden is vooral een gevoelskwestie, VOELEN wat er gebeurt in een paard, hoe voelt een paard met een losgelaten rug, hoe voelt een paard als hij scheef is, hoe voelt durchlässigkeit. En vooral dat laatste begrijp je pas als je het ooit ervaren hebt. En dan weet je waar je naartoe moet. Het is niet altijd met woorden te omschrijven, dat is te moeilijk. De taal is vaak ontoereikend.

De theorie in de muziek is vaak goed met woorden uit te leggen hoe het in elkaar steekt. Maar theorie in paardrijden niet!

annerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:35

Ik vind dit vooral een heel interessant topic, leerzaam. Mijn instucteur heeft het vroeger nooit over rechtrichten gehad. Hij heeft die term in elk geval nooit gebruikt. Wel heb ik geleerd om mijn pony niet naar binnen te laten vallen of over de buitenschouder weg te laten lopen in een wending. Ook heb ik geleerd om stelling te vragen met mijn buitenteugel en binnenbeen. Waardoor er dus het meeste contact ontstaat op de buitentuegel. Dus we waren er wel een beetje mee bezig. Van mij had er echter nog wel meer nadruk op mogen liggen. Maar dat valt mij zowiezo wel op dat sommige dingen gewoon niet duidelijk worden meegenomen in de training. Dingen die al bij de basis belangrijk zijn. Zelf heb ik dat aan de lijve ondervonden. Toen ik eenmaal in het Z kwam liep ik daar pas tegenaan. Ik leer nu vaak nog zoveel basisdingen die mij gewoon nooit goed geleerd zijn, jammer vind ik dat eigenlijk, maar ik ben blij dat ik het nu wel leer.
Natuurlijk had ik me er in kunnen verdiepen, doe ik nu ook. Maar toen bestond er geen bokt Haha! Bovendien denk je als jong ruitertje dat je intstructeur alles weet zeg maar.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:48

jasmijn78 schreef:
Iedereen die aan dressuur doet moet van rechtrichten hebben gehoord. Het is namelijk zowiezo een onderdeel op je coupon als je wedstrijden rijdt (het rechtgerichte, de impuls, met takt en ontspannen in aanleuning gaande paard). Bovendien staat het in praktisch elk boek over dressuur omschreven. Het is namelijk een basisonderdeel van de dresuurmatige africhting van een paard.

Het rechtrichten, het behouden van de impuls, de takt en de ontspanning/aanleuning zijn aspecten die je niet los van elkaar kan zien. Een paard krijg je niet recht zonder voldoende impuls/ontspanning. Resultaat van een rechtgericht paard is takt en een goede aanleuning en een goede aanleuning krijg je weer niet als het paard gespannen is. En zo staat het allemaal in verbinding met elkaar.

Dus degene die er nog nooit van gehoord hebben, er niet mee bezig zijn of het nonsens vinden rijden waarschijnlijk geen dressuur, hebben nog nooit eens hun coupon, hun proevenboekje of een boek over dressuur bekeken.

Rechtrichten is niets nieuws onder de zon, het is gewoon een basisonderdeel van de klassieke dressuur.

vincenza schreef:
en neen, in heel veel gevallen - lees 99% - is men NIET bezig met rechtrichten als eerste veresite maar wel met een beetje hobbelen. ook in gerenommeerde dresuurlessen en -stallen.

En dit slaat dus nergens op. IEDEREEN die serieus bezig is met dressuur is bezig met rechtrichten. Of het lukt is punt twee, en of ze het rechtrichten kunnen benoemen/zich er bewust van zijn DAT zij ermee bezig zijn is punt 3. Een paard dat niet rechtgericht is (en dus continu scheef gaat) zal echt geen winstpunten halen, in welke klasse dan ook. Dus iemand die serieus met dressuur bezig is zal er vroeg of laat heus op gewezen worden dat zijn paard niet recht is, door een (goede) instructeur of een (goed)jurylid. Dus waar haal jij die 99% vandaan??? Als je met cijfers komt, moet je ze ook onderbouwen!!!

vincenza schreef:
BELACHELIJK!!!!!!!!!!! ELK PAARD DIENT ZIJN ACHTERHAND ERONDER TE ZETTEN, DRESSUUR RECREA OF ENDURANCE OF WHATEVER!!!!!!!!!

