Wanneer gebruiken jullie een hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nienke_storm

Re: Wanneer gebruiken jullie een hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 07:25

hey met dresuur normaal nixs als die met het hoofd omhoog blijfd lopen een matigaal

met springen een matigaal want dan kan je hem zelf nog niet houden duss

bos rit doe ik nog niet daar ben ik niet sterk genoeg hij gaat er dan vandoor

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 07:48

Voor mijn fries gebruik ik geen hulpteugels.

Wat mij opvalt is dat veel mensen longeren met een passoa.
Met een vorig paard ben ik bij een paardenkraker geweest (kliniek Bodegraven) en die vertelde mij dat longeren met een passoa de rug in elkaar drukt. Dus alleen maar rugproblemen veroorzaakt.
Sinds ik dat weet kijk ik anders tegen een passoa aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:56

Op buitenrit doe ik er een slof of tiedeman aan, die zit dan zo dat ie zijn hoofd niet zo hoog kan doen dat ie mijn neus ongeveer breekt als ie schrikt.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:38

Heel simpel; niks Clown

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:42

Ik gebruik nooit hulpteugels, ik vind het symptoombestrijding terwijl je veel beter de oorzaak van het probleem kan verhelpen.
Schrik echt van de mensen die hier voor een buitenritje hulpteugels omhangen en dan het excuus gebruiken dat ze de slof als "noodrem" gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:58

Dat laatste lijkt me ook niet de goede manier... ik vind hulpteugels bij het longeren wel goed, zoals een pessoa, of een gogue, om het paard te gymnastiseren, anders doe je met longeren niet veel meer dan beweging geven imo.

dixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 17:10

Relaxed schreef:
Op buitenrit doe ik er een slof of tiedeman aan, die zit dan zo dat ie zijn hoofd niet zo hoog kan doen dat ie mijn neus ongeveer breekt als ie schrikt.

Een slof is niet bedoeld voor buitenritten! Je ziet mensen steeds vaker met een slof rijden, en allemaal roepen ze dat ze weten hoe ze zo'n ding moeten gebruiken en als je ze dan ziet rijden. Nou dan staan de tranen in je ogen. Als je paard buiten teveel met zijn hoofd gooit gebruik dan een goed afgestelde martengaal, of beter nog relax een beetje bij het buiten rijden. Dat werkt vaak beter dan er al op zitten alsof het paard misschien iets gaat doen wat het niet behoord te doen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:49

ik gebruik alleen een elastiek eens in de zoveel tijd als mijn paard echt te sterk wordt. op die manier vecht ik niet met haar en zij niet met mij en worden we weer rustig waardoor alles ontspant en het elastiek er weer afkan ( dus echt een ontspan middel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:35

Dat vind ik dus wel een hele goeie manier, dan gebruik je imo een hulpteugel waar die voor bedoeld is...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:36

dixie schreef:
Relaxed schreef:

Een slof is niet bedoeld voor buitenritten! Je ziet mensen steeds vaker met een slof rijden, en allemaal roepen ze dat ze weten hoe ze zo'n ding moeten gebruiken en als je ze dan ziet rijden. Nou dan staan de tranen in je ogen. Als je paard buiten teveel met zijn hoofd gooit gebruik dan een goed afgestelde martengaal, of beter nog relax een beetje bij het buiten rijden. Dat werkt vaak beter dan er al op zitten alsof het paard misschien iets gaat doen wat het niet behoord te doen.

Wat een onzin. Ik rij sinds kort een paard van 1.80 met een enorme nek. Binnen zeer goed doorgereden, goed aan de hulpen. Heb ik ook nooit een hulpteugel nodig. Maar buiten zet ze wel eens gewoon haar tanden op het bit, en dan kan ik niet meer stoppen. Moet ik dan maar alleen maar binnen rijden? Da's leuk voor het paard! Dan kan ik toch beter een slof (of elke andere hulpteugel) er heel los aanbinden, en alleen gebruiken in echte nood. Dan kan ik wel heel hard gaan zitten relaxen, maar daar gaat ze echt niet van stoppen!
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 03-07-06 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:37

Met dressuur rijden soms een slof, zodat ze haar rug beter ontspant.
Vaak alleen met losrijden, na een minuut of 20 haal ik de slof er dan af.

dixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:16

Citaat:
Wat een onzin. Ik rij sinds kort een paard van 1.80 met een enorme nek. Binnen zeer goed doorgereden, goed aan de hulpen. Heb ik ook nooit een hulpteugel nodig. Maar buiten zet ze wel eens gewoon haar tanden op het bit, en dan kan ik niet meer stoppen. Moet ik dan maar alleen maar binnen rijden? Da's leuk voor het paard! Dan kan ik toch beter een slof (of elke andere hulpteugel) er heel los aanbinden, en alleen gebruiken in echte nood. Dan kan ik wel heel hard gaan zitten relaxen, maar daar gaat ze echt niet van stoppen!

Zoals ik al zei Slapen , een slof is niet bedoeld voor buitenritjes, bovendien is dit nog gevaarlijk ook. Er zijn genoeg andere middelen in de handel waar je veilig mee uit de voeten kunt. Ik ben er geen voorstander van, maar omdat mijn paard lomp sterk kan worden tijdens een buitenrit, rijd ik met een ander bit. Ik kan wel zeggen dat ik een ervare buitenrijder ben (ik doe dit al zeker 20 jaar) en van tijd tot tijd neem ik een probleem geval onder mijn hoede, ik en mijn paard krijgen die meestal weer op de rail. Vaak is het de ruiter die de problemen maakt, soms is het de onervarenheid van het paard. En dan zijn er ook gevallen waarbij het nooit goed komt, maar een slof is dan nooit de oplossing.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:31

Niet

Met een hulpteugel los je het niet op.
Instructrice's mogen ook niet naar een hulpteugel grijpen, vind ik.
Die horen je te helpen om het probleem te verhelpen en niet te voorkomen.
Hiermee kom je vanzelf meer problemen tegen.

