DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:06

Russel, het is natuurlijk wel de vraag waar ze doctor in is

Ulrike is namelijk afgestudeerd in de psychologie en volkenkunde, beide geen studies waar veel aandacht aan biomechanica wordt besteedt.

De site hippocampus is de site van haar bedrijf wat hippotherapeutische cursussen verzorgt. Ik heb bij haar dan ook altijd het gevoel dat haar interesse in LDR vooral een marketingtruc is om meer mensen naar haar site te halen en op die manier meer cursisten binnen te halen.

En ja ze zal vast geen voorstander zijn en ja ze probeert het te onderbouwen, maar toch hou ik bij haar altijd een onprettig gevoel omdat het teveel om Dr. Thiel en haar hippocampus gaat.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:39

Karl66 schreef:
De tegenstanders zijn niet klassiek, wat tenslotte ook de basis van LDR is, maar conservatieven die weigeren te accepteren dat er na Steinbrecht nog mensen zijn geweest die verder hebben gedacht over de training van een paard.

Als je geïnteresseerd bent in een onderbouwing van LDR is het misschien slim om niet af te gaan op de mening van tegenstanders maar op een onafhankelijke plek te kijken. Het FEI heeft in januari een workshop gehouden waarin vanuit de wetenschappelijke hoek zowel voor- als tegenstanders aan het woord zijn geweest, Goofy heeft de link van het rapport in een ander topic gegeven. De uitkomst daarvan is dat er geen aanwijzingen zijn dat, mits goed toegepast, er geen reden is om aan te nemen dat LDR lichamelijk of psychisch schadelijk is, maar dat men nog wel een aantal aspecten verder wil onderzoeken.

Wat die gouden medailles betreft, de eerste twee olympische medailles die met LDR gewonnen zijn, zijn door duitsers gewonnen. Dus dat internationale isolement van die schandelijke nederlanders valt ook wel weer mee.

Prachtig gezegd!

Herstel: De eerste 5 medailles (3x springen en 2x dressuur, allemaal ldr, en inderdaad klassiek blijft de basis ook bij ldr)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 09:42

Mireille1970 schreef:
Wat die gouden medailles betreft, de eerste twee olympische medailles die met LDR gewonnen zijn, zijn door duitsers gewonnen. Dus dat internationale isolement van die schandelijke nederlanders valt ook wel weer mee.

Prachtig gezegd!

Herstel: De eerste 5 medailles (3x springen en 2x dressuur, allemaal ldr, en inderdaad klassiek blijft de basis ook bij ldr)
[/quote]

En die Duitsers zeggen dat ze geleerd hebben en inmiddels beter weten. Met recht van spreken dus

Overigens roept juist een Duitse arts die zelf deze weg heeft doorlopen dat het niet in een landentegenstelling moet verharden.
Het is echter gewoon dom om de trent te negeren of wil de modale NL dressuurruiter graag dezelfde negatieve naam krijgen die de duitse springruiter 20 jaar geleden had?!

Nogmaals: de kortste weg naar het huidige 'dressuur' goud wellicht, maar heiligt dat doel de middelen? Is het een ethisch verantwoorde manier? Het antwoord zegt niets over de methode, want die is wel helder, maar alles over de ruiter, diens prioriteiten en de rol van het paard daarin. Maak je keuze.

HC

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:00

HC, stel dat mensen zeggen dat de manier waarop jij met jouw paarden omgaat, dierenleed is, dan accepteer jij dat ook niet want dat is niet jouw ervaring, niet hoe jij de werkelijkheid ziet.

Ethiek is subjectief, het heeft alles te maken met wat jij in je leven meegemaakt hebt en jouw emoties en niets met hoe een ander de werkelijkheid ziet.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:15

In de dressuur is elke gang en elke beweging is eenduidig beschreven. Dressuur is een jurysport en subjectief. Een oranje strik is geen brevet van bekwaamheid. (naar "van Loon").

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:03

SuperPepeijn schreef:
HC, stel dat mensen zeggen dat de manier waarop jij met jouw paarden omgaat, dierenleed is, dan accepteer jij dat ook niet want dat is niet jouw ervaring, niet hoe jij de werkelijkheid ziet.

Waarmee je én ver van mijn werkelijkheid zit én de spijker op de kop slaat.
Als iemand gefundeerde kritiek heeft dan luíster ik. Mijn wereld is net zo subjectief als die van een ander. Ik heb wellicht (veel) meer meegemaakt dan Jan Modaal doch leef nog steeds alleen maar in mijn eigen perceptie van de werkelijkheid.
Ik stel regelmatig, gráág, en soms met (onterechte, want je weet niet wat je niet weet) de manier van managen bij.

Wat LDR betreft: het mag dan niet onomstotelijk bewezen zijn dat het mits, maar, etc. dierenleed is, DOCH: het leídt omomstotelijk bewezen tot dierenleed omdat de niet-toppers niet mits en maar etc.
Zoals ik het zie zijn er aan LDR drie fundamentele problemen verbonden doch over LDR zelf wil ik helemaal niet ingaan; dat leidt alleen maar tot emotionele schijnargumenten. Het efféct is triest en ongewenst en dáárom dient LDR al verboden te worden.

Doordenker: is het bergbeklimmen als je met een helicopter op de top van de Mont Blanc gezet wordt?
Hint: dressuur is de kunst van het dresseren.

HC

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:29

Citaat:
DOCH: het leídt omomstotelijk bewezen tot dierenleed omdat de niet-toppers niet mits en maar etc.
Waar, echter valt dat te zeggen van alle methoden die verkeerd worden toegepast.

Je zou je kunnen afvragen, waarom vind je LRD slecht? Is dat vanuit emotioneel of reeël oogpunt? Zelf denk ik dat veel tegenstanders emotioneel hun conclusies trekken. Ze reageren vurig en negeren de bevindingen van de onderzoekers.

Er zijn inmiddels al zoveel debatten en onderzoeken over geweest, maar nog niets heeft kunnen concluderen dat LRD schadelijk is, mits het juist wordt toegepast. Dat is op zich al opmerkelijk.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:03

vanuit emotioneel oogpunt... het ziet er niet prettig uit en het kan dan ook volgens ons, mensen, niet prettig zijn voor een paard.

tja, reëel oogpunt, de bewijzen liggen op tafel... heel wat medailles.

over wat Ulrike zelf doet, tja, ze is mijns inziens nog een van de enige personen die zo hamert op een goed zit en houding. wat ze zegt is weer wat een heel aantal mensen denken, zoals hier ook al is gebleken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:05

Karl66 schreef:
Russel, het is natuurlijk wel de vraag waar ze doctor in is

Ulrike is namelijk afgestudeerd in de psychologie en volkenkunde, beide geen studies waar veel aandacht aan biomechanica wordt besteedt.

De site hippocampus is de site van haar bedrijf wat hippotherapeutische cursussen verzorgt. Ik heb bij haar dan ook altijd het gevoel dat haar interesse in LDR vooral een marketingtruc is om meer mensen naar haar site te halen en op die manier meer cursisten binnen te halen.

En ja ze zal vast geen voorstander zijn en ja ze probeert het te onderbouwen, maar toch hou ik bij haar altijd een onprettig gevoel omdat het teveel om Dr. Thiel en haar hippocampus gaat.

Ahh, oke, maar wat ze stelt mbv de anatomie van het paard dat ze aanhaalt, is dan toch geen onzin? Aan de hand van die uitleg heb ik nl een verkeerd gevoel bij LDR, alleen vanwege die tekeningen met de uitleg. Dat moet dan toch voor zich spreken, staat dan toch los van het feit of ze olympisch goud heeft behaald of uberhaupt een paard op GP niveau kan rijden, dan wel dr in de nietweetkunde is?