NOT!!! Het zwaartepunt naar de achterhand verplaatsen gebeurt pas bij het verzamelen van het paard, dus vanaf de M2-klasse. Verzamelen is namelijk het vervolg op de basis, nl: takt, rechtrichten, aanleuning, ontspanning en impuls. Tot die tijd mag het gewicht gewoon verdeeld zijn over 4 benen, dus gelijk over voor en achterhand. En het lijk me niet dat je met een endurance paard energie gaat verspillen door hem te gaan verzamelen??? Verzameling met de daarbijbehorende oprichting kost een paard namelijk veel meer energie en kracht dan met een lang teugeltje lekker uit elkaar een beetje draven of galloperen.

Dus zorg eerst een dat je goed op de hoogte bent voordat je zo hard gaat blaaten!!!

vincenza schreef:
ik heb 2 paardjes, en 1 ervan is zo links als het maar zijn kan, ik was beginnend ruiter en heb haar nu 4 jaar, ze is zo krom als een banaan, maar niemand, osteopaat, DA, juf (en dat waren er hele dure hoor) is ooit begonnen met recht richten! wel recht rijden, maar niet recht RICHTEN.
je hoort alleen maar voorwaarts neerwaarts, maar of je beestje recht gericht wordt ho maar...

Dus jij conludeert aan de hand van het feit dat niemand jou over rechtrichten heeft vertelt, dan NIEMAND dan op de hoogte is van rechtrichten? Dat klinkt wel een beetje simpel hoor. Als jij jezelf 4 jaar geleden, voordat je je pony kreeg, eens verdiept had in de theorie van de dressuur, dan had jij jezelf ervan op de hoogte kunnen stellen. Had alleen al eens de moeite genomen om de omschrijving voor in je proevenboekje door te lezen. Dat verschaft al een hoop nuttige info over dressuur.

Dat niemand jou over rechtrichten heeft verteld kan twee dingen betekenen:
1. je hebt een hele slechte instructeur, DA, osteopaat etc.
2. je hebt wel een goede instructeur, osteopaat, DA etc, maar deze hebben jou verstand iets te hoog ingeschat en gedacht dat het logisch was dat jij op de hoogte was van de term 'rechtrichten'. Net zo logisch als dat iedereen weet dat A de eerste letter van het alfabet is.

Persoonlijk denk ik dat optie twee bij jou het geval was.

hahaha, thanx voor de inschatting, en ik ben begonnen op een vijfsterrenmanege, heb diverse maneges gehad, en na 5 maanden helaas een verschrikkelijk ongeval met bijna dood als gevolg, maar neen lieve schat op geen enkele manege over rechtrichten...
helaas ik kan je uit die droom helpen!

het is door mijn handicap dat ik ben gaan nadenken en ja bij adb ben uitgekomen, ben geen adb aanhanger of whatsoever maar wel aanhanger van de klassieke rijkunst en daar hebben veel dressuurruyiters geen kaas of bijna geen kaas van gegeten...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:55

MAar maneges leren je al HELEMAAL dat een paard in een wending of hoek naar binnen gesteld moet zijn. En dat kunnen niet alle paarden, dus die vallen dan over de schouder naar binnen, en die moet de ruiter dan met zijn binnenbeen terug duwen. DAt is natuurlijk tegen het dashboard van een auto gaan zitten duwen omdat je wil dat hij harder gaat.... dat haalt geen zak uit.

Het is juist op maneges het ergste dat mensen geleerd wordt stelling naar binnen te halen (en dan zie je die paarden buiten vastpakken en terug trekken), waardoor ze dus met de binnenhand gaan werken en DUS niet met de buitenteugel.

