Artikel Amazone: Alexander Nevzorov.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperPepeijn

Re: Artikel Amazone: Alexander Nevzorov.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:04

Karl66 schreef:
Of lijkt het daardoor dat hij meer eenheid met zijn paard heeft?
Iets wat ik ook al vaker naar voren gehaald heb, het is maar schijn, een illusie.

Laten we eerst maar eens duidelijk definieren dan wat eenheid met je paard is voordat we iemand die eer geven.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 18:45

Ja SP, dat lijkt mij hetzelfde verhaal als mensen die roepen dat hun paard veel ruimer gaat lopen sinds ze bitloos. Hebben ze zich wel eens afgevraagd of dat niet iets met hun eigen bitgebruik te maken heeft?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 21:48

SuperPepeijn schreef:
Doe je dan wel een capje op Desiree?

Tong uitsteken

Ik zal het eerst maar eens mooi in de bak proberen waar zand ligt om te zien hoe ze reageren. Want eh.... ik heb die eenheid niet met mijn paard weet je nog? Knipoog

Henrike schreef:
Ik vind het heel erg knap wat `ie doet, ik denk alleen wel dat dat voor negen van de tien ruiters/amazones niet weggelegd is. Je moet toch een groot natuurlijk overwicht hebben op paarden en een bepaalde `feeling` hebben ermee. Ik denk dus dat het van hem niet eerlijk is om te zeggen dat bitten per definitie slecht zijn, als iedereen idd hetzelfde kon als hij kan met paarden, zou ik hem wel gelijk geven, maar helaas.... Dat wil overigens niet zeggen dat ik bitten slecht vind ofzo, het is aan jezelf om er verstandig mee om te gaan, maar dat geldt ook voor zweep, sporen e.d.

Volledig mee eens. Als ik het zo moest doen als hij dan was het kiezen of delen: mijn nek breken of niet meer rijden. Dus toch maar weer een bitje in......

Verder is die hockey outfit misschien nog neit zo'n slecht idee. Niet dat ik aangevallen wordt hoor. Maar meer voor als ik er af knikker.... Clown
Nee geintje, dat verwacht ik niet. Kijk, dat bitloze voor mij wil ik proberen voor Sierra omdat zij voor het bit wegkruipt en om te kijken hoe iones er op reageert. Voor wat betreft buitenrijden, dan gebruik ik de teugels eigenlijk alleen als ik ze terug wil nemen uit een flinke galop. En dan is dat bit toch wel fijn. Verder hangen de teugels slap.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 21:56

Karl66 schreef:
Ja SP, dat lijkt mij hetzelfde verhaal als mensen die roepen dat hun paard veel ruimer gaat lopen sinds ze bitloos. Hebben ze zich wel eens afgevraagd of dat niet iets met hun eigen bitgebruik te maken heeft?
Ik denk ook meer dat het een soort schuldgevoel is en de behoefte evenredig is aan de grofheid van hun eigen bitgebruik cq gebrek aan "eenheid".

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 22:12

SuperPepeijn schreef:
Babeth schreef:
Je kunt wel zien dat er druk op word uitgeoefend want er hangt wel een plooi naar beneden.
Dat is dus precies het omgekeerde van wat er zou moeten gebeuren.

Daarom zeg ik ook, het paard drukt erop. Als hij beet of de trui vast had, dan ging de plooi inderdaad omhoog. Maar hier drukt het paard met de tanden of de lip op de arm waardoor de plooi naar beneden gaat.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:02

Wat een discussie zeg! In sommige dingen heeft hij wel een vertekend beeld (daarover waren we het wel eens, ivm dat niet iedereen zo ineens zonder bit kan rijden)... Maar vooor de rest, dit is alleen te geloven voor Penny's?? Dacht het niet! Er zijn echt genoeg mensen die lang voorbij dat stadium zijn die dit wel geloven en proberen na te volgen! Het lijkt eerder alsof 'jullie' jaloers zijn of proberen af te branden zonder dat je het preciese ervan weet, terwijl die man nog altijd meer kan dan het gros van de mensen hier....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 17:49

Imitador, het heeft denk ik weinig met jaloezie te maken. Het is vooral een reactie op het ophemelen, waarbij ik en anderen met mij het gevoel krijgen dat een aantal mensen niet meer helder kunnen oordelen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:00

Imitador, jij zegt dat "die man nog altijd meer kan dan het gros van de mensen hier". Wat kan hij dan volgens jou?
Zoals al eerder is opgemerkt: er is alleen een website met foto's zichtbaar en een verhaal erbij. Hoe waar of onwaar dat is is niet te zien. Zolang deze man zo geheimzinnig doet bevordert dat de mythevorming die voor sommigen blijkbaar reden is om hem als idool te beschouwen.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:31

horseyfries er worden dingen al heel wat duidelijker en opgeklaard op 'zijn' forum.
Dus voordat je conclusies gaat trekken zou ik me er eerst in verdiepen.
Er is echt niks geheimzinnigs aan.
Trouwens Nevzorov is not the only one.
http://www.equiforme.net/index.html
Geef maar eens commentaar op Michael ik ben heel erg benieuwd wat jullie over hem denken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:36

Sorry, maar dat vind ik niet duidelijk. Daar denken we dan anders over. Ben jij al op de hoogte HOE hij het eindresultaat op het forum bereikt en ben je zelf ook al bezig?
En commentaar op Michael? Wederom foto's van paarden die kunstjes kennen, hartstikke leuk hoor...
Wat heeft het nog met dressuur te maken? Er staat in grote letters "haute ecole" maar het is meer kleuterschool zo te zien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:35

Eenheid met je paard, dat is inderdaad een moeilijke om te definieren...

Voor mij is het denk ik wat je hebt als je met een goede vriend door de stad loopt en jij weet de weg niet precies, hij wel. Je bent in een diep gesprek verwikkeld en wil dus niet dat hij steeds 'links!', 'rechts!' moet roepen, en let daarom gewoon heel erg goed op zijn lichaamstaal, op wat hij doet, zodat jullie gesprek niet door geduw, botsingen, aanrakingen of woorden over richting verstoord wordt.

Dat zou je ook op het trainen van paarden kunnen projecteren. Veel mensen denken dat als ze met heel fijne hulpen kunnen rijden, ze een eenheid met hun paard hebben omdat ze inderdaad niet meer naar elkaar hoeven te schreeuwen over tempo en richting. Tegelijkertijd is het dan echter nog steeds zo dat het paard geen keus heeft en wel moet luisteren, omdat de 'eenheid' tussen paard en ruiter via teugels gaat die de stand van het hoofd bepalen; gaat het hoofd de verkeerde kant op, dan zeggen de teugels 'Nee, hiernaartoe' en als het hoofd dan nog steeds niet volgt, dan zeggen ze dat wat duidelijker totdat het paard wel gehoorzaamd. Natuurlijk hoeft dat niet zo te gaan. Je kunt de teugels ook alleen gebruiken om dat signaal voor links/rechts te geven en vervolgens niet te reageren als je paard niet luistert. Dat zou voor mij die eenheid zijn, omdat je dan niet communiceert op basis van correcties, maar alleen op signalen en er geen consequenties aan verbindt als die niet aankomen. Maar dat heb ik nog nooit zien gebeuren als ik mensen zag rijden met hoofdstel (of op een andere manier).

Dat is wel wat Nevzorov doet, noodgedwongen, omdat hij zichzelf gewoon geen mogelijkheid toestaat om het paard aan het hoofd te sturen. Als het paard niet luistert, dan is dat pech voor Nevzorov, stapt hij af en probeert het duidelijk te maken vanaf de grond en lukt ook dat niet, dan moet hij bij zichzelf te rade gaan over hoe hij zijn paard dan wel duidelijk kan maken wat hij bedoelt. Hij gooit alle mogelijke wapens weg zodat het enige hulpmiddel dat overblijft die 'eenheid' is, en die probeert hij vervolgens op te bouwen zonder dat hij deze op welke manier dan ook kan afdwingen. Dat vind ik een nobel streven.

