Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bowo schreef:ik zeg ook nergens dat je moet schoppen. Je moet knijpen en zodra het paard geeft laat je je benen weer los. Terwijl je knijpt neem je de teugels aan. Je zal zien dat het paard dan zakt met de hals. Ook dan laat je weer los. Als ze dat eenmaal onder de knie hebben hoef je maar minste been te geven. En ja zoals ik al zei dat is even hard werken in het begin.Een hulpteugel gaat inderdaad niet helpen om een goede nageeflijkheid te krijgen, maar het kan op sommige andere gebieden wel helpen, bijvoorbeeld bij sterrenkijkers (al dan niet veroorzaakt door de ruiter) om ze enigszins met het hoofd naar beneden te krijgen zodat ze niet helemaal kapot worden gereden.
Het is zeker waar dat de rug omhoog moet komen, maar hoe wil je in godsnaam de rug omhoog drukken met je been?![]()
Mijn been zit toch echt aan de zijkant van mijn paard, niet aan de onderkant. Ik rijd namelijk niet op een Shetlander waar ik mijn hele been omheen kan leggen en het lijkt me ook niet de bedoeling dat ik dat ga doen.
Door een paard met zijn hoofd lang en laag te rijden, zet je het ligamentum nuchae op spanning wat een eerste stap is in het optillen van de rug. De buikspieren zorgen ervoor dat dit nog beter gebeurd. En dat hoofd naar beneden rijden en die buikspieren aanspannen ga je echt niet bereiken door met je been te klemmen of te schoppen, maar door algeheel goed te rijden.
Popstra schreef:Bowo schreef:ik zeg ook nergens dat je moet schoppen. Je moet knijpen en zodra het paard geeft laat je je benen weer los. Terwijl je knijpt neem je de teugels aan. Je zal zien dat het paard dan zakt met de hals. Ook dan laat je weer los. Als ze dat eenmaal onder de knie hebben hoef je maar minste been te geven. En ja zoals ik al zei dat is even hard werken in het begin.Een hulpteugel gaat inderdaad niet helpen om een goede nageeflijkheid te krijgen, maar het kan op sommige andere gebieden wel helpen, bijvoorbeeld bij sterrenkijkers (al dan niet veroorzaakt door de ruiter) om ze enigszins met het hoofd naar beneden te krijgen zodat ze niet helemaal kapot worden gereden.
Het is zeker waar dat de rug omhoog moet komen, maar hoe wil je in godsnaam de rug omhoog drukken met je been?![]()
Mijn been zit toch echt aan de zijkant van mijn paard, niet aan de onderkant. Ik rijd namelijk niet op een Shetlander waar ik mijn hele been omheen kan leggen en het lijkt me ook niet de bedoeling dat ik dat ga doen.
Door een paard met zijn hoofd lang en laag te rijden, zet je het ligamentum nuchae op spanning wat een eerste stap is in het optillen van de rug. De buikspieren zorgen ervoor dat dit nog beter gebeurd. En dat hoofd naar beneden rijden en die buikspieren aanspannen ga je echt niet bereiken door met je been te klemmen of te schoppen, maar door algeheel goed te rijden.
Citaat:Sterren kijken kan je gewoon met GOED trainen oplossen. En als je dat kan, heb je geen enkele hulpteugel nodig.
Met een hulpteugel dwing je een paard teveel en is de kans groot dat je stappen overslaat. Mensen trainen te lang, teveel en zijn alleen maar gefocust op die voorkant.
Als een paard echt echt echt met goed trainen een slechte houding wil blijven aannemen, moet je verder gaan kijken.
_Penotti schreef:Eens hoor. Zoals je kan zien aan mijn eerdere berichten.
Maar een thiedeman kan ik me dan nog wel voorstellen in een manegeles. Of op buitenrit als een paard te enthousiast word, terwijl hij in de bak wel netjes te rijden is. Dan kan het nuttig zijn.
Maar voor de rest is het niets anders als zelf goed leren rijden. Het paard kent nageeflijk lopen wel, de beperkende factor is de ruiter
moniek21 schreef:Ik durf het bijna niet te zeggen maar doe het toch![]()
Ik rijd mijn 3,5 jarige zeer sensibele en explosieve merrie met een slof erbij .. puur eigen veiligheid , als ik het niet doe en ze schrikt dan doet ze haar hals en hoofd zo hoog dat ik totaal buiten spel sta .. nou daar pas ik voor. We zijn nu een aantal keer in de buitenbak aan het trainen en ze wordt elke keer een beetje makker .. als we veilig een half uurtje kunnen rijden in de buitenbak ( binnenbak hebben we hem af ) dan gaat hij er natuurlijk gelijk af ..
