Justarman schreef:
En verdomd wat liep Ollright weer apart vorige week

QQ: wat is er nu weer mis met spectaculair?? Dat het scoort?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Justarman schreef:
Tyrza schreef:Maar waarom quote je dan mijn stukje?
Citaat:Voor mijn gevoel ben ik in deze fase met name met het volgende bezig: Aktief aan het been maken, lager instellen (voor zover het paard het blijft aanbieden. Met mijn huidige paard gaat dat in millimeters). Daarna het stukje losgelatenheid opzoeken en hand ontspannen, bijna gelijktijdig halve ophouding maken, heup naar mijn hand toe brengen (zodat er een soort driehoek tussen mijn hand/heup en zijn mond ontstaat), buikspieren iets aanspannen en aanvullen met been. Hierdoor komt het achterbeen er meer onder en blijft elektrisch. Vervolgens been af laten hangen en weer lager instellen, etc etc etc
Is hij nu eenmaal op het punt dat hij daar loopt waar ik hem hebben wil, dan kan ik voortborduren op dat hij meer gaat liften in de ribben/schoft. Dus maw: de achterhand/heupen gaan meer kantelen, rug wordt nog ronder, de aanleuning is heel elastisch (echt zo'n superfijn gevoel als je dat punt hebt bereikt!). Dan komt er meer gedragenheid en schwung dan er oorspronkelijk was.
Zep schreef:QQ: wat is er nu weer mis met spectaculair?? Dat het scoort?
QQQQ schreef:@M3isSi3j: LDR en RollKür is hetzelfde en de beelden van de TS zijn LDR beelden.
Djuukiej schreef:Ik vertel alleen maar wat ik zie en hoor van die GP ruiter, hoor.. En het helpt dus wel, die man koopt simpele paarden zonder talent of goede afstamming en krijgt ze toch ver in de GP sport.. Niks verkeerds aan, kon ik het maar! En inderdaad, het is dwingen maar ik ken genoeg gevallen wanneer het niet anders gaat dan dwingen..
Egni schreef:Allereerst: De manier waarop een paard getraind dient te worden verschilt per paard.
Ik rijdt mijn eigen paard op het moment ook vrij diep en rond. Niet zo diep als op de foto's, zover zijn we niet.
Maar het begint wel eerst bij het activeren van het achterbeen, elke dag weer. Vanuit de stal direct LDR willen gaan rijden zonder het achterbeen snel en actief te hebben maakt meer kapot dan dat het een toegevoegde waarde heeft. Maar aan het LDR rijden van mijn paard is wel 5 jaar training aan vooraf gegaan, met in acht neming van zijn niet optimale bouw, traag achterbeen en een zware boeg en iel nekje. Het eerste jaar heb ik alleen de slungeligheid eruit gereden en hem op eigen benen laten lopen en recht op twee teugels. Naarmate dat dat steeds beter ging; meer sluiten en schakelen, (wat niet meevalt met zo'n lang lijf) en achterbeen activeren. Nu ben ik het laatste jaar steeds mee met LDR bezig, puur om zijn hele lijf steeds losser en flexibeler te maken. Nu wordt hij steeds lichter in de hand en komen de hulpen heel snel door. Maar wel van achteruit gereden, en dat wordt helaas wel eens vergeten, paarden met een enorm voorbeen, kin op de borst en streepjes trekkend door het zand heen met de achterbenen zie je toch elke wedstrijd wel weer....
Een ander paard wat ik rijd, die wil alleen maar zelf LDR lopen om vervolgens zijn benen en lijf bijna niet meer te bewegen, zijn rug niet gebruiken etc. Of dit paard ooit wel LDR gereden moet worden weet ik niet, voorlopig alleen maar voorwaarts, neus op de loodlijn en proberen aan het been te krijgen.
Adil18 schreef:Jij verwoord precies mijn gedachte. Maar goed om te weten dat het daadwerkelijk een positieve invloed op de achterhand heeft (weer onder de voorwaarde dat je weet wat je doet), aangezien ik van mening ben dat eigenlijk alles vanuit de achterhand moet komen, een paard met slecht achterhandgebruik zal in mijn ogen bijvoorbeeld nooit instaat zijn tot een krachtig en correcte passage, piaffe, wending om de achterhand etc. etc.
Egni schreef:Adil18 schreef:Jij verwoord precies mijn gedachte. Maar goed om te weten dat het daadwerkelijk een positieve invloed op de achterhand heeft (weer onder de voorwaarde dat je weet wat je doet), aangezien ik van mening ben dat eigenlijk alles vanuit de achterhand moet komen, een paard met slecht achterhandgebruik zal in mijn ogen bijvoorbeeld nooit instaat zijn tot een krachtig en correcte passage, piaffe, wending om de achterhand etc. etc.
Je staat trouwens versteld hoeveel handige paarden/ruiters er zijn die met een minder dragende achterhand er wel passage piaffe etc. uitpersen... Vaak geeft dit toch niet zo'n heel fijn beeld van de happy athlete....
Lil0l0v3r schreef:Precies Egni, dit is hoe ik het ook doe. Oke, ik ben nog niet aan oprichten toe enzo, maar het losrijden doe ik net zoals jij. En je paard gaat er ook heeerlijk van lopen.
Skitter schreef:En toch heb ik stage gelopen bij een amazone die de klassieke dressuur beoefent. d.w.z Zonder enige 'getrek' aan het hoofd.
Adil18 schreef:Skitter schreef:En toch heb ik stage gelopen bij een amazone die de klassieke dressuur beoefent. d.w.z Zonder enige 'getrek' aan het hoofd.
Geloof je het zelf? Dit gaat echt niet op voor alleen het klassieke rijden, dit gaat op voor dressuur in zijn algemeen en dus ook voor LDR!