[Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:20

mariska75 schreef:
Waarom moet dat hoofd naar beneden, zou je je paard niet eerst eens z'n rug leren ontspannen?
Omdat een paard, dat correct in de kaak loslaat, zo ook leert zijn rug te ontspannen en te gebruiken.

Als je een paard alleen laat sterrenkijken, zal hij zijn rug blijven wegdrukken en de ruiter het paard zo verkeerd belasten.

hns

Re: [Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:27

'Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteugels'
100% mee eens.
Als je hulpmiddelen gebruikt vind ik persoonlijk dat je niet naar een oplossing zoekt voor een bepaald probleem.
Je kijkt niet of het aan jou ligt, aan de omgeving, voer etc. maar gaat gewoon een 'hulp' gebruiken dat de zaak wel oplost.
Ik heb vroeger eens met een martingaal gereden omdat het paard niet zonder kon.
Ik heb dat ding gewoon eraf gehaalt en nu kan die steeds zonder gereden worden.
Als er dan nog eens wat beginners op zitten gooit die zijn hoofd weer omhoog.
Bij ruiters die hem vaker rijden en ook goed, doet die dit niet meer.
Gewoon een kwestie van geduld, tijd, leren en proberen te vinden waardoor het probleem veroorzaakt word.
Een goede ruiter luistert naar zijn paard en is bewust van zijn behoeftes.

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:17

Dat ben ik dus niet met je eens! Er zijn zat paarden die zgn de kaak loslaten, maar echt de rug niet ontspannen. En dus niet echt nageeflijk zijn. Voor mij is dat dus de omgekeerde volgorde. Als je een paard leert ontspannen zal hij niet meer sterrenkijken ook!

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:19

De kaak correct loslaten = ontspannen.

Hoe leer jij een paard ontspannen?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:44

In elk geval niet door er aan te gaan sjorren van voren

Dat heeft nl niks met leren te maken...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:46

SuperPepeijn schreef:
mariska75 schreef:
Waarom moet dat hoofd naar beneden, zou je je paard niet eerst eens z'n rug leren ontspannen?

Omdat een paard, dat correct in de kaak loslaat, zo ook leert zijn rug te ontspannen en te gebruiken.

Als je een paard alleen laat sterrenkijken, zal hij zijn rug blijven wegdrukken en de ruiter het paard zo verkeerd belasten.

Er zijn andere mogelijkheden dan een hulpteugel om sterrekijken tegen te gaan.
Als een ruiter naar een hulpteugel grijpt kent hij die mogelijkheden dus niet, of is te lui of ongeduldig om ze toe te passen....

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:19

SuperPepeijn schreef:

een wéér zo'n hoogst interessante sprong naar conclusie; ik zie met de beste wereld het verband tussen ontspannen en kaak niet.
'Opgeven' kan ik volgen.

Verder hoef je een paard niet te léren zich te ontspannen; dat kan het al, dat ís het standaard al, als 'default', wanneer jij het niet in de stress helpt.
Stress door iets te vragen wat het nog niet kan of niet begrijpt. Of met dwang bijvoorbeeld

Zie trouwens nog steeds het verband niet tussen hulpteugels, een zadel en goed kunnen rijden: een zadel heeft niets met rijkunst te maken. Alleen maar met verdeling van het ruitergewicht over de ribben.
Dat iemand die stijgbeugels nódig heeft om boven te blijven nog wat aan een onafhankelijke zit moet werken is wat anders. Steinbrecht stelt dat dit voor 95% van de ruiters helaas niet is weggelegd en voor alsnog ben ik ook regelmatig blij dat ze aan mijn zadel hangen
Zoals Dom Duarte schrijft: je moet zonder kúnnen, doch waarom zou je geen gebruik maken van de extra veiligheid aangezien ze bestaan.
Met het topic; 'hulp'teugels, echter heeft het geen bíet van doen.

Met 'hulp'teugels heb je het over een héél ander punt: dwang of geen dwang.
Zaterdag ben ik met twee gasten de Monte Gibalto opgeklommen. Als training heb ik mijn jonge hengst aan de lange lijn meegenomen: GodsONMOGELIJK met 'hulp'teugels.
Hij vond het práchtig en ik heb genoten van een 485 kilo wegende klipgeit: voor hem heel complexe hellingen en rotsgeklauter. Veel lijn geven en aanmoedigend vertellen wat hij het beste kan doen. Alleen dingen vragen die hij moet kunnen, alleen uitleggen wat hij al moet begrijpen en hem zelfvertrouwen geven. Ápetrots is hij dan als hij het goed oplost. Van dit zelf oplossen leert hij direct. Hij liet ook een onvoorstelbaar knappe levade zien om om- en over een groot rotsblok heen te komen. Echt een lust voor het oog en onze gasten (Bandida hier op Bokt) zagen zo waar in de praktijk een levade voor kan dienen.
Op de terugweg liet hij gewoon om me een lol te doen en een prijzend woord te krijgen fantástisch verzamelde stukken draf zien.
Gewoon met de lijn slap op zijn rug, een meter of 2 voor me en he-le-maal ontspannen.
Een vrije geest, die me ontspannen geeft wat ik beloon.

Je zal mij nergens zien schrijven dat wat ik doe de enige manier is en ook niet dat het de snelste is, want dat is het op zeker níet. Wel dat een goed ruiter dit kan bereiken zonder dwang van 'hulp'teugels met een vrijwillig ontspannen paard

HC

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:56

De motor van een paard zit in zijn kont en niet in zijn mond. Begrenzing van voren dmv hulpteugels werkt dus juist averechts. Dwang is nooit goed, je moet een paard ervan overtuigen zelf in de ontspannen positie te willen lopen. Ik ben dus idd van mening dat je met veel geduld, liefde en de JUISTE begeleiding (o.a. les) GEEN hulpmiddelen nodig hebt.

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:59

Mee eens, alleen een martingaaltje vind ik een ander verhaal.

Ik rijd altijd zonder martingaal, behalve toen ik nog sprong met hem en met buitenritten. Hij kan gigantisch van kiet gaan en met dressuur vind ik dit niet erg, maar buiten vind ik het erg gevaarlijk.
Met springen werd hij af en toe een beetje te heftig, dus voor de zekerheid toen een martingaal om gedaan, voor net dat beetje meer controle.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:05

Lusitana schreef:
Er zijn andere mogelijkheden dan een hulpteugel om sterrekijken tegen te gaan.

Natuurlijk, ik beweer ook niet anders

Lusitana schreef:
In elk geval niet door er aan te gaan sjorren van voren

Dat heeft nl niks met leren te maken...
Dat is geen antwoord

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:08

Huertecilla schreef:
SuperPepeijn schreef:

een wéér zo'n hoogst interessante sprong naar conclusie; ik zie met de beste wereld het verband tussen ontspannen en kaak niet.
'Opgeven' kan ik volgen.

Het is ook geen conclusie, maar een gebeurtenis.

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:11

Sees schreef:
De motor van een paard zit in zijn kont en niet in zijn mond.

Hehe, die hou ik erin! dat vind ik nou een goeie

Citaat:
Verder hoef je een paard niet te léren zich te ontspannen; dat kan het al, dat ís het standaard al, als 'default', wanneer jij het niet in de stress helpt.
Stress door iets te vragen wat het nog niet kan of niet begrijpt. Of met dwang bijvoorbeeld

Als jij het zo stelt moeten we toch zeker het paard leren te ontspannen onder de man nadat we de nodige stress veroorzaken bij zo'n dier? je kunt mij namelijk niet wijsmaken dat paardrijden altijd volledig stressvrij is, ook als zet je de meest geduldige ruiter van de wereld erop. Een nieuwe oefening kan stress opleveren, het is alleen dan de vraag hoe jij hierop in speelt en het paard niet 'over de top' rijdt.

Citaat:

Ik neem aan dat hier ook hulpteugels onder vallen? want dan ben ik dat 100% met je eens. Zoals ik al eerder zij, een probleem zit in het hoofd van het paard en niet in de mond, een van die problemen kan het niet begrijpen van de hulpen zijn.

Kunnen we dan hieruit ook meteen concluderen dat je sowieso geen hulpteugel eraan hoeft te hangen om ontspanning te krijgen/aan te leren, omdat dat toch niet werkt (sterker nog, het versterkt alleen het probleem)? Ik vind van wel....

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:18

Eens. ik ken een meisje, met een pony en die kan toch ook welleens moeilijk doen. `gewoon zonder al die moeilijke dingen. ik heb haar nognooit zien rijden met iets van een hulpteugel. gewoon lekker relaxed. en het gaat super

Babeth

Re: [Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:41

(Heeft niet het hele topic gelezen dus geef waarschijnlijk een mening die misschien al 10x is geplaatst).
Een goede ruiter kan zeker zonder hulpteugels.
Maar... je hebt ook paarden waarbij je echt een hulpteugeltje nodig hebt. Zoals paarden die hun hoofd continu van beneden naar boven slingeren waarbij je de oren bij wijze van spreken in je ogen hebt.
Maar een beetje ruiter die goed kan rijden weet ook wel wanneer hij een hulpteugel moet gebruiken en wanneer niet. En ook welke hij/zij het beste kan gebruiken.
Ook kun je een hulpteugel gebruiken bij een paard om net even wat meer door te vragen. Maar daar houd ik niet zo van.

Dus ja, een goede ruiter kan zonder hulpteugels en kan het vaak zelf goed oplossen. Ondanks je uitzonderingen hebt onder de paarden die er dan wel af en toe 1 kunnen gebruiken. Maar dan niet om het hoofd omlaag te krijgen maar het omhoog en omlaag schudden tegen te gaan.

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:45

Eigenlijk is het best 'grappig'.

Mensen maken te eerste de keuze om op een paard te gaan zitten.
Dan moet het paard luisteren, naar wat er van hem gevraagd wordt.
Eigenlijk zo het al superbijzonder zijn, als er alleen al iemand op mocht zítten.
Maar als het paard 'niet luisterd' wordt men boos.
De mens houd ervan om onder elke omstandigheid, controle over alles te hebben.
Maar als een paard protesteerd, als je erop gaat zitten, wat eigenlijk vrij logisch is, gebruiken we 'hulp-middelen'.
Er is al eerder aangetoond dat 'hulp-middelen' een verkeerde benaming is. Niks hulp, dwang en bevel.
Die neus omlaag! moet je, zal je!

Dat zegt het ene deel van mij hulpteugels, fout!

Maar dat andere deel vraagt zich af; en tijdens longeren dan?
Met een pessoateugel, bijzet of zo'n ander stuk touw, dwing je ook een paard tot naar beneden gaan.

Maar dat vind ik juist prima. Persoonlijk vind ik longeren zonder hulpteugels een nutteloze bezigheid.
Dat is toch eigenlijk érg?!
Ja maar daar heeft het paard alleen profijt van, dan ontspant ie, dit en dat...
Sjongejonge zeg, als ik er zo over nadenk hè: Is het ons niet wijsgemaakt, dat paarden op die manier ontspannen? Gewoon geld verdienen, met die hulpteugels.
Kan een paard niet "ontspannen" zonder "hulp"?

En wie kan mij de precieze defeninitie van ontspanning uitleggen?

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:17

SuperPepeijn schreef:
mariska75 schreef:

Dat is naar mijn idee precies de verkeerde volgorde van het rond rijken. Hoofd naar beneden om daarna de rug te laten ontspannen is imo een paard in de krul trekken. Een paard dat van achter ondertreed zal zijn rug ontspannen en daarna vanzelf rond worden.

Overigens zie ik de slof absoluut niet als een middel om een paard rond te krijgen en hulpteugels zijn imo ook niet voor dat soort praktijken ontworpen. Een ruiter moet best zonder kunnen, dat weet ik zeker.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:23

sophie_kurk schreef:
Hoofd naar beneden om daarna de rug te laten ontspannen is imo een paard in de krul trekken.
Dan heb je het toch echt totaal verkeerd begrepen.

In de krul trekken en correct in de kaak loslaten zijn 2 dingen die loodrecht op elkaar staan.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:27

Maar serieus, hoeveel topruiters denken jullie dat er gebruik maken van hulpteugels?

Ik heb nog nooit enkele hulpteugel gebruikt, maar ik heb niet de arrogantie te denken dat ik de betere ruiter ben daardoor!

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:29

SuperPepeijn schreef:
sophie_kurk schreef:
Hoofd naar beneden om daarna de rug te laten ontspannen is imo een paard in de krul trekken.

