Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:10

yulan schreef:
Dat bedoel ik niet. Het komt erop neer, mits oefening, dat dat mogelijk is voor ieder paard.

Elk paard is verschillend en niet elk paard accepteert alles.

Mijn 16 jarige pony zou nooit en te nimmer gelijk met z'n hoofd zo ver naar beneden zakken. Waarom niet? Wat dacht je van spieren die nog warm moeten worden?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:12

yulan schreef:
Een combinatie daarvan zou moeten voldoen
Mag ik jullie wel even aanwijzen dat ik nog maar 2 stages en enkele lessen achter de rug heb?
Ik ben geen Anky ofzo, maar ik heb wél het recht m'n foto's hier te zetten, hoe ze ook zijn.
Zoals ik al zei, rijdt ik nog nie zo lang bij hem, en denk je dat ik van de ene op de andere dag super ga rijden?
Iedereen moet leren en al doende leert men.

Natuurlijk, daar heb je gelijk in!
Ik heb ook in je andere topic een opmerking gezet over dat je al een stuk minder met holle rug rijdt, hoewel het nog allemaal veel losser moet.
Maar we gaan nu in op de punten die jij bij AdB hebt gehad en dat beeld vind ikzelf niet zo positief. Ik wil je zeker niet afbreken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:12

Citaat:
Paarden vertragen er ook van

Dat vind ik dus eng

Goed vwnw, hoort in dezelfde takt, paslengte en snelheid om het zomaar te noemen door te gaan.
Dat mag niet vertragen.

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:13

Sizz schreef:
yulan schreef:
Dat bedoel ik niet. Het komt erop neer, mits oefening, dat dat mogelijk is voor ieder paard.

Elk paard is verschillend en niet elk paard accepteert alles.

Mijn 16 jarige pony zou nooit en te nimmer gelijk met z'n hoofd zo ver naar beneden zakken. Waarom niet? Wat dacht je van spieren die nog warm moeten worden?

Elk paard zijn spieren moeten opwarmen..

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:13

runningkawa schreef:
Dat vind ik dus eng

Goed vwnw, hoort indezelfde takt, paslengte en snelheid om het zomaar te noemen door te gaan.
Dat mag niet vertragen.

Goed vwnw noemen wij dan ook geen stofzuigen

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:14

runningkawa schreef:
Citaat:
Paarden vertragen er ook van

Dat vind ik dus eng

Goed vwnw, hoort in dezelfde takt, paslengte en snelheid om het zomaar te noemen door te gaan.
Dat mag niet vertragen.

met vertragen bedoeld ze niet dat die paarden als kamelen door de bak lopen. Mijn paard bijvoorbeeld liep echt gejaagd door de bak en dat is nu dus over

Arliss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:15

Ik ben dan misschien van de oude stempel maar ik blijf erbij dat vwnw rijden op deze manier met een snelle tussenweg wordt bereikt en ik vind het geen goeie sluiproute

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:16

missblue schreef:
Elk paard zijn spieren moeten opwarmen..

Daarom vind ik het niet verantwoord om je paard gelijk na 10 seconden al met z'n neus over de vloer te laten lopen.
Dat is absoluut niet eerlijk tegenover het paard.

Ik tek jou om 6.00 's morgens toch ook niet uit je bed en laat je gelijk 3 salto's maken?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:16

Zeg ik dan dat ik dat bedoel?
Ik en het wel, die paarden die vertragen.
Ik noem dat sjokken, niet actief.
Het zit erg relaxed. (maar niet juist)

Te hard is idd ook niet goed, dat is net zo goed het ontwijken van het gebruik van de achterhand

Arliss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:17

reactie op Sizz: dat niet alleen, zo heb je hem inderdaad met zijn neus over de vloer maar dat is niet wat je wil bereiken!

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:18

Sizz schreef:
Daarom vind ik het niet verantwoord om je paard gelijk na 10 seconden al met z'n neus over de vloer te laten lopen.
Dat is absoluut niet eerlijk tegenover het paard.

Ik tek jou om 6.00 's morgens toch ook niet uit je bed en laat je gelijk 3 salto's maken?