Ik kan me ook heel goed indenken waarom deze methode voor 95% van de ruiters echt helemaal niets is, omdat het inhoudt dat je je paard alle vrijheid geeft om jou eens heel erg eerlijk te vertellen wat hij precies van jou en jouw rijstijl denkt, zonder dat jij hem nog voor die mening kunt straffen of corrigeren. Bovendien moet je hiermee alle fouten bij jezelf gaan zoeken omdat jij elk probleem met je hersens en paardengevoel op moet lossen, bij gebrek aan hulpmiddelen waarmee je even je hulpen kunt 'verduidelijken' of kunt 'doorpakken'. Als je resultaatgericht rijdt, competitief bent ingesteld of juist van dit soort conflictsituaties houdt (en dat doen veel ruiters toch ook wel), dan heeft Nevzorov je inderdaad niets te bieden, zoals tegenstanders van deze methode hierboven al aangaven.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 10:26

Daarbij ga je er dus vanuit dat Nezvorov niet straft? Wat heeft hij in zijn hand op de bijtfoto???

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 10:41

rustig aan.... eerst kijken, dan verwerken, erover nadenken en dan pas iets zeggen.
Op deze manuer draag je alleen maar bij aan je eigen boosheid en wil je gelijk halen, iedereen heeft gelijk, er is geen goed of fout ...
Als je geen respect kan geven, kun je het ook niet ontvangen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 10:48

Als je geen antwoord hebt of wilt geven op een normale on- topic vraag ga dan in je tuin schoffelen ofzo, ok?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:08

Citaat:
Ik kan me ook heel goed indenken waarom deze methode voor 95% van de ruiters echt helemaal niets is, omdat het inhoudt dat je je paard alle vrijheid geeft om jou eens heel erg eerlijk te vertellen wat hij precies van jou en jouw rijstijl denkt, zonder dat jij hem nog voor die mening kunt straffen of corrigeren. Bovendien moet je hiermee alle fouten bij jezelf gaan zoeken omdat jij elk probleem met je hersens en paardengevoel op moet lossen, bij gebrek aan hulpmiddelen waarmee je even je hulpen kunt 'verduidelijken' of kunt 'doorpakken'. Als je resultaatgericht rijdt, competitief bent ingesteld of juist van dit soort conflictsituaties houdt (en dat doen veel ruiters toch ook wel), dan heeft Nevzorov je inderdaad niets te bieden, zoals tegenstanders van deze methode hierboven al aangaven.

Helemaal gelijk!!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:24

@xyzutu: je legt het mooi uit, ik kan je hierin helemaal volgen

Ik vind wat er op de site verteld wordt toch allemaal heel logisch overkomen.

MarijkeVanVl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:38

Ik zou zoiets niet kunnen. Ik vind dat deze man zeer ontspannend overkomt. Ik vraag me af hoe hij dit alles bereikt heeft? Maar stel (voor de ongelovigen) dat hij voor het opleren van het paard toch een bit of een ander hulpmiddel gebruikt heeft , is zijn eindresultaat dan nog altijd niet geweldig? Hij doet hier iets met zijn paarden dat niet veel mensen kunnen. Ik ga hier gewoon op de foto's af. Hij kan een paard een capriool laten doen zonder hulpmiddel. Hij kan hier een paard laten piafferen zonder een bit te gebruiken. Wie doet dit na? Het maakt niet uit hoe hij dit bereikt heeft, met of zonder bit. Het eindresultaat mag er wezen. Ik vind dat alles op de foto's zeer ontspannen overkomt. Volgens mij kun je zoiets niet bereiken met "geweld."

Hij heeft respect voor zijn paarden en zijn paarden geven dit respect terug aan hem.

