Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 11:37

DreamGuide schreef:
Ik rij omdat ik enorm geniet van paardrijden. Omdat een ritje op de rug van mijn paard mijn hele dag weer goed kan maken. Ik geniet van mijn sport.

Niet meer niet minder. :)

Dit vind ik prima. Je bent eerlijk en gaat uit van jezelf.
Ik veronderstel dat dit ook de harmonie met en de zorg voor je paard ook inhoudt? Ik ken eigenlijk geen ruiters voor wie een paard eigenlijk een ding, zoals een brommer is.

koend

Re: Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 11:44

Opgelet dingen als
"Eerst het paard, dan jezelf" blijven op praktisch gebied natuurlijk geldig.
Je verzorgt en voedert je paard eerst en gaat dan pas zelf naar binnen om te eten.
Als je paard koliek heeft stap je er desnoods mee rond tot je erbij valt.
Als je merrie een veulen moet krijgen, laat je veeeele uren slaap enz.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 11:59

koend schreef:
Ik vind het scheef dat sommigen hun paarden dieren als gelijkwaardig af zefs belangrijker vinden dan hun naaste mensen.

Wie heeft je gevoed, verzorgd, je stinkende pamper ververst toen je klein en hulpeloos was? Enkel mensen.
Wie heeft al je verdrietjes proberen te troosten. Mensen en misschien ook dieren.
Wie maakt je eten, je drinken?
Wie zorgt voor je als je ziek bent.
Wie maakt je huis, je tablet, je meubels, je auto, je douche ...?
Wie zal je rolstoel duwen als het ooit zover komt?
Wie zal je verzorgen, je bezoeken als je oud in een rusthuis zit?
Wie zal je opvangen als je huis afbrandt, ...

Je paarden staan erbij en kijken ernaar. In het beste geval geven ze je een troostende knuffel en hebben oneindig geduld om je problemen aan te horen.. Bij hen kan je tot rust komen.
Heel waardevol, maar sorry, als het er op aan komt, o zo beperkt.
Je bent je ervan bewust dat iemand anders een reactie op mijn bericht heeft geplaatst? Vol met suggestieve aannames en iets tot in het uiterste doortrekken? Waardoor ik niet de behoefte voel om (op zo'n persoon) nog inhoudelijk te reageren.

En dat jouw bericht weer een reactie is op haar bericht? Wederom vol met suggestieve aannames? Afijn de cirkel is rond, alvast een fijn weekend.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 13:04

koend schreef:
Dit vind ik prima. Je bent eerlijk en gaat uit van jezelf.
Ik veronderstel dat dit ook de harmonie met en de zorg voor je paard ook inhoudt? Ik ken eigenlijk geen ruiters voor wie een paard eigenlijk een ding, zoals een brommer is.

Uiteraard! Want ik geniet van rijden, maar ik geniet ook van samenzijn met mijn paard.
Het is mijn verantwoordelijkheid om goed voor haar te zorgen, en te zorgen dat ze happy is.

Als ik dat niet kon waarborgen ging ik er niet op zitten. Ze moet ook een fijn leven hebben naast het rijden. Wat je zegt: het is geen brommer. :)

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 13:29

Het probleem is dat iedereen een eigen mening heeft over wat ethisch en wat onethisch is.. net als dat de 1 30 graden enorm lekker vind en een drankje erbij pakt, terwijl de ander niet kan wachten tot het voorbij is.. de 1 vind dat drankje onverantwoord, de ander denkt oh maar dat is normaal. Waar je ook weer hele discussies over kan hebben waarom dat zo is, zo gaat het maar door..

Ik geniet enorm van paardrijden, al vanaf mijn 6/7e jaar. Vooral het 1 zijn met een/je eigen paard. Ik doe er alles aan om dit zo comfortabel en ethisch mogelijk voor beide te maken. Het belangrijkste vind ik om constant informatie te vergaren, bij voorkeur welke gebaseerd is op (wetenschappelijke) feiten. Niet klakkeloos iets aannemen van een ander, omdat die ander 'het ook altijd zo heeft gedaan' en 'dat ging goed'. Net als dat niet elk paard hetzelfde is. Overal zit een 'maar' aan, haken en ogen en zou per persoon en per paard verschillen.