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:36

En zo blijft het een eindeloze discussie, omdat het veelal gevoerd wordt door mensen die alleen het plaatje kennen tegenover mensen die het beoefenen...
Dat zal dus altijd dezelfde discussie blijven.

Ik moet zeggen na inmiddels 18 jaar ervaring in veel manieren van rijden dat ik het vreselijk vind om een strak gereden paard dat bovenin loopt te zien dan een smakelijk ronde Ldr-er die golft door het lijf. Maar daar ga je al. Een goed gereden paard doet dat altijd, van uit achter beginnen, opwaarts en op hele lichte aanleuning en op zit en been terugkomend en zittend. Neus er iets uit. En stil in de aanleuning...
Een verkeerd gereden paard is sterk, strak, lomp, loopt de grond in heeft een blauwe tong of erger en is star en kort in de passen.
In alle soorten rijden geldt dat. Dat heeft niets te maken met LDR of niet.
LDR heeft namelijk niets met slecht rijden te maken. Iemand die namelijk iemand nadoet die de neus eruit heeft, door de kop erop te trekken en zijn paard lek te trappen omdat hij zelf de handrem erop heeft gezet is net zo verkeerd bezig als diegene die anky wil nadoen en keihard de kop probeert tussen de knieen te trekken. Maar dat heeft weer helemaal niets met ldr rijden te maken, sterker nog helemaal niets met rijden.

En mbt de anatomie: het paard is uberhaupt niet gemaakt om op te rijden. Denk je dat de rug ervan opknapt dat we er zo op gaan zitten...
Als je je paard wil sparen en geen risico's wilt lopen moet je hem de prairie in sturen... en dan nog zit een peesklap in slechts één onschuldige graspol... één verstapping.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 13:53

Het bevreemd mij wel dat deze DVD's de wereld over gestuurd worden, met een verzoek om ze terug te zenden zodra er problemen van komen. (auteursrechten, beeldrechten, persoonsrechten ??? Ik weet het niet)

Dit is volgens mij het paard achter de wagen spannen.

Zoals jullie kunnen zien is de originele verspreider van deze beelden
(Theresa Sandin) veroordeeld om de berijders onherkenbaar te maken.
Hoe dit onherkenbaar maken op een DVD moet gebeuren zou ik echt niet weten.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:00

Dat is waarschijnlijk omdat het door de meeste afvallers van de methode een hetse tegen de winnaars is...

Het is namelijk pas ter discussie gesteld nadat Anky al 6 medailles had minimaal, en wat betreft Franke Sloothaak, Nicole Uphoff, Isabell Werth, Ludger Beerbaum, Peter Geerink, Jos lansink etc etc zijn vroeger helemaal niet ter discussie gesteld...

Zoals vaak komt de discussie voort uit veelal jaloezie (ik zeg niet hier op bokt, maar toendertijd toen de hetse begon).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:01

Je hebt gelijk, maar zoals jij paardrijden stelt heb je helemaal gelijk, maar dat is maar voor weinigen weggelegd. Je ziet het vaker niet dan wel goed. Het nabootsen wordt daardoor ook vaak gedaan door die diegenen die daar niet mee over weg kunnen en idd dat geldt niet alleen voor LDR, maar het wordt wel vaak zat nagebootst, ook door instrukteurs die dat van hun leerlingen verlangen.

Hoevelen durven toe te geven dat ze eigenlijk niet zoveel gevoel en vaardigheden hebben en teveel met druk en kracht rijden??

Dan toch goed dat er discussie is uberhaupt zodat er toch lieden bereikt worden die wel gaan nadenken en verantwoording nemen in hun (niet-)kunnen.

Er is mij een instrukteur aangeboden, maar ik heb er voor bedankt. Ik zeker en zeker mijn paard moet je niet met de kin op de borst gaan rijden als hij al niet fatsoenlijk door de hals komt en los door zijn lijf loopt, dan moet ik zeker niet als beginner zo met mijn paard gaan lessen. Alle paarden al zijn ze nog maar een half jaar onder het zadel moeten een uur zo bij hem lopen. Een nieuwe discussie, snap ik wel, maar ik weet nu al dat ik daar geen beter paard van krijg en ik niet lekker kan rijden op die manier, dat mijn paard die houding niet aan kan dus wat is het nut ervan. Deze man geeft al 30 jaar, wellicht langer, les, heeft veel paardenverstand, dus hij heeft gelijk , niet zo een miepmuts.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:05

russel schreef:
Ahh, oke, maar wat ze stelt mbv de anatomie van het paard dat ze aanhaalt, is dan toch geen onzin? Aan de hand van die uitleg heb ik nl een verkeerd gevoel bij LDR, alleen vanwege die tekeningen met de uitleg. Dat moet dan toch voor zich spreken, staat dan toch los van het feit of ze olympisch goud heeft behaald of uberhaupt een paard op GP niveau kan rijden, dan wel dr in de nietweetkunde is?

Ook bij correcte tekeningen kan je een foutieve uitleg geven als je aannames fout zijn. Maar door het plaatsen van deze tekeningen geef je die aannames wel een legitimiteit die ze niet bezitten.

Nog even een paar opmerkingen bij deze site, er worden alleen foto's van nederlandse dressuurruiters getoond, blijkbaar wordt er in andere landen en de springsport geen LDR toegepast

Billy

Re: Geld verdienen over de rug van Nederlandse dressuurruite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:10

Huertecilla schreef:
Ik heb er zelf geen enkele behoefte meer aan om om het goed/slecht van LDR en dergelijk in te gaan. Kijk om je heen naar alle hulpteugels die overal in de kasten en op de paarden hangen.
Kijk om je heen naar de 'lol' die al die ruiters en paarden uitstralen: wees er maar trots op.
Wat had KiWiKo laatst ook al weer 'nodig'? Wees er maar trots op.

HC

Wat heeft Kiwiko met deze discussie te maken?
Laat haar er asjeblieft buiten.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:11

Huertecilla schreef:

Dat van Anky en Stef kan ik niet beoordelen. Ik dénk, op basis van zijn uitspraken, dat met name voor Stef het doel de middelen heiligt.
HC

Dit zegt genoeg over jouw kennis van de dressuurwereld, wat een flater

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:18

Karl66 schreef:
Nog even een paar opmerkingen bij deze site, er worden alleen foto's van nederlandse dressuurruiters getoond, blijkbaar wordt er in andere landen en de springsport geen LDR toegepast

Ik denk dat het niet van belang is wie er op de foto staat en al helemaal niet de nationaleit, als ze illustratief gebruikt zijn. Het gaat erom WAT de foto´s uitbeelden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:34

Lusitana, het maakt op zich niet uit, maar het is suggestief, terwijl die suggestie zo simpel te vermijden zou zijn door ook andere foto's te plaatsen.

Huertecilla

Re: Geld verdienen over de rug van Nederlandse dressuurruite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:57

Billy schreef:
Huertecilla schreef:
Wat had KiWiKo laatst ook al weer 'nodig'? Wees er maar trots op.

HC

Wat heeft Kiwiko met deze discussie te maken?
Laat haar er asjeblieft buiten.

Pagina 1, reactie 5.....

Verder staat er op dit topic ook een citaat van Stef : spreekt boekdelen in hoofdletters

HC

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:59

Ja, en? Wat heeft dat met LDR te maken?
Klinkt meer als een persoonlijke sneer naar Kim toe.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 16:24

Karl66 schreef:
Lusitana, het maakt op zich niet uit, maar het is suggestief, terwijl die suggestie zo simpel te vermijden zou zijn door ook andere foto's te plaatsen.

