Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:19

Tulandro schreef:
ShannaY schreef:
Het enige verschil is, dat hij nu voor me wilt werken, en voorheen niet. Ik plaats daar eerder in het hokje "samenwerking, vertrouwen en band" dan in het hokje "Voorheen pijn en nu niet meer". Want de streken zal het paard altijd houden.

Ik doe het precies andersom.. eerst kijken of een paard pijn heeft, en dan kijken of het aan de samenwerking ligt.

Mijn paard kan ik ook als voorbeeld nemen. De laatste maanden liep hij niet lekker, bokte veel en was vaak gemeen terwijl hij dat nooit was. Heleboel mensen zeiden: " gewoon doorrijden joh, hij heeft er gewoon geen zin in!" Gelukkig heb ik niet geluisterd en ben ik naar de dierenarts gegaan. Nu heb ik weer een vrolijk en werkwillig paard onder mij.


Dat vind ik een ander verhaal! Maar je hebt ze erbij die stout zijn en blijven.

Anoniem

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:21

Tulandro schreef:
Ik doe het precies andersom.. eerst kijken of een paard pijn heeft, en dan kijken of het aan de samenwerking ligt.



Dat gaf ik al eerder aan, het paard is volledig helemaal nagekeken op alles wat je maar kunt verzinnen! Als je paard eerst braaf is, en daarna ineens gaat staken en iets anders dergelijks, dan zal ik zeker gaan kijken. Dan kun je er donder op zeggen dat er iets mis is.

Wat ik dus aan probeer te geven, je hebt watjes, en je hebt bikkels. Dat is als je het mij vraagt een karaktereigenschap.

En dan de pijn-paarden daarbuiten gelaten.

Anoniem

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:22

Mireille1970 schreef:
Dat vind ik een ander verhaal! Maar je hebt ze erbij die stout zijn en blijven.


Precies, en ik heb er gelukkig eentje waar ik het al 6 jaar bij kan ervaren. Dat is gewoon een boef, en zal het altijd blijven.

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:23

Ik zei al eerder, er zullen vast wel uitzonderingen zijn. Maar tot nu toe is het in de meeste gevallen in mijn omgeving toch pijn gebleken. En ik vind dat niks met watjes of bikkels te maken hebben, ik vind dat gewoon een gemeen paard die veel verzet. En nee, dan bedoel ik zeker niet bob, want die vind ik niet gemeen.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:28

ShannaY schreef:
Tulandro schreef:
Men denkt dat het dan aan het karakter ligt, terwijl ik ervan overtuigd ben dat het paard ergens pijn heeft. Paarden zijn niet gemeen zonder reden..

Dat is zó zwart-wit. Een paard is evenals een mens een individu.

Een individu zonder emoties, in tegenstelling tot de mens. Dus "ik heb er geen zin in" en "jij bent stom dus ik gooi je eraf" kunnen ze niet. Dat hersendeel is alleen bij de mens zo ver ontwikkeld.

Ik ben het met Tulandro eens, dat paarden niet gemeen zijn zonder reden. Natuurlijk kan deze reden aan de ruiter liggen. Maar staken of verzet zijn in mijn ogen 100% het gevolg van medische problemen. En het karakter van het paard is een maat voor hoe ernstig deze problemen zijn. Het ene paard gaat bij 't minste of geringste pijntje al op z'n achterbenen staan, terwijl het andere paard doorloopt tot er ècht te veel gevraagd wordt.

Dus de enige discussie is "wat is staken/verzet en wat is fris/jolig", imo.

Anoniem

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:31

Dan vraag ik me inderdaad af wat mensen onder verzet zien.
Als ik soms mensen hoor praten over hun paard "gek" is omdat hij een scheet en een mini bokje laat, dn moet verzet wel heel heftig zijn.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:32

Clitia schreef:
Een individu zonder emoties, in tegenstelling tot de mens. Dus "ik heb er geen zin in" en "jij bent stom dus ik gooi je eraf" kunnen ze niet. Dat hersendeel is alleen bij de mens zo ver ontwikkeld.

