"met zadel en bit rijden is slecht"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hubbieuit

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:39

Haha!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:44

zonder zadel, is dat nou echt zo slecht?
ik rijd (begin er net mee) zonder zadel op mijn vrij dikke fjord.
ik weeg niet veel wat wel in kan houden dat mijn zitbeen botten misschien prikken.
kan ik dan beter een deken, westernpad ofzo er onder leggen?

zonder bit, nou bij mijn fjord doe ik dat maar niet, dan kan je touwtrekken aan het touw-aan-het-halster-vast, en wint zij Clown

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 02:50

Als een hoofdstel en zadel zo slecht is waarom rijdt iedereen er dan mee vraag ik mij dan af

Hubbieuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:14

tja mee eens msq..te omdat we het ons zo aangeleerd hebben ??????

of omdat het toch wat comfy is om op een zadel te zitten en een stuur in handen te hebben dat werkt.....

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:41

Mijn bitloze stuur werkt anders prima Clown
Zal wel komen omdat ik geen enge penny hengst heb maar een hele lieve merrie... Tong uitsteken

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:49

melissa_b schreef:
o nog ff over die skaletten he van die paarden. De rug van het paard is in de loop ter tijd ook veranderd. Door het fokken omdat eht paard nu meer gericht is op het rijden dan trekken is die ook sterker geworden.

Ze zijn juist zwakker geworden, tenminste de doorgefokte paarden. Veel iberische/spaanse paarden hebben wortels in de oertijd, om het zo maar even te noemen, en als je hun bouw vergelijkt met bv het tegenwoordige KWPNpaard, dan zie je dat de ruggen langer geworden zijn, en hoe langer hoe zwakker.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:52

MSQuincyTE schreef:
Als een hoofdstel en zadel zo slecht is waarom rijdt iedereen er dan mee vraag ik mij dan af

als links opstappen en afstijgen zo lecht is (wat het uiteindelijk is als je het altijd doet) waarom doet iedereen het dan?

Als een keelriem totaal onnuttig is in de tegenwoordige tijd, waarom hangt tie dan nog aan elk hoofdstel?

moet ik nog even doorgaan? Haha!

Los van of je gelijk hebt of niet, je argument klopt niet. Als iedereen ongezond eet, dan word dat eten toch ook niet opeens gezond "ómdat iedereen dat eet". Nee, dan ga je bij jezelf na, raadpleeg je literatuur, zorg je ervoor dat je weet wat feiten zijn en wat meningen zijn, en baseer je daar je mening op Lachen als je geen meeloper bent tenminste Tong uitsteken

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:57

Goed, en nu over de vraag of zadels en bitten slecht zijn. Ach, in mijn ogen is een bit geen primaiere stuur, dat doe je namelijk met je aandacht, je benen en je hele lichaam eigenlijk. En een bit is al helemaal geen rem, want in dat geval is er echt iets mis in de verstandshouding tussen jou en je paard (jij hebt in elk geval geen respect voor het paard en zijn ZEER gevoelige mond, en je paard blijkbaar ook niet voor jou.)

Als je een zadel gebuikt omdat je zonder zadel niet blijft zitten, dan heb je een ander gebruiksdoel voor je zadel bedacht dan waar die oorspronkelijk voor bedoelt zijn, namelijk drukverdeling. Maar alleen een goed passend zadel kan de druk ook goed verdelen over de paardenrug, zonder te knellen ed. Maar zoals iemand al zei, de kwaliteit en de pasvorm van ontzettend veel zadels is enorm achteruit gegaan. Hoeveel zadels passen er nog wel WERKELIJK? Om eerlijk te zijn is het erg lang geleden dat ik er zo een tegen ben gekomen, helaas Verdrietig

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 23:00

dat laatste kan ik beamen dat zei de zadelmaker van Triest ook, dat van die zadels.
mag ik nogmaals vragen, is het slecht voor mijn stevige fjord dat ik er zonder zadel op rijd, met mijn 59 kilo?
heeft ze dan last van botten, drukking enz?
zo ja wat kan ik dan het beste doen qua iets op de rug?

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 23:09

Marigold schreef:
dat laatste kan ik beamen dat zei de zadelmaker van Triest ook, dat van die zadels.
mag ik nogmaals vragen, is het slecht voor mijn stevige fjord dat ik er zonder zadel op rijd, met mijn 59 kilo?
heeft ze dan last van botten, drukking enz?
zo ja wat kan ik dan het beste doen qua iets op de rug?

Volgensmij valt dat best mee hoor. Ik weet niet hoe jou zit is, kun je goed soepel meebewegen, ook in draf en galop? blijf je echt aan de rug geplakt zonder dat je je hele lijf vast moet zetten? Loopt jou paard minder ontspannen als je erop zit, dan als je hem gewoon los hebt lopen (vergelijk dat eens *LOL*

Ik rijd momenteel ook vrij veel zonder zadel, maar wel met een schapenvacht en een pad met inlages eronder zodat de ruggegraad vrij blijft. Die inlages verdelen de druk niet, maar zorgen er alleen voor dat ik niet op de ruggegraad zit. Of dit helemaal optimaal is weet ik eerlijk gezegd ook niet, maar het zit voor mij prettiger en ik heb het idee dat Albert het daardoor ook wel lekkerder vind (zie voor foto's mijn onderschrift).

En wat dan ook nog heel veel verschikl maakt, hoeveel rijd je, hoe lang, ik wat voor een omgeving?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 23:14

bedankt!
ik zal er eens op letten ja!
ik ben net begonnen met op haar rijden, wissel het af met aan de hand lopen en longeren, (en nu dus rijden, was met dat andere begonnen)
ze heeft zeker twee jaar niks gedaan.
ik moet nog even aan haar wennen, maar zit wel stevig ben rijden zonder zadel wel gewend.
elk paard heeft weer zn eigen beweging, mijn pony heeft best vlakke bewegingen, in draf schommelt het alleen van links naar rechts, ik word helemaal niks opgegooid Lachen

ik rijd dus niet zo lang nog, als ik het doe is het tien minuten/ kwartier, rustig aan, ben aan het opbouwen, later ga is wel meer rijden, het plan is toch wel eens per week minimaal een buitenrit!

je onderschrift kan ik niet zien, er is iets met bokt dat dat nu soms half of helemaal wegvalt.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 00:25

Ik zie mijn onderschrift ook niet, als het goed is in deze post wel Haha! maar het gaat om deze link Knipoog

viewtopic.php?f=10&t=584347&hilit=

Maar kan je een beetje goed blijven zitten EN MEEbewegen? dus niet dat jij geforceerd allerlij bewegingen gaat maken, maar passief meekomt in de beweging? Dat is namelijk erg balengrijk (achja, sowieso, met of zonder zadel). En dan kan het denk ik niet zoveel kwadd, zoals je nu zegt Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:12

gaaf!
jammer dat het topic op slot zit.
zoals wat jij doet dat zie ik mijzelf en Marigold voorlopig nog lang niet doen haha!
en dat meebewegen, ja soms eerst ff niet, maar ik begin dus pas net met haar, en merk soms wel dat ik verkramp/ mij vastklem, maar als ik het merk dan denk ik 'ontspannnnnnn' Tong uitsteken en dan laat ik het zoveel mogelijk los, en merk dan dat ik dan veel steviger zit.
het is gewoon weer even wennen maar ik ben het van oudsher wel zo gewend, heb alleen een beste tijd haast niet meer gereden, heb nu sinds kort eindelijk weer een pony!! Lachen

Hubbieuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:56

ehh ja de keel riem ... is er voor de sier denk ik houd niets en heb hem altijd hel;emaal los hangen.... zal wel iets engels zijn

Hubbieuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:56

heb trouwens gemerkt dat bitloos rijden voor het paard niet per definitie pijnloos sturen is....

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 20:23

Hubbieuit schreef:
heb trouwens gemerkt dat bitloos rijden voor het paard niet per definitie pijnloos sturen is....

haha, intressante ontdekking he Vork

zo zie je maar, een bit kan vriendelijk gebruikt worden, een bitloze optiming onvriendelijk. Liever iemand die op een stang rijd maar weet wat íe doet, dan iemand die zit te rukken en te plukken aan een touwhalster

een keelriem komt uit het leger en was ervoor om te voorkomen dat het hoofdstel afging als ze paarden aan hun hoofdstel mee moesten sleuren...

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 20:38

Ik heb een tijd geleden een site-pull (bitlooshoofdstel) gekocht, zodat ik mijn paard in het bos kon laten grazen als ik even pauze hield. Zeggen mensen op stal, dat is zielig, dat doet pijn aan zijn neus. (En dat waren nou net de mensen die met de scherpste bitten rijden, en het hardst trekken van iedereen.....)

