schuimend paard, goed of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:02

Ik volg even
Ik ben ook erg benieuwd.
Ik vind het juist een teken van ontspanning als ze schuimen, maar tegenstrijdig vind ik het wel logisch dat paarden niet goed kunnen slikken met een bit in hun mond.
Ik weet niet wat ik ervan met denken

PDI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:08

ik twijfel ook, ik heb nog nooit een paard in het wild zien schuimen. Maar ik reed op mijn pony altijd met een halster van emielvoest en dan schuimde hij ook.... geen bit in zijn mond. En deze week heb ik 4 keer gereden (met bit), kadanz schuimde 3 van de 4 keer.... kan ze die 4e keer dan wel inene slikken met bit in? dat vind ik dus wel een beetje vreemd....

Rosanna

Re: schuimend paard, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:49

Als mijn paard niet schuimt, en ik ga zijn achterhand er actiever onder rijden, gaat ie gelijk schuimen. Dat is voor mij het bewijs dat het met ontspanning en aanleuning te maken heeft, en niet met wel of niet kunnen slikken. Want dan zou hij wel kunnen slikken, als ik hem uit elkaar laat lopen, en niet wanneer ik hem correct rijd. Als ik met een hackamore rijd, schuimt ie trouwens evengoed.

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 15:46

Rosanna schreef:
Als mijn paard niet schuimt, en ik ga zijn achterhand er actiever onder rijden, gaat ie gelijk schuimen. Dat is voor mij het bewijs dat het met ontspanning en aanleuning te maken heeft, en niet met wel of niet kunnen slikken. Want dan zou hij wel kunnen slikken, als ik hem uit elkaar laat lopen, en niet wanneer ik hem correct rijd. Als ik met een hackamore rijd, schuimt ie trouwens evengoed.

jah nu je het zegt.... Dat is precies het geval bij kadanz, wanneer ik de achterhand er actief bij ga rijden gaat ze meteen druk schuimen Ik kan me inderdaad ook wel vinden in jou uitleg, dat het met ontspanning en aanleuning te maken heeft

Navanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:27

toch nog maar een keer reageren.. ik denk dat het ook aan je soort bit ligt hoe hard je paard kwijlt/schuimt en hoe strak je de neusriem aansnoerd en wat voorr neusriem je hebt, hoe erg je op de hand rijd of niet.
dat schuim randje is volgens mij gewoon dat ie aan het werk is dus van de ontspanning naar de inspanning ( dus eigelijk ontspannen inspanning haha ) dan krijgen veel paarden zon schuim randje op hun mond. en hoeveel schuim licht dan weer aan alles van boven en wat voor paard het is.
dit is mijn mening zo denk ik dat het een beetje hoe het zit.. graag kritiek ofzo iets.. kan ik weer verder gaan denken..

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:30

Als een paard niet zou kunnen slikken met een bit in, waarom kunnen ze dan wel water drinken met een bit in?

PDI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 13:30

Qimm schreef:
Als een paard niet zou kunnen slikken met een bit in, waarom kunnen ze dan wel water drinken met een bit in?

goede vraag wil ik ook wel weten

Opie1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:28

Het ging erom in de Bit dat je paard niet goed zou kunnen slikken als hij aan de teugel loopt.

Ik heb nog nooit een paard aan de teugel zien drinken met een bit erin.

_Nicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:31

Ivooo schreef:
tinaaz schreef:
mijn paard schuimt soms ook als ik aan het longeren ben aan het halster.....

hmm hoe zit dat dan?

Dan lijkt het mij dat ie ontspannen is.

Die van mij ook, ookal laat ik haar zonder iets rondjes in de padock draven of galopperen...

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:34

Denk dat met het schuimen niks mis is. Gister m'n paardje was erg aan het kl*ten en geen ontspanning enzo.. Ze liep erg netjs rond etc. maar schuimde helemaal niet.. had het bit strak in haar mond. En ik veolde die spanning in dr achterhand ook echt. Normaal schuimt ze altijd en loopt heeerlijk te kauwen op het bit.
Dus ja denk dat het positief geschuim is

Refagreni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:14

Ik heb altijd geleerd dat het goed is als paarden een soort slagroom/milkshake schuimen, maar dat er bij echt kwijlen wel een probleem is.

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:20

Qimm schreef:

Jaaaaaa, die van mij kan zuipen met een bit in, das niet normaal

Navanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:48

bij de doorsnede van het hoofd van het paard zie je wel dat als het paard zijn bit in heefd zijn tong iets omhoog en naar achter geduwd word... Het is dus MOEILIJKER om te slikken maar hij kan wel gewoon slikken want anders waren er denk ik al heel wat paarden omgevallen tijdens het rijden (aangezien ik soms 3 uur buiten rij
dit is wat ik denk.. !?!