Ik ben het met Tulandro eens, dat paarden niet gemeen zijn zonder reden. Natuurlijk kan deze reden aan de ruiter liggen. Maar staken of verzet zijn in mijn ogen 100% het gevolg van medische problemen. En het karakter van het paard is een maat voor hoe ernstig deze problemen zijn. Het ene paard gaat bij 't minste of geringste pijntje al op z'n achterbenen staan, terwijl het andere paard doorloopt tot er ècht te veel gevraagd wordt.

Dus de enige discussie is "wat is staken/verzet en wat is fris/jolig", imo.


Jawel hoor. De domesticatie is verder doorgewerkt denk ik. Hoeveel paarden zijn er niet die niet langs je instructeur willen omdat ze die niet leuk vinden, of die een hekel hebben aan mannen en die niet in hun box laten etc etc etc

Evenals (nogmaals) ik ga het terrein niet af.

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:32

fris jolig kan mijn paard vaak zijn, dan hoort hij een geluid schrikt hij en bokt daar zeker bij. Een paard in verzet gaat op het moment dat je iets vraagt bokken/steigeren of staken, kies er maar één uit. Dat zal dan niet zozeer van de schrik zijn, maar eerder van wat men aan hem vraagt. Oren plat in de nek hoort daar ook zeker bij.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:39

In eerste instantie ga ik direct met Tulandro mee....
Máár ik heb inmiddels ervaren dat sommige paarden idd als etters geboren kunnen worden..... en als dat niet direct van begin af aan aangepakt word, het als grote paarden dus idd gewoon gevaren kunnen worden....
Zo hebben wij 6 veulens die allemaal op dezelfde manier behandeld worden, maar toch allemaal hun eigen ondeugden hebben!
Het veulen uit mijn onderschrift had op de keuring ineens uitgevonden om vrolijk rond te huppelen en dan heel sneaky een pootje uit te steken naar de eigenaar Vork
Wij hebben dit een paar keer goed concenquent bestraft en het is nu over....maar wat nou als wij er niks aan gedaan hadden en dat dier over 3 jaar een grote bok is en nog steeds graag een pootje uitsteekt én daarbij steeds een stapje verder gaat....? Vork
Paarden kunnen dus wel degelijk als etters geboren worden, maar het is en blijft aan de mens hoe dat gestuurd word!! Lachen

Anoniem

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:40

Haha.. dan heb ik gelijk een grappig voorbeeld! Gisteren was ik in het park EROP aan het stappen... en plotseling breekt het weer door, ze krijgen beiden ineens spetters op de kont, en mijn paard begint als een gek te bokken, hoofd tussen benen, en oren plat. Dat is dan toch niet gemeen? Maar een kwa jongens streek op reactie van iets?

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:44

Ja maar dat is niet stout...

Ik heb het over paarden die zich niet laten bewerken. In het werk zelfs aan de lange teugel op de volte ineens uitbreken en vies vanuit de schoft gaan staan. Of die in het werk ineens zonder te waarschuwen gaan staan. En dat vanaf zadelmakmaak periode en niet maar bij één eigenaar.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:45


DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:49

Remember schreef:
Beetje dit idee:

viewtopic.php?f=8&t=627250&hilit=

Dewi haalde dit topic al aan, ik ben ervan overtuigd dat het karakter is wat opspeelt, en geen fysieke klachten

Ik denk juist wel aan fysieke klachten.. ik heb vroeger op een merrie gereden die precies hetzelfde deed, later bleek ze een vorm van ataxie te hebben. Ze kon heel normaal lopen, vooral bij het makkelijke werk. Zodra je de teugels er iets meer bij pakte, ging ze willekeurig er vandoor met het bit tussen haar kiezen. Ook ging ze op de volte opeens gezellig de andere kant op. Toen we er (misschien wel een jaar daarna) achter kwam dat ze iets had, voelde ik me zo schuldig!! En daar is mijn visie op dit alles wel vandaan gekomen, daarom wil ik eerst zeker weten of er niets medisch is.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:51

Tulandro schreef:
Remember schreef:
Beetje dit idee:

viewtopic.php?f=8&t=627250&hilit=

Dewi haalde dit topic al aan, ik ben ervan overtuigd dat het karakter is wat opspeelt, en geen fysieke klachten

Ik denk juist wel aan fysieke klachten.. ik heb vroeger op een merrie gereden die precies hetzelfde deed, later bleek ze een vorm van ataxie te hebben. Ze kon heel normaal lopen, vooral bij het makkelijke werk. Zodra je de teugels er iets meer bij pakte, ging ze willekeurig er vandoor met het bit tussen haar kiezen. Ook ging ze op de volte opeens gezellig de andere kant op. Toen we er (misschien wel een jaar daarna) achter kwam dat ze iets had, voelde ik me zo schuldig!! En daar is mijn visie op dit alles wel vandaan gekomen, daarom wil ik eerst zeker weten of er niets medisch is.