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:35

Vind ik zo'n leuk argument van mensen die tegen bitloos zijn, oh jeetje de neus is gevoelig hoor! En de mond niet zeker? Clown
En natuurlijk is bitloos rijden niet per definitie pijnvrij. Een bit ook niet.En andersom ook niet. Het hangt toch altijd af van de ruiter hoor...Of die hackamore neusbreek verhalen..Dat kan met een halster ook, het is maar net wat je ermee doet hoor Clown

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 17:36

melissa_b schreef:
meningen blijve meningen en er is dus niets bewezen. Als zonder zadel rijden zo slecht is zouden een hoop paarden al kreupel of anderen klachten hebbe. De paarden van parelli bijv zouden echt ni zo oud worden. heel het parelli center zal niet meer kunnen bestaan omdat die paarde rugklahten hebben. Zinhs we met zadel rjden zijn er krakers gekomen voor paarden en dat soort dingen. Maar met zadel rijden ALS DIE GOED PAST is er niets aan de hand. In level 4 word ook gewoon in het nh gereden met zadel. Als je wilt testen of je goed kan zitten zonder zadel dan moet je met je benen in de lucht en op je stuitje kunnen blijven zitten. Ik ben het dus er ook mee eens als je verkeerd zit zonder zadel rijde slecht is. Maar ook met....

het leuke van dat 'natuurlijke omgang met paarden'is dat de mensen wel op de paarden willen rijden terwijl als ze beetje kijken werden de paarden op natuurlijk manier ook niet gereden en beleerd en truckjes geleerd. en ingespoten met vliegenspray.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:32

Traditioneel rijden dan? Oliebollen bakken met oud en nieuw is toch ook traditioneel?
Voor mij is het gewoon een naam die je er aan geeft. (en ik vind het een pokkenaam Tong uitsteken )
En een vliegenspray gebruik ik ook niet Clown Zoiets als een dierenarts is ook niet natuurlijk nee. Maar het bestaat en het kan een oplossing bieden, dus je gebruikt het.
Ach ik ben ook geen 'natural' ik zweef ergens tussen 'normal' en 'natural' ik ben een eigenwijs stuk vreten wat dr eigen methode zonder naam heeft omdat ik een hekel aan naamkaartjes heb Haha!

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:04

zadel: voor een keer zonder zadel lijkt me het niet slecht maar ik denk toch dat met zadel rijden beter is (drukverdeling enzo)
hoofdstel: het bit licht op een stuk waar geen "tanden" zitten lijkt me dus ook niet echt slecht. Misschien wel goed om zo nu en dan te controleren op wondjes en dergelijke. Zonder bit rijden lijkt me trouwens ook niks verkeerd aan hoor. Ik denk persoonlijk dat je beter zonder bit kunt rijden dan zonder zadel Knipoog Nou is dit mij mening en ben ik geen expert Knipoog

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:43

Ik heb de hele discussie niet gelezen, alleen de beginpost.
Maargoed, is rijden op een paard sowieso niet onnatuurlijk? Dus als je zo natuurlijk met je paard om wil gaan, koop een groot stuk land, liefst verwilderd, en zet hem in een kudde. Clown
Mensen slaan imo een beetje door. Dat natuurlijke is ook maar heel betrekkelijk, want wat je ook met je paard doet, je grijpt altijd op een onnatuurlijke wijze in. En onze paarden zijn volgens mij ook verre van gelijk aan de oorspronkelijke wilde paarden.
Als je maar met gevoel en respect met je paard omgaat.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:34

MissJ schreef:
Als je maar met gevoel en respect met je paard omgaat.

Ja

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 18:22

Mag je eigelijk met een bitloos hoofdstel op wedstrijd..? (en ikd acht dat je eigelijk alleen maar aan de linker kant mmag op stijgen..?)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:42

Linkerkant opstijgen komt uit het leger/de cavalerie, je had je zwaard namelijk aan je linkerkant (voor de rechtshandigen) en anders zat je zwaard in de weg bij het opstappen. Is zo vastgebakken, dat het nog steeds zo voorgeschreven wordt. Veel ruiters kunnen nieteens van beide kanten opstappen, hoewel dat beter is voor zowel paard als ook je zadel.

Keelriem komt ook uit de cavalerie-tijd, als je een handpaard mee moest nemen voorkwam de keelriem dat het hoofdstel van het paardenhoofd schoot.

Het hele paardrijden zoals dat in de engelse dressuur wordt gedaan, inclusief de zadels, komt van het militair. Inclusief de apepakkies/uniformen bij de wedstrijden: zwarte laarzen, witte broek, donkere blazer, plastron of stropdas en cap of hoed.