Op dit moment vind ik het niet onethisch om te paardrijden. Ik vind het onethisch als je niet bij wilt leren en meegaan met de tijd (informatie). Maar het kan ook zijn dat ik over een paar jaar denk ja maar eigenlijk is het ook absurd! Want ik wil nu ook niet zeggen dat het perse etisch is. Maar wat is wel ethisch?

Daarom vind ik dit soort topics dan weer leuk, want het zet mij aan het denken, maar ik ga niet zeggen dat het een slecht is en het ander goed. Het enige wat ik hoop is dat mensen niet in hun eigen bubbel blijven en ook open staan voor veranderingen, ook wanneer dit inhoud dat zij zelf moeten veranderen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:17

Ik vind paardrijden een privilege.
Tegelijk komt er gewoon superveel verantwoordelijkheid bij kijken, juist omdat je als mens die keuze hebt gemaakt, en je paard de keuze niet kan maken, ben jij verantwoordelijk. En dus ga ik nu wandelen met merrie, laat haar masseren en behandelen, zorg dat zij het goed heeft, en als ze in staat is mij te dragen en daar geen last van heeft, kan ik erop gaan zitten, en dan nog is het mijn plicht te zorgen dat ik haar eerlijk en vriendelijk rijd, niet te zwaar voor haar ben, en goed voor haar zorg, en dan alleen vind ik het oke om te rijden.

Ik ga daarin ook echt met Toverbal mee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:53

Paarden maken wel keuzes maar de meeste mensen begrijpen ze niet.

Ooit een paard gekocht, werd gebracht door verkoper. Paard in de wei, kopje koffie, wat formaliteiten en verkoper zou d'r nog even een aai geven voordat ze weg ging.
Paard liep voor haar weg.......

Mijn Stippel wilde mij hebben. Vrouwtje kan niet meer goed voor mij zorgen, dat begrijp ik maar dan wil ik van jou zijn!
Dat ze dan ook moest verhuizen, had ze even niet door. Heeft een half jaar geduurd voordat het goed was. Ik was ok, maar die nieuwe plek, dat was 'm niet.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 16:38

@ Aillill.
Ik had het niet specifiek over jou, meerdere mensen delen je mening. Alle respect, het is ok om te discussiëren , toch?

@ ikke.
Ik vrees dat je te veel zoekt achter wat je paarden laten zien. Ik geloof wel dat paarden perfect aanvoelen wie "liefde" naar hen uitstraalt en daar onmiddelijk op reageren. Idem voor spiegelen van stress en andere gevoelens.
Dat ze ingewikkelde redeneringen maken over kopen en verkopen, over in de toekomst kunnen zorgen voor ... dat geloof ik niet. Eigendom, kopen, denken over een toekomst zijn typisch menselijke gedachten.

Vb dikke kans dat de relatie tussen die verkoper en het paard al langer verstoord was en dat ze daarom het paard verkoopt. Niet onlogisch dan ook dat het paard niet komt knuffelen bij dat onsympathiek mens.

Vb Jij zag Stippel wel zitten en die voelde dat en spiegelde door je ook sympathiek te vinden. Hij kwam dus kennis maken.
Een nieuwe thuis is natuurlijk wennen voor een kuddedier en prooidier dat een paard tenslotte wel is. Die gewenningsfase kan inderdaad lang duren ( of zelfs nooit komen).

@ Toverbal en Avelanche
Helemaal eens.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:45

koend schreef:
@ ikke.
Ik vrees dat je te veel zoekt achter wat je paarden laten zien. Ik geloof wel dat paarden perfect aanvoelen wie "liefde" naar hen uitstraalt en daar onmiddelijk op reageren. Idem voor spiegelen van stress en andere gevoelens.
Dat ze ingewikkelde redeneringen maken over kopen en verkopen, over in de toekomst kunnen zorgen voor ... dat geloof ik niet. Eigendom, kopen, denken over een toekomst zijn typisch menselijke gedachten.

Vb dikke kans dat de relatie tussen die verkoper en het paard al langer verstoord was en dat ze daarom het paard verkoopt. Niet onlogisch dan ook dat het paard niet komt knuffelen bij dat onsympathiek mens.

