Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
noekje schreef:ik vind dit ook te vroeg, maar trend niet..
dat vind ik eerder van het mishandelen van paarden, hoe vaak hoor je wel niet dat dat gebeurd!
Moniek schreef:nee voor de 3 kan ook niet ben ik het helemaal mee eens.
maar vanaf de 3 kan je best beginnen.
[***] schreef:Moniek schreef:nee voor de 3 kan ook niet ben ik het helemaal mee eens.
maar vanaf de 3 kan je best beginnen.
Dit vind ik dus flauwekul. Sommige paarden zijn er pas met 4 aan toe en andere paarden al veel eerder. Omdat je ooit in een boekje hebt gelezen '3 jaar' wil dat niet zeggen dat je dan verstand van jonge paarden hebt.
En een onderzoek zoals randie het beschrijft houd ook niet veel in. Ik heb liever een paard dat vanaf 2,5 jaar al gewend is aan lichte belasting, als 3 jarige zadelmak gemaakt wordt, weer even pauze heeft en dan doorgereden wordt. Die gaat veel langer mee als een paard dat op 4/5 jarige ineens aan het werk moet. Je kan het ook niet vergelijken
Voor de liefhebbers: koop het boekje van het jumpex onderzoek in Lelystad, daar zijn springpaarden van dezelfde leeftijd getest op wel training als jong dier en niet. In het buitenland is een onderzoek geweest in de bergen waar fokmerrie's met hun veulens en jonge paarden over natuurlijke hindernissen moesten springen om bij hun voerplaats te komen. Die paarden hadden als volwassen dier een grote voorsprong wat betreft longinhoud, spierontwikkeling.
fresco schreef:Tja, als ik kijk naar een Pavocup of iets dergelijks, snap ik wel dat ze er vroeg mee beginnen...
Die paarden moeten al zoveel kennen, dat is eigenlijk niet normaal!
Zelf beginnen wij met 3, dat is een mooie leeftijd voor pony's.