En...... zonder buitenteugel is rechtrichten niet mogelijk!
Scheefmaken met de binnenteugel is WEL mogeljk!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:22

En er lopen een hele hoop scheve paarden op wedstrijd,en ja die halen wel winstpunten omdat ze heel erg scheef wel een recht lijntje kunnen lopen.Maar sommige juryleden er echt totaal geen benul van hebben wat echt rechtrichten is,iedereen zegt inderdaad dat ze het meenemen in training en de bla bla bla.Maar er zijn er echt weinig die echt rechtrichten. Ook in de hogere klasses zie je scheve paarden.Het is echt een heel moeilijk iets om uit te leggen en te zien/voelen. Het vereist nogal wat ruitergevoel. Daarom vroeg ik hier ook wat iedereen er onder verstaat zelf...geen riedeltje dat je het altijd meeneemt in training enzo maar meer van ,hoe richt jij je paard dan recht?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:23

Juist en dat snapt Jasmijn kennelijk niet helemaal.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:07

Desiree schreef:

JEEEEEEEJ!!!!!!! 3-0! 3-0! 3-0! Bloos

mee eens dus...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:08

Ik snap wat Desiree bedoelt met het verhaal dat bij de meeste maneges inderdaad alleen gelet wordt op binnenstelling en als dat goed is ( of je nou zijn kop naar binnen trekt of er een deuk in schopt ) dan is het al snel in orde.
Ik moet zeggen dat ik zelf jaren ( ik denk 15 jaar lang, ben nu 24 dus tel uit hoe erg verkl**T mijn rijstijl eigenlijk is, genoeg wedstrijden gereden zonder deze theorie te kennen en met een paard zo krom als een hoepel en toch vaak zat met wp thuis gekomen ) op die manier gereden heb. Tot ik inderdaad leerde controleren met mijn buitenteugel, i.p.v. mijn paard op de binnenteugel de bocht door te trekken. En dat heeft inderdaad alles te maken met gevoel en een paard onder je kont hebben dat goed gereden is ( heb op zat paarden gereden die bij het inrijden al alleen op de binnenteugel de bocht door werden geloodst, dan is dat gevoel moeilijk te bereiken ). Bij mij viel het kwartje eigenlijk pas toen mijn instructrise zei dat het niet zo is dat een paard niet kan inbuigen aan 1 kant ( dus zijn spieren eigenlijk niet korter kan maken ) maar dat hij niet kan verbuigen aan de andere kant ( dus hij kan zijn spieren niet langer maken aan zijn 'losse' kant ). Toen werd het ineens heel duidelijk dat het dus helemaal geen zin heeft om aan de vaste kant te trekken ( want dat deed ik altijd ). En ik denk dat ik nu een beetje doorheb hoe het zit ( met de nadruk op een beetje ) en dat het paard dat ik rijd en ik er samen rechter op worden door gebruik te maken van deze kennis. En eerlijk is eerlijk, we zijn nog zo scheef als een hoepel ( zowel paard als ik afzonderlijk, als als combinatie ), maar nu begrijp ik tenminste hoe ik dit kan oplossen, ipv elke keer het gevecht aan te gaan ( had op een gegeven moment blaren aan mijn ene hand van het trekken Huilen ).
Dus misschien dat mijn uitleg niet helemaal duidelijk overkwam, met veel blabla, ik hoop dat het zo duidelijker is. En als ik het nog niet begrijp, dan mag je het nog een keer uitleggen, want ik wil het wel leren ( en dan vraag ik me meteen af wat ik van mijn instructrise moet vinden als ze het duidelijk niet correct heeft uitgelegd ).

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:24

@Elisa2: Ik heb even gecheckt wat je hebt geschreven in die andere discussie, volgens mij snap ik wat je bedoelt. Helaas kom je dus echt te vaak tegen dat als een paard over de AC-lijn maar rechtdoor loopt ( in plaats van de zwabberen ofzo ), ze het meteen als rechtgericht beschouwen. Dat ze bijna de bocht niet doorkomen en aan alle kanten uitzwaaien..... Ik ben zelf vaak zat op concour geweest met een paard waarvan ik maar 1 teugel kon aannemen, de andere hing constant door en rechtsom de bocht door kan alleen door keihard te trekken. Ik heb slechts 1 keer de opmerking gehad: de bocht door getrokken ( en even opgezocht: voor het rechtgerichte, in aanleuning en ontspannen gaande paard had ik toen een 6 Bloos ).Elke week vroeg ik me weer af of ik wel goed bezig was en wanneer een jury eens zou opmerken dat mijn paard geen bocht kan maken naar rechts( helaas te laat wijs geworden en veel te lang doorgereden met dit probleem, maar mijn toenmalige begeleiding zag het probleem niet zo geloof ik ). Ik denk dus dat we hetzelfde bedoelen Haha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:59

Ja inderdaad,je snapt m,maar wees blij dat jij het nu wel weet! Je kunt het ook niemand kwalijk nemen want de instructie is over het algemeen kl*te. En juryleden leren het ook niet,mij is 5 jaar geleden letterlijk verteld dat rechtrichten een recht lijntje rijden was bij de orun. Ik moest er ook achter komen doordat ik op een gegeven moment zo'n scheef paard had,waar niet normaal meer op te rijden was.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 12:22

Desiree schreef:
Het is dus niet zo simpel als jij het stelt. Paardrijden is vooral een gevoelskwestie, VOELEN wat er gebeurt in een paard, hoe voelt een paard met een losgelaten rug, hoe voelt een paard als hij scheef is, hoe voelt durchlässigkeit.

Het is wel simpel: Zonder gevoel leer je iid niet paardrijden, maar als je er gevoel voor hebt en je bent daarnaast ook nog eens op de hoogte van het hoe en waarom, dan gaat het wel een stuk sneller. Hoe weet jij dat je paard durchlassig is, als je niet eens weet wat het woord betekent?

annerie schreef:
Maar dat valt mij zowiezo wel op dat sommige dingen gewoon niet duidelijk worden meegenomen in de training. Dingen die al bij de basis belangrijk zijn.

Waar aan ligt dat dan? Aan de kwaliteit van je instructeur. Bovendien; als je op de hoogte was van de theorie, dan had je kunnen constateren dat bepaalde begrippen onduidelijk voor je waren en dat had je het aan je instructeur kunnen vragen. Kan je instructeur daar dan geen antwoordt op geven, dan zou je eigenlijk wel genoeg moeten weten...

vincenza schreef:
hahaha, thanx voor de inschatting, en ik ben begonnen op een vijfsterrenmanege, heb diverse maneges gehad, en na 5 maanden helaas een verschrikkelijk ongeval met bijna dood als gevolg, maar neen lieve schat op geen enkele manege over rechtrichten...
helaas ik kan je uit die droom helpen!

het is door mijn handicap dat ik ben gaan nadenken en ja bij adb ben uitgekomen, ben geen adb aanhanger of whatsoever maar wel aanhanger van de klassieke rijkunst en daar hebben veel dressuurruyiters geen kaas of bijna geen kaas van gegeten...

Ik snap niet wat een 5 sterrenmanege, een ongeval en een handicap ermee te maken hebben dat jij niet op de hoogte was van rechtrichten??? Als jij op de hoogte was van de theorie dat had je al in een vroeg stadium kunnen constateren dat er op een dergelijke manege geen aandacht is voor een basisprincipe als rechtrichten. Het is natuurlijk een makkelijk excuus om altijd maar een manege, een instructeur of wat dan ook de schuld te geven van jou gebrek aan rijkunst. Het is aan jou om een goede instructeur uit te kiezen die je verder kan helpen, en als jij enigzins op de hoogte bent van de theorie van de klassieke dressuur kun je snel genoeg constateren of een instructeur er wel voldoende kaas van heeft gegeten.

Elisa2 schreef:
Maar er zijn er echt weinig die echt rechtrichten. Ook in de hogere klasses zie je scheve paarden.Het is echt een heel moeilijk iets om uit te leggen en te zien/voelen. Het vereist nogal wat ruitergevoel.

Tussen iets weten en iets kunnen zit nog een wereld van verschil heur. Vork

Desiree schreef:

Ik heb hier anders geen problemen met het rechtrichten van mijn paarden. En ik ben ook al jarenlang op de hoogte van wat rechtrichten nu eigenlijk is. Mijn 4-jarige is anders kaars recht gericht, en mijn 7-jarige (Z) paard ook. Dus wie snapt het nu niet????