Dat is natuurlijk ook weer geen goede vergelijking. Mijn paard kan ik ook al met 10 sec. vwnw laten lopen, geen probleem. Maar dat vergt wel dagelijkse training waardoor de spieren opgerekt worden, zodat het paard soepel en los in de hals/rug blijft. Wanneer dit het geval is, kan je paard gemakkelijk na enkele tellen opstijgen naar beneden lopen.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:19

runningkawa schreef:
Zeg ik dan dat ik dat bedoel?
Ik en het wel, die paarden die vertragen.
Ik noem dat sjokken, niet actief.
Het zit erg relaxed. (maar niet juist)

Te hard is idd ook niet goed, dat is net zo goed het ontwijken van het gebruik van de achterhand

Inderdaad.
Ze gaan een beetje hangen tegen het been. Zit wel lekker, maar ze doen net niks.

Zo komen ze gewoon onder het werk uit.
En dat is de bedoeling niet.

Anoniem

Re:

Mijn paard kan ook na 10 sec met zijn kop naar beneden
echter vind ik dan dat hij er achter niet genoeg bij is.

Urielle

Re:

Ik heb net even naar jouw foto's gekeken MissBlue (leuke schimmel heb je trouwens!) en ik hoop dat je het niet erg vind dat ik die aanhaal? Ik vraag me af waarom jouw paard in het 'halsstrekken' in plaats van de lage lijn, de lijn vooruit opzoekt (en dan bedoel ik echt de horizontale lijn, niet vwnw)? Was dat de bedoeling of was dit een bekend probleem van jouw paard en hoe loste je dat dan op?

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 22:20

Je kan hem ook laag laten lopen in stap met een los teugeltje...

Ik heb hier wél nergens vermeld dat stofzuigen = vw-nw Wie hiermee op de proppen is gekomen
Het is voor allesbehalve hetzelfde. Voorwaarts-neerwaarts rijden is in mijn ogen mét aanleuning en wat actiever.

VValar schreef:

Nou vind jij die tweede foto (die ik puur als voorbeeld uit je topic had getrokken; had haast elke willekeurige foto daarvoor kunnen nemen) dan zo verschrikkelijk fijn beeld geven? Als je een beetje verstand van het paardrijden hebt, dan weet je ook wel dat dat niet zo is.
Je hebt nog mazzel dat je een goede pony hebt die het van achteren weet bij te benen, maar als je zo met je handen (en de rest) door blijft gaan, zal op een gegeven moment ook de boel gaan blokkeren. Misschien doet ie dat al wel, maar kan dat vanaf de fotos niet beoordelen.

Sorry, maar deze opmerking vind ik heel onterecht.
Denk je dat ik mazzel heb dat Winnetou heel goed is gaan lopen sinds ik bij Antoine les? Ja niet dus.
Het is door deze methode dat ie zo soepel en los is, niets te blokkeren, allesbehalve zelf.
Vergelijking met vroeger ,en heel eerlijk, maar ik vind hem nu toch wel beter lopen:
http://www.mijnalbum.nl/Album=HJQQMCDG

@RK: Het ziet er idd erg relaxed uit, en dat is het ook! Het is voor mij een ontspanningsoefening, en als ik eff te gespannen ben in een of andere situatie, ga ik altijd terug naar dit, daarna pak ik weer op

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:22

VValar schreef:
Dat is natuurlijk ook weer geen goede vergelijking. Mijn paard kan ik ook al met 10 sec. vwnw laten lopen, geen probleem. Maar dat vergt wel dagelijkse training waardoor de spieren opgerekt worden, zodat het paard soepel en los in de hals/rug blijft. Wanneer dit het geval is, kan je paard gemakkelijk na enkele tellen opstijgen naar beneden lopen.

Daar ben ik het wel mee eens.

Maar ook dat verschilt nog per paard. Mijn 16 jarige pony kan dat gewoon niet meer, maar dat komt denk ik meer door de leeftijd en de hoeveelheid werk die hij heeft verricht in z'n leven. Hij moet eerst even opstarten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:23

Op die manier heeft die oefening geen nut, op wat ontspannen gesjok na
of anders gezegd het heeft namelijk niets met VWNW te maken
Hij loopt op de kop te sjokken.

