Wanneer een jong paard africhten?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:22

Ik vind juist dat jong longeren, veel enger dan er eens op gaan zitten met de 3.

Overvragen ligt idd aan de kunde van de ruiter, dat lukt sommige zelfs nog wel bij een 6 jarige.
Dat vind ik dus geen graadmeter om te zeggen, een paard mag pas ingereden worden bij de 4 of later.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:34

QQQQ schreef:
KiWiKo schreef:
das onzin Q Haha! althans, in mijn kennissenkring wacht men allemaal geduldig af Haha!

maar een compact paard die mooi en stabiel beweegd kan de belasting veel en veel beter hebben....... en daar gaat het om.

Dat er paarden overvraagd worden heeft niks te maken met het inrijden op jonge leeftijd maar meer met de onkunde van de ruiter om zijn paard te begrijpen

Da's geen onzin, en als iedereen geduldig afwacht is alles prima toch?

Zeker kan zo'n paard bepaalde zaken beter aan, omdat ie de inspanning beter verdeeld en draagt.

Compact houdt echter vaak ook stevig bespierd in. Hieraan verbindt men (ik zeg niet "jij") vaak dat een paard sterk is, en het dus wel aan kan. Spier kweek je echter veel sneller dan de krachtige pezen waar deze spieren aan trekken. Dat is vaak waar het fout gaat: Stevige spieren die trekken aan pezen die daar nog niet aan zijn aangepast, wat peesblessures of zelfs gescheurde aanhechtingen tot gevolg kan hebben.

Vóór 3 jaar inrijden is (naar mijn mening) altijd te vroeg. Wel is het belangrijk om te zorgen voor véél beweging, dus zeker elke dag met vriendjes de wei in Ja . Liefst op gevarieerde ondergrond, maar dat is niet overal in NL mogelijk...
4 is een mooie leeftijd om rustig te beginnen onder de man, op rechte lijnen en grote gebogen lijnen. Vanaf 6 kan je meer gaan belasten zonder grote kans op schade.


ben het hier zeker mee eens

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:33

Wij doen het meestal zo; Als veulen lekker veel knuffelen, aaien, spelen. Halstertje om meelopen achter de moeder aan en anders voor de moeder uit. Als een jaar zijn komen ze met leeftijdgenootjes in het land en doen we er lekker niks mee. Als ze twee zijn dan komen ze weer op stal, staan ze op stand en leren ze dus eigenlijk vanzelf vaststaan ( dit is overgens niet mijn keuze maar die van de eigenaar). Dan gaan we met ze poetsen en gooien we zo vaak mogelijk even los in de bak. Met 2,5 jarige leeftijd beginnen we met te wennen aan een hoofdtel nemen we ze ook zo mee naar buiten toe, later beginnen we met loslongeren en als dat goed is vast. Dan leggen we er een keer een zadel op, laten we er aan wennen. Tegen de tijd dat ze drie zijn gaan we er over hangen, en dan volgt de rest.

Klinkt heel langdradig maar ik neem liever de tijd.

yostrasammerJarig

Berichten: 396
Geregistreerd: 12-07-06
Woonplaats: Heerhugowaard (Noord Holland)

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:02

het ligt per paard verschillend het ene paard is er pas met vierde jaar er aan toe en de ander al met ze derde jaar, ik doe zelf thuis altijd de paarden die twee zijn voor me uit sturen zo leren ze naar links en rechts te gaan met behulp van een lichte teugelvoering

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:15

Met 4 jaar maken we ze zadelmak, met 5 jaar gaan we eens overwegen om wedstrijdklaar te maken.

Heb nu 2 volle broers, eentje van 5 en eentje van 6 die in de B en L uitgebracht worden. In het begin had ik toch zoiets van: oei, ga ik niet een beetje laat beginnen? Maar nu ze vandaag beiden voor de 2e keer zijn uitgebracht en met een prachtig resultaat, lol in hun werk hebben (oortjes er prachtige op, vrolijk in de rondte kijken) en tonen dat ze het niveau prima aankunnen, heb ik geen spijt dat ik wat langer heb gewacht.

Hun zus van 4 en een andere ruin van 4 hebben in het voorjaar ook voor het eerst een zadel opgehad. Als de warmte klaar is, dan gaan we weer verder met zadelmak maken. Longeren hebben ze allemaal binnen 3 x geleerd, dus dat is het punt niet.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:18

Goed te horen dat je tot 4 hebt gewacht! Super Ja

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:37

Ja, waarom niet? Ik vind dat de meeste paarden behoorlijk wat moeite hebben om een correct proefje te lopen op de leeftijd van 3 of 4 jaar. Maw: ze zijn er nog helemaal niet aan toe.

