Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
melissa_b schreef:o nog ff over die skaletten he van die paarden. De rug van het paard is in de loop ter tijd ook veranderd. Door het fokken omdat eht paard nu meer gericht is op het rijden dan trekken is die ook sterker geworden.
MSQuincyTE schreef:Als een hoofdstel en zadel zo slecht is waarom rijdt iedereen er dan mee vraag ik mij dan af

als je geen meeloper bent tenminste
Marigold schreef:dat laatste kan ik beamen dat zei de zadelmaker van Triest ook, dat van die zadels.
mag ik nogmaals vragen, is het slecht voor mijn stevige fjord dat ik er zonder zadel op rijd, met mijn 59 kilo?
heeft ze dan last van botten, drukking enz?
zo ja wat kan ik dan het beste doen qua iets op de rug?

maar het gaat om deze link 
en dan laat ik het zoveel mogelijk los, en merk dan dat ik dan veel steviger zit.
Hubbieuit schreef:heb trouwens gemerkt dat bitloos rijden voor het paard niet per definitie pijnloos sturen is....

melissa_b schreef:meningen blijve meningen en er is dus niets bewezen. Als zonder zadel rijden zo slecht is zouden een hoop paarden al kreupel of anderen klachten hebbe. De paarden van parelli bijv zouden echt ni zo oud worden. heel het parelli center zal niet meer kunnen bestaan omdat die paarde rugklahten hebben. Zinhs we met zadel rjden zijn er krakers gekomen voor paarden en dat soort dingen. Maar met zadel rijden ALS DIE GOED PAST is er niets aan de hand. In level 4 word ook gewoon in het nh gereden met zadel. Als je wilt testen of je goed kan zitten zonder zadel dan moet je met je benen in de lucht en op je stuitje kunnen blijven zitten. Ik ben het dus er ook mee eens als je verkeerd zit zonder zadel rijde slecht is. Maar ook met....
)
Zoiets als een dierenarts is ook niet natuurlijk nee. Maar het bestaat en het kan een oplossing bieden, dus je gebruikt het.
Nou is dit mij mening en ben ik geen expert

MissJ schreef:Als je maar met gevoel en respect met je paard omgaat.