Paarden met ataxie hebben een ander reactievermogen maar zeker als ze wel normaal kunnen lopen hoeven ze er geen last van te hebben in de mate zoals jij die uitlegt... Evenals wobblers (wat jij hier bedoelt denk ik). Je kunt er prima mee rijden, ze reageren soms wat trager dus springen is gevaarlijk, maar in de dressuur lopen er zat, stout worden ze daar niet van hoor.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:52

Citaat:
Ik ben het met Tulandro eens, dat paarden niet gemeen zijn zonder reden. Natuurlijk kan deze reden aan de ruiter liggen. Maar staken of verzet zijn in mijn ogen 100% het gevolg van medische problemen.


In veel gevallen ja.. 100% nee!!
Wat dacht je van verwend gedrag?
Ik kocht mijn paard 3,5 jaar geleden. Ik heb een jaar lang getobt met dat dier omdat ik elke keer zowat gelanceerd werd als ik iets vroeg waarbij het achterbeen onder moest treden. Ze bokte niet zomaar zuinigjes, maar bolde op en sloeg keihard uit. Ik bleef wel zitten maar voor mijn mederuiters in de bak was het levensgevaarlijk. Ik heb aan alles getwijfeld en iedereen dacht dat het aan haar rug lag (het is een lang paard) ahoewel ik mij niet kon voorstellen dat je dan zo kan bokken. Na een jaar was ik het zat en ben ik het gevecht toch maar eens aangegaan. Ik ben gaan rijden toen ik de bak voor mij alleen had, met slofteugel tegen het lanceren. Op het moment dat ik vanuit halt wilde aandraven sloeg ze weer toe, ze bokte boven de omheining uit en ik was blij dat ik de slof om had. Op dat moment heb ik mijn zweep overhands gepakt en echt keihard geslagen, ik kreeg een bok retour en zo hebben we een kleine 10 minuten gevochten. Toen ineens was het over en het is daarna nooit meer terug gekomen behalve 1x toen ik op vakantie was geweest en ze een week lang alleen bosritjes had gemaakt. Als dat geen verwend gedrag was.... Ik ben het gaan uitzoeken en kwam erachter dat haar vorige eigenaar (die haar maar 5 maanden heeft gehad) onzeker was en ze had al snel uitgevonden dat een bok betekende dat ze haar zin kreeg. Niets medisch, niets gemeen (eerder een laffe goedsul), maar gewoon ordinair verwend.

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:00

@Mireille, dit paard had heel erg pijn. Het is ook steeds erger geworden, en ze is een aantal jaren geleden ingeslapen omdat ze niet meer kon lopen. Dus daarom deed ze dit alles, ze kon het werk gewoon lichamelijk niet aan. Overigens had ze voor de rest geen klachten.

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:00

Sizzle schreef:
Citaat:
Ik ben het met Tulandro eens, dat paarden niet gemeen zijn zonder reden. Natuurlijk kan deze reden aan de ruiter liggen. Maar staken of verzet zijn in mijn ogen 100% het gevolg van medische problemen.


In veel gevallen ja.. 100% nee!!
Wat dacht je van verwend gedrag?
Ik kocht mijn paard 3,5 jaar geleden. Ik heb een jaar lang getobt met dat dier omdat ik elke keer zowat gelanceerd werd als ik iets vroeg waarbij het achterbeen onder moest treden. Ze bokte niet zomaar zuinigjes, maar bolde op en sloeg keihard uit. Ik bleef wel zitten maar voor mijn mederuiters in de bak was het levensgevaarlijk. Ik heb aan alles getwijfeld en iedereen dacht dat het aan haar rug lag (het is een lang paard) ahoewel ik mij niet kon voorstellen dat je dan zo kan bokken. Na een jaar was ik het zat en ben ik het gevecht toch maar eens aangegaan. Ik ben gaan rijden toen ik de bak voor mij alleen had, met slofteugel tegen het lanceren. Op het moment dat ik vanuit halt wilde aandraven sloeg ze weer toe, ze bokte boven de omheining uit en ik was blij dat ik de slof om had. Op dat moment heb ik mijn zweep overhands gepakt en echt keihard geslagen, ik kreeg een bok retour en zo hebben we een kleine 10 minuten gevochten. Toen ineens was het over en het is daarna nooit meer terug gekomen behalve 1x toen ik op vakantie was geweest en ze een week lang alleen bosritjes had gemaakt. Als dat geen verwend gedrag was.... Ik ben het gaan uitzoeken en kwam erachter dat haar vorige eigenaar (die haar maar 5 maanden heeft gehad) onzeker was en ze had al snel uitgevonden dat een bok betekende dat ze haar zin kreeg. Niets medisch, niets gemeen (eerder een laffe goedsul), maar gewoon ordinair verwend.


Ooit de rug na laten kijken?

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:03

Tulandro schreef:
@Mireille, dit paard had heel erg pijn. Het is ook steeds erger geworden, en ze is een aantal jaren geleden ingeslapen omdat ze niet meer kon lopen. Dus daarom deed ze dit alles, ze kon het werk gewoon lichamelijk niet aan. Overigens had ze voor de rest geen klachten.


Dan is dat een extreem geval, geen wobbler en geen vorm van ataxie maar gewoon de zwaarste ataxie vorm en dus verlamd. Maar ehm dan kon ze niet normaal lopen toch? Dan zag je altijd een staart tegen de bil aanhangend en kruisende achterbenen bijna. Weinig kracht of stabiliteit.

Tuurlijk zijn er (arme) paarden die eerst pijn hebben, een ruiter die dat niet merkt en dan stout worden omdat ze pijn hebben. Maar juist dat is mijn inziens een uitzondering.

Er wordt vaak te snel gedokterd door mensen ook hoor. Pfffffffff moet je eens om je heen kijken. Ik ken legio mensen die duizenden euro's verprutsten aan artsen en fysio's en krakers en tandartsen, die ze beter in rijles hadden kunnen stoppen.

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:05

Mireille1970 schreef:
Tulandro schreef:
@Mireille, dit paard had heel erg pijn. Het is ook steeds erger geworden, en ze is een aantal jaren geleden ingeslapen omdat ze niet meer kon lopen. Dus daarom deed ze dit alles, ze kon het werk gewoon lichamelijk niet aan. Overigens had ze voor de rest geen klachten.


Dan is dat een extreem geval, geen wobbler en geen vorm van ataxie maar gewoon de zwaarste ataxie vorm en dus verlamd. Maar ehm dan kon ze niet normaal lopen toch? Dan zag je altijd een staart tegen de bil aanhangend en kruisende achterbenen bijna. Weinig kracht of stabiliteit.

Tuurlijk zijn er (arme) paarden die eerst pijn hebben, een ruiter die dat niet merkt en dan stout worden omdat ze pijn hebben. Maar juist dat is mijn inziens een uitzondering.

Er wordt vaak te snel gedokterd door mensen ook hoor. Pfffffffff moet je eens om je heen kijken. Ik ken legio mensen die duizenden euro's verprutsten aan artsen en fysio's en krakers en tandartsen, die ze beter in rijles hadden kunnen stoppen.

Ja, het werd pas later echt zichtbaar, maar toen waren we allang gestopt. Ik heb hiervoor al meer gevallen genoemd hoor, juist dat komt door pijn, niet door zogenaamde stoutheid.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:44

Tulandro schreef:
Ooit de rug na laten kijken?


Ja ieder jaar preventief. Heeft wel even gekampt met een vast bekken, waardoor aw en keertwendingen moeilijk waren, maar gek genoeg reageerde ze op pijn niet met een bok maar gewoon door oren naar achter. Het bokken was echt aangeleerd.

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:03

Sizzle schreef:
Tulandro schreef:
Ooit de rug na laten kijken?


