Gert van den Hof goed of niet goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

duodenum

Re: Gert van den Hof goed of niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:50

Ik denk dat het voor die jonge paarden gewoon de eerste keer een overbluffing is Bloos ik denk dat als je de dag erna er weer opstapt ze echt niet zo makkelijk zijn Bloos mjah Knipoog

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:55

@Proffessor:
Ik geloof er niks van dat jij al vele paarden heb beleerd, dan had je namelijk wel anders gereageerd.
Ik heb wèl ervaring met het beleren van paarden, de zachte methode geeft per saldo veel meer stress en daarom vind ik jou reactie nogal ongenuanceerd en een "proffessor" onwaardig.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:04

Albert schreef:
@Proffessor:
Ik geloof er niks van dat jij al vele paarden heb beleerd, dan had je namelijk wel anders gereageerd.
Ik heb wèl ervaring met het beleren van paarden, de zachte methode geeft per saldo veel meer stress en daarom vind ik jou reactie nogal ongenuanceerd en een "proffessor" onwaardig.

Weet je wat ik vind.
Ik vind het totaal paard afhankelijk.
De ene moet je overbluffen de ander niet.
Zoals mijn sportpaard dat is er nogal eentje.
Heel brutaal en die kan het echt wel hebben om overbluft te worden.
Maar mijn fokmerrie is een heel gevoelig paardje.
Die had gewoon rust nodig met beleren.
Ze heeft overigens ondanks alle rust nooit een bok gegeven.

Het is totaal afhankelijk wat voor paard je hebt.
Heb je een brutale lef kikker, overdonder hem maar, anders overdondert hij jou.

Heb je een zacht bibberig paardje, neem dan lekker je tijd.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:08

Professor schreef:
Sorry mensen, ik heb vanaf 1974 tot en met 1985 ca 15 paarden per jaar zadelmak gemaakt, en aangereden.
Mag toch wel zeggen dat ik enige ervaring heb.
En er waren paarden bij die niet makkelijk waren, om het maar zo te zeggen.

Maar ik heb ze allemaal, tamelijk snel zadelmak gemaakt, kon na 1 week op en afstappen, zonder verzet.
Dit wil zeggen dat ik sommige paarden meerdere keren op een dag werk gaf. Aan de hand en aan de longe enz.

Niemand zegt dat de manier van jouw fout is professor, maar ook Gert doet er misschien wel 100 oid per jaar, dus ook hij heeft ervaring.
Je vind het fout omdat de paarden nog niet voldoende spieropbouw hebben.
Maar hoe krijg jij er dan in 1 week tijd die spieren op?

Waarom denk je dat paarden van tegenwoordig makkelijker zijn dan de paarden van vroeger?
(ik ben 45 en heb vroeger ook veel paarden zadelmak gemaakt)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:17

Romkabouter schreef:
shan schreef:
misschien dat de 'tegenstanders' om mee te beginnen, zelf eens iets genuanceerder uit de hoek kunnen komen, de woorden ordinair, dierenmishandeling en walchelijk wekken bij de 'voorstanders' misschien zoveel aversie op dat ze daarom ook zo reageren. Knipoog

fight fire with fire dus Scheve mond
Goed systeem Knipoog

ik geloof niet dat ik ergens iets onbehoorlijks gezegd hebt, je moet alleen niet doen alsof de tegenstanders in het verdomhoekje zitten.

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:22

[i]Weet je wat ik vind.
Ik vind het totaal paard afhankelijk.
De ene moet je overbluffen de ander niet.
Zoals mijn sportpaard dat is er nogal eentje.
Heel brutaal en die kan het echt wel hebben om overbluft te worden.
Maar mijn fokmerrie is een heel gevoelig paardje.
Die had gewoon rust nodig met beleren.
Ze heeft overigens ondanks alle rust nooit een bok gegeven.

Het is totaal afhankelijk wat voor paard je hebt.
Heb je een brutale lef kikker, overdonder hem maar, anders overdondert hij jou.

Heb je een zacht bibberig paardje, neem dan lekker je tijd.[/quote][/i
]
Dit is zo waar! Elk paard is anders en elk paard moet anders benaderd worden. Mensen ide met hun paard naar Gert komen weten waarschijnlijk wat er te wachten staat. En die kiezen hiervoor.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:23

Volgens mij blijven de meningen hier verschillend over. Ik heb ook 1 maal hem aan het werk mogen zien en was overdonderd. Ik heb 4 paarden gezien, waarvan 2 jonge niet zadelmakke beesten. Tuurlijk zit er angst bij ze in. Hij begon eerst zelf, joeg ze een beetje van hem weg en liet ze terug komen. Uiteindelijk gaat hij samen met zijn broer aan het werk. Als hij denkt dat het goed is stapt hij op. Het paard staat daarbij stil en hij stapt op een speciale manier op, om hem niet in zijn buikt te prikken. Zodra hij zit wordt het paard voorwaarts gedreven door zijn broer. De een vliegt weg en de ander gaat wat rustiger. Hij springt er ook mee en daar gaf hij als uitleg bij dat het is voor de rug. Op die manier laat het paard zijn rug los. Kort daarna stop hij en stapt af. Hij zei er ook bij dat dit het begin is en dat het paard dus niet zadelmak is.... Mocht ik een jong paard hebben en deze zadelmak willen hebben, dan is hij zeker een optie. Ik zal het dier alleen nooit aanbieden voor een show.

En even over zijn deskundigheid. Wat denken jullie van de Sjiem. Dat paard is dankzij Gert wel Olympisch kampioens geworden. Dus laten we hem geen cowboy noemen aub!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:26

egnie schreef:
En even over zijn deskundigheid. Wat denken jullie van de Sjiem. Dat paard is dankzij Gert wel Olympisch kampioens geworden. Dus laten we hem geen cowboy noemen aub!

Ja dat klopt.
Ze konden niks meer met de sjiem.
Hij wou niet springen niet lopen, liet zich zo tegen de bakrand vallen.
Maar na een poos Gert Van t Hof en het beest spong en liep weer met PLEZIER!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:34

ach, ik heb de beste man thuis aan het werk gezien en dat gaat heel anders als op zo een show Haha!

In de lijn hetzelfde alleen dan over 3 dagen uitgesmeerd Haha!

Over het algemeen krijgt hij ook alleen de paarden waar andere profs/semiprofs niks meer mee kunnen omdat ze of veel te brutaal zijn, of overmatig angstig. en ook de angstige paarden krijgt hij goed....... en das vast omdat hij zo gemeen is Haha! Haha!

Dus mening is goed, positief of negatief........ maar verdiep je eerst in iemand, zijn achtergrond en zijn methode. Ga niet af op klakkeloos dingen roepen, waarvan de helft niet eens waar is (zoals het inhangen van een bit bijvoorbeeld)

Ik geef toe, de shows zijn niet zoals IK het persoonlijk zou doen met mijn jonge dier........ maar als ik het niet voor elkaar krijg gaat het puppie gewoon naar Ome Gert Haha! Haha!

Dan weet ik tenminste zeker dat ik een braaf, happy paard terug krijg

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:36

KiWiKo schreef:
ach, ik heb de beste man thuis aan het werk gezien en dat gaat heel anders als op zo een show Haha!

In de lijn hetzelfde alleen dan over 3 dagen uitgesmeerd Haha!

ja inderdaad.
Thuis gaat het er echt anders aan toe.
En degene die klakkeloos alles aannemen zijn overduidelijk NIET bekend met Gert.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:37

Zoals Kiwiko het beschrijft doet die Gert het nog zo slecht niet en gaat hij niet te hard.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:42

Gert is blijkbaar een druk man, hij mocht gisteren ook nog finale rijden in Lanaken, een 5 jr Kigali merrie.
Ik heb zijn rondje daar niet gezien; alleen de 7 jarigen gekeken.

En ik vind Gert manier van werken niet paard onvriendelijk, wel heel duidelijk.

Bovendien willen de mensen die een demo van hem zien, toch spectakel zien, dus hij geeft ze vaak de kans om te bokken.
Puur omdat het publiek dat wil zien.

En over het feit dat hij een groen paard een kruisje of een steiltje laat springen op een demo, hij weet wel waar hij mee bezig is.
Verder zijn er heel veel ervaren en professionle ruiters die dat al vrij snel, zoniet de eerste keer met een groen paard doen. Evenals een eenvoudige wissel maken met behulp van een balkje. Deze methode wordt ook veel door cutting en reining ruiters gebruikt.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:40

Romkabouter schreef:
Tja, als je het leuk vind om je paard voor vol publiek te laten overdonderen door iemand die gewoon goed kan zitten en ze voorwaarts laat jagen door een hulp is het een prima systeem

Maar zadelmak heb ik een andere definitie van.

IDD!
Ben er op tegen. Dit is geen zadel mak maken. Dit is gebaseerd op angst en niet op vertrouwen!! Lijkt me toch zeker niet onbelangrijk toch?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:17

Vertrouwen komt nadat de angst is overwonnen.

Dat is voor zowel de lange als de korte weg gewoon hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:23

Dees, Billy, Kiwiko en nog een stel Bokkers hebben Ustinov 2,5 geleden in Ermelo gezien.
Hadden jullie het idee dat hij erg bang of zelfs maar onder de indruk was? Haha!
Hij is echt super zelfbewust en berebrutaal en daarom vond ik dit wel een goede ervaring voor hem, zou het bij zo'n type paard zo weer doen Ja
Voor een bange rilbil is het misschien wat minder.......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:28

Voor Type Ustinov is er volgens mij geen andere methode dan die Haha! Haha! en dan het liefst in een vol Ahoy Haha!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:53

Ustinov was in mijn herinnering inderdaad geen moment 'aangedaan' - die keek na zijn ervaring nog steeds heel helder en brutaal de wereld in.

In diezelfde clinic trouwens ook een heel bang beestje - ook die kwam ongeschonden uit de strijd, het duurde gewoon even wat langer.

Ik heb een rilbil en als ik haar uit zal besteden aan een professional om te beleren, dan werd het zeer waarschijnlijk ook Gert van den Hof. Gewoon omdat ik weet dat hij het zeker gaat kunnen. Er zijn legio 'professionals' die het de dienst ook aanbieden... maar wie moet het oplossen als de 'professional' er een paar keer vanaf is gevallen omdat het beestje toch iets meer pit blijkt te hebben? Nee, dan maar meteen naar iemand die zeker weten blijft zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:11

KiWiKo schreef:
Voor Type Ustinov is er volgens mij geen andere methode dan die Haha! Haha! en dan het liefst in een vol Ahoy Haha!

Vanaf z'n geboorte tot nu heb ik echt nog niets gezien waar hij van onder de indruk is
Toen vorig jaar het mais eraf ging en ik op een smal landweggetje een grote trekker met combaine tegen kwam probeerde meneer nog gewoon in de trekkerband te bijten om hem te dwingen voor hem opzij te gaan Rolleyes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:27

ik moest zo lachen toen hij bij Geral uit de wagen kwam.......... hoppa zo de winkel in, nog even een halster meesnaaien uit het rek Haha! Haha!

Ik krijg de meeste paarden op locatie al huppelend, snurkend langs de tent Haha! hij niet hoor.......... ging het uitgebreid onderzoeken Haha!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:58

Usti is ook een geval apart, dat dier was zo retedominant, die was absoluut niet onder de indruk. Dat is ook duidelijk te zien op de foto's.
Ik verwacht dat mijn jaarling er een is van het type: zadeltje erop, opstappen en wegrijden, maar mocht dit niet zo zijn breng ik hem naar Gert.
Ik zeg niet dat hij geen fouten heeft, maar ik heb wel het volste vertrouwen in hem, na verschillende clinics die ik gezien heb Haha!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:16

ik ben niet zo voor eerlijk gezegd. ik heb het gister gezien ik vond het wel leuk om naar te kijken en lach wekkend.

ik vind alleen dat het de paarden erg overdonderd en ben eigenlijk bang voor de keren er na.
ik vind dat je zadelmak maken met beleid moet doen op basis van vertrouwen en rust.

misschien dat ik het wel zou doen bij een paard dat echt onmogelijk is.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:31

egnie schreef:
Volgens mij blijven de meningen hier verschillend over. Ik heb ook 1 maal hem aan het werk mogen zien en was overdonderd. Ik heb 4 paarden gezien, waarvan 2 jonge niet zadelmakke beesten. Tuurlijk zit er angst bij ze in. Hij begon eerst zelf, joeg ze een beetje van hem weg en liet ze terug komen. Uiteindelijk gaat hij samen met zijn broer aan het werk. Als hij denkt dat het goed is stapt hij op. Het paard staat daarbij stil en hij stapt op een speciale manier op, om hem niet in zijn buikt te prikken. Zodra hij zit wordt het paard voorwaarts gedreven door zijn broer. De een vliegt weg en de ander gaat wat rustiger. enz Knipoog

Daar hebben ze ook een naam voor: Join Up, en daar zijn de meningen al over verdeeld, laat staan deze manier van aanpak.

Je laat dat paard in angst werken, niet in vertrouwen... Ik vind het ronduit belachelijk om een dier zo zadelmak te krijgen! Kom hier met dat paard en ik doe het in 3 weken maar dan wel RUSTIG en met vertrouwen. Effectief op lange termijn dus Knipoog

edit: **eehm... soms klink ik best wel wanna Be penny** Clown

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:45

Ter overweging:

Hoe denk je dat het gaat met het vertrouwen als je het beleren in een week of 6 doet, waarbij je dus 3x per week rustig aan elke keer weer iets nieuws introduceert aan het gamma van kunstjes?

Ik ben van mening dat dat grote onzekerheid bij het paard veroorzaakt - die snapt immers niet wat er van hem verwacht wordt en telkens als hij iets goed doet, komt er iets nieuws wat hij zich eigen moet maken.

Ik denk dat dus dat het heel niet zo schadelijk is om het paard gewoon meteen alles te laten zien wat we van hem verwachten. Dat is misschien wat veel in 1x, maar misschien beter 1 groter stressmoment dan wekenlang vele kleintjes.

Dat ik het zelf niet op de snelle manier doe, heeft meer met mijn eigen beperkingen als ruiter te maken, dan met mijn geloof in die 'langdurende manier met vertrouwen". Vertrouwen komt pas als het paard begrijpt wat we van hem verwachten, zo'n dier wil duidelijkheid, geen nieuwe uitdaging.

inkiesurban

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:51

Als je op Gert zijn site kijkt staat er dat er ook 2 a 3 weken voor uit getrokken worden.
Aan de hand van de problematiek van het paard wordt er naar de tijdsduur gekeken.
Ik ken een paard die op de NH manier ingereden zou worden en die werd netjes weer thuis afgeleverd met de boodschap dat ze er niets mee konden. Dus wat is de juiste manier?

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:53

En hoe zit dat met nieuwe oefeningen leren...
Even heel dom samen gevat maar jij bent dus van mening dat je een paard uit de wei moet plukken. Zadel erop , hoofdstelletje, alles er op en der aan. Rijden, piaffe, travers,appuyeren enz. Duidelijk voor het paard en geen nieuwe uitdagingen...

Volgens mij is dat het doel niet echt he ? Clown