ik denk dat als je de dag erna er weer opstapt ze echt niet zo makkelijk zijn
mjah
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ik denk dat als je de dag erna er weer opstapt ze echt niet zo makkelijk zijn
mjah
Albert schreef:@Proffessor:
Ik geloof er niks van dat jij al vele paarden heb beleerd, dan had je namelijk wel anders gereageerd.
Ik heb wèl ervaring met het beleren van paarden, de zachte methode geeft per saldo veel meer stress en daarom vind ik jou reactie nogal ongenuanceerd en een "proffessor" onwaardig.
Professor schreef:Sorry mensen, ik heb vanaf 1974 tot en met 1985 ca 15 paarden per jaar zadelmak gemaakt, en aangereden.
Mag toch wel zeggen dat ik enige ervaring heb.
En er waren paarden bij die niet makkelijk waren, om het maar zo te zeggen.
Maar ik heb ze allemaal, tamelijk snel zadelmak gemaakt, kon na 1 week op en afstappen, zonder verzet.
Dit wil zeggen dat ik sommige paarden meerdere keren op een dag werk gaf. Aan de hand en aan de longe enz.
Romkabouter schreef:shan schreef:misschien dat de 'tegenstanders' om mee te beginnen, zelf eens iets genuanceerder uit de hoek kunnen komen, de woorden ordinair, dierenmishandeling en walchelijk wekken bij de 'voorstanders' misschien zoveel aversie op dat ze daarom ook zo reageren.
fight fire with fire dus
Goed systeem
egnie schreef:En even over zijn deskundigheid. Wat denken jullie van de Sjiem. Dat paard is dankzij Gert wel Olympisch kampioens geworden. Dus laten we hem geen cowboy noemen aub!
KiWiKo schreef:ach, ik heb de beste man thuis aan het werk gezien en dat gaat heel anders als op zo een show![]()
In de lijn hetzelfde alleen dan over 3 dagen uitgesmeerd![]()
Romkabouter schreef:Tja, als je het leuk vind om je paard voor vol publiek te laten overdonderen door iemand die gewoon goed kan zitten en ze voorwaarts laat jagen door een hulp is het een prima systeem
Maar zadelmak heb ik een andere definitie van.

en dan het liefst in een vol Ahoy
KiWiKo schreef:Voor Type Ustinov is er volgens mij geen andere methode dan die![]()
en dan het liefst in een vol Ahoy

hij niet hoor.......... ging het uitgebreid onderzoeken
egnie schreef:Volgens mij blijven de meningen hier verschillend over. Ik heb ook 1 maal hem aan het werk mogen zien en was overdonderd. Ik heb 4 paarden gezien, waarvan 2 jonge niet zadelmakke beesten. Tuurlijk zit er angst bij ze in. Hij begon eerst zelf, joeg ze een beetje van hem weg en liet ze terug komen. Uiteindelijk gaat hij samen met zijn broer aan het werk. Als hij denkt dat het goed is stapt hij op. Het paard staat daarbij stil en hij stapt op een speciale manier op, om hem niet in zijn buikt te prikken. Zodra hij zit wordt het paard voorwaarts gedreven door zijn broer. De een vliegt weg en de ander gaat wat rustiger. enz