Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

develwife

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:00

Ik vind dit ook vroeg..

Ben er ook geen voorstander voor!!!

Groetjes

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:03

ik vind dit ook te vroeg, maar trend niet..
dat vind ik eerder van het mishandelen van paarden, hoe vaak hoor je wel niet dat dat gebeurd!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:40

noekje schreef:
ik vind dit ook te vroeg, maar trend niet..
dat vind ik eerder van het mishandelen van paarden, hoe vaak hoor je wel niet dat dat gebeurd!

Ik vind mishandelen iets heel anders,

Te vroeg beleren is vaak niet opzettelijk. Mensen zijn er vaak niet op uit om hun paard expres pijn te doen. En denken dat het wel kan. Mishandelen is paarde opzettelijke pijnigen en straffen. En dat heeft hier totaal niks mee te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 08:43

Ze bedoeld geloof ik dat het mishandelen van paarden een trend begint te worden, en daar heeft ze wel gelijk in, op de voorpagina komen nu wekelijks verhalen te staan van dode of zwaargewonde dieren door stokken, messteken e.d.
Maar het is wel offtopic.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:19

Ik denk dat bij veel particulieren het te vroeg beginnen ligt in een stuk ontwetendheid in combinatie met ongeduld.
Ik zie ook regelmatig hier foto's van twenters voorbij komen die al bijgezet een de longe lopen of al met een zadel en hoofdstel rondlopen.

Daar komt bij dat juist bij dit soort mensen het beleren vaak verkeerd gaat. Ze hebben weinig tot geen ervaring met beleren en het paard heeft inmiddels door al dat longeren een behoorlijke conditie opgebouwd.
Daarbij vaak een kennisje die het paard moet vasthouden en hier compleet geen kaas van heeft gegeten. Iemand die nog naar de zweep moet gaan zoeken op het moment dat het paard een keer begint te bokken... Knipoog

Wij maken de merries vaak al even zadelmak rond april. Daarna aan we longeren voor de keuring. Na de keuring vaak een paar weken in de weide en daarna weer oppakken onder het zadel. De ruinen/hengsten gaan de hele zomer wel wat door.
Wel kijken we altijd heel goed naar het paard. Mocht hij/zij nog en jaar nodig zijn, dan krijgen ze dat.
Volgens mij is dit ook wel zo'n beetje de gangbare manier van zaken op de meeste prof stallen...

In Duitsland beginnen ze echter wel vaak vrij vroeg... Waarom dat is weet ik eigenlijk ook niet.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:44

Er zijn ook veel stallen waar ze te vroeg beginnen hoor, dat is misschien nog wel erger. Juist de mensen die met paarden werken zouden er het meeste inzicht in moeten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:51

Juist van de mensen die er veel mee werken verwacht ik meer inzicht dan de gemiddelde particulier die er te vroeg mee bezig gaat. Je kan best op tijd met een jong dier beginnen, maar niet alle dagen en korte sessies en veel afwisseling. De meisjes waarop dit topic doelt zitten er gelijk alle dagen een uur op, dat is voor een 4 jarige ook niet goed.

LuckyRemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:57

Ik vind het niet kunnen. Wacht toch lekker tot ze 3 a 4 jaar zijn. Ik heb ook gewacht tot ze 4 was..en nou gaat het hartstikke goed Lachen Waarom moet dat nou altijd zo snel, laat die paardjes ook lekker hun babytijd hebben. Ik vind dat het 2,5 jaar echt te vroeg is

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:57

ik ben met mijn haf begonnen toen hij 3 was en dan bedoel ik met het echte inrijden.
Ik had hem al ruim een jaar en in dat jaar heb ik ook veel met hem gedaan en dan bedoel ik veeeeeeel gewandeld heel veel gewandeld.
In de zomer lekker wassen want tja witte manen.... dan weet je het wel.
daar moest hij van mij ook aan wennen.
Hij is nu voldeig onder het zadel en dat ging heel gemakkelijk.
ik rij hem nu 5 dagen in de week 20 min lang.
en de rest longeren en wandelen.
Ik ben er niet voor om een paard voor de 3 te beleren,maar ook niet om hem tot zijn 6e de laten staan.
inrijden of zadelmak hoeft geen elende te betekenen voor je paard.
Alleeen mensen trekken vaak een jongpaard vanland om maar meteen te beginnen.
Zonder een vertrouwings band op te bouwen.
Terwijl dat nu juist het belangrijkste is.
En als je dat hebt bereikt hebt kan e veel doen op een verantwoordelijke manier.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 10:05

Ik vind het ook te vroeg die van mij is nu 3,5 jaar en word nu pas beleerd. Mijn vorige die ik verkocht had heben ze meteen beleerd toen ze hem kochten.. HIj was amper 2,5 .. Dit vond ik erg vervelend om te horen..
Zag van de week op marktplaats ook een merrie Quarter te koop staan 2 jaar en al onder het zadel..
Vind het niet kunnen ..

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 10:12

nee voor de 3 kan ook niet ben ik het helemaal mee eens.
maar vanaf de 3 kan je best beginnen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 10:17

Ik zou het persoonlijk nooit doen, je kunt wel zeggen dat een paard er klaar voor is maar ik denk dat dit nooit kan op 2.5jarige leeftijd. Ik zou het goed vinden als er een onderzoek kwam over het aantal jaren dat een paard meegaat. Wanneer hij op 2.5 / 3 jarige leeftijd is ingereden en op 4/5 jarige leeftijd. Wanneer je op internet ook even rondzoekt zie je ook dat de groeischijven ect allemaal pas volgroeid zijn wanneer ze een jaar of 7 zijn. Dus mij lijkt het helemaal niet goed, wacht een paar jaar en je hebt er waarschijnlijk ook langer plezier van Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 10:27

Moniek schreef:

Dit vind ik dus flauwekul. Sommige paarden zijn er pas met 4 aan toe en andere paarden al veel eerder. Omdat je ooit in een boekje hebt gelezen '3 jaar' wil dat niet zeggen dat je dan verstand van jonge paarden hebt.

En een onderzoek zoals randie het beschrijft houd ook niet veel in. Ik heb liever een paard dat vanaf 2,5 jaar al gewend is aan lichte belasting, als 3 jarige zadelmak gemaakt wordt, weer even pauze heeft en dan doorgereden wordt. Die gaat veel langer mee als een paard dat op 4/5 jarige ineens aan het werk moet. Je kan het ook niet vergelijken

Voor de liefhebbers: koop het boekje van het jumpex onderzoek in Lelystad, daar zijn springpaarden van dezelfde leeftijd getest op wel training als jong dier en niet. In het buitenland is een onderzoek geweest in de bergen waar fokmerrie's met hun veulens en jonge paarden over natuurlijke hindernissen moesten springen om bij hun voerplaats te komen. Die paarden hadden als volwassen dier een grote voorsprong wat betreft longinhoud, spierontwikkeling.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 10:37

of het getest is of niet..ik denk inderdaad ook dat het nogal verschilt per paardje..
Ik vind het heel raar dat mensen die magische leeftijd van 3 aanhouden > en ik ken er genoeg die bij wijze van spreke..op de dag af als ze 3 zijn geworden, eens flink aan de gang gaan want dan mag het.
waarom precies vanaf die dag..
Ik heb het niet over het echt opleren en vooral rijden; ik vind dat je daar vooral niet te vroeg mee moet beginnen, maar er 'iets' mee doen..zoals af en toe eens wandelen etc vind ik niet meer als normaal.
De meningen verschillen nogal daarover, maar mijn (nu) jaarling 'moet' af en toe aan dingen wnnen..ik vraag er zker niet elke dag iets van; maar de normale dingen zoals rustig staan als er gepoetst wordt (en dan met mate he..ik heb t dan over zo'n minuut of 5/10) , vroetjes geven, halster om en af, eens iets vreemds over haar lichaam zoals een doek...ja dat doe ik wel al.
Ik werd ook steeds gewaarschuwd dat ze overbelast zou raken omdat een jong paard helemaal nix aan kan (geestelijk) gezien..Nou de mijne is blij dat ze af en toe eens afwisseling heeft dan altijd maar in die wei. Ik kan het dan duidelijk merken aan haar gedrag Haha!

Voor het gaan rijden..ja daar zal ik nog een flinke poos geduld voor moeten hebben, maar zoals hier al eerder gezegd heb; ik verheug me haast al harder op het grondwerk doen, dan het daadwerkelijk rijden! Ik weet al enigszins wat ik er op de grond aan heb, en hoe leergierig ze waarschijnlijk gaat zijn..dat rijden moeten we nog maar afwachten dus dat zie ik dan wel eens een keertje Knipoog Haha!

RebeccaSimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 11:14

Sommige rassen worden eerder ingereden dan andere rassen. Denk dat ze er niet alleen lichamelijk klaar voor moeten zijn maar ook geestelijk. Dat zie je vanzelf wel een beetje aan het paard. Heb wel is gehoord dat als je een paard heel vroeg inrijdt en hem al heel vroeg belast met zwaar werk dat een paard dan minder oud wordt? wat denken jullie daarvan?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 12:45

[***] schreef:
Moniek schreef:

Dit vind ik dus flauwekul. Sommige paarden zijn er pas met 4 aan toe en andere paarden al veel eerder. Omdat je ooit in een boekje hebt gelezen '3 jaar' wil dat niet zeggen dat je dan verstand van jonge paarden hebt.

En een onderzoek zoals randie het beschrijft houd ook niet veel in. Ik heb liever een paard dat vanaf 2,5 jaar al gewend is aan lichte belasting, als 3 jarige zadelmak gemaakt wordt, weer even pauze heeft en dan doorgereden wordt. Die gaat veel langer mee als een paard dat op 4/5 jarige ineens aan het werk moet. Je kan het ook niet vergelijken

Voor de liefhebbers: koop het boekje van het jumpex onderzoek in Lelystad, daar zijn springpaarden van dezelfde leeftijd getest op wel training als jong dier en niet. In het buitenland is een onderzoek geweest in de bergen waar fokmerrie's met hun veulens en jonge paarden over natuurlijke hindernissen moesten springen om bij hun voerplaats te komen. Die paarden hadden als volwassen dier een grote voorsprong wat betreft longinhoud, spierontwikkeling.

ik heb het hier dus logisch gewijs over een paard waar je van weet dat hij het kan.
ik heb het dan niet over een paard van 3 met veulengedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 13:01

Ik vind 3 ook een mooie grens om te kijken of je er eens op kunt stappen.
Dan kijk ik echt niet precies op de maand (vaak weet je op een handelsstal de geboortedag niet eens)
Maar dan kijk je naar hoe ziet het paard eruit.
Al redelijk netjes af in de bouw, of bijv nog helemaal overbouwd of nog zo lange slungel.
Die laat je dan staan tot het najaar of het jaar erop.

Dat je eens in bij de 2,5 kijkt voor de fun wat doet hij met een bitje of een singeltje is leuk.
Maar niet voor wekelijks en niet niet langer dan 10 min.

En dan ga je ook eens kijken hoe pakt hij het geestelijk op.
Vind hij het wel allemaal grappig en leuk of is alles nog erg onzeker.
Ook dat is een rede om ze bijv nog even te laten staan.
Vele zullen zeggen, wat heeft dat voor nut in de opfok, toch merk je dat sommige een stuk zekerder zijn als ze ouder zijn en het dan geestelijker gewoon fijner oppaken.

Verder blijf ik ook nog eens voorstander, om elk paard, ongeacht leeftijd een tussendoor op rust te zetten. Je merkt bij allemaal dat ze met meer zin daarna weer aan het werk gaan.

Verder word er hier meerdere malen gezegt, 3 en hup aan het zware werk.
Dat is gewoon nooit slim.
Rustig opbouwen en als ruiter dagelijks goed bekijken wat je paard aan kan bieden.
Gaat het nog met plezier of merk je dat het frisse tussen de oortjes zachtjs aan verdwijnt.
En genoeg afwisseling.
Lekker elke dag naar buiten met anderen. Want in de opfok mogen ze spelen en daarna ineens niet meer? dat kan nooit lekker gaan Lachen
En lekker eens naar het bos een sprintje trekken.
Eens wat balkjes lopen en later eens een kruisje, niet alleen maar saaie rondjes in de bak Lachen

Al met al, voelen en durven toegeven wat je ziet en voelt als ruiter.
En daar zit de kunde.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 13:08

Die van mij is een late (22 juli is ze 3 geworden) en die is nu sinds 3 weken onder het zadel
wel is ze afgelopen winter een aantal keer gelongeerd(aan het halster) en kende ze het zadel enzo ook al wel
maart/april is ze gelongeerd met zadel&hoofdstel en bijzet, dit een keer of 4/5 toen een zomer de wei op en nu dus sinds kort onder het zadel, nu is ze 3 jaar en 2 maanden oud, ze is 1.69 en nog overbouwd dus ik doe rustig aan met haar
april was ze echt nog veel en veel te jong&slap en overbouwd om er op te kunnen zitten, maar ze is natuurlijk laat in het jaar geboren dus is het logisch dat ze ook pas na de zomer onder t zadel kon.
Verder heeft ze nog genoeg vrij tussendoor en staat ze ook iedere dag lekker in de wei en het 1e bosritje heeft ze ook al gemaakt Haha!

volgend jong paard zou ik dus weer op deze manier doen Lachen

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 19:36

Helaas zie ik het ook het veel. Op mijn school is een pony van 2,5 en die wordt al regelmatig gelongeerd met zadel en hoofdstel en er is al opgehangen. Ik vind dat zo zonde waarom wachten ze niet een 1/2 jaar of 1 jaar.

Ook een shire bij ons op stal is naar mijn idee veel te vroeg ingereden...met 2,5 liep ze al voor de kar en voor haar 3e ook onder het zadel. Zo jammer want shires groeien tot hun 7e jaar. Zelf zou ik wachten tot ie minimaal 5 is.

Mijn eigen kleine komt niet eerder dan met 3,5 voor de kar en 4 jaar onder het zadel. Dat vind ik vroeg zat, ik wil namelijk een pony waar ik een jaar of 30 van kan genieten en niet iets wat met 8 jaar versleten is...maargoed dit is iedereens eigen keuze.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:46

Tja, als ik kijk naar een Pavocup of iets dergelijks, snap ik wel dat ze er vroeg mee beginnen...
Die paarden moeten al zoveel kennen, dat is eigenlijk niet normaal!
Zelf beginnen wij met 3, dat is een mooie leeftijd voor pony's.

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 21:06

Een paar weken geleden ben ik bij een paardje wezen kijken dat op internet te koop stond. In de advertentie stond dat het een 3 jarige was. Toen ik ging informeren kreeg ik te horen dat hij al changementen kon Bloos! . Ik ging er maar vanuit dat hij bijna 4 moest zijn dan. Toen ik ging kijken en ik zijn papier zag, zag ik dat het paardje net 3 jaar en 4 dagen was!! Hij was al ingereden met 2 jaar en 3 maanden en liep al voor zijn derde jaar changementen. Ik heb maar van de koop afgezien en laten weten dat ik het niet vertrouw dat hij zo vroeg ingereden is. Wie weet wat er allemaal al beschadigd is en daarbij was hij ook niet bepaald goedkoop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 21:08

Je bedoeld gewoon overspringen in galop? Dat doet iedereen jong paard van nature, als je er niet teveel aan trixt. Kijk maar eens naar een B parcours.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 21:15

fresco schreef:
Tja, als ik kijk naar een Pavocup of iets dergelijks, snap ik wel dat ze er vroeg mee beginnen...
Die paarden moeten al zoveel kennen, dat is eigenlijk niet normaal!
Zelf beginnen wij met 3, dat is een mooie leeftijd voor pony's.

Dat zegt dus genoeg over de Pavo paarden. Wil die supergetrainde beestjes over 8 jaar ofzo nog wel eens terug zien......

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 21:21

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik vind 2,5 jaar te vroeg. Het paard moet er lichamelijk maar vooral geestelijk klaar voor zijn. Wat ik wel vind is dat je alvast dingen met het paard kunt oefenen zodat het er goed op voorbereid is en stabiel is.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 23:10

Mijne is 3,5 en nog niet beleerd, ook niet gelongeerd. Ik wacht liever. Wel wil ik er nu mee beginnen zodat ik er over een half jaartje recreatief mee kan rijden.
Ook is de reden dat ze nog niet ingereden is dat ze als jaarling 3 maanden boxrust heeft gehad en ik haar wat tijd extra wilde geven in de opfok. Maar als ze dat niet had gehad, had ik ook gewoon gewacht tot ze ruim 3 jaar zou zijn...
Vroeger reden ze paarden pas in vanaf 4 jaar. En niet voor niets worden bijv IJslanders nog later ingereden. Paarden groeien door tot hun 6e (arabieren, die ik dus heb) tot hun 8e.
Hoe langer je ermee wacht, hoe langer je er plezier van hebt hebben ze mij altijd geleerd!