Ik ben dus een voorstander zonder hulpteugels, maar er zijn soms gevallen dat ik denk.. Ja.
Maar dan wel op de goede manier, bijv. springruiters; ja die moeten in parcours scherpen mochten maken, toch wel wat door rijden etc.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:54

Ik alleen een thiedeman als ik naar buiten ga, en alleen als ik samen met iemand anders ga en de ander gaat dr vandoor (zoals ik vandaag ook had) en ze wilt er achteraan, dan kan ik dr nog een beetje houden. Ze mag niet teveel galopperen, als het meer mag doe ik helemaal zonder. Buitenritten alleen doe ik nu ook zonder thiedeman, een tijdje geleden nog met, ze is nu veel braver.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:07

dixie schreef:
Citaat:

Zoals ik al zei Slapen , een slof is niet bedoeld voor buitenritjes, bovendien is dit nog gevaarlijk ook. Er zijn genoeg andere middelen in de handel waar je veilig mee uit de voeten kunt. Ik ben er geen voorstander van, maar omdat mijn paard lomp sterk kan worden tijdens een buitenrit, rijd ik met een ander bit. Ik kan wel zeggen dat ik een ervare buitenrijder ben (ik doe dit al zeker 20 jaar) en van tijd tot tijd neem ik een probleem geval onder mijn hoede, ik en mijn paard krijgen die meestal weer op de rail. Vaak is het de ruiter die de problemen maakt, soms is het de onervarenheid van het paard. En dan zijn er ook gevallen waarbij het nooit goed komt, maar een slof is dan nooit de oplossing.

Jij kiest voor een scherp bit, ik voor een loshangende slof, thiedemann, martingaal of andere hulpteugel die kan voorkomen dat ik in noodgevallen niet meer kan stoppen. Daarbij kies ik altijd voor een hulpteugel die niet inwerkt als het niet nodig is (slof hangt los, martingaal goed afgesteld etc.). Ik kan ook zeggen dat ik een ervaren (buiten)ruiter ben, rij ook al meer dan 20 jaar. Dus ik denk niet dat het daarom gaat. Het is gewoon een keuze die je maakt. Binnen rij ik altijd met het zachtst mogelijke bit (is voor ieder paard anders natuurlijk), en nooit met hulpteugels. Maar ik ga buiten niet verongelukken omdat dit paard bij z'n vorige eigenaren nooit heeft geleerd om te stoppen of te remmen....

(en je hoeft echt niet elke keer je woorden in grote letters te schrijven om je punt te maken. Ik begrijp je zo ook wel, alleen ik heb een andere mening)
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 04-07-06 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:52

Alleen met longeren, en bij de eerste buitenrit een martin gaal. En aangezien de bitjes blijkbaar ook behandeld worden, altijd een simpel vriendelijk bit.
(Oke een bit/bijzet/halster/whatever is natuurlijk zo vriendelijk als ermee omgegaan wordt, dus ik vind dat je op deze wijze niet over anderen kunt oordelen...)

Sanniiy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:34

Nou ik rij met elastiek
1 keer in de week
omdat ik wil dat hij zijn kop naar beneden doet
omdat anders zijn rug naar de knoppen gaat Knipoog

En dat werkt harstikke goed

Foefer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:40

In de wei rijdt ik met een martingaal, met lessen gebruikte ik die ook Clown
En als ik de weg op ga gebruik ik een slofteugel, gewoon lekker losjes laten hangen maar een noodrem voor als het nodig mocht zijn!
Geeft me wel zo'n fijn en veilig gevoel! Knipoog

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:17

Sanniiy16 schreef:
Nou ik rij met elastiek
1 keer in de week
omdat ik wil dat hij zijn kop naar beneden doet
omdat anders zijn rug naar de knoppen gaat Knipoog

En dat werkt harstikke goed

tja...

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:19

Inderdaad; tja.. heel apart Knipoog

Sanniiy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:43

wat is er apprt aan als ik vragen mag?
als een paard met zijn hoofd omhoog loopt dan ontspant hij zijn rugspieren niet,,
en als er dan iemandlekker op zit te stuiteren ofzo
dan gaat het alleen maar pijn doen,,

en aangezien het een draver is
en vele dravers moeten hebben met aanleuning Knipoog
doe ik die elsatiek 1 keer in de week om

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:52

op zich heb je een punt
maar of dit nou de beste oplossing is?
de argumentatie is zo apart

en ik weet dat er andere manieren zijn, heb een tuigfries gereden en op het moment een tuigpaard
gedwongen de kop naar beneden vastzetten zorgt namelijk voor meer rugproblemen

Sanniiy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:05

ja okee daar heb je gelijk in
maar ik zet het niet egt vast
want die elastiek heb ik harstikke los hangen,,
als hij ze kop dan omlaag doet hangt t gewoon te bungelen
en als hij dan ze kop even om hoog wil doen is dat voor hem geen probleem
het zit absoluut niet vast!!

Maar hierdoor weet hij gewoon dat hij moet proberen ze hoofd te laten zakken,,
en dat doet hij keurig,,
hijmaakt zich prima lang en laag

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:06

Door dwang bereik je nooit ontspannen rugspieren, (actie -reactie spieren) dus wat je doet heeft eigenlijk geen punt...
Je ontwikkelt hooguit de verkeerde spieren (rugstrekkers en onderhals) tegen de druk in...

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:24

ik zou hem bijgezet longeren om de dag
en goede les nemen, dan krijg je het zonder frutsels ook wel voor elkaar, op de goede manier