Ja, precies, zoals op 'sustaineble dressage' waarvan de schrijfster door voorspelbaar wie gewaarschuwd werd voor jurisdische stappen?!
Maakt geen biet uit: zou exáct dezelfde vinger naar Mevrouw Tiel zijn uitgestoken.
Het maakt ook in bredere zin geen biet uit: de publieke opinie zorgt vanzelf voor een koerswijziging.
Ah... dáár komt die angstagressie naar Mevrouw Tiel vandaan? Het is angst voor het beïnvloeden van de publieke opinie!

Wellicht is een tijdens prime-time uitgezonden docu over http://www.zingaro.fr/ zowel voor het brede publiek als de LDR-adepten een leuke.
'...en dan nu X tijdens het warmrijden voor een GP optreden'
Dát is nog eens beïnvloeden van de publieke opinie

@Billy: waar sloeg de onnodige en niet relevante sneer van Kim op? en waarom schrijft net zíj dat?
Verder is mijn verwijzing in de strekking opportuun én waar. Nota bene door jou zelf opgebracht
Verder zijn jouw opmerkingen niet on-topic: lees anders de topic starter nog eens. Gelieve on topic te blijven >;)

Mevrouw Tiel doet NIETS verkeerds. Dat heet vrije nieuwsgaring en vrije meningsuiting. Zelfs al had ze ter illustratie alleen beelden uit het publieke domein van één ruiter gebruikt dan zou dat helemaal haar vrijheid zijn. Wie dat niet bevalt, welnu, die kijkt er toch gewoon niet naar

HC

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 17:44

HC wat jouw opmerking met de suggestie die van de site uitgaat te maken heeft is mij volkomen onduidelijk.

Netzomin als het mevrouw Thiel verboden is om deze informatie openbaar te maken, is het verboden om kanttekeningen bij opmerkelijke zaken op haar site te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 18:34

Karl66 schreef:
russel schreef:

Ook bij correcte tekeningen kan je een foutieve uitleg geven als je aannames fout zijn. Maar door het plaatsen van deze tekeningen geef je die aannames wel een legitimiteit die ze niet bezitten.

Het gaat toch niet om aannames? Het is toch uitleg wat er binnenin het paard gebeurt? Daar kan je toch geen verschillende uitleg aan geven? Iets wat rond is is niet ineens vierkant omdat je daar iemand zwart mee kan maken.

Oke LDR zal ondertussen wel wereldwijd gebruikt worden, wellicht voor criticie was het beter geweest om ook buitenlandse ruiters als voorbeeld te geven. Sommigen zullen zich daardoor wel erger aangesproken voelen met deze site.

Als blijkt dat die tekeningen en uitleg volkomen onzin is, hebben we meer discussie of juist niet. Nu heb ik het idee dat er steeds om de kern heen gepraat wordt. Zo van: Het is wel waar maar eigenlijk ook niet want die medailles hoe zit het daar dan mee.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 18:57

Karl66 schreef:

Daar hebben we dat woord weer. Een kaars is ook suggestief, daar kun je wel een phallus in zien. Daarom is hij nog wel gewoon bedoeld om te branden en niet in die vorm gegoten om naar een phallus te verwijzen.

Het zijn poppetjes, ruiters. Persoonlijk zal ik niet eens weten wie wie is en waar ze vandaan komen tenzij ze het er bij zetten, staat het erbij? (Serieuze vraag)

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 19:41

Zolang de deskundigen nog geen duidelijk antwoord kunnen geven lijkt mij dat alle stellingen aannamens zijn.

Tijdens de laatste bijeenkomst in Lausanne zijn er dertig verschillende deskundige gehoord, en nog niemand durft te zeggen dat het schadelijk is, sterker nog sommige deskundigen hebben gesteld dat ze bij recreatie paarden ernstigere afwijkingen hebben gekonstateerd als bij de zgn RK-paarden. Maar nogmaals een gedegen onderzoek zal het allemaal wel uitwijzen.

Voorlopig hou ik me maar vast aan de opmerkingen van vele (ook Duitse trainers) dat je absoluut nooit kan winnen met een paard dat ongelukkig of misbruikt is.