Maar misschien ligt het wel aan mij hoor. Ik vind dressuur het mooiste wat er is. Dressuurrijden is het liefste wat ik doe en wil ik er alles over weten. En het lezen van boeken over dressuur helpen mij echt wel hoor. Ik begrijp veel sneller wat mijn instructeur bedoeld, en in veel boeken staat ook prima omschreven hoe het moet voelen. Maar misschien is het niet voor iedereen even makkelijk om de theorie te interpreteren en het in de praktijk toe te passen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 13:48

Ik snap jasmijn haar standpunt wel, maar die van de andere ook.

Jasmijn heeft in bepaalde dingen absoluut wel gelijk. Maar geloof me. Dat met de achterhand eronder gebeurt niet alleen vanaf de m.

Rechtrichten is iets waar iedereen zich bezig mee moet houden, vanaf het begin, Dat is een gedeelte van de algemene basis.

Als je in de b een paard onder je kont hebt die recht is, swung heeft, die zijn achterhand er goed onder zet, die een fijne takt in de draf heeft haal je meer punten, helemaal voor het totaalbeeld.

Als je paard niet recht is, kan je er dus geen fatsoenlijke middendraf uit rijden. Rechtrichten is iets waar iedereen zich mee bezig moet gaan houden, hoevaak zie je wel niet trug op wedstrijden dat paarden lopen als een oude krant? Zelfs in de m2 of in de z2.

Wat ik onder durchklassigheid versta,

Leer "praten" met je paard via je gewicht, je benen en je teugels, de zogenaamde "hulpen". Pas deze hulpen in de praktijk toe met "gevoel". Leer het gebruik van hulpmiddelen als de stem, de rijzweep of de sporen, en de toepassing van straf en beloning. Zorg dat de communicatie steeds verfijnder verloopt, zodat je met kleinere bijna onzichtbare hulpen kunt werken. Ontwikkel je ruitergevoel steeds meer. Probeer te bereiken dat het paard zich in volledig vertrouwen openstelt voor jouw hulpen.

Houdt de verschillende drie fasen van de opleiding en de zes opleidingskriteria steeds goed in het achterhoofd. Dat zijn: takt en regelmaat, ontspanning en souplesse, aanleuning, schwung, recht richten en verzameling. Het doel van de opleiding is de bereidheid van het paard om de hulpen van de ruiter gehoorzaam en zonder dwang te accepteen.
Dit is wat ik zie in durchklassigheid.

Mijn mening is dus, Rechtrichten is en blijft een onderdeel van de Basis, Je ziet vaak trug op wedstrijden dat dit achterwegen gelaten word, ook met het begeleiden van een jong paard. Gespannen ruiters paard is schots en scheef, en loopt als een oude krant, omdat die onwijs belemmert word door een gespannen ruiter.

Ik ben het er zeker wel mee eens dat niet alle instruckteurs hier op letten, maar bij die van mij is het een princiepe.

Op de maneges word dit vaak vergeten, of er worden hele andere termen gebruikt.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:53

@jasmijn:

Citaat:
Ik snap niet wat een 5 sterrenmanege, een ongeval en een handicap ermee te maken hebben dat jij niet op de hoogte was van rechtrichten??? Als jij op de hoogte was van de theorie dat had je al in een vroeg stadium kunnen constateren dat er op een dergelijke manege geen aandacht is voor een basisprincipe als rechtrichten. Het is natuurlijk een makkelijk excuus om altijd maar een manege, een instructeur of wat dan ook de schuld te geven van jou gebrek aan rijkunst. Het is aan jou om een goede instructeur uit te kiezen die je verder kan helpen, en als jij enigzins op de hoogte bent van de theorie van de klassieke dressuur kun je snel genoeg constateren of een instructeur er wel voldoende kaas van heeft gegeten.

als je beginnend ruiter bent, en je lest 5 keer i d week privé, en niemand vertelt je wat, hoe weet je dan of het paard waar je op zit recht is?

jij gaat ervan uit dat iedereen iets weet over klassieke rijkunst, maar dat is NIET ZO!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:18

jasmijn78 schreef:
vincenza schreef:

En dit slaat dus nergens op. IEDEREEN die serieus bezig is met dressuur is bezig met rechtrichten. Of het lukt is punt twee, en of ze het rechtrichten kunnen benoemen/zich er bewust van zijn DAT zij ermee bezig zijn is punt 3. Een paard dat niet rechtgericht is (en dus continu scheef gaat) zal echt geen winstpunten halen, in welke klasse dan ook.
Waarom zie ik dan zelfs in de Z zoveel scheve paarden? Vooral in de galop is dit altijd erg goed te herkennen Ja .
jasmijn78 schreef:
vincenza schreef:

NOT! Het zwaartepunt naar de achterhand verplaatsen gebeurt pas bij het verzamelen van het paard, dus vanaf de M2-klasse. Verzamelen is namelijk het vervolg op de basis, nl: takt, rechtrichten, aanleuning, ontspanning en impuls. Tot die tijd mag het gewicht gewoon verdeeld zijn over 4 benen, dus gelijk over voor en achterhand. En het lijk me niet dat je met een endurance paard energie gaat verspillen door hem te gaan verzamelen??? Verzameling met de daarbijbehorende oprichting kost een paard namelijk veel meer energie en kracht dan met een lang teugeltje lekker uit elkaar een beetje draven of galloperen.
Een ongetraind paard heeft het gewicht op de voorhand. Van B-M1 probeer je ook al langzaamaan meer gewicht naar achter te verplaatsen, om het paard zo in evenwicht te laten lopen. Met het aanleren van echte verzameling leer je het paard steeds meer gewicht op de achterhand over te nemen.
Ook een endurance of recreatiepaard is er zeker bij gebaat om het gewicht iets naar achteren te verplaatsen - niet persé tot in zware verzameling, maar wel tot het in evenwicht loopt met die ruiter op de rug.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:43

Citaat:
Waarom zie ik dan zelfs in de Z zoveel scheve paarden? Vooral in de galop is dit altijd erg goed te herkennen Ja .

Weet jij het antwoord? Ik niet

maarrrrrr wie rijdt wedstrijden... is dat diegene die een rechtgericht paard heeft? neen, 99 procent van de mensen rijdt gewoon een proefje met een paard wat niet recht en in onbalans is.
Helaas dat is zo.

Maarrrrrrrrrrr: stel dat er vereist zou worden voordat je überhaupt mee zou mogen doen aan een proefje dat je paard rechtgericht is, tsja dan zijn er geen wedstrijden meer.

dan is de spoeling nog dunner.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:52

vincenza schreef:
stel dat er vereist zou worden voordat je überhaupt mee zou mogen doen aan een proefje dat je paard rechtgericht is, tsja dan zijn er geen wedstrijden meer.

dan is de spoeling nog dunner.
Dat zou ook onzin zijn - je mag niet pas meedoen als alles perfect gaat. Wel mag er meer op gelet worden, en zeker in de hogere klassen goed op worden afgestraft.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:25

@QQQQ: ook mee eens

maar eerder in dit topic maakte iemand een opmerking dat ze zelfs tot in de Z geen rechtgerichte poaarden zag en hoe dat kon...

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:30

Desiree schreef:
Jasmijn uit ook alweer een paar loze kreten. "rechtrichten", "impuls", "aanleuning". Ik zie liever ruiters die dat werkelijk ERVAREN dan er alleen maar over ouwe h**ren. En dat is de hele issue met rechtrichten, er wordt meer over geouweh**rd dan werkelijk gedaan.

Ja Hier nog eentje: aan de teugel

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:49

vincenza schreef:
@QQQQ: ook mee eens

maar eerder in dit topic maakte iemand een opmerking dat ze zelfs tot in de Z geen rechtgerichte poaarden zag en hoe dat kon...
Simpel, omdat er te weinig op wordt afgestraft. Vraag is dan: Hoe kan dat? Ziet de jury het gewoon niet (meer), of vindt men het niet belangrijk?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:57

LiSSy schreef:
ik richtmijn paard op elke lange zijde recht...

het is net zo goed een onderdeel van het rijden als stelling en buiging vragen in de volte

beter dan dat kan ik het niet omschrijven..
als je m niet rechtricht zl je nooit een mooie middendraf of uitgstrekte draf kunnen rijden op een diogonaal bv..