Dan heb je het toch echt totaal verkeerd begrepen.

In de krul trekken en correct in de kaak loslaten zijn 2 dingen die loodrecht op elkaar staan.

oke.. niet aanvallend bedoeld hoor!

Maar hoe krijg je een paard correct in de kaakloslatend als het paard zijn rug vast houdt? Dit wijst toch op een te weinig ondertredende achterhand wat in mijn mening een voorwaarde is voor een correct losgelaten kaak.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:38

Een paard kan de kaak loslaten zonder in beweging te zijn. Het heeft niets te maken met een weinig ondertredende achterhand en alles met vertrouwen in de ruiterhand.

Wellicht bedoel jij een fijne aanleuning tijdens het rijden die je krijgt als je een paard van voor naar achter aan het rijden bent.

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:50

Klinkt mij echt heel onlogisch in de oren. Wil je mij uitleggen hoe een paard dat zich vasthoud in rug & kaak, wel rond wordt met een losse kaak, terwijl zijn rug nog vastzit? Een paard dat los in de kaak is zoekt toch gewoon je hand op, terwijl als een paard jouw hand op zoekt nooit de rug vasthoudt....

Espoir_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:52

SuperPepeijn ben t met je eens.

Met springen en op buitenrit vind ik dat je een martingaal kan gebruiken, met longeren bijzetten met een elastiek en verder houd het voor mij dus echt op! Ik ken een aantal mensen die rijden met tieleman ( is zegmaar een soort 'trend' geworden op manege bij mij in de buurt) en die beesten hangen daar zó verschrikkelijk op! Dat is echt zó fout! Zij vinden het stoer want ze lopen met hun kop naar beneden maar wat ze niet door hebben is dat dat beest er verschrikkelijk op hangt! ( Sorry dat ik zo over paarden praat; kop beest, maar haha ik moet ff mn ei kwijt) Ik vind dat je het met dressuur zonder moet kunnen. En topruiters die springen mogen van mij ook best een martingaal gebruiken ( Als het van mij niet zou mogen doen ze t lekker toch :p) maar ik vind ook dat je bij jonge paarden geen hulpmiddelen nodig moet hebben. Als jij een beetje kan rijden kan je met dressuur gewoon zonder al die troep! En ik geef toe sommige zijn echt rot, maar denk maar niet dat ze daar dus beter van gaan lopen hé. ( Ik spreek uit ervaring, vanwege iemand bij ons op stal) Dat beest is zo stug en stijf en loopt alleen met slof en tieleman aande teugel..

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:54

Wat van mijn verhaal vind je precies onlogisch in de oren klinken dan?

Citaat:
Wil je mij uitleggen hoe een paard dat zich vasthoud in rug & kaak, wel rond wordt met een losse kaak, terwijl zijn rug nog vastzit?
Omdat je op het moment dat het paard kan loslaten in de kaak het paard pas correct van voor naar achter kan rijden en je zo aanleuning kan krijgen.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 29-05-06 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Espoir_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:54

Als ze los in de kaak zijn kan je ze laag instellen zodat ze dán los in de rug worden..

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:56

Voor mij geldt het Skala, dus:

1 Takt:
- Opbouw van een natuurlijke balans
- gelijkmatig ondertreden van de achterhand
- In rust, het paard in aangepast tempo, gelijkmatigheid in de bewegingen creeeren

2 Losgelatenheid:
- Ontspannen spieren
- Losse rug
- bereidheid om mee te werken

3 Aanleuning:
- met zachte hand een gelijkmatige verbinding bewerkstelligen
- door impuls en voort drijvende hulpen nageeflijkheid bewerkstelligen

4 Schwung:
- Hoe uitgesprokener de zweef fase, des te beter de schwung
- het paard energiek laten ondertreden met de achterhand
- spanningen oplossen

5 Rechtrichten:
- door impuls en schwung, komen de achterbenen in 1 lijn met de voorbenen
- de wervelkolom van het paard aan de hoefslag aanpassen

6 Verzameling:
- Door voortordtdrijvende hulpen en het gelijktijdig aannemen van de teugel, wordt de natuurlijke belasting van de voorhand naar de achteren verplaatst
- Door versterkt ondertreden van de achterhand meer oprichting bewerkstelligen