Het komt vanzelf wel. Ik merk het met die van mij ook: na 2 wedstrijden zijn ze in principe al klaar om de overstap naar het volgende niveau te maken. En dat is voor mij een teken dat we het goed hebben aangepakt Lachen

PAVO cup beginnen we niet aan. Daarvoor moet je toch een paard hebben die minimaal op het niveau hengstencompetitie lopen. En dat doe ik ze niet aan. Kan je net zo goed een B proefje rijden of een jonge paarden proef.

Heb de laatste keer weer veel teleurgestelde reacties gehoord van mensen die deelnamen aan de PAVO cup hier in Heerjansdam. Ik vind het best een goed initiatief hoor, daar niet van! Maar je moet van goede huize komen en met een zeer getalenteerd paard aankomen als je je echt in de kijker wilt rijden daar.
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 23-07-06 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:39

Waarom niet?
Er zijn blijkbaar genoeg mensen die daar vele redenen voor kunnen noemen... (ik noem ze samengevat: ongeduld Knipoog ).

Volledig met je eens.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:43

Is ook zo QQQQ, zeker als je op een pensionstal staat dan kan ik me voorstellen dat mensen zich toch wat opgelaten voelen als ze de wat oudere paarden in aktie zien. Dan wil men toch sneller zijn eigen jonge paard klaar hebben om ook eens op die wedstrijd van de manege mee te doen. Ik noem maar wat.

Mij is ook vaak genoeg gevraagd waarom die van ons niet al uitgebracht werden. En ja, ik begon ook wel eens te twijfelen. Nu ben ik blij dat we netjes hebben gewacht. Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:45

tuurlijk ben je blij........ je hebt een knap stel staan zo!... en geduld wordt altijd beloond...... dat zie je maar weer

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:46

Lachen

Het is gewoon genieten hoe die 2 vandaag zo prachtig ontspannen door de baan liepen! Ik was/ben echt trots op de jongens Ja

Het gaan echte wedstrijdpaarden worden Lachen

Anoniem

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:14

Zie je nu dat je helemaal niet zo vroeg hoeft te beginnen. Ik heb nog maar heel weinig ervaring met jonge paarden, maar ik merk wel bij de twee paarden waar ik bij heb geholpen met rijklaar maken en rijklaar aan het maken ben dat ze fysiek en psychisch gewoon veel meer aan kunnen en er echt lol in hebben. Het voelt ook gewoon heerlijk.
De ene is ruim 4 jaar en daar zijn we net mee begonnen en de ander was 5 jaar.

Ben blij te lezen dat een top amazone van GP niveau laat weten er helemaal geen spijt van te hebben zo ´lang´ gewacht te hebben en laat weten hoeveel profijt je er nu van hebt.
Je kunt nog zo lang genieten van je paard en hebt nog zo lang de tijd om als combinatie te groeien.

Super! Heel veel succes!

JuulenJulia
Berichten: 1364
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:15

Op een 2-jarig paard is dat dan ook slecht als je er gewoon een zadeltje op legt? Niet dat je erop gaat rijden

Mrn
Berichten: 25
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 07:58

Ik vind gewoon dat je een paard van veulen af aan een beetje mag leren dat ze mee moeten lopen aan een touwtje.
En dat je ong. met de 2,5 al wel mag beginnen met longeren of freestyle.
En dat je ong. met de 3 jaar gewoon nog door kan gaan met longeren bv. met een pasoateulel en daarna pas egt in rijden

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:24

JuulenJulia schreef:
Op een 2-jarig paard is dat dan ook slecht als je er gewoon een zadeltje op legt? Niet dat je erop gaat rijden

nee, zolang het spelenderwijs is.
zodra ze kunnen vaststaan en zich laten borstelen leg ik al eens een zadeldoek erop
effe laten ruiken, hop erop en doorborstelen
pas als ze daaraan gewend zijn, een lichtgewichtzadeltje erop, even vasthouden, belonen en er weer af.
belangrijk, hoe het vasqt!!!
als je paard draait wil je niet dat je zadel eraf glijdt, want dan mag je het vergeten...

JuulenJulia
Berichten: 1364
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:32

Duhelo schreef:
JuulenJulia schreef:
Op een 2-jarig paard is dat dan ook slecht als je er gewoon een zadeltje op legt? Niet dat je erop gaat rijden

nee, zolang het spelenderwijs is.
zodra ze kunnen vaststaan en zich laten borstelen leg ik al eens een zadeldoek erop
effe laten ruiken, hop erop en doorborstelen
pas als ze daaraan gewend zijn, een lichtgewichtzadeltje erop, even vasthouden, belonen en er weer af.
belangrijk, hoe het vasqt!!!
als je paard draait wil je niet dat je zadel eraf glijdt, want dan mag je het vergeten...


