De redopp

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:36

Goofy44 schreef:
Het Piafferen dat door de meeste wedstrijdruiters gedaan wordt, verschilt wel maar men maakt min of meer gebruik van dezelfde mogelijkheden van het lijf van het paard en van de voorhand! Invasor zou in Jerez HS getraind kunnen zijn, en Rafael Soto is Professor in de rijkunst aldaar. RS zal HS ook wel beheersen. HS wordt op verschillende plaatsen nog beoefend, zij het ook met verschillen in benadering en aanpak. Vanuit de Piaffe naar een Levade zonder voorhand gebruik om het gewicht op de achterhand te brengen, is wat anders als een Piaffe die voor een deel "leunt" op de voorhand om de voorhand te kunnen gebruiken om het gewicht meer naar achteren te brengen en het paard in oprichting vanuit het bekken te kunnen brengen. Dat is een hele andere benadering en aanpak. Het stelt ook hele andere eisen aan de vaardigheid en rijkunst van een ruiter en het paard. In de meeste Piaffes die in Aken werden getoond, werd het bekende trucje gebruikt om Piaffe te laten zien. Omdat de meeste ruiters de echte methode niet meer leren, ontbreekt bij de meeste (jonge) ruiters deze referentie volledig. Ze hebben het allemaal op een bepaalde manier geleerd (die sneller en eenvoudiger tot wedstrijd resultaat leidt ....).

De Piaffes die je ziet, en waarover men enthousiast doet, passen binnen het beeld van de wedstrijdsport. Nog even verder in de tijd en we weten niet meer hoe de Piaffe en het gebruik van het lijf door het paard in Piaffe bedoeld was. We hebben dan alleen de uiterlijke kenmerken, met een ander lijfgebruik wat al heel sterk is ingeburgerd. Geen haan, die er dan nog naar kraait.

We praten steeds meer over lossigheid en uitdrukking, we hebben het niet meer over de zuiverheid van de gangen en bewegingen. De lossigheid en de explicite uitdrukking zijn daarvoor in de plaats gekomen..... Dat is door de ruiter gemakkelijker (is nog steeds moeilijk, dus niet onderschatten) te bereiken en voor toeschouwers gemakkelijker te herkennen. Het mes snijdt dus aan twee kanten. De essentie waaraan je een goed gereden paard herkent, verdwijnt langzaam maar zeker van het toneel. We gaan in de praktijk zonder discussie over goed of slecht, naar een andere vorm van dressuur rijden toe. Door het beeld in de praktijk wen je er vanzelf aan, discussie is dan nauwelijks of niet meer nodig.


Je blijft veralgemenen, alsof een bepaalde training bij elk paard dezelfde manier van piafferen zou laten zien. Ik denk bijv. maar aan Arthur Kottas, die Lippizaners prachtig kan laten piafferen, waarschijnlijk zoals het oorspronkelijk bedoeld is. Weer barokke paarden. Zie ik dan leerlingen van hem met warmbloedpaarden, dan is die piaffe totaal niet hetzelfde en technisch veel minder goed als je let op "gaan zitten, achterbenen onderschuiven e.d.".
Wie heeft het niet meer over "zuiverheid van gangen"? Wie bedoel je met we?
Denk jij dat lossigheid voor zuiverheid van gangen komt? Of zou het omgekeerd zijn?

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:50

Arthur Kottas kan ook een warmbloedpaard op de goede manier laten piafferen. AK heeft dan ook een voortreffelijke leerschool gehad. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat leerlingen (ook heel ervaren ruiters) niet op dezelfde manier lukt.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 01:43

Treffen we elkaar op de keuring van de PRE, op 9 en 10 sept, 10 sept is de hengstenkeuring en is 's middags een showprogramma. Als je nou leuke piaffes, terre a terre etc. wil zien is dat best de moeite waard. Florian Muller is er o.a. en die kan reuze veel vertellen over de Alta Escuela, wel in het Duits.
Ach en anders gewoon lekker kijken.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 20:59

Blij verrast sluit ik me nog even achteraan Bloos
Redopp nog nooit van gehoord..
Ik heb wel een filmpje van ene Patricia Pellen die stierenvechtster is en dit ook gebruikt in de arena om de stier de triggeren iets te doen....

alleen weet ik niet hoe ik die hier kan plaatsen...