Ik hoop dat ik mij een beetje verstaanbaar heb gemaakt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:54

"Het maakt niet uit hoe hij dit bereikt heft, met of zonder bit" zeg je.
Vind jij dat als iemand een hele website vol beweert dat hij geen bit gebruikt en in artikelen en interviews het bit compleet veroordeelt, dat het niet uitmaakt dat hij het ondertussen zelf gebruikt?
Net zoals hij op zijn website en in interviews zegt dat hij totaal geen dwang gebruikt maar je wel zwepen ziet en op de bijtfoto duidelijk ziet dat hij iets in zijn hand heeft wat hij naar het paard toesteekt.
Ik heb respect als iemand eerlijk vertelt hoe hij iets bereikt heeft en als het eindresultaat goed is, kan de weg ernaar toe niet volkomen verkeerd zijn.
Verder is de interpretatie natuurlijk volkomen subjectief, jij zegt "ik vind dat alles op de foto's zeer ontspannen overkomt", ik vind nou juist op de meeste foto's de uitdrukking van de paarden absoluut niet ontspannen te noemen....

MarijkeVanVl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:05

Wat is er dan zo gespannen op die foto's?
Als hij zegt dat hij geen bit gebruikt, dan zal dat wel niet zijn. Maar mijn punt was dat als hij toch een bit zou gebruiken, zijn eindresultaat er toch mag wezen. Ik vind wel niet dat hij moet zeggen dat mensen die met een bit rijden slechte mensen zijn.

Ik heb geen 1 foto gezien waar hij met een zweep slaagt. In vrijheidsdressuur gebruikt men een zweep als verlengde van uw hand. Hij doet hier net hetzelfde. En dat kleine stokje dat hij daar gebruikt, ik weet niet waarom dat hij dit vast heeft, maar volgens mij gaat dat kleine stokje het paard niet tegenhouden. Ik durf bijna te zeggen dat een paard dit bijna nog niet voelt.

Dus al wie een zweep gebruikt, doet dit met dwang? Al wie een bit gebruikt doet dit met dwang? Dat is toch niet waar. Ik vind rijden met een bid totaal niet verkeerd. Maar wat hij doet, dat kunnen niet veel mensen. Jij, Ik niet, bijna niemand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:22

horseyfries schreef:
"Het maakt niet uit hoe hij dit bereikt heft, met of zonder bit" zeg je.
Vind jij dat als iemand een hele website vol beweert dat hij geen bit gebruikt en in artikelen en interviews het bit compleet veroordeelt, dat het niet uitmaakt dat hij het ondertussen zelf gebruikt?

Nevzorov gebruikt geen hoofdstellen, bitten en halsters tijdens zijn training en zijn leerlingen trouwens ook niet. Waarom wordt daar nog steeds aan getwijfeld? Als je het idee hebt dat het onmogelijk is om zonder bit te bereiken wat hij laat zien, dan zegt dat misschien iets over het vertrouwen dat je in de intelligentie van het paard hebt, en in de band die je met dat dier hebt opgebouwd...?

Citaat:
Net zoals hij op zijn website en in interviews zegt dat hij totaal geen dwang gebruikt maar je wel zwepen ziet en op de bijtfoto duidelijk ziet dat hij iets in zijn hand heeft wat hij naar het paard toesteekt.

Eigenlijk geldt hier hetzelfde: als het vasthebben van een zweep voor iemand per definitie betekent dat hier paarden gestraft/gecorrigeerd worden, dan zegt dat waarschijnlijk iets over de manier waarop die persoon met zwepen omgaat. Een zweep wordt inderdaad door de meeste ruiters misbruikt als correctiemiddel, iets waarmee je een tik uitdeelt als het paard niet snel genoeg voor het been is, opzij wegspringt of beter geactiveerd moet worden. Dat is ook de reden waarom veel paarden bang zijn voor zwepen of opeens beter gaan lopen als er een zweep in de buurt is. Maar je kunt een zweep ook gebruiken als aanwijshulp, als verlenging van je arm om ook op twee meter afstand je paard achter de voorbenen aan te raken zodat hij buigt, of op de grond te tikken bij de achterbenen om hem te laten piafferen. Dat je een zweep hiervoor gebruikt, betekent ook niet dat je paard hierop reageert uit angst; als je een zweephulp geeft, betekent dat niet dat je een hardere hulp geeft als je paard niet luistert. Het grootste deel van de ruiters is dit aangeleerd en doet dit dus ook standaard, Nevzorov niet omdat hij het paard niet met halster of hoofdstel bij zich kan houden als hij voor de correctie wil vluchten. Je kunt een paard alleen corrigeren als je hem bij je in de buurt kunt houden om hem de correctie toe te dienen. Als je niets hebt om hem bij je te houden, kun je hem niet fysiek corrigeren.