Vb Jij zag Stippel wel zitten en die voelde dat en spiegelde door je ook sympathiek te vinden. Hij kwam dus kennis maken.
Een nieuwe thuis is natuurlijk wennen voor een kuddedier en prooidier dat een paard tenslotte wel is. Die gewenningsfase kan inderdaad lang duren ( of zelfs nooit komen).

Prima wat jij wel of niet gelooft of aanneemt. Ik heb ook niet uitgewijd over alle details dus jouw beeld klopt waarschijnlijk niet met de werkelijkheid.
Maar ik heb iets te veel mee gemaakt dat te toevallig bij elkaar kwam om er geen link meer in te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 17:28

Hier ook ene die zelf echt wel met ruiter op pad wil. Heb net een maand niet buiten gereden, wel grondwerk gedaan en lekker aan de hand de heide op. Vorige week voor het eerst terug het zadel erop en naar buiten, beest was helemaal in zijn nopjes dat hij nog eens op pad ging.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 09:33

Wat ik zelf mis in deze discussies is het groeien dat zowel de paarden als de mensen aan elkaar kunnen doen. Ik rijd omdat ik dat het leukste vind in het leven. Heel veel dingen zijn leuk en tof in het leven maar als ik paardgereden heb loop ik de hele dag met een brede grijns rond.

Ik heb het idee dat ik zelf beter mens geworden ben van mijn paarden. Want je trekt op met gevoelig dier en dat vraagt aanpassen. In het begin in mijn jeugd was het niet luisteren dan een klap erover heen. Dat zal ik nu niet meer in mijn hoofd halen. Als ik kijk naar mijn paarden zie ik ook dat zij meer en meer op mij gesteld raakten en in gespeeld en we een verfijnde communicatie onderhielden. Ik vind dat mooi mens en dieren die zich samen naar elkaar toe hebben ontwikkelt. Volgens mij ben ik niet de enige waarbij dat gebeurd.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 10:10

Helemaal mee eens, Pien. Dat is toch super ethisch?

Je verduidelijkt wat ik in mijn tweede post schreef: " Ik heb er veel van geleerd.
Het opleiden en rijden zijn intense momenten in de relatie met mijn paard. Het brengt ons beslist veel nader tot elkaar. We zijn liever, beter afgestemd, gedisciplineerder, aandachtiger en ook rustiger/ met meervertrouwen."

Bij de laatste zin schrijf ik "we" want dat geldt even goed voor mijn paard als voor mezelf.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:45

koend schreef:
Dat is toch super ethisch?

koend schreef:
Bij de laatste zin schrijf ik "we" want dat geldt even goed voor mijn paard als voor mezelf.

De laatste zin is het gemakkelijkste om een reply op te geven. Ik ben het daar dus helemaal mee eens. De eerste is al wat moeilijker. Dit hele onderwerp is voor mij zo moeilijk omdat het iets heel dieps en kwetsbaar in mijzelf raakt waar ik zelden of nooit over praat. Dat is nl dat ik meer en meer het gevoel heb dat er meer is als alleen deze aarde en dan denk ik dat de mensen in het oosten, die overtuigd zijn van karma en reïncarnatie, wel eens de juiste wijze van denken in zich dragen. Alleen ik weet dat natuurlijk ook niet. Het is een aanvoelen, komende uit gebeurtenissen in het leven, dat het wel eens zo zou kunnen zijn.
Deze denkwijze, aanvoelen, staat natuurlijk haaks op het huidige materialistische denkwijze.

Dat betekent dus voor mij, dat ik mij afvraag, hoe dieren in dit soort gedachtes passen. Ik weet dat dus echt niet. Het is daarvoor te lastig en te precair want ik ben ook niet helderziende (helaas). Alleen weet ik dat Hercule en ik tot in ons diepste wezen met elkaar verbonden zijn op de een of andere manier en dat al heel erg lang. Al heel lang maakte ik grapjes met vrienden door te zeggen: "in het volgende leven is Hercule een mens". Dat zal denk ik niet gebeuren maar om aan te geven, hoe "menselijk" dat paard was als zijnde paard.
Polie daar en tegen, is veel wilder in haar zijn en liever bij de paarden. Ook al heeft zij geleerd om bij mensen te zijn en met ze te communicerentot op bepaald niveau, Pol is een paarden paardje en nu ze in de kudde is bij Lizy en Jeffrey, komt ze gelijk een kroel halen als ik er ben, jaagt alles weg "die benne van mÊn" om vervolgens na paar minuten met haar hoofd te zwaaien, zo van→ ik heb gedaan wat jij graag wilt en nu weer wegwezen .....zo hilarisch.