Ik heb Goliath nog wel eens zien piafferen waarbij hij te diep eronder kwam, en eigenlijk (zoals ik hier lees) klaar was voor een levade Haha!

ZKD

Berichten: 109
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: Zeeland

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:23


Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:25

Je komt als geroepen Haha!

Dit is em ja!

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 23:37

Goofy44 schreef:
Arthur Kottas kan ook een warmbloedpaard op de goede manier laten piafferen. AK heeft dan ook een voortreffelijke leerschool gehad. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat leerlingen (ook heel ervaren ruiters) niet op dezelfde manier lukt.


Je vergeet "sommige".....: Arthur Kottas kan sommige warmbloedpaarden op de goede manier laten piafferen. Echt niet alle, en dat is waar ik me telkens weer over verbaas, dat veralgemenen dat alle paarden op de juiste manier getraind het ook op de juiste manier kunnen uitvoeren. Ik heb hem bijv. zien trainen met een paard waar zijn dochter op reed en die had niet echt talent voor de piaffe en deed dat zeker niet "uit het boekje".

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 07:00


Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:28

Tja, helaas kan die bullbeelden niet wegwissen..

Kijk maar goed naar paard en amazone..

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:55

horseyfries schreef:
Goofy44 schreef:
Arthur Kottas kan ook een warmbloedpaard op de goede manier laten piafferen. AK heeft dan ook een voortreffelijke leerschool gehad. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat leerlingen (ook heel ervaren ruiters) niet op dezelfde manier lukt.


Je vergeet "sommige".....: Arthur Kottas kan sommige warmbloedpaarden op de goede manier laten piafferen. Echt niet alle, en dat is waar ik me telkens weer over verbaas, dat veralgemenen dat alle paarden op de juiste manier getraind het ook op de juiste manier kunnen uitvoeren. Ik heb hem bijv. zien trainen met een paard waar zijn dochter op reed en die had niet echt talent voor de piaffe en deed dat zeker niet "uit het boekje".


Hahahaha heb je zijn dochter op de WK gezien?

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:18

Nee, daar niet. Daar liet ze een piaffe uit het boekje zien?
Ze was al niet meer op vrijdag in de special dus dat heb ik dan gemist...

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:49

horseyfries schreef:
Nee, daar niet. Daar liet ze een piaffe uit het boekje zien?
Ze was al niet meer op vrijdag in de special dus dat heb ik dan gemist...


Nee juist niet, dat bedoel ik............ Bloos

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:22

Hoe KAN dat nou? Kottas liet toch ALLE paarden uit het boekje piafferen?

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:28

Hij is die van zijn dochter vergeten........... beetje jammer...

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:30

Ach, het lag natuurlijk aan zijn dochter, die deed het niet goed.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:31

Oh ja Lachen Stom van mij.............

Eleandra

Berichten: 6614
Geregistreerd: 27-06-06
Woonplaats: Venlo en Saint Lucia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 18:55

andafries schreef:
Nee een stuiterend paard lijk mij meer de terre a terre. Dat doet Branderup . Heb ik in een clinic van hem gezien, deed het paard van Bolsenbroek , maar dan zet het paard zich met twee benen tegelijk af.


Mijn verzorgpaard doet dat vaak in de galop, ik heb er een foot van ( uit een filmpje) is het dit echt Knipoog Ik heb het filmpje ook... Lachen

Afbeelding

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 11:24

Een bekend NL trainer zei altijd (uit de militarysport overigens) "in het verzet herkent men de kwaliteit van zijn paard"...

Valt dit daar ook onder?

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 14:03

Als het op aanwijzing van de ruiter is, is het uiteraard geen verzet maar een oefening als iedere andere, ook al komt deze in de FEI dresuursport regelementen niet voor. Als een paard dit beheerst en aanbied maar de ruiter niet herkent wat het paard doet, zich niet bewust is dat hij hulpen voor deze oefening geeft is het een ruitertfout.

Als de ruiter dit als verzet interpreteert, terwijl hij misschien met twee zitbeenknobbels en benen wil aangalloperen of in een piroutte niet duidelijk de buiging vasthoudt en het paard een terre-a terre piroutte draait een plaats van een bedoelde galoppiroutte, is dit een nog veel grotere ruiterfout. Als jouw opmerking zo bedoeld is, herken je inderdaad aan het "verzet" (paard doet terre a terre in plaats van galop) dat het paard blijkbaar meer kwaliteiten heeft dan de ruiter.

Vergelijk het met contra galop en verkeerde galop. Als een paard makkelijk in contragalop kan aanspringen en een B ruiter onebdoeld een contragalop hulp geeft is het verkeerd aangaloperen dan een fout van het paard (of verzet?) nee dus. Het paard heeft dan dus meer kwaliteiten dan de ruiter.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:17

horseyfries schreef:
en dat is waar ik me telkens weer over verbaas, dat veralgemenen dat alle paarden op de juiste manier getraind het ook op de juiste manier kunnen uitvoeren.
Daar heb je gelijk in: Niet alle paarden kunnen de piaffe correct leren. Helaas zijn er nog meer ruiters die hun paarden niet correct kunnen laten piafferen. En toch rijden die in de GP ook de "piaffe" en scoren er nog punten mee ook. Blijkbaar door "gebrek aan beter". Dan kan je toch beter de piaffe uit de GP schrappen, als je zo graag combinaties in de ring ziet die het niet correct kunnen uitvoeren.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:40

Je hebt nu eenmaal gradaties in goed en slecht, daarom heb je piaffes voor een 0 en voor een 10 en alles wat daar tussen zit. De jury zit er niet om te beoordelen wat het had kunnen zijn (dat is ook onmogelijk te beoordelen) maar beoordeelt hoe het er nu uitziet.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:41

Ik zie bijv. ook appuyementen die nauwelijks de noemer appuyement verdienen, daar geldt dat dan toch net zo goed voor?

Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:51

Q moest weer eens omloggen...

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:52

Tuurlijk, maar die appuyementen zullen vast geen 8 of hoger krijgen van de jury.

De eenzame wél correcte piaffe wordt wel hoog beoordeeld, gelukkig. Echter, piaffes waarbij de benen spectaculair hoog worden opgetild, maar er geen gewicht door de achterhand wordt overgenomen, krijgen ook dikke punten - soms zelfs meer. Blijkbaar waardeert de jury het spektakel, de uitdrukking, meer dan het eigenlijke doel van de piaffe: het overnemen van gewicht door de achterhand (idd ondermeer in voorbereiding op een levade, waarbij niet door de voorbenen wordt afgezet).

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: De redopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:34

Een echte Piaffe zie je nauwelijks.
Wat je veel ziet is iets wat Piaffe genoemd wordt.

He Q4 je begrijpt het verhaal tussen methode A en methode B van de Piaffe.
Laten we de goede A noemen, de verkeerde methode of wat zo genoemd wordt B.
Voor B worden ook veel verschillende training technieken toegepast.
Je kan niet op elke geval apart ingaan. Dus moet je het algemeen houden.

Tijdens de WEG Aken: geen bokt amazones / ruiters op de rug van een paard gezien.
Alleen maar tribune ruiters ....

De foto hierboven: dat is geen REDOPP, het paard heeft het initiatief, niet de ruiter.
Dit vooral niet aanleren en toestaan.

We zullen toch een keer een landenwedstrijd moeten winnen, op wat voor manier dan ook. Haha!
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 01-09-06 12:42, in het totaal 4 keer bewerkt