Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Relaxed schreef:Op buitenrit doe ik er een slof of tiedeman aan, die zit dan zo dat ie zijn hoofd niet zo hoog kan doen dat ie mijn neus ongeveer breekt als ie schrikt.

dixie schreef:Relaxed schreef:Op buitenrit doe ik er een slof of tiedeman aan, die zit dan zo dat ie zijn hoofd niet zo hoog kan doen dat ie mijn neus ongeveer breekt als ie schrikt.
Een slof is niet bedoeld voor buitenritten! Je ziet mensen steeds vaker met een slof rijden, en allemaal roepen ze dat ze weten hoe ze zo'n ding moeten gebruiken en als je ze dan ziet rijden. Nou dan staan de tranen in je ogen. Als je paard buiten teveel met zijn hoofd gooit gebruik dan een goed afgestelde martengaal, of beter nog relax een beetje bij het buiten rijden. Dat werkt vaak beter dan er al op zitten alsof het paard misschien iets gaat doen wat het niet behoord te doen.
Citaat:Wat een onzin. Ik rij sinds kort een paard van 1.80 met een enorme nek. Binnen zeer goed doorgereden, goed aan de hulpen. Heb ik ook nooit een hulpteugel nodig. Maar buiten zet ze wel eens gewoon haar tanden op het bit, en dan kan ik niet meer stoppen. Moet ik dan maar alleen maar binnen rijden? Da's leuk voor het paard! Dan kan ik toch beter een slof (of elke andere hulpteugel) er heel los aanbinden, en alleen gebruiken in echte nood. Dan kan ik wel heel hard gaan zitten relaxen, maar daar gaat ze echt niet van stoppen!
, een slof is niet bedoeld voor buitenritjes, bovendien is dit nog gevaarlijk ook. Er zijn genoeg andere middelen in de handel waar je veilig mee uit de voeten kunt. Ik ben er geen voorstander van, maar omdat mijn paard lomp sterk kan worden tijdens een buitenrit, rijd ik met een ander bit. Ik kan wel zeggen dat ik een ervare buitenrijder ben (ik doe dit al zeker 20 jaar) en van tijd tot tijd neem ik een probleem geval onder mijn hoede, ik en mijn paard krijgen die meestal weer op de rail. Vaak is het de ruiter die de problemen maakt, soms is het de onervarenheid van het paard. En dan zijn er ook gevallen waarbij het nooit goed komt, maar een slof is dan nooit de oplossing. 
dixie schreef:Citaat:Wat een onzin. Ik rij sinds kort een paard van 1.80 met een enorme nek. Binnen zeer goed doorgereden, goed aan de hulpen. Heb ik ook nooit een hulpteugel nodig. Maar buiten zet ze wel eens gewoon haar tanden op het bit, en dan kan ik niet meer stoppen. Moet ik dan maar alleen maar binnen rijden? Da's leuk voor het paard! Dan kan ik toch beter een slof (of elke andere hulpteugel) er heel los aanbinden, en alleen gebruiken in echte nood. Dan kan ik wel heel hard gaan zitten relaxen, maar daar gaat ze echt niet van stoppen!
Zoals ik al zei, een slof is niet bedoeld voor buitenritjes, bovendien is dit nog gevaarlijk ook. Er zijn genoeg andere middelen in de handel waar je veilig mee uit de voeten kunt. Ik ben er geen voorstander van, maar omdat mijn paard lomp sterk kan worden tijdens een buitenrit, rijd ik met een ander bit. Ik kan wel zeggen dat ik een ervare buitenrijder ben (ik doe dit al zeker 20 jaar) en van tijd tot tijd neem ik een probleem geval onder mijn hoede, ik en mijn paard krijgen die meestal weer op de rail. Vaak is het de ruiter die de problemen maakt, soms is het de onervarenheid van het paard. En dan zijn er ook gevallen waarbij het nooit goed komt, maar een slof is dan nooit de oplossing.

Sanniiy16 schreef:Nou ik rij met elastiek
1 keer in de week
omdat ik wil dat hij zijn kop naar beneden doet
omdat anders zijn rug naar de knoppen gaat
En dat werkt harstikke goed