Buitenrijden met Sedalin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dilemma

Als het werkt is het goed?
6 (18%)
Sederen voor het rijden is not done
26 (81%)

Totaal aantal stemmen: 32

GeneralFlynn

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:32

Ik niet hoor.
Ik vind het nog steeds stom.
Zoals ik al eerder zei,als het moet om een paard te sederen voor een operatie of zoiets is het goed,daar is dat spul tenslotte toch ook voor?
Maar toch niet om leker van een buitenrit te kunnen genieten..kom op zeg,rij dan in de bak!
Of huur een mak paard.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:34

Billy schreef:
Ik vind het alleen heel bijzonder in dit topic dat iedereen om het hardst schreeuw dat het belachelijk is om een paard sedalin te geven en zodra Kim zegt dat zij het was, dat iedereen terugkrabbelt. Heel vreemd

Dat hou je toch.
Laat een keer vallen dat je met slof rijdt en iedereen komt met commentaar.
Laat later even vallen dat je lichte tour rijdt (zonder die slof dan he) en men krabbelt terug. (is maar voorbeeldje hoor)
Waarschijnlijk is dit naar Kim toe een groot compliment.
"men" acht haar verstandig genoeg om dit te kunnen doen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:43

Mijn keuze zou het niet zijn; ik zou hem eerder "opsluiten" tussen twee bomvaste paarden. Sederen ben ik nooit zo'n voorstander van. Je weet nooit hoe een paard reageerd. Soms is het verrekte handig spul, met scheren ed. Als je er echt aan moet komen en het paard er totaal niet van gedient is. Wat mij tegen de borst stuit is het feit dat een paard onder invloed van Sedalin toch enige problemen met de coördinatie kan hebben. Wel link op een buitenrit vind ik. Voor zulk soort dingen pak ik liever een neusspray; is geen doping maar haalt wel de scherpe kantjes eraf.

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:59

ieder zn mening..klopt ik ken je niet irl..
ieder zn mening zal ikmaar zeggen..
de een is er zwaar tegen de ander ( zoasl ik) heb altijd een type in de buurt is het niet voor een paniekerig paard op de trailer dan wel om een andere gegronde reden, dat heb je als je met weekelijks andere paarden omgaat dan ken je ze nog niet zo goed en hun jouw niet.. heb 2x mee gemaakt dat er eentje met zn benen over de voorstang hing... en dan is dat spul verdomd handig als je alleen bent!!!!)

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 00:00

Psies, op de trailer ben ik het helemaal mee eens. Ik heb Odin ook sedalin gegeven. Maar Sedalin met rijden vind ik not done

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 00:01

Ik moet binnenkort ook naar buiten met mijn jonge paard (door het drukke verkeer). Maar ik zit er aan te denken om zelf valium te nemen......

Mijn paard is volgens mij relaxter dan ik ben, dus........ik ben degene die waarschijnlijk aan de dope moet . (en als je dan valt, breek je niets want je bent zo relaxed en slap als een poppetje).

Maar goed, even nog on topic: Kiwiko heeft zich zelf gemeld dus ga de TS niet lastig vallen dat hij/zij het publiek uitvecht. Het was heel discreet beschreven en het is een interessant topic.

En ik vind het nog niet zo gek. Kiwiko heeft nu voor zichzelf meer zekerheid (is waanzinnig belangrijk want je brengt alles over op je paard). En van een beetje Sedalin krijgt dat paard niets, zeker niet als het eenmalig was.

En over de reflexen, volgens mij heeft zij genoeg ervaring en had ze het echt wel gemerkt als ie apestoned was en dan had ze heus niet doorgezet.

Maar inderdaad: geen gouden tip voor onzekere mensen die met een paard op stap gaan. Die moeten eerder zelf twee streepjes Sedalin nemen (like me.........) Enne grapje hoor....... ik haal gewoon zes keer adem, neem een braaf paard mee met een ruiter met geduld met mij (net zo belangrijk) en als het te gespannen wordt ga ik terug en ga de volgende keer een stapje verder. Wish me luck...

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 00:04

succes dan maar hiltje met je eerste buiten rit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 00:17

Mijn jaarling lag ook strike van twee streepjes sedalin.Sedalin is sedatie bedoelt voor geneeskunde en niet om een paard te rijden.Als je het moet gebruiken om met je paard buiten te gaan, ben je gewoon niet aan buiten rijden toe.
Bovendien weet je nog altijd niet hoe hij reageert de volgende keer zonder sedatie .Bovendien als je paard zo'n bom is hoor je er niet mee in het verkeer thuis.
Ik heb er trouwens vier jaar over gedaan om alleen buiten te kunnen .En nu doen we het super,ze schrikt altijd nog, maar op een deftige manier

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 00:20

KiWiKo, nu ik de achtergronden heb gelezen kan ik begrijpen waarom je het hebt gedaan.
En het lijkt me een goede keuze, nu weet je de volgende keer wat je kunt verwachten.
Ik denk dat als ik eens in een situatie als de jouwe zou zitten, ik precies hetzelfde zou doen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 00:26

silvana schreef:
Mijn jaarling lag ook strike van twee streepjes sedalin.Sedalin is sedatie bedoelt voor geneeskunde en niet om een paard te rijden.Als je het moet gebruiken om met je paard buiten te gaan, ben je gewoon niet aan buiten rijden toe.
Bovendien weet je nog altijd niet hoe hij reageert de volgende keer zonder sedatie .Bovendien als je paard zo'n bom is hoor je er niet mee in het verkeer thuis.
Ik heb er trouwens vier jaar over gedaan om alleen buiten te kunnen .En nu doen we het super,ze schrikt altijd nog, maar op een deftige manier

Ik denk dat er wat verschil zit in ervaring. Kim heeft heel veel ervaring, geeft les, kent Toronto al jaren, en kan dit inschatten.

Het is niet iets dat gepropagandeerd moet worden voor onervaren ruiters, dat klopt.
TS had dit dus ook beter prive kunnen afhandelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 00:39

Ik weet niet of Kim zoveel meer ervaring heeft hoor,ik ben opgegroeid met paarden heb er profesioneel tussen gewerkt.En ben zelfs dacht ik een pakje ouder als kim .
Maar ik ben wel meer het type van rustig aan dan breekt het lijntje niet.Mijn paard staat niet als gemakkelijk bekent,En een dressuur topper zal het ook nooit worden,maar ik ben er best trots op dat ik er in mijn uppie mee buiten kan.Al heeft het even geduurd

En ik heb niks tegen kim helemaal niet,maar het is wat billy zegt(die ken ik trouwens ook niet)zodra niemand wist dat het over kim ging,was iedereen tegen en nu ze het wel weten is het in eens niet erg.Ook mensen die veel weten kunnen fouten maken,en er is toch niks op tegen om daar eens over na te denken of dat je echt wel slim bezig was?

En ook moet ik Billy gelijk geven ,als Kim gezwegen had ,wist niemand over wie het ging.Ik teminste niet,maar ik ben dan ook wel natuurlijk

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 02:11

Kiara schreef:
Billy schreef:
Ik vind het alleen heel bijzonder in dit topic dat iedereen om het hardst schreeuw dat het belachelijk is om een paard sedalin te geven en zodra Kim zegt dat zij het was, dat iedereen terugkrabbelt. Heel vreemd

Dat hou je toch.
Laat een keer vallen dat je met slof rijdt en iedereen komt met commentaar.
Laat later even vallen dat je lichte tour rijdt (zonder die slof dan he) en men krabbelt terug. (is maar voorbeeldje hoor)
Waarschijnlijk is dit naar Kim toe een groot compliment.
"men" acht haar verstandig genoeg om dit te kunnen doen
.

Ik denk dat dit heel sterk meespeelt, als je het in eerste instantie leest denk je toch eerder dat het om een 16-jarige penny gaat dan een ervaren paardenmens en dat zal de reacties ook kleuren.

Maar mijn mening is dat je alleen medicijnen moet gebruiken als het niet anders kan. Er zijn andere manieren om te ontdekken hoe een paard op verkeer reageert, zoek een bak die langs een drukkere weg ligt, ga daar naartoe met de trailer en kijk hoe het paard op verkeer reageert zonder sedatie.

En wat had je gedaan als het paard wel op verkeer had gereageerd, elke sedalin toedienen als je de weg over wilt

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 02:35

Ik ken via via iemand die paarden zadelmak maakt met sedalin. sja al;s een onervaren meisje het gebruiken gaat...dat vind ik idd niet verstandig..

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 02:51

Ik hekel drugsgebruikers, maar helemaal om je paard nou zelf iets toe te dienen? Verkeersdeelnemers mogen toch niet onder invloed zijn? En wat is een paard dan wel als hij over straat gaat? Ik ruik een lek in het rechtssysteem; rijden op een paard dat onder invloed is!

Alhoewel, best een aardig idee! Als ik nou eens wat sedatie kan toedienen aan het gespuis dat soms over straat loopt

Maar euh, het is toch wel degelijk mogelijk dat een paard dóór een sedatie heenknalt? Er zijn genoeg dieren die een sedatie of roes kunnen doorbreken dánkzij stress en het zelfs verergeren. Dit is met hondenpilletjes bijvoorbeeld zo. Zelfs met mogelijke hartstilstand tot gevolg.
En is die sedalin niet meer voor "tussen de oren" van de ruiter, dan voor het paard?

Viking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 07:39

Ik vind het gebruik van sedalin al zowiezo niet normaal,alleen verdoven voor doktersbehandeling of iets dergelijks,maar voor de rest moet je die rotzooi niet gebruiken,dat kan nooit niet goed zijn........tis toch rommel wat je een gezond dier geeft.