Bowo schreef:Een hulpteugel zou ook zeker geen permanente oplossing moeten zijn, maar helaas is niet iedere ruiter bakken talent gegund en niemand wordt geboren met ervaring. En dan zie ik liever een paard dat een tijdje met een hulpteugel loopt tot de "basis" een beetje op orde is, dan een paard dat al die tijd aan het sterrenkijken is.
Mee eens dat je alle problemen kunt oplossen zonder een hulpteugel, maar niet iedere ruiter kan dit. En in sommige gevallen is een paard dan te moeilijk voor die ruiter, maar er zijn ook zoveel ruiters die simpelweg nog moeten leren. Maar een lerende ruiter, mag niet ten koste gaan van een gezondheid van een paard.
moniek21 schreef:Ik durf het bijna niet te zeggen maar doe het toch![]()
Ik rijd mijn 3,5 jarige zeer sensibele en explosieve merrie met een slof erbij .. puur eigen veiligheid , als ik het niet doe en ze schrikt dan doet ze haar hals en hoofd zo hoog dat ik totaal buiten spel sta .. nou daar pas ik voor. We zijn nu een aantal keer in de buitenbak aan het trainen en ze wordt elke keer een beetje makker .. als we veilig een half uurtje kunnen rijden in de buitenbak ( binnenbak hebben we hem af ) dan gaat hij er natuurlijk gelijk af ..
Janneke2 schreef:moniek21 schreef:Ik durf het bijna niet te zeggen maar doe het toch![]()
Groot gelijk dat je er voor past.
Oma wil haar botten ook graag heel houden.
Maar ik zou dus niet voor de slof kiezen, waarschijnlijk weer voor de combi gogue en balansteugel.
Gogue om 'ze doet haar hals en hoofd zo hoog dat ik buitenspel sta' wat in te dammen (al is een hoog hoofd een gewone schrikreflex), en de balansteugel om het dier 'positief' in dubbele betekenis van het woord te vragen om zo veel mogelijk uit de schrik te komen.
(Positief zowel 'paardvriendelijk' als 'expliciet dat vragen wat je wil', een slof gaat in tegen dat wat je - terecht, daar niet van - niet wil.)
Blijheid schreef:Dit is een eeuwige discussie die geregeld terugkomt. En zoals bij veel van deze discussies vind ik ook hier dat je het van geval tot geval moet bekijken.
Een iets te kleine ruiter die door een iets te grote pony uit het zadel wordt getrokken? Help die alsjeblieft met een graasteugel zodat het rijden leuk blijft.
Een bange ruiter die met een losse martingaal wel durft te rijden? Gebruik dat ding vooral een tijdje.
Paard dat binnen keurig luistert maar buiten geen rem heeft? Alles is beter dan een paard onder de auto dus als die slof of Thiedeman een tijdje de noodrem is dan is dat zo.
Natuurlijk werk je ondertussen aan een betere oplossing, en is een hulpteugel niet voor altijd. Het is hulp, voor een tijdelijke situatie, en dan in sommige gevallen best nuttig.
Mizora schreef:Wat wil je precies laten zien met deze foto waar het paard achter de loodlijn en in een valse knik met slof loopt?
moniek21 schreef:Ik zal even een foto plaatsen van hoe ik met de slof rij .. op de foto is mijn merrie 3,5 .. het is een uiterst sensibel paard ( laatst iemand anders erop gezet en ze flipte helemaal ) bij elke kleine verandering is ze van slag .. dit duurt dan weer een dag en is het weer oké ..
puur voor mijn veiligheid , heb ik er een slof omheen en dit heeft niks te maken met mijn onkunde of niet kunnen rijden ..
op dit moment zijn we weer lekker in de buitenbaan aan het trainen en deze heeft heel vee kijkerige punten : een weg vlak langs de lange zijde hier rijden trekkers motoren enz .. de bak ligt vlak na een bocht en levert nog weleens schrik momenten op .. een hele gezellige buