Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ninja2

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 12:13

superwoman schreef:
Op maneges zie je dat wel eens... Maar ook eens iemand die interesse had voor het paard van 'n vriendin van mij. Ik was erbij toen degene kwam.
Aan de telefoon hed ze wel gevraagd of ze probelmen had met 'mollige' mensen op haar paard. Nou zij was zeker niet mollig! Ik vond het knap dat ze een rijbroek had gevonden (of speciaal laten maken misschien)
Ze was duidelijk 'gehandicapt' door haar gewicht.

Het is niet zo moeilijk om een rijbroek te vinden hoor.

Op http://www.xlequestrian.nl/product_info ... ucts_id/51 verkopen ze rijbroeken enz. tot maat 56. Bij maat 56 weeg je toch wel 140 kilo denk ik.

Ik weeg zelf ook veel en ik rij ook wel een paard maar wel op een steviger soort en meestal maar 1x per week een buitenritje.
Ik merk zelf niet dat ie er last van heeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 12:46

Ik denk idd dat ze die kant wel op ging (140 kg en ze was niet zo lang.....)
Volgens mij moet je wel aardig zoeken voordat je zo'n broek gevonden heb?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 12:52

ik zie vooral in de western zwaardere mensen lijkt het. zolang je het paard niet in de weg zit, maarja, hoe bepaal je dat? + nog het gewicht van een westernzadel.
Moeilijke kwestie

Wel zie ik dat veel zwaardere mensen toch kennelijk voor tinkers/fjorden/hafs e.d. kiezen en niet op een iel warmbloedje kruipen.

knuffelpoesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 12:57

ladyjoy schreef:
knuffelpoesz schreef:

dat moet je aanvoelen denk ik.
mijn moeder bijvoorbeeld, zou t nooit doen, die weet dat ze te zwaar is.
mijn eigenaar van em verzorgpaarden, denk rond de 80 kilo, erg lang, zou ook nooit op een arabier stappen.toch blijf ik erbij, de meeste (lang niet alle!!) weten zelf wanneer ze te zwaar zijn voor een wat ranker type paard.
voorderest vind ik wel dat ,stel je zit een persoon van meer dan 110 kilo op een rank type paard rijden, en je ziet dat het paard er moeite mee heeft dat je het dan , wel op een subtiele , manier kan vertellen dat het paard er moeite mee heeft.
veel mensen zien hunzelf alleen rijden, ofwel buiten ofwel in de binnebak dmv spiegels of ruiten.
en dan zien ze maar een momentopname.

Dan ben ik dus ook te zwaar voor mijn bijrijdpaardje. Zij is 1.49 en ik ben 1.71 met een gewicht van 75 kilo. Ik zie echter niet dat zij er problemen mee heeft. Maar ja, iedereen zijn eigen mening hierover.

ik zeg niet dat je te zwaar er voor bent, zolang je paardje er geen problemen ermee heeft, vind ik het allemaal best.
alleen ik geef een voorbeeld, hun zouden er nooit op gaan.
gewoon voor hun gevoel.en dat de eigenaar van mijn verzorgpaarden nooit op een arabier zou gaan zitte kotm omdat hij 1,95 m is.

en wat stef zegt: de wat zwaardere mensen, kiezen niet zo gauw voor een ielig paard, kiezen eerder de paarden die meer kunnen dragen.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 13:08

Nee, oke. Maar ik heb ook een keer een topic geopend bij HAW en toen kreeg ik de opmerking van iemand dat het er mooier uit zou zien als ik op een ander paard zou rijden. Dat was voor het eerst (en het laatst) dat iemand dat tegen me zei. Zelf had ik daar nog nooit over nagedacht. Ik ga natuurlijk niet op een pony zitten, maar dit vind ik goed kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 13:21

Ik heb even jou topics bekeken Ladyjoy en ik vind jou helemaal niet te zwaar voor je paardje.