Ik weet niet precies wie wel eens op een manier als deze is aangevallen door een paard. Ik heb het zelf meerdere malen meegemaakt en als je zoiets ziet gebeuren is er maar een ding dat je kunt doen: een stap opzij zetten, uit de weg van het paard - maar nooit achteruit! En duw indien mogelijk ook het paardenhoofd van je weg om te voorkomen dat na de tanden ook de rest van het lichaam op je af komt. In praktijk is zo'n aanval binnen een seconde voorbij: Je staat voor je paard, tilt je hand op om hem het commando te geven om halt te houden vanuit draf, paard grijpt zijn kans en duikt over je hand naar voren richting jouw schouder. Dan krijg je dit soort foto's. Het is een momentopname en dus kun je niets zeggen over wat ervoor of erna gebeurd is, maar waarschijnlijk draaide Nevzorov hier net te laat weg waardoor het paard hem toch nog te pakken kreeg.

Citaat:
Ik heb respect als iemand eerlijk vertelt hoe hij iets bereikt heeft en als het eindresultaat goed is, kan de weg ernaar toe niet volkomen verkeerd zijn.

Als je de dvd van Nevzorov gezien hebt, zijn website en forum gelezen hebt en ook de educatieve filmpjes kent die daarop gezet worden om iedereen die dat wil gratis en voor niets te laten zien hoe je je paard de oefeningen aan kunt leren, dan kun je alles leren wat je wilt over deze methode, ook al staat het hele educatieve gedeelte nu nog in de kinderschoenen en kan daar nog veel aan verbeterd worden. Maar niet iedereen zal er voor open staan, of er zelfs maar van kunnen en willen leren. Dat ligt niet aan welke methode dan ook, maar aan je eigen doelen en wensen en hoe jij tegenover je paard staat, wat je van hem wilt.

MarijkeVanVl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:36

Ben helemaal met je eens xyzutu2. Jij kan het beter verwoorden dan ik.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 18:39

Nevzorov heeft geen bit nodig en gebruikt het niet. Als je naar de DVD, de film of naar zijn werk kijkt (je moet er dan wel naartoe) dan is duidelijk hoe het ook kan. Een bit functioneert op basis van een pijnreflex die het paard geeft. Als het bit daarna goed gebruikt zou worden, valt het met de pijn reflexen wel mee.... In de praktijk wordt er teveel met het bit gedaan, dus veel pijnreflexen bij de gemiddelde of slechte ruiter. Controleer een paard eens bij de lagen op de gevoeligheid, dan weet je meteen of het bit waarmee je rijdt het werk al heeft gedaan. De lagen zijn uitermate gevoelig, als het paard daar niet meer gevoelig is, dan weet je hoe laat het is. We doen veel handelingen waar we niet over nadenken, het gaat vanzelf. Als je dan hoort dat een bit goed is en je hoort het 3x dan roep je later een bit is goed. Ik blijf gewoon met een bit rijden....

Er is moed voor nodig om een extreem standpunt in te nemen. Nevzorov zoekt de PR niet zelf op, het is meer zo gegroeid door de invloed van zijn omgeving. Bedenk dat omgeving en omstandigheden aldaar heel anders zijn dan hier. Neemt niet weg dat veel mensen zijn ideeën overnemen en eigen maken. Hij doet daar beslist niet geheimzinnig over.

Nevzorov rijdt waarschijnlijk beter paard dan de gemiddelde ruiter en veel ruiters die zich tot de top rekenen.

Hij volgt geen aanpak zoals een Amerikaan een Canadees of een Nederlander dat zou doen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:27

Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat je definitie van "goed paardrijden" is als je beweert dat hij "beter rijdt dan de gemiddelde ruiter en veel ruiters die zich tot de top rekenen.

Dat vind ik ook een beetje het rare aan deze telkens terugkerende discussies: het komt er steeds weer op neer dat een bepaalde groep mensen idolaat is van een bepaalde manier van rijden of trainen en beweren dat dat veel beter is dan wat er op wedstrijden getoond wordt, maar telkens ook weer blijkt dat deze mensen geen wedstrijden rijden en dat dus altijd giswerk zal blijven omdat men zich "afzet tegen de wedstrijdsport en het gaat om de weg en niet om het oranje lintje".
Ik vind het best knap wat hij op sommige foto's voor elkaar krijgt maar vind dat als hijzelf beslist om niet aan wedstrijden mee te doen en zich dus niet te meten, anderen dan ook zouden moeten ophouden te roepen dat "als hij mee zou doen hij dan veel beter zou zijn". Dat is wel héél gemakkelijk je gelijk halen, het tegendeel kan immers nooit bewezen worden want hij doet toch nooit mee.....
Ook vind ik het verbazingwekkend dat het ene moment het bit wel een dwangmiddel is, het volgende moment niet, het ene moment de zweep een dwangmiddel is maar als hij het gebruikt is het plotseling een "aanwijsstokje"...
Dat maakt het er niet geloofwaardiger op voor mij.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:44

Het probleem met deze en veel andere discussies is, is dat anders en beter door elkaar gehaald worden.

Niemand zal beweren dat een western-ruiter beter is dan een dressuurruiter, niemand zal beweren dat een springruiter beter is dan een dressuurruiter, niemand zal beweren dat een enduranceruiter beter is dan een dressuurruiter. Ze rijden anders en zijn daarom niet te vergelijken.

Nevzorov rijdt anders. En ja het is een goede ruiter die beter zal kunnen rijden dan veel andere ruiters inclusief mijzelf. Maar dat verandert niks aan het feit dat hij volgens een andere methode rijdt. waardoor je niet over beter of slechter kan praten, aangezien het niet te vergelijken is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:22

horseyfries schreef:
Ook vind ik het verbazingwekkend dat het ene moment het bit wel een dwangmiddel is, het volgende moment niet, het ene moment de zweep een dwangmiddel is maar als hij het gebruikt is het plotseling een "aanwijsstokje"...Dat maakt het er niet geloofwaardiger op voor mij.

Ik volg je niet helemaal in dit stukje, maar bij Nevzorov is het eigenlijk heel simpel: Een bit is in zijn ogen altijd een dwangmiddel, een zweep is dat ook als hij gebruikt wordt voor correcties.

Wat is daar niet geloofwaardig aan? Hij is juist een van de weinige paardentrainers die daar heel erg rechtlijnig in is en aan dat idee ook geen concessies doet, of je het verder nu met hem eens bent of niet.

En wat is het probleem met de zweep als aanwijsstok? Is dat echt zo wereldvreemd? Het is precies zo als met een hoevenkrabber: dat is een handig hulpmiddel en martelwerktuig ineen. Als je hem gebruikt om de hoeven mee uit te krabben, dan maak je je paard daar gezond mee. Als je hem gebruikt om je paard tegen zijn hoofd te slaan, dan is het een martelwerktuig. Er bestaan gewoon (echt!!!) mensen die altijd met een zweep in de hand met hun paarden werken, en die zweep nooit gebruiken om het paard te slaan, corrigeren of te straffen maar puur en alleen als aanwijsstokje, om het paard te toucheren van een afstandje. Dat is niets meer dan een simpel feit, wat is daar ongeloofwaardig aan? En als je dat niet kunt geloven, wat zegt dat dan over jouw idee over het gebruik van zwepen?