Wyb_ster schreef:Voor zo'n zitles als die van Pien zou ik heel wat over hebben, lijkt me ontzettend waardevol. Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de oefeningen die je dan moest doen
Heel simpel. Op je paard. Beugels zijn van het zadel afgehaald en ook de teugels. Aan de longe.
Met je armen molentjes draaien. Met je voeten molentjes draaien. Met je armen en voeten tegelijk molentjes draaien.
Beiden handen omhoog, beiden handen omlaag. Beiden handen omhoog en mee naar boven kijken. Beiden handen omlaag. Handen spreiden en dan met je romp draaien zo ver mogelijk naarlinks zo ver mogelijk naar rechts.
Je rijdt in draf, en je doet je voet naar achteren en naar boven en je tikt je hakken aan. Dat doe je afwisselend links en rechts en ook beiden tegelijk. In draf niet gemakkelijk.
De moeilijkste (althans in draf) je voet (rechts en later links) sla je over de wrong van je zadel heen terwijl je jouw hand een voor en achter aan het zadel vast houdt. Deze oefening kun je doen met naar voren kijken maar ook door naar opzij te kijken. Zo moesten we dan een tijdje blijven zitten.
In stap was de allereerste les, moesten we ook voorzichtig gaan liggen naar achteren. Dit om vertrouwen te krijgen. Zo ook naar voren buigen en je armen om de nek van het paard leggen. Zo ook naar voren buigen en voorzichtig je handen zo ver mogelijk naar voren strekken.
Tot op zeer hoge leeftijd, heb ik tijdens het rijden Hercule tussen zijn oortjes geaaid of zijn lange ponie zogenaamd weer goed gelegd (Polie nooit bij gedaan want die vond het niet fijn). Hercule vond het zalig.
Dus dat zijn heel wat oefeningen en bij mijn vrienden heb ik dit aangepast als ik zag dat ze dit door beperking van het lichaam niet meer konden.
Maar mijn kleinkinderen heb ik wel zo les gegeven.