Ik vind een ruiter die izjn paard stoort en belemmerd in zijn bewegingen erger als iemand met een paar kilo overgewicht. En ja ik heb zelf ook een paar kilo teveel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 13:24

Wat ik ook heel storend vind is als het zadel te klein is.....
Dat ziet er zo pijnlijk uit voor die paarden.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 13:26

precies, dan knallen met BV lichrijden zo op lepel..

Mandyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 13:45

Citaat:

en niet alleen voor de paarden Bloos Kan toch gewoon niet lekker zitten?!
Ik had eens iemand op stal die beweerde dat ze een 17 "zadel had terwijl haar derriere toch echt flink groter is als de mijne en ik heb 18 " .....
Vorige week zag ik ook weer iemand rijden waarvan ik dacht "oe dat kan niet lekker zitten"

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 13:46

Anzjuhlaa schreef:
Ik heb even jou topics bekeken Ladyjoy en ik vind jou helemaal niet te zwaar voor je paardje.

Ik vind een ruiter die izjn paard stoort en belemmerd in zijn bewegingen erger als iemand met een paar kilo overgewicht. En ja ik heb zelf ook een paar kilo teveel.

Dankje. Maar ik kreeg dus de opmerking dat het voor het oog niet zo mooi was.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 13:57

Mandyv schreef:
Citaat:

en niet alleen voor de paarden Bloos Kan toch gewoon niet lekker zitten?!
Ik had eens iemand op stal die beweerde dat ze een 17 "zadel had terwijl haar derriere toch echt flink groter is als de mijne en ik heb 18 " .....
Vorige week zag ik ook weer iemand rijden waarvan ik dacht "oe dat kan niet lekker zitten"

jawel, maar als zij er last van hebben kan mij dat niet schelen. Ik vind het zo sneu voor het paard.

Beetje (veel) ontkenningsfase!

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:14

Ik vind het heel erg afhankelijk van verschillende factoren. Ervarenheid van de ruiter, iemand met overgewicht kan een onafhankelijkere zit hebben dan iemand zonder. En inderdaad waarom kan een man van 95 kilo (mijn vriend is bijna 2.00m en komt daar makkelijk aan en is echt niet dik!) wel gewoon op een paard rijden omdat hij niet dik oogt en vrouw met hetzelfde gewicht is dan te dik voor het paard. Mijn vriend rijdt regelmatig op mijn fjord en dat gaat prima! Maar ook op de KWPN'ers geen enkel probleem. Natuurlijk gaat hij (en ik ook niet) op een c of d pony zitten.

Wanneer is iemand te zwaar om te rijden dan? Dat vraag ik me dan af. Gaat het inderdaad om het BMI van een persoon of om sec het gewicht?

De mens wordt steeds langer en dus zwaarder. Moet er een maximum lengte voor het paardrijden gesteld worden? Ik vind het ook te simpel gezegd dat het ene ras het wel aan zou kunnen en het andere ras niet. Dus iemand van 130 kg kan op bijvoorbeeld een fjord gaan zitten maar niet op bijvoorbeeld een draver....dat snap ik niet....

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:15

Ik denk dat tot een bepaalde hoogte de (rij)conditie en balans van de ruiter van een veel groter belang zijn dan het gewicht. Want een paard kan veel last (gewicht) dragen, zolang dit hem maar niet uit z'n evenwicht haalt.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:21

Tja ik ben ook verreweg van slank maar ik vind het wel erg makkelijk gezegd door bepaalde personen: dat ze niet gaan lijnen..
Ik heb 4 jaar lang gelijnt en ben er dus in doorgeslagen..
Zover dat mijn schildklier afwijkend ging werken en ik daardoor medicatie moest gaan slikken..

Ik rijd met mijn pefoe ergens tussen de 80 en de 100 kilo op een fjord van 1,32.. en deze heeft hier duidelijk geen moeite mee..
Waarom ik niet weet wat ik weeg? op advies van mijn psycholoog heeft mijn moeder de weegschaal het huis uit gemieterd..

Ik ben momenteel met `mijn` pony conditie training aan het doen voor ons beide..
Ik loop 2x in de week hard en wandel veel met de hond..
pony loopt voorlopig 2x in de week aan de longeer lijn iedere zaterdag doen we een buitenritje en de overige dagen doen we aan gymnastiek..
Ik denk dat veel mensen zich ook erg verkijken op de training.. er zijn warmbloedjes die veel meer kunnen hebben als een koudbloed.. wij hebben op stal 4 nrpsjes 2 kwpners een fjord en we hadden ook een arabier.. nou die arabier had alles behalve moeite om mij te dragen.. ik ben trouwens 1.80
op een van de kwpners van ons ga ik nog niet zitten als ik geld toe krijg..

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:23

Ik heb zo globaal het topic doorgelezen, dus mocht ik in de herhaling vallen: I'm sorry...

Ik denk dat het ook vooral te maken heeft met het gebruiksdoel waarvoor je je paard hebt...
Wil je fanatiek wedstrijden rijden, dan kun je vind ik niet te dik zijn. Helemaal in de dressuur. Daar telt het plaatje mee en niemand kan mij wijs maken dat je (hele) subtiele hulpen kunt geven wanneer je lichaam jou en je paard in de weg zit... Als sporter kun/mag je in mijn ogen geen overgewicht hebben.

Echter heb je een paard waarmee je lekker één keer in de week lest en verder recreatief mee in de bak of in het bos rijdt, dan moet je het zelf weten. Iedereen doet wat anders voor zijn of haar ontspanning.
Echter: heb dan wel de zelfkennis om een stevig paard te kopen die tevens geen moeite heeft met jouw gewicht...

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:38

hananya schreef:
Ik heb zo globaal het topic doorgelezen, dus mocht ik in de herhaling vallen: I'm sorry...

Ik denk dat het ook vooral te maken heeft met het gebruiksdoel waarvoor je je paard hebt...
Wil je fanatiek wedstrijden rijden, dan kun je vind ik niet te dik zijn. Helemaal in de dressuur. Daar telt het plaatje mee en niemand kan mij wijs maken dat je (hele) subtiele hulpen kunt geven wanneer je lichaam jou en je paard in de weg zit... Als sporter kun/mag je in mijn ogen geen overgewicht hebben.

Echter heb je een paard waarmee je lekker één keer in de week lest en verder recreatief mee in de bak of in het bos rijdt, dan moet je het zelf weten. Iedereen doet wat anders voor zijn of haar ontspanning.
Echter: heb dan wel de zelfkennis om een stevig paard te kopen die tevens geen moeite heeft met jouw gewicht...

Ben het wel met je eens hoor, maar dan gaat het dus echt om de BMI van de ruiter en niet om het maximum gewicht wat een paard kan dragen. Iemand van 1.65 die 95 kilo weegt is te zwaar en iemand van 1.95 niet....Dus kun je geen maximum gewicht stellen voor paardrijden. Ik las pas iets over een maximum gewicht van 80 kg op een manege....dan kunnen de lange mensen het dus wel vergeten (ook al zijn ze niet te dik).

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:45

Ik vind het ook makkelijk gezegd altijd dat mensen snel te zwaar zijn? Ik zie ook regelmatig lange stevige mannen op een kwpn-er van minimaal 173. Ik durf te wedden dat die heren geen 90kg wegen! Ik zie geen aanwijzingen dat het paard er last van zou hebben.

Ik heb 1 maal met een carroussel wedstrijd bij ons op de manege een meisje gezien die er echt mega uitzag. Ze reed op een groot paard maar niet overdreven. Ze reed mee. Haar laarzen pastte niet goed, zaten voor het mooie ook te laag. Waren aan de achterkant opengesneden( zo zag het er ook uit). Haar zadel verdween in haar billen! Het paard zag ik duidelijk vooral bij wendingen door zijn benen zakken als het ware. Paard leek moeite te hebben om haar gewicht echt te dragen.

Tja wat moet je daarvan zeggen? Ik had ook respect voor haar! Ze reed toch maar. Ik denk dat ze wel vaak aangesproken zal worden wie weet.

Ik ben zelf ook altijd stevig geweest. Ik ben voor het goede nu 10 kg te zwaar voor mijn lengte. Ik ben er nu 16 kg kwijt. Ik heb dit bewust gedaan omdat ik een jaarling erbij heb. Als hij straks de leeftijd heeft wil ik hem niet overbelasten op zijn rug. Daarnaast had ik er gewoon last van. Je moet het per slot van rekening altijd maar meesleuren dat gewicht.

Ik denk dat sommige paarden meer kunnen hebben dan we denken. Maar om eerlijk te zijn heb ik nog maar 2 maal echt iemand gezien die extreem overgewicht had die op een paard zat.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:48

Ik zie wel eens mensen op paarden/pony's en dat vind ik gewoon echt niet meer kunnen.
Ik zelf heb een pony van 1.50, en een klas genootje ( rijdt ook paard) vroeg of ze een x mee mocht te rijden. Nou nee liever niet, ik laat op mijn arabiertje niet iemand van 95 kilo rijden en die ong 1.77 is. Mensen hoeven dit overigens niet als belediging op te vatten, De gene die dat wel willen, hun probleem Wat andere mensen of zij zelf met hun paard/pony doen moet iedereen zelf weten. Maar zoiemand komt niet op mijn pony

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:51

Lennox schreef:
hananya schreef:

Ben het wel met je eens hoor, maar dan gaat het dus echt om de BMI van de ruiter en niet om het maximum gewicht wat een paard kan dragen. Iemand van 1.65 die 95 kilo weegt is te zwaar en iemand van 1.95 niet....Dus kun je geen maximum gewicht stellen voor paardrijden. Ik las pas iets over een maximum gewicht van 80 kg op een manege....dan kunnen de lange mensen het dus wel vergeten (ook al zijn ze niet te dik).

Maar het gaat me hier niet om het feit dat die beide mensen op hetzelfde paard kunnen rijden van gewicht. Het gaat me er meer om dat ik vind dat die persoon van 1.65m/90kg geen sportersconditie heeft en niets in een (dressuur) wedstrijdring te zoeken heeft... Die kan dan beter voor haar plezier op een haflinger het bos in sturen.
Terwijl ik er niets op tegen heb om Hergen van Hall of Wilmer Lanning de ring binnen te zien rijden...

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:53

Bitch schreef:
Ik ken iemand die is behoorlijk groot, ik ben ook te zwaar, maar niet in haar termologie... Haha! Ik gok, dan gok ik echt, dat ze zo'n 130kilo weegt..
Zij heeft een jong paard van 3, stevig beest, maar is, nu in ieder geval, zo eerlijk dat ze niet op hem gaat rijden.
Ze heeft echter wel een 2wielig sulky-achtig geval aangeschaft, want ze wil wel met hem mennen. Die sulky is nogal zwaar, aangezien hij maar 2 wielen heeft, drukt het natuurlijk ook op de rug van het, jonge, dier. Plus haar gewicht... ik zou eerlijk waar niet weten of het een slimme zet is..

Maar ze is nogal gereserveerd in haar commentaar, dus kan niet helemaal peilen of ze wel of niet van plan is om ooit af te gaan vallen, zodat ze wel op haar paardje kan....

Ik vind het een lastig onderwerp, 'je doet natuurlijk ook een soort aanval op het lijf van degene, je hebt het niet alleen over het paard...

Maar een haflinger voor een huifkar met 10 personene erin dat kan wel?????

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:55

Hoe kan jij nou bepalen dat iemand van 1.65 en 90 kg geen sportconditie heeft? Vind ik erg knap van je!

Wilmer Lanning heeft spillebenen Nagelbijten / Gniffelen
Die heb ik ook wel eens op een paard gezien waar hij eigenlijk voor het mooie iets te lange benen voor had. Haha!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:56

In de Hoefslag stond een paar weken geleden een artikel over zadels en het gewicht dat een paard kan dragen. Over 18-20% werd niet geschreven, maar wel over hoe een paard gebouwd is in combinatie met de draagkracht en waardoor deze bepaald wordt.

Het schijnt dus te maken te hebben met de lengte van de pijp en de lengte van de rug. Een dressuurpaard (met de lengte in de pijp zoals we hem graag zien) ongeacht zijn bouw kan dus helemaal niet zoveel gewicht dragen. De pony die het meeste ruitergewicht kan dragen is de IJslander (tot 130 kg).

Ook wil ik graag nog even iets kwijt over een mollige of veel te dikke ruiter.
Ik denk dat het belangrijker is hoe lenig en los iemand in zijn lijf is. (Heel extreem overgewicht ga ik niet van uit). Als een te zware ruiter een goede balans heeft en lenig is, lijkt het mij geen problemen te geven.
Maar als je last hebt van je eigen lijf, is het denk ik goed om er wat aan te doen, niet alleen voor je paard maar met name voor jezelf.
Ook zie ik dames op concours die veel meer dan een pondje te zwaar zijn. Is op zichzelf niet erg, maar doe in elk geval een rij-jasje aan die je past en niet eentje die alle rillen en rollen accentueerd. Het beeld is zeker in de dressuur heel belangrijk en het oogt veel fraaier rijkleding te dragen die je past.
Even voor de duidelijkheid; ik heb gelukkig geen last van overgewicht of te zwaar zijn en wil ook zeker niemand kwetsen of beledigen.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:58

Goed gezegd Alani OK dan!

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:01

Hier is onderzoek naar gedaan, ik heb daar eens een artikel over gelezen. Daar vertelden de deskundigen dat is gebleken dat een paard/pony maximaal 14 % van zijn lichaamsgewicht kan dragen. Dat betekent dus dat een gemiddeld paard van 550 kg iemand op zijn rug kan hebben van maximaal 77 kilo (een paard van 600 kg kan dus iemand dragen van 84 kg). Een zwaarder gebouwd koudbloed paard was (als ik het me goed herinner) geschikt voor een persoon van maximaal 19% van zijn lichaamsgewicht. Dus een fjord van 400 kg kan maximaal iemand dragen van 78 kilo.
Als je boven dit gewicht zit breng je schade toe aan de rug van het paard.

Waarom zou je twijfelen aan deze onderzoeksresultaten? Volgens mij is dat dan uit eigenbelang omdat je zelf gewoon graag wil blijven paardrijden en het niet lukt om wat af te vallen. Dit vind ik niet eerlijk tegenover het paard, het zijn al zulke lieve en lijdzame dieren. Daar moet je geen misbruik van maken.

Als ik zwaardere mensen zie paardrijden denk ik wel eens dat ze eerst zelf maar eens hun lichaam in een goede conditie moeten brengen. Je hebt ook minder controle over een dikker lichaam in draf en galop, dat zal voor het paard ook heel vervelend aanvoelen. Ik vind dus dat zwaardere mensen eerst zelf moeten gaat sporten voordat ze dat van het paard verlangen.

Trouwens, Anky houdt haar conditie ook op peil door hardlopen en fietsen. Hiermee geeft ze echt een goed voorbeeld.

Overigens wil ik hiermee niemand beledigen, ik gun iedereen het plezier van paardrijden. Maar ik gun ook iedereen het plezier van een gelukkig, pijnvrij paard bereden door een fit en slank persoon.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:08

volgen mij brnegen dan heel veel mensen schade toe aan de rug van hun dier. ken een meisje shat haar op ong 140 kilo rijd op een grote fjord. die heeft daar geenlast van. ik ben zelf ook wat zwaarder ben daarbij erg lang. niet extreem dik heb altijd op een kruidsing arabiertje gereden daar rij ik nu 14 jaar op en ze heeft er duidelijk plezier in en geen last van mij. heb nou een fries die heb ik ook zelf ingereden en die heeft ook nergens lat van ik vind persoonlijk dat je moe tkijken hoe het dier het vind als je erop zit(onderuit proberen te lopen oren in de nek niet vooruit te branden) en zolang het paard e rplezier in heeft gewoon lekker blijven rijden.