Enne Kim.....ik verwacht van jou toch wel wat anders,je kan hartstikke goed rijden,gooi die rommel weg

[van mij mogen ze het zo uit de handel halen]

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 07:41

Billy schreef:
Via via hoorde ik een verhaal van iemand die had met ene nieuw paard buitengereden.
Omdat hij vrij stuiterig kan zijn, had ze hem voor de zekerheid 2 streepjes Sedalin gegeven.
Persoonlijk vind ik dat not done, lijkt mij dat je niet op een gesedeerd paard gaat rijden, ook al staat hij niet te zwaaien op zn benen. Wat vinden jullie daarvan?
Buitenrit was verder prima verlopen, paard had zich heel aardig gedragen en ze hadden buiten lekker gedraafd en gegaloppeerd.
Wat vinden jullie?

Dat kan niet want sedalin bestaat niet meer

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 07:42

Viking schreef:
Ik vind het gebruik van sedalin al zowiezo niet normaal,alleen verdoven voor doktersbehandeling of iets dergelijks,maar voor de rest moet je die rotzooi niet gebruiken,dat kan nooit niet goed zijn........tis toch rommel wat je een gezond dier geeft.

Enne Kim.....ik verwacht van jou toch wel wat anders,je kan hartstikke goed rijden,gooi die rommel weg

Het is al heel lang uit de handel

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 07:51

Ik kan alle reacties wel heel goed begrijpen hoor Ik ben er zelf ook niet echt een voorstander van. Maar er zit een groot verschil tussen je paard plat spuiten en de scherpe kantjes eraf Als het dier van dat kleine beetje sedalin op zijn poten had staan tollen had ik hem natuurlijk lekker naar bed gebracht en er zeker niet op gaan zitten. Ik heb de sedalin om 9 uur gegeven en we zijn pas om 10 uur op pad gegaan zodat ik eerst zijn reactie op de sedalin goed kon bekijken. En hij was wakker zat In iedergeval wakker genoeg om de stalhond een trap te geven want die hapte naar zn staart.

Citaat:
Zoals ik al eerder zei,als het moet om een paard te sederen voor een operatie of zoiets is het goed,daar is dat spul tenslotte toch ook voor?
Maar toch niet om leker van een buitenrit te kunnen genieten..kom op zeg,rij dan in de bak!
Of huur een mak paard.

Ik hoef zelf niet zo nodig naar buiten hoor, laat mij maar lekker dressuren......... maar ik vind het voor het paard belangrijk dat hij veel afwisseling in werk heeft. hij doet goed zijn best voor me, wil heel hard werken en ik ben blij dat ik dit zo gedaan heb want nu weet ik dat ik hem best mee kan nemen naar buiten om hem de afwisseling te geven die hij nodig heeft..

mak paard huren is dus niet een optie

ik heb er trouwens wel even aan gedacht zelf ook een likkie van de spuit te nemen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 07:56

Maaike14 schreef:

Het is al heel lang uit de handel
[/quote]
het heet nu Sedasan

Maaike14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 08:02

equigel heet het hier

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 08:10

Karl66 schreef:

Maar mijn mening is dat je alleen medicijnen moet gebruiken als het niet anders kan. Er zijn andere manieren om te ontdekken hoe een paard op verkeer reageert, zoek een bak die langs een drukkere weg ligt, ga daar naartoe met de trailer en kijk hoe het paard op verkeer reageert zonder sedatie.

En wat had je gedaan als het paard wel op verkeer had gereageerd, elke sedalin toedienen als je de weg over wilt

onze buitenbak ligt aan de weg en onze buurman is teler, dus rijden er groohoote vrachtwagens af en aan langs de bak.

ik was ook niet echt bang voor zijn reactie op het verkeer hoor, maar meer voor zijn "ik ben vandaag zoooo vroooolijk, zooooo vrolijk, zo vrolijk"sprongen. Ik kan dan NIET en het paard weer in luistermodus krijgen EN op het verkeer letten. Als hij in de bak al gaat stuiteren heb ik handen en voeten nodig om er A op te blijven zitten en B het spul weer in het gareel te krijgen Ik heb een echt springpeerd springt op zijn gemakken een 130 parcours van allemaal inuitjes alleen zonder hindernissen en dan maakt hij er nog een barrage van ook En dat geeft allemaal helemaal niks, alleen kan ik dat niet hebben op een druk kruispunt

Hij is ook het type paard dat van dat soort dingen niet bang is, wel reageert hij op een verkleuring op het pad, een prullenbak, bankie..... dat soort dingen, daar moet je hard van wegrennen maar zeker met een weide boog omheen

we zaten in galop, en een voetpad kruisde het ruiterpad...... tja dan sta je in eens achterste voren

luxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 08:16

het is gewoon een zwaktebod, niets meer en niets minder.....

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 08:50

2 streepjes op een paard van......, wat weegt hij 800 kg , ik denk dat het spul meer uitwerking op Kim gehad heeft dan op Toronto

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 08:53

was minder dan twee streepjes en iets meer dan 1

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 09:45

Ook ik vind dat je aan je eigen veiligheid moet denken. Je kent je paard zelf het beste en weet wat goed en niet goed voor hem is. Ik ben heel veel met jonge sporthengsten voor de eerste keer naar buiten geweest en omdat het belangrijk is dat de eerste keer goed en soepeltjes verloopt ging er in de hele jolige peerden vaak ook twee of zelfs drie streepjes sedalin of domosedan in voordat we op pad gingen.