koend schreef:Dat is toch super ethisch?
koend schreef:Bij de laatste zin schrijf ik "we" want dat geldt even goed voor mijn paard als voor mezelf.
De laatste zin is het gemakkelijkste om een reply op te geven. Ik ben het daar dus helemaal mee eens. De eerste is al wat moeilijker. Dit hele onderwerp is voor mij zo moeilijk omdat het iets heel dieps en kwetsbaar in mijzelf raakt waar ik zelden of nooit over praat. Dat is nl dat ik meer en meer het gevoel heb dat er meer is als alleen deze aarde en dan denk ik dat de mensen in het oosten, die overtuigd zijn van karma en reïncarnatie, wel eens de juiste wijze van denken in zich dragen. Alleen ik weet dat natuurlijk ook niet. Het is een aanvoelen, komende uit gebeurtenissen in het leven, dat het wel eens zo zou kunnen zijn.
Deze denkwijze, aanvoelen, staat natuurlijk haaks op het huidige materialistische denkwijze.
Dat betekent dus voor mij, dat ik mij afvraag, hoe dieren in dit soort gedachtes passen. Ik weet dat dus echt niet. Het is daarvoor te lastig en te precair want ik ben ook niet helderziende (helaas). Alleen weet ik dat Hercule en ik tot in ons diepste wezen met elkaar verbonden zijn op de een of andere manier en dat al heel erg lang. Al heel lang maakte ik grapjes met vrienden door te zeggen: "in het volgende leven is Hercule een mens". Dat zal denk ik niet gebeuren maar om aan te geven, hoe "menselijk" dat paard was als zijnde paard.
Polie daar en tegen, is veel wilder in haar zijn en liever bij de paarden. Ook al heeft zij geleerd om bij mensen te zijn en met ze te communicerentot op bepaald niveau, Pol is een paarden paardje en nu ze in de kudde is bij Lizy en Jeffrey, komt ze gelijk een kroel halen als ik er ben, jaagt alles weg "die benne van mÊn" om vervolgens na paar minuten met haar hoofd te zwaaien, zo van→ ik heb gedaan wat jij graag wilt en nu weer wegwezen .....zo hilarisch.
Als ik dan weer naar Chico kijk, die kwam uit de kudde en die was zo blij dat hij eindelijk...een mens voor zichzelf had. Hij vond paarden geweldig, hield zich goed staande in de kudde, maar was zielsblij met mij en ik met hem. Totaal anders weer als Polie en Hercule. Met Chic had ik een diepe band kunnen opbouwen, helaas besliste de koliek anders.
Dus wat je bedoelt met "dat is toch super ethisch" weet ik niet. Ik vind het zo moeilijk om aan te voelen en om te weten of dat ik denk te voelen ook klopt. Mar mijn gevoel zegt mij, dat de paarden en mensen elkaar scholen en ontwikkelen aan elkaar. Dat het hele leven voor mens en dier een ontwikkelingsweg is. Dus ook voor dieren die niet bij mensen leven.
Zo heb ik zelf ook altijd de veganistische stroom geplaatst dat dit mensen zijn, voorlopers die iets van die wijsheid aanvoelen, nl dat mensen en dieren hoe verschillend ze ook zijn, toch iets zeer wezenlijks hebben dat met elkaar over een komt. Dus eet je dat niet. Dus ook al ben ik zelf niet veganistisch ik volg die beweging met veel belangstelling want kon wel eens belangrijk zijn voor onze ontwikkelingsweg.
MOeilijk hé, kunnen jullie het nog volgen. HOpelijk word ik nu niet afgeschoten want het is zo iets broos en kwetsbaar en zo nog niet uit gedacht/ gevoeld. Ik zeg dus niet dat het is zoals ik hier schrijf. Alleen denk ik dat er meer diepte in zit als het gaat om paarden en mensen als het zomaar van tafel vegen als onethisch. Ik denk dus dat daarmee iets heel belangrijks ook weggegooid wordt (zoiets als het kind met het badwater weggooien).