Sees schreef:De motor van een paard zit in zijn kont en niet in zijn mond.
Hehe, die hou ik erin! dat vind ik nou een goeie
Citaat:
Verder hoef je een paard niet te léren zich te ontspannen; dat kan het al, dat ís het standaard al, als 'default', wanneer jij het niet in de stress helpt.
Stress door iets te vragen wat het nog niet kan of niet begrijpt. Of met dwang bijvoorbeeld
Als jij het zo stelt moeten we toch zeker het paard leren te ontspannen onder de man nadat we de nodige stress veroorzaken bij zo'n dier? je kunt mij namelijk niet wijsmaken dat paardrijden altijd volledig stressvrij is, ook als zet je de meest geduldige ruiter van de wereld erop. Een nieuwe oefening kan stress opleveren, het is alleen dan de vraag hoe jij hierop in speelt en het paard niet 'over de top' rijdt.
Citaat:
Stress door iets te vragen wat het nog niet kan of niet begrijpt. Of met dwang bijvoorbeeld
Ik neem aan dat hier ook hulpteugels onder vallen? want dan ben ik dat 100% met je eens. Zoals ik al eerder zij, een probleem zit in het hoofd van het paard en niet in de mond, een van die problemen kan het niet begrijpen van de hulpen zijn.
Kunnen we dan hieruit ook meteen concluderen dat je sowieso geen hulpteugel eraan hoeft te hangen om ontspanning te krijgen/aan te leren, omdat dat toch niet werkt (sterker nog, het versterkt alleen het probleem)? Ik vind van wel....