met bit... of bitloos...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Re: met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:13

Echt belachelijk zeg! Eigenlijk zou een grote groep masaal dispensatie moeten gaan aanvragen en dat iedere keer weer blijven doen. Ik rij alleen maar recreatief maar anders had ik het wel geweten.
Wat een antwoord zeg, ga maar springen want dan mag het wel

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:42

T@nj@ schreef:
Er wordt bitloos gereden omdat men zo natuurlijk mogelijk met het paard wil omgaan, ....

Is dat zo? Lijkt me stug. Dat argument NATUURLIJK snijdt geen hout T@nj@.
Salami eten is natuurlijk, paardrijden niet. Verder is bitloos vooral mode van kijk-mij-een-paardvriendelijk-zijn zonder daadwerkelijke paardgerichtheid. Bitloos staat ook volledig los van NH waar bit en sporen als verfijning ineens wel nodig zijn....
Daar heeft SP gewoon een terecht punt mee. Daarom zijn al die voor de ruiters zelf voor het groepsgvoel handige hokjes onzin voor het wel of niet van wel of geen bit.

Ik reken mij niet tot de door jou genoemde MEN en rij bitloos uit respect voor mijn paarden. Dezelfde reden waarom ik er zo min mogelijk belastend op- en af staf, er niet op blijf zitten tijdens een kletspraatje, mijn overgewicht probeer te beperken, me suf train om mijn krakend onderstel scharnierend te houden, geen wedstrijden rij en noem maar op.

Dat heeft niets met nep-natuurlijk te maken, ook niet met wel of geen ringdressuur rijden en ook niet met wel of niet met een in jouw ogen strak stijlvol pak op je paard willen rijden.

Let op! Wel met een bit rijden is niet automatisch de inverse van het bovenstaande. DAT schrijf ik NIET.
Bijvoorbeeld Solinski reed ook met bit (stang op losse teugel) en heeft mij veel geleerd over respect voor paarden.
Hoewel het voor mij niet ter discussie staat dat er niets in de paardensnuit hoort te zitten is met respect een stang hanteren minder belastend voor het paard dan zonder basisbenul met een touwhalster hannessen.

HC

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:10

Ik heb voor de verandering weer eens de moeite genomen een post van je te lezen, nog niets veranderd dus. Lees eerst eens wat ik zeg ja voor dat je over van alles en nogwat begint.
Ik zeg nergens dat paardrijden natuurlijk IS
T@nj@ schreef:

Er wordt bitloos gereden omdat men
zo natuurlijk mogelijk

met het paard
wil omgaan
, ....

Zo natuurlijk mogelijk met het paard willen omgaan betekend niet dat dit ook natuurlijk IS.

Geen idee ook waar je het nep-natuurlijk vandaan haalt, ik heb het daar bij mijn weten niet over gehad (maar goed, je hebt zo te zien nogal een probleem om uit elkaar te houden wie nu wat heeft gezegt)

Citaat:
Dat heeft niets met nep-natuurlijk te maken, ook niet met wel of geen ringdressuur rijden en ook niet met wel of niet met een in jouw ogen strak stijlvol pak op je paard willen rijden.

In een stijlvol pak op je paard willen rijden waar heb je het in godsnaam over?
Zoals altijd kan ik je weer niet volgen, ik ga dus maar door met wat ik al tijden doe, jouw posts niet meer lezen, ik snap er toch geen hout van.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:26

T@nj@ schreef:
Ik heb voor de verandering weer eens de moeite genomen een post van je te lezen, nog niets veranderd dus. Lees eerst eens wat ik zeg ja voor dat je over van alles en nogwat begint.
Ik zeg nergens dat paardrijden natuurlijk IS
T@nj@ schreef:

Er wordt bitloos gereden omdat men
zo natuurlijk mogelijk

met het paard
wil omgaan

, ....

Zo natuurlijk mogelijk met het paard willen omgaan betekend niet dat dit ook natuurlijk IS.

Geen idee ook waar je het nep-natuurlijk vandaan haalt, ik heb het daar bij mijn weten niet over gehad (maar goed, je hebt zo te zien nogal een probleem om uit elkaar te houden wie nu wat heeft gezegt)

Citaat:

In een stijlvol pak op je paard willen rijden waar heb je het in godsnaam over?
Zoals altijd kan ik je weer niet volgen, ik ga dus maar door met wat ik al tijden doe, jouw posts niet meer lezen, ik snap er toch geen hout van.

Richt een club op Er bestaat een uitdrukking over een loopvogel waar je de naam van kan lenen

HC

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 23:48

LaDii_RiAnnE schreef:
Miss_Montana schreef:
Ik denk dat je met bitloos heel ver kan komen en dat je ook nog heel veel over je paard te vertellen hebt hoor:

http://perso.orange.fr/saint-vaulry/img/ai7836.jpg[/img]
Afbeelding

Goh... bitloos rijden omdat dat vriendelijk zou zijn maar tegelijkertijd wel met sporen rijden...
Maar ik heb geen verstand van bitloos rijden. Ik rijd op een manege en ik heb altijd met een bit gereden. Nooit geweten dat er zoveel mensen bitloos reden Haha!

Bitten horen in mijn ogen al helemaal niet thuis op een manege.
Er komen veel te veel verschillende mensen rijden en de een heeft een hardere hand dan de ander.
Beginners die vaak rukken en trekken dat kan toch niet goed zijn als je een bit erin hebt met zulke mensen erop.
Prive kan ik nog begrijpen maar manege paarden NO BIT!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 23:50

Trouwens waarom zou je er voor bang zijn om zonder bit te gaan trainen?
Het paard kent het bit niet als er nooit een in heeft gehad dus zou ik me daar al helemaal geen zorgen over maken over het stoppen enzo.
Want dat zou eigenlijk net zo spannend yijn als met bit.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 19:44

ik vind het grappig om te zien dat er benadrukt word dat bitloos rijden aangeleerd moet worden, ik heb nog nooit een paard gezien wat je voor het eerst van z'n leven een bit in doet en zo mee weg rijd....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:04

Duncan, ik begrijp je post niet echt.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:14

Alsof een paard een bit wel meteen snapt, moet ook aangeleerd worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:32

Duncan schreef:
ik vind het grappig om te zien dat er benadrukt word dat bitloos rijden aangeleerd moet worden, ik heb nog nooit een paard gezien wat je voor het eerst van z'n leven een bit in doet en zo mee weg rijd....

Het gaat ook niet om het paard Duncan. Dat is al profi paard. Het gaat om de RUITER.
Ik ken helaas maar twee paardenboeken die specifiek op die RUITER ingaan, waar het paard de achtergrond is waartegen de RUITER wordt afgemeten.
Het gaat desondanks toch allemaal en uitsluitend om de kennis, kunde en vaardigheid van de RUITER. Die is de zwakke schakel.
Ik had gisteren weer een helder voorbeeld voor mezelf toen ik met mijn Capricho op pad was. Dat hij hengst is zit tussen MIJN oren. Natuurlijk is hij anders dan een merrie, net als mijn leidmerrie anders is dan de andere merries. Het zijn echter allemaal paarden en ik realiseerde me ineens dat ik in een moment van onoplettendheid terug was gevallen op mijn routine-vaardigheden van op de halsring rijden en dat hij daar naadloos op reageerde. De resterende kilometers reed ik op een wolk van een paard...
Verbeter je paard, begin bij jezelf Haha!

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:21

T@nj@ schreef:
Eigenlijk zou een grote groep masaal dispensatie moeten gaan aanvragen en dat iedere keer weer blijven doen. Ik rij alleen maar recreatief maar anders had ik het wel geweten.
Wat een antwoord zeg, ga maar springen want dan mag het wel Frusty

Hierbij even een link naar een ander topic, waarin we gaan proberen werkelijk iets te bewerkstelligen wat bitloos in dressuurwedstrijden betreft:
viewtopic.php?f=29&t=612882&hilit=
Graag jullie actieve bijdrage! Knipoog

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:00

Ik rij sinds kort bitloos en dit bevalt zo goed dat ik hier mee verder ga. Mijn paard heeft een erg moeilijke mond.

Ze heeft een erg dikke tong en het gehemelte hangt zodanig laag dat het op de tong rust. Als ik mijn pink in de mond steek zit die klem tussen tong en gehemelte. Na vele soorten bitten te hebben geprobeerd heb ik het nu eens bitloos geprobeerd en dit gaat perfect.

Ze liep niet slecht op een bit maar in haar geval lijkt bitloos me prettiger. Ik rij trouwens op een gewone lage africhtingsneusriem. Ik ben niet principieel tegen een bit. De meeste paarden hebben er genoeg ruimte voor en doen het er prima op.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:41

Jovarna schreef:
Duncan, ik begrijp je post niet echt.

Wat ik met mijn post bedoel...

Ik las hier een aantal keer dat het voor mensen teveel was om een paard aan te leren om bitloos te rijden. Want HC, je hebt wel gelijk, het ligt natuurlijk bij de ruiter, maar ik denk wel dat een paard wat z'n hele leven met een bit rondhobbelt, wel even moet nadenken als de ruiter opeens op andere delen van zijn hoofd in gaat werken. Wat ik met mijn post bedoel is dat er volgensmij geen verschil zit tussen het aanleren van rijden met bit, en het aanleren van het bitloos rijden. Ik vind het daarom een beetje vreemd dat het aanleren zo vaak benadrukt word in dit topic, terwijl ik zoiets heb van, "het is toch hetzelfde als het aanleren van een bit?" (wat gewoon begint met gewichts/lichaams hulpe van de ruiter). Kort gezegd, ik begrijp niet waarom de nadruk een aantal keer komt te liggen op het aanleren van bitloos rijden Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:56

... wat begint met leren wijken voor druk Knipoog

HC

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:20

In sommige topics zie ik mensen die schrijven dat ze hackamores echt verschrikkenlijk en gemeen vidnen. Ik snap dit neit! Zelf rijd ik meestal met hackamore mijn paarden voelen zich zo het fijnst zo lopen het meest ontspannen en ik heb geen moeite ze te controleren. Dus wat is er miss met een hackamore vraag ik me af... Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:15

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:20

Eleandra schreef:
In sommige topics zie ik mensen die schrijven dat ze hackamores echt verschrikkenlijk en gemeen vidnen. Ik snap dit neit! Zelf rijd ik meestal met hackamore mijn paarden voelen zich zo het fijnst zo lopen het meest ontspannen en ik heb geen moeite ze te controleren. Dus wat is er miss met een hackamore vraag ik me af... Knipoog

De mechanische hackamore is wat het principe onder de manier van rijden betreft niet anders dan een bit met dat verschil dat er niets in de mond zit.
Een ander verschil is dat een hackamore lastiger te rijden is met direct teugelkontakt, dit meer vaardigheid van deruiter vraagt.
De doorgaans gebruikte hackamore met korte scharen is ZEER SLECHT omdat het schijnvriendelijk is doch door de onduidleijke differentiatie tussen de teugelhulpen meer kracht aan de teugel vraagt.
Een hackmore kan een heel goede en voor het paard heldere optoming zijn wanneer de scharen voldoende lang zijn, deze verbonden zijn en het een geometrisch juist en stabiel ontwerp is. De zogenaamde Roy-hackamore is een model-voorbeeld van en goed ontwerp.

Uiteraard dient de ruiter ermee te leren rijden.

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:29

In principe ben ik het met je eens, Duncan. Persoonlijk zie ik namelijk ook geen verschil tussen met bit en zonder bit rijden, wat de manier van vraagstelling, aanwijzing en samenwerking betreft.
Mijn paard hoefde beslist niet "om te scholen" en van veel mensen weet ik dat dit bij hen ook niet het geval is geweest.

Voor mensen die puur 'technisch' rijden, veel met teugelhulpen werken, zich niet bewust zijn van hun lichaamstaal, centrum, focus, gedachten, spanning e.d., wordt het misschien wat lastiger zonder bit. Want zij missen dan dat 'dwang- c.q. correctiemiddel' in de paardenmond.
Maar zodra je je hier bewust van bent, loopt iedere combinatie volgens mij zo bitloos weg hoor.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:25

Helemaal mee eens, ik werd ook van alle kanten gewaarschuwd toen ik besloot bitloos te gaan (lees, ik werd voor gek verklaard, maar het is wel alweer een aantal jaar geleden toen het nog niet zo leefde in Nederland) maar Kevin en ik reden er zo mee weg. Sterker nog, Kevin heeft sinds dien veel meer lol in het rijden, is veel meer ontspannen enz.
Paard van mijn vriend (12jaar, nog niet ingereden) wordt ook gewoon bitloos ingereden, heeft 1x een bit ingehad en reageerde daar zo sterk op dat ik het snel in een donkere hoek heb gegooid!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:06

Huertecilla schreef:
Eleandra schreef:

De mechanische hackamore is wat het principe onder de manier van rijden betreft niet anders dan een bit met dat verschil dat er niets in de mond zit.
Een ander verschil is dat een hackamore lastiger te rijden is met direct teugelkontakt, dit meer vaardigheid van deruiter vraagt.
De doorgaans gebruikte hackamore met korte scharen is ZEER SLECHT omdat het schijnvriendelijk is doch door de onduidleijke differentiatie tussen de teugelhulpen meer kracht aan de teugel vraagt.
Een hackmore kan een heel goede en voor het paard heldere optoming zijn wanneer de scharen voldoende lang zijn, deze verbonden zijn en het een geometrisch juist en stabiel ontwerp is. De zogenaamde Roy-hackamore is een model-voorbeeld van en goed ontwerp.

Uiteraard dient de ruiter ermee te leren rijden.

HC

Ok Knipoog
Ik zelf ben opgegroeid met een hackamore dsu ik heb ermee leren rijden.
Ik weet zeker dat dit een vriendelijke hackamore is maar ik begrijp dsat er natuurlijk ook hele slechte zijn net als bij bitten. Ik rijd zelf eigenlijk altijd met losse teugel en recreatie dus hij zou er eigenlijk weinig lsast van kunnen hebben Knipoog

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:50

Ik vind geen van beide manieren een probleem.
Zolang je netjes met het bit rijd zie ik geen probleem.
En ja bitloos is altijd goed vind ik.
Tenzij je alsnog gigantisch gaat trekken. Want dan druk je op de neus.