Ja ieder jaar preventief. Heeft wel even gekampt met een vast bekken, waardoor aw en keertwendingen moeilijk waren, maar gek genoeg reageerde ze op pijn niet met een bok maar gewoon door oren naar achter. Het bokken was echt aangeleerd.

Kijk, dan heb je in ieder geval al meer gedaan dan de meeste mensen doen. Ik erger me gewoon aan mensen die er vanuit gaan dat een paard dwars is, zonder de rest uit te sluiten. Een paard gaat niet denken: goh, ik heb geen zin vandaag dus ik ga maar bokken. Ik had pas geleden nog ergens op bokt gelezen dat paarden gewoonweg niet genoeg hersenen hebben om zo te denken Haha!

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:21

*zucht* hou eens op met over één kam te scheren.

Sommige paarden hebben dat wel: ik haat werken. Net als sommige paarden een hekel hebben aan springen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 19:46

Dewi schreef:
[
Ik ben van mening dat heeeel veel paarden niet 'redelijk gezond' zijn, helaas.
Als ik op een doorsnee wedstrijd ga kijken, ongeacht de klasse, rijdt zeker de helft met een rugprobleem rond.

Ik sta dan toch altijd met jeukende handen langs de kant, vooral als zo'n paard nog wordt afgestraft ook, omdat hij niet wil doen wat de ruiter wil. Voor de meesten zal het een rijtechnisch probleem lijken op dat moment. Ik denk dan zelf echter, laten we het beest eens nakijken.
[/quote]

Inderdaad... het is soms droevig gesteld. MOet je je dan eens voorstellen dat jij dat paard bent. En dan maar eens uitleggen aan je ruiter dat je iets echt niet kan ivm pijn of fysieke beperktheid... Scheve mond

Maar het een kan niet zonder het andere. Ik loop ook bij een fysio. Maar daar kan ik jaren naartoe blijven gaan als ik niet naar een Cesar therapeut ga, die mij correct(!) corrigeert in mijn houding.

Ikzelf zit te overwegen om iets dergelijks bij mij op stal te gaan doen: les geven in combi met een fysio/sportmasseuse die bv elke week langs komt voor mijn lesklanten. En daarna overleggen met fysio en lesklant hoe we het beste voor de combi de training kunnen uitstippelen.

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:22

Tyrza schreef:
Dewi schreef:
[
Ik ben van mening dat heeeel veel paarden niet 'redelijk gezond' zijn, helaas.
Als ik op een doorsnee wedstrijd ga kijken, ongeacht de klasse, rijdt zeker de helft met een rugprobleem rond.

Ik sta dan toch altijd met jeukende handen langs de kant, vooral als zo'n paard nog wordt afgestraft ook, omdat hij niet wil doen wat de ruiter wil. Voor de meesten zal het een rijtechnisch probleem lijken op dat moment. Ik denk dan zelf echter, laten we het beest eens nakijken.
[/quote]

Inderdaad... het is soms droevig gesteld. MOet je je dan eens voorstellen dat jij dat paard bent. En dan maar eens uitleggen aan je ruiter dat je iets echt niet kan ivm pijn of fysieke beperktheid... Scheve mond
.

Juist, en hoe doet een paard dat? Door te staken, of onder het werk uit te komen, noem het maar op. Ik verplaats me elke keer in het paard. Stel dat het paard pijn heeft, en jij dwingt hem in een houding te lopen. Ik moet er niet aan denken!!
En tyrza, ik krijg nu dus les van een cesartherapeute die tegelijkertijd ook zelf instructrice is, je zal haar zelf ook wel kennen. Barbara vd Broek?

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 08:10

Tulandro schreef:
Juist, en hoe doet een paard dat? Door te staken, of onder het werk uit te komen, noem het maar op. Ik verplaats me elke keer in het paard. Stel dat het paard pijn heeft, en jij dwingt hem in een houding te lopen. Ik moet er niet aan denken!!
En tyrza, ik krijg nu dus les van een cesartherapeute die tegelijkertijd ook zelf instructrice is, je zal haar zelf ook wel kennen. Barbara vd Broek?



Hahahahaha ik heb nog met Barbara gewerkt, heb net voor Happie haar paarden zadelmak gemaakt en voor de fokkerij gezorgd.