VWNW komt vanuit een actief achterbeen
En je kunt hem vanuit de gewone aan de teugel houding, dan laten zakken tot VWNW, weer oppakken tot gewone hoogte.
Je kunt hem de hand laten volgen op welke hoogte jij wilt.
Maar daarbij blijft elke pas het zelfde.
De achterhand blijft even ver onder treden.
En hij vertraagd of versneld ook niet.

Dan heb je het pas over vwnw

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:24

yulan schreef:
Denk je dat ik mazzel heb dat Winnetou heel goed is gaan lopen sinds ik bij Antoine les? Ja niet dus.
Het is door deze methode dat ie zo soepel en los is, niets te blokkeren, allesbehalve zelf.
Vergelijking met vroeger ,en heel eerlijk, maar ik vind hem nu toch wel beter lopen:

Wil je heel eerlijk mijn mening weten? Ik neem aan dat de eerste foto's van vroeger zijn? Je hebt een hele goede pony met met veel vermogen. Op de eerste foto's kon je dat nog niet omzetten naar jouw hand. Vandaar dat hij op de foto's erg hard lijkt te gaan en tijdens de verruimingen ook op de voorhand loopt. Als je dit hete weet om te zetten zul je er een super fijne pony op na houden.
Als je ik foto's van AdB bekijk, vind ik dat je veel verder van huis bent. Er zonde!

Elke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:24

Maar die ontspanningsoefening lijkt heel de les te duren. Al een aantal topic loopt je pony zo en zie ik nergens iets van wat meer opnemen ofzo. Dus dan is het toch eigenlijk geen ontspanningsoefening voor tussendoor?

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 22:25

Het vergt natuurlijk training.
In m'n topic van de eerste stage kun je ook wel zien dat het niet vanzelf ging.
Eenmaal de bovenlijn wat uitgerekt(wat btereft spieren ) en ontspannen is, is het geen misdaad je paard zo te laten lopen om in te stappen hoor.

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:26

We werken wel elke les op iets anders. Dit gaat niet in 1, 2, 3 hoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:26

Ik zie ook de oude foto's
Wat een geweldige pony!!
Echt ik meen het, wat een gangen!
Daar ben ik jaloers op, mijn knollie heeft ze zo niet

Jammer dat ze er nu echt niet meer uit komen...

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 22:26

runningkawa schreef:
Op die manier heeft die oefening geen nut, op wat ontspannen gesjok na
of anders gezegd het heeft namelijk niets met VWNW te maken
Hij loopt op de kop te sjokken.

VWNW komt vanuit een actief achterbeen
En je kunt hem vanuit de gewone aan de teugel houding, dan laten zakken tot VWNW, weer oppakken tot gewone hoogte.
Je kunt hem de hand laten volgen op welke hoogte jij wilt.
Maar daarbij blijft elke pas het zelfde.
De achterhand blijft even ver onder treden.
En hij vertraagd of versneld ook niet.

Dan heb je het pas over vwnw

Ja maar ik had het níet over vw-nw
Het is gewoon ontspanning, want als ie niet ontspanning is, is het moelijk om verder te werken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:28

Ontspanning kun je ook verkrijgen zonder hem op de kop te laten vallen
Hij zal moeten leren dat ontspanning ook gewoon kan.

Verder gebeurd er niets anders dan dat op de kop laten lopen.
Nog ff en je pony zal elke andere vorm vertikken, want hij vind het wel erg makkelijk zo.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 22:28

VValar schreef:
yulan schreef:

Wil je heel eerlijk mijn mening weten? Ik neem aan dat de eerste foto's van vroeger zijn? Je hebt een hele goede pony met met veel vermogen. Op de eerste foto's kon je dat nog niet omzetten naar jouw hand. Vandaar dat hij op de foto's erg hard lijkt te gaan en tijdens de verruimingen ook op de voorhand loopt. Als je dit hete weet om te zetten zul je er een super fijne pony op na houden.
Als je ik foto's van AdB bekijk, vind ik dat je veel verder van huis bent. Er zonde!

Sommige foto's zijn van 7 maanden geleden. En zo lang is dat nu ook weer niet.
Het is trouwens mijn pony niet.
Ik vind persoonlijk dat het oprichten niet gaat zonder rechtrichten en ontspanning.