Oke, ik heb een 2-jarig paard en die is al verkeersmak, borstelen lukt ook heel goed en voetje optillen. Water vind ze nog wat enger.

Heb er ook al ooit een dekje op gelegd, vond hij niet zo heel eng alleen ze wou erin bijten volgens mij. Dat doet ze nog wel een beetje, bijten.

Maar het is ook nog een hengst he. Die hebben wel een beetje hengstenstreken. Ik wacht zoiezo met inrijden als hij gecastreerd is. Dat duurt nog zeker een jaar/anderhalf jaar.

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:48

schriktraining Lachen
in een piste, over balkjes lopen, klein sprongetje, sprongetje met jassen over, tussen kegeltjes lopen, over zeil lopen, tussen paraplu's, trailermak maken.
zijn allemaal leuke dingen, ze worden iets sterker (door de balkjes en wendingetjes) maar nog niet zo erg belast

Mrn
Berichten: 25
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:49

Ik heb een veulentje van 9 weken.
ze loopt al goed mee aan een touwtje, poetsen laat ze heel gOed toe en voetjes op tillen vind ze ook niet erg.
Ik ben wel eens met haar naar buiten geweets (met nog iemand met een veulen) dat doet ze ook gOed alleen kan ze natuurlijk van geluiden of onverwachte dingen tOch wel schriken.
Wij hebben ook bij ons in de buurt een heel klein meertje, de veulkens vinden het super leuk (we gingen er naar toe om te kijken of ze er in durfde en als ze dat niet deden wa het ook ni erg) maar ze vonden het juist wel leuk dus voor water zijn ze ook niet bang.

Ik oefen dat zo is een paar keer maar weet iemand misschien nog meer (leuke)dingen die ik met haar kan doen?

Abrahams

Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Oosthuizen

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:09

Het verschilt per paard vind ik. Bij mij op stal worden ze met 2 1/2 - 3 jaar zadelmak gemaakt. Die van mij heb ik zadelmak laten maken toen hij bijna 3 werd. In die periode kreeg hij nog een enorme groeispurt en waren we genoodzaakt te stoppen en hem weer rust te geven. Volgende maand wordt hij weer verder zadelmak gemaakt. Hij is nu een stuk sterker en meer uitgegroeid en kan het werk dus weer aan. Gewoon goed naar je paard kijken en "luisteren" dus.

emilysissi
Berichten: 102
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: omgeving Gouda

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:04

Ik vind absuluut dat een paard zadelmak maken pas op 3 en half jarige of 4 jarige leeftijd moet gebeuren. Zijn ze lichamelijk en geestelijk veel sterker. Longeren en dat soort dingen op jongere leeftijd vind ik geen probleem. Hoe ik er verder over denk: Zie ook mijn stukje uit een artikel op mijn site.

www.nanda-dierfysiotherapie.nl

Mrn
Berichten: 25
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 07:46

wij hebben ook een paard op stal staan di met 3 jarige leeftijd werd ingereden maar toen kreeg i ineens een groei stuip en kreeg door het werk last van z'n gewrichten.
toen niet meer door gereden en een tijd rust gegeven.
het hielp en nou heeft i nergens meer last van.

paramejo

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: midden van het land

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:23

gewoon wachten tot drie jaar en dan lekker rustig aan beginnen.

brenda13
Berichten: 84
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:17

Ik heb een veulen , en begonnen met 4 weken aan een halster te lopen en vastzetten enzv.
Ze is nu 4.5 maand en gaat netjes de trailer in en uit en loopt tussen allerlei mensen op de straat en is nu al verkeersmak! Pling
Ze loopt mee aan de halster met der moeder als we op de markt staan om er kinderen op te laten rijden ( op de moeder natuurlijk ) voor 1 euro bijv. Tussen alle auto's, andere paarden, en heel veel mensen GEEN PROBLEEM !

Dus waarom zo laat beginnen?? met africhten

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 23:53

Ik vind; Hoe ouder. hoe moeilijker. Maar dat is míjn mening. Ik vind dat je beter jong kan beginnen.

En dan bedoel ik dus echt niet met 2,5 er op zitten. Maar wel rustig opbouwen. Ik vind 2 jaar beginnen met basis. 3 jaar er op Lachen

yostrasammerJarig

Berichten: 396
Geregistreerd: 12-07-06
Woonplaats: Heerhugowaard (Noord Holland)

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:23

sommige paarden zijn laat bloeiers en die paarden moet zeker niet te vroeg beleren want dan kunnen er lichamelijke problemen optreden
een paard kan al met 2 jaar wennen aan een hoofdstel met bitje wel rubber, ik zelf stuur jonge paarden ook een paar keer voor me uit wel met een helper erbij die met een volwassen paard loopt.