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:58

Ik merk duidelijk dat als Duncan lekker loopt (ontspannen, goed aan het werk, meestal kauwend op zijn bit), hij schuimt.
Niet kwijlen ofzo. Maar de lippen zijn met van dat schuim besmeurt
Als hij met dat schuim je hand likt, voelt dat heel zacht.

Als hij niet lekker loopt zet hij zijn kaak veel meer vast, en pakt vaak het bit lichtelijk vast. Dan gaat hij kwijlen. Als hij dan je hand likt na het rijden, dan is dat van die vieze kwijldrap
Haha.

Volgens mij zit er dus een verschil in schuimen.
Dat ze niet kunnen slikken lijkt me beetje vreemd. Zo erg zit dat bit nou ook weer niet in de weg.

Navanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:38

het is wetenschappelijk bewezen

mymyhorses

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:02

Een schuimend paard is volgens mij juist goed, want dan werkt hij lekker zegmaar. Maar kwijlen weet ik niet

Je ziet het wel vaak op springwedstrijden of sgw dat paarden dat doen.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:04

larixfire schreef:
Het ging erom in de Bit dat je paard niet goed zou kunnen slikken als hij aan de teugel loopt.

Ik heb nog nooit een paard aan de teugel zien drinken met een bit erin.

Tja dat is dan weer moeilijker te testen... maar dan nog, de weg naar binnen wordt niet erg veel anders van aan de teugel staan geloof ik.

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:47

Een paard dat ontspant en zich 'geeft' aan het bit (goed kauwen en interactie met het bit) schuimt altijd (niet lopend schuim = kwijlen),maar klein wit schuimrandje rond de lippen.

*alsof hij cappucino heeft gedronken *

Vroeger schuimde mijn paard nooit,maar nu heeft ie een nieuw hoofdstel en kan ik er heel goed mee rijden (hij was vroeger te zwaar,niet echt gewerkt,etc) en schuimt ie altijd.

Doet me heel veel plezier.
Ik heb wel een héél fijn bit,hij is er verzot op !

Geef mij maar een Dashmondje :d

Josjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:45

Myn verzorgpony schuimt ook heel erg,
Altijd eigenlijk.. met ryden dan..
Ik weet het ook niet.. lykt me wel ontspanning

Saskiaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:43

Mijn paard schuimt alleen als hij heel hard gewerkt heeft. Dan is hij bezweet en schuimt hij een beetje. Ik besteed er niet zoveel aandacht aan.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:51

..maar aan de andere kant, heb je je paard goed aan de teugel heb en je komt met een snoepje dan vrats ie dat zo op hoor.....

Murkje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:58

Destinietje schreef:
Nou, ík heb laatst geleerd dat schuimen zelfs dodelijk is, want dan kunnen ze niet slikken (=dus dodelijk).

als dat zo zou zijn dan waren bijvoorbeeld alle paarden al dood geweest

_Quick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:16

Mijn paard heeft alleen een randje om zijn lippen als hij iets super leuk vind. Ook als hij dan alleen een halster om heeft. Als hij iets heeeel lekker vind kwijlt hij. En als hij lekker dressuur rijd schuimt hij van die witte vlokken ,

_Charlotte_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:04

heey
mijn paard schuimt een minuut na hij het hoofdstel inheeft niet exreem maar hij schuimt wel ..volgens mij komt het ook doordat hij op het bit kauwt.. gr charlotte

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:48

Schuim is niet gewoon speeksel, want dan zou het kwijl zijn. Schuim is speeksel wat door een kauwende beweging van de kaken verandert in schuim. Schuim op de mond wil dus zeggen dat je paard op zijn bit kauwt, wat over het algemeen dus weer betekent dat hij ontspannen is in zijn kaken en nageeflijk is. Een paard met een droge mond heeft zijn kaak- en halsspieren zo gespannen dat hij de speekselklier afsluit, duidelijk een teken van niet nageeflijk zijn dus. Een paard wat kwijl uit de mond laat lopen heeft meestal een mondprobleem zoals open lagen, die hij probeert te ontwijken door de mond iets geopend te houden, waardoor het kwijl eruit loopt in draden.
Schuim is dus altijd goed maar het ene paard zal het altijd meer doen dan het andere, zoals wij ook meer of minder speeksel aanmaken verschillend per mens.