Als ik dan weer naar Chico kijk, die kwam uit de kudde en die was zo blij dat hij eindelijk...een mens voor zichzelf had. Hij vond paarden geweldig, hield zich goed staande in de kudde, maar was zielsblij met mij en ik met hem. Totaal anders weer als Polie en Hercule. Met Chic had ik een diepe band kunnen opbouwen, helaas besliste de koliek anders.

Dus wat je bedoelt met "dat is toch super ethisch" weet ik niet. Ik vind het zo moeilijk om aan te voelen en om te weten of dat ik denk te voelen ook klopt. Mar mijn gevoel zegt mij, dat de paarden en mensen elkaar scholen en ontwikkelen aan elkaar. Dat het hele leven voor mens en dier een ontwikkelingsweg is. Dus ook voor dieren die niet bij mensen leven.

Zo heb ik zelf ook altijd de veganistische stroom geplaatst dat dit mensen zijn, voorlopers die iets van die wijsheid aanvoelen, nl dat mensen en dieren hoe verschillend ze ook zijn, toch iets zeer wezenlijks hebben dat met elkaar over een komt. Dus eet je dat niet. Dus ook al ben ik zelf niet veganistisch ik volg die beweging met veel belangstelling want kon wel eens belangrijk zijn voor onze ontwikkelingsweg.

MOeilijk hé, kunnen jullie het nog volgen. HOpelijk word ik nu niet afgeschoten want het is zo iets broos en kwetsbaar en zo nog niet uit gedacht/ gevoeld. Ik zeg dus niet dat het is zoals ik hier schrijf. Alleen denk ik dat er meer diepte in zit als het gaat om paarden en mensen als het zomaar van tafel vegen als onethisch. Ik denk dus dat daarmee iets heel belangrijks ook weggegooid wordt (zoiets als het kind met het badwater weggooien).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:07

koend schreef:
Ik vind het scheef dat sommigen hun paarden dieren als gelijkwaardig af zefs belangrijker vinden dan hun naaste mensen.

Wie heeft je gevoed, verzorgd, je stinkende pamper ververst toen je klein en hulpeloos was? Enkel mensen.
Wie heeft al je verdrietjes proberen te troosten. Mensen en misschien ook dieren.

Je paarden staan erbij en kijken ernaar. In het beste geval geven ze je een troostende knuffel en hebben oneindig geduld om je problemen aan te horen.. Bij hen kan je tot rust komen.

Wie heeft me laten vallen en gekwetst?
Wie heeft die verdrietjes veroorzaakt?
Of er iemand komt in een rusthuis is nog maar de vraag. Genoeg liefdevolle ouders en mensen die hun naasten nooit zien eens ze in een rusthuis zitten.
Die op vang als je huis af brand zal je veelal toch echt moeten compenseren dus uiteindelijk zorg je daar zelf voor.
Het maken van huis, tablet, douche en verzorging als je ziek bent komt ook niet gratis.

Ze compenseren hun beperkingen in mijn mening ruimschoots door eeuwig eerlijk te communiceren, geen dubbele bodems, geen bedrog. Ze accepteren dingen waar zij geen oorzaak van zijn en laten me tot rust komen. Zonder iets terug te verwachten. Ik zie niet waarom ik ze niet gelijkwaardig zou mogen vinden. :?
Verwar gelijkwaardig ook niet met "gelijk". Het is een geheel ander soort, ze kunnen niet gelijk zijn. Wel gelijkwaardig.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:54

Ayasha schreef:
koend schreef:

Wie heeft me laten vallen en gekwetst?
Wie heeft die verdrietjes veroorzaakt?
Of er iemand komt in een rusthuis is nog maar de vraag. Genoeg liefdevolle ouders en mensen die hun naasten nooit zien eens ze in een rusthuis zitten.
Die op vang als je huis af brand zal je veelal toch echt moeten compenseren dus uiteindelijk zorg je daar zelf voor.
Het maken van huis, tablet, douche en verzorging als je ziek bent komt ook niet gratis.

Ze compenseren hun beperkingen in mijn mening ruimschoots door eeuwig eerlijk te communiceren, geen dubbele bodems, geen bedrog. Ze accepteren dingen waar zij geen oorzaak van zijn en laten me tot rust komen. Zonder iets terug te verwachten. Ik zie niet waarom ik ze niet gelijkwaardig zou mogen vinden. :?
Verwar gelijkwaardig ook niet met "gelijk". Het is een geheel ander soort, ze kunnen niet gelijk zijn. Wel gelijkwaardig.
Amen _/-\o_

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:57

pien_2010 schreef:
koend schreef:
Dat is toch super ethisch?

koend schreef:

De laatste zin is het gemakkelijkste om een reply op te geven. Ik ben het daar dus helemaal mee eens. De eerste is al wat moeilijker. Dit hele onderwerp is voor mij zo moeilijk omdat het iets heel dieps en kwetsbaar in mijzelf raakt waar ik zelden of nooit over praat. Dat is nl dat ik meer en meer het gevoel heb dat er meer is als alleen deze aarde en dan denk ik dat de mensen in het oosten, die overtuigd zijn van karma en reïncarnatie, wel eens de juiste wijze van denken in zich dragen. Alleen ik weet dat natuurlijk ook niet. Het is een aanvoelen, komende uit gebeurtenissen in het leven, dat het wel eens zo zou kunnen zijn.
Deze denkwijze, aanvoelen, staat natuurlijk haaks op het huidige materialistische denkwijze.

Dat betekent dus voor mij, dat ik mij afvraag, hoe dieren in dit soort gedachtes passen. Ik weet dat dus echt niet. Het is daarvoor te lastig en te precair want ik ben ook niet helderziende (helaas). Alleen weet ik dat Hercule en ik tot in ons diepste wezen met elkaar verbonden zijn op de een of andere manier en dat al heel erg lang. Al heel lang maakte ik grapjes met vrienden door te zeggen: "in het volgende leven is Hercule een mens". Dat zal denk ik niet gebeuren maar om aan te geven, hoe "menselijk" dat paard was als zijnde paard.
Polie daar en tegen, is veel wilder in haar zijn en liever bij de paarden. Ook al heeft zij geleerd om bij mensen te zijn en met ze te communicerentot op bepaald niveau, Pol is een paarden paardje en nu ze in de kudde is bij Lizy en Jeffrey, komt ze gelijk een kroel halen als ik er ben, jaagt alles weg "die benne van mÊn" om vervolgens na paar minuten met haar hoofd te zwaaien, zo van→ ik heb gedaan wat jij graag wilt en nu weer wegwezen .....zo hilarisch.

Als ik dan weer naar Chico kijk, die kwam uit de kudde en die was zo blij dat hij eindelijk...een mens voor zichzelf had. Hij vond paarden geweldig, hield zich goed staande in de kudde, maar was zielsblij met mij en ik met hem. Totaal anders weer als Polie en Hercule. Met Chic had ik een diepe band kunnen opbouwen, helaas besliste de koliek anders.

Dus wat je bedoelt met "dat is toch super ethisch" weet ik niet. Ik vind het zo moeilijk om aan te voelen en om te weten of dat ik denk te voelen ook klopt. Mar mijn gevoel zegt mij, dat de paarden en mensen elkaar scholen en ontwikkelen aan elkaar. Dat het hele leven voor mens en dier een ontwikkelingsweg is. Dus ook voor dieren die niet bij mensen leven.

Zo heb ik zelf ook altijd de veganistische stroom geplaatst dat dit mensen zijn, voorlopers die iets van die wijsheid aanvoelen, nl dat mensen en dieren hoe verschillend ze ook zijn, toch iets zeer wezenlijks hebben dat met elkaar over een komt. Dus eet je dat niet. Dus ook al ben ik zelf niet veganistisch ik volg die beweging met veel belangstelling want kon wel eens belangrijk zijn voor onze ontwikkelingsweg.

MOeilijk hé, kunnen jullie het nog volgen. HOpelijk word ik nu niet afgeschoten want het is zo iets broos en kwetsbaar en zo nog niet uit gedacht/ gevoeld. Ik zeg dus niet dat het is zoals ik hier schrijf. Alleen denk ik dat er meer diepte in zit als het gaat om paarden en mensen als het zomaar van tafel vegen als onethisch. Ik denk dus dat daarmee iets heel belangrijks ook weggegooid wordt (zoiets als het kind met het badwater weggooien).

Prachtig!

Dit gevoel herken ik ook, die verbinding met het paard en de band die daar uit komt. Het leren van elkaar, het samen groeien net zoals in een relatie die keer op keer verdiept totdat het zoiets unieks en betekenisvols is.
Ik kan met een paard verbinden zoals ik dat niet met mensen kan, zo puur..dit heeft mij van kinds af aan aangetrokken.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 12:43

@ Pien
Prachtige beschrijving, alle respect voor je gevoelens en zoektocht. Een beetje oosters-religieus, inderdaad, maar wat jij beschrijft voel ik ook wel. Alleen is bij mij de relationele & materialistische kant nog veel sterker. (Wie weet, als ik nog 10 jaar ouder ben ...)

@ Ayasha
Ik heb een beetje met je te doen. Ik heb zo de indruk dat je niet veel geluk gehad hebt in je menselijk-sociale relaties.
Ik heb mooi praten want ik heb zelf het geluk van een hechte relatie en een hechte familie. Ik investeer daar ook tijd en moeite in. Straks ga ik wel naar het rustoord, papa flink dement en mama is ok erg hulpbehoevend. Morgen ga ik de hele dag helpen bouwen bij mijn dochter, zaterdag komt mijn zoon mij helpen en 's avonds geven we een bbq. Maandag ga ik met collega's op school klussen ...
Ik begrijp dat sommige mensen het met minder moeten stellen. Maar alle respect hoor.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:51

Poeh Koen, je doet nu wederom best wel heel erg pittige uitspraken. Als er iemand een kanjer van een echtgenoot en familie heeft, dan is het Ayasha wel. Die mensen staan door dik en dun voor elkaar, wat er ook op hun bordje komt. En dat is tot nu best best een hoop geweest.

Bizar dat je zulke suggestieve berichten blijft plaatsen, die kwetsen en daarnaast ook nog eens onjuist zijn. En je ziet het zelf blijkbaar niet in. Maar alle respect hoor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:49

Elisa2 schreef:
Dit gevoel herken ik ook, die verbinding met het paard en de band die daar uit komt. Het leren van elkaar, het samen groeien net zoals in een relatie die keer op keer verdiept totdat het zoiets unieks en betekenisvols is.
Ik kan met een paard verbinden zoals ik dat niet met mensen kan, zo puur..dit heeft mij van kinds af aan aangetrokken.
Mooi beschreven en herkenbaar. Ik kan ook met mensen me echt verbinden, maar het vanzelfsprekende gemakkelijke dat dieren doen in ons contact voel ik me heel erg fijn bij.
Zo ooi t als kind op Duschka gereden en dat altijd. En Duschka was een zwart paardje en heel (lees heel erg stout) en een beetje de schrik van stal. Zonder zweep en andere hulpmiddelen reed ik hem of haar (Ik weet het niet meer ik was pas 10 jaar oud) en het was magisch. Duschka reed bijna niemand op, te link. Zo ook met een springwedstrijd, hij had alles gedaan wat god verboden had die twee dagen, dus of ik hem maar niet wilde rijden. Mijn kinderlijke "ik ga even met Duschka overleggen" werd geaccepteerd, en in de stal was de magie er nog steeds dus ik wilde gewoon op Duschka mijn wedstrijd rijden. Hij stijgerde zo hoog, dat ik met mijn kinderlijfje horizontaal hing (ik wist nog niet dat je dan je armen om de nek moest slaan) aan de teugel en ik piepte verschrikt: "Douschka ik ben het, dadelijk vallen we". Paardje kwam omlaag en sprong de sterren van de hemel→ fantastisch. Vriend en vijand vond het ongelooflijk behalve ik, die vond het normaal :o en was gewoon heel blij met mijn paardje.

Dus dat van kinds af aan veel hebben met paarden, ondanks dat ik er geen klap van begreep en ze ook eng vond later, herken ik heel goed.

Ayasha schreef:

Dat vind ik dus ook. Mensen kunnen soms zo vreselijk ingewikkeld in elkaar zitten. Daar kan ik heel erg moe van worden. Paarden zijn enorm vergevingsgezind→ althans met mij en ik zie dat ook bij anderen dat ze dat zijn.

Ooit hier een jager op een paard langs zien komen. Het paard was zo'n verschrikkelijk lelijk ding met zo'n ramshoofd en ongelooflijk groot en niet in verhouding gebouwd. Zeldzaam lelijk gewoon. Ik verbaasde me er gewoon over. Zie ik die man, die nog voor geen krant kon rijden, aan die teugels trekken, dubbele tegenstrijdige hulpen geven en zo lomp met dat beest omgaan :oo , ik schrok er gewoon van en dus ik kijk dat paard heel verschrikt aan en ik kreeg zo'n lieve verstandige blik terug → alsof hij wilde zeggen, "maak je niet druk, dat doe ik ook niet, hij meent het zo slecht nog niet" _O- . Toen wilde ik dit paard hebben, en dan ook echt dat hebberige van willen hebben, zo'n mooie ziel had dat paardje prachtig, die maakte ze echt niet de pies lauw <3 en was zeker niet afgestompt want hij wist heel goed hoe met mij uit te wisselen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 14:14

pien_2010 schreef:
Elisa2 schreef:
Mooi beschreven en herkenbaar. Ik kan ook met mensen me echt verbinden, maar het vanzelfsprekende gemakkelijke dat dieren doen in ons contact voel ik me heel erg fijn bij.
Zo ooi t als kind op Duschka gereden en dat altijd. En Duschka was een zwart paardje en heel (lees heel erg stout) en een beetje de schrik van stal. Zonder zweep en andere hulpmiddelen reed ik hem of haar (Ik weet het niet meer ik was pas 10 jaar oud) en het was magisch. Duschka reed bijna niemand op, te link. Zo ook met een springwedstrijd, hij had alles gedaan wat god verboden had die twee dagen, dus of ik hem maar niet wilde rijden. Mijn kinderlijke "ik ga even met Duschka overleggen" werd geaccepteerd, en in de stal was de magie er nog steeds dus ik wilde gewoon op Duschka mijn wedstrijd rijden. Hij stijgerde zo hoog, dat ik met mijn kinderlijfje horizontaal hing (ik wist nog niet dat je dan je armen om de nek moest slaan) aan de teugel en ik piepte verschrikt: "Douschka ik ben het, dadelijk vallen we". Paardje kwam omlaag en sprong de sterren van de hemel→ fantastisch. Vriend en vijand vond het ongelooflijk behalve ik, die vond het normaal :o en was gewoon heel blij met mijn paardje.

Dus dat van kinds af aan veel hebben met paarden, ondanks dat ik er geen klap van begreep en ze ook eng vond later, herken ik heel goed.

Ayasha schreef:

Dat vind ik dus ook. Mensen kunnen soms zo vreselijk ingewikkeld in elkaar zitten. Daar kan ik heel erg moe van worden. Paarden zijn enorm vergevingsgezind→ althans met mij en ik zie dat ook bij anderen dat ze dat zijn.

Ooit hier een jager op een paard langs zien komen. Het paard was zo'n verschrikkelijk lelijk ding met zo'n ramshoofd en ongelooflijk groot en niet in verhouding gebouwd. Zeldzaam lelijk gewoon. Ik verbaasde me er gewoon over. Zie ik die man, die nog voor geen krant kon rijden, aan die teugels trekken, dubbele tegenstrijdige hulpen geven en zo lomp met dat beest omgaan :oo , ik schrok er gewoon van en dus ik kijk dat paard heel verschrikt aan en ik kreeg zo'n lieve verstandige blik terug → alsof hij wilde zeggen, "maak je niet druk, dat doe ik ook niet, hij meent het zo slecht nog niet" _O- . Toen wilde ik dit paard hebben, en dan ook echt dat hebberige van willen hebben, zo'n mooie ziel had dat paardje prachtig, die maakte ze echt niet de pies lauw <3 en was zeker niet afgestompt want hij wist heel goed hoe met mij uit te wisselen.

Maar realiseer je jezelf wel dat dit allemaal in je hoofd zit en dus niet juist hoeft te zijn?
Misschien is de blik van het paard zijn normale uitstraling. Kijkt ie gewoon altijd zo.

Net als ik op straat ben aangesproken dat ik zo'n vriendelijke uitstraling heb( ja serieus :') ) en dat wel vaker te horen krijg.
Dat zegt niets over mijn karakter an sich, maar ik heb een gezicht dat blijkbaar iets van vriendelijkheid/benaderbaarheid uitstraalt. Kan ik ook niets aan doen, zo staat mijn gezicht nu eenmaal.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 14:27

Citaat:
Maar realiseer je jezelf wel dat dit allemaal in je hoofd zit en dus niet juist hoeft te zijn?
Misschien is de blik van het paard zijn normale uitstraling. Kijkt ie gewoon altijd zo.

Jij stelt jouw conclusie, dat dit allemaal in mijn hoofd zit als een feit. Ik stel die uitwisseling en mijn interpretatie daarvan minder stellig. Het is hoe ik het ervaar.

Daar komen we dus nooit achter hoe het werkelijk zit en ik heb daar vrede mee. Een feit is dat ik veel kan met dieren en ook dat schrijf ik in alle bescheidenheid, want dat is gewoon tof en doe ik weinig voor. Ik Ben graag bij dieren en zij zijn graag bij mij. En dat laatste durf ik wel als een feit meer te pennen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 14:35

koend schreef:
@ Pien
Prachtige beschrijving, alle respect voor je gevoelens en zoektocht. Een beetje oosters-religieus, inderdaad, maar wat jij beschrijft voel ik ook wel. Alleen is bij mij de relationele & materialistische kant nog veel sterker. (Wie weet, als ik nog 10 jaar ouder ben ...)

@ Ayasha
Ik heb een beetje met je te doen. Ik heb zo de indruk dat je niet veel geluk gehad hebt in je menselijk-sociale relaties.
Ik heb mooi praten want ik heb zelf het geluk van een hechte relatie en een hechte familie. Ik investeer daar ook tijd en moeite in. Straks ga ik wel naar het rustoord, papa flink dement en mama is ok erg hulpbehoevend. Morgen ga ik de hele dag helpen bouwen bij mijn dochter, zaterdag komt mijn zoon mij helpen en 's avonds geven we een bbq. Maandag ga ik met collega's op school klussen ...
Ik begrijp dat sommige mensen het met minder moeten stellen. Maar alle respect hoor.

Maakt niet uit. Ik heb een beetje met jou te doen dat je die mooie intense band en communicatie nooit ervaren hebt. :)
Ik zal dus ook maar niet vallen over die grote conclusies die je hier trekt die nergens op slaat. Ik heb nl. ook hele lieve mensen om me heen. Maar ik ben niet blind voor de gehele realiteit. :)

witenbruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:24

koend ben je een man?
want snap jou wel met je gedachten dan..
verder denk ik dat je een beetje jaloers op ayasha bent..
ook dat is prima,zo beginnen veranderingen bij de mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:59

Ayasha schreef:
Maakt niet uit. Ik heb een beetje met jou te doen dat je die mooie intense band en communicatie nooit ervaren hebt. :)
Ik zal dus ook maar niet vallen over die grote conclusies die je hier trekt die nergens op slaat. Ik heb nl. ook hele lieve mensen om me heen. Maar ik ben niet blind voor de gehele realiteit. :)

Het is inderdaad de moeite en de energie niet waard. Gelijk heb je.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:32

"Maar realiseer je jezelf wel dat dit allemaal in je hoofd zit en dus niet juist hoeft te zijn?
Misschien is de blik van het paard zijn normale uitstraling. Kijkt ie gewoon altijd zo."

Zit dat in je hoofd?
Ik denk dat het in je lijf, je wezen, je celcommunicatie zo je wilt zit. Was het alleen een gedachte, dan vindt die niet zo'n weerklank en herkenning bij anderen.
Gewoon onze dierlijke/lichamelijke wijze van communicatie lijkt mij logischer.

En, iedereen(mens en dier) is het waard! We zijn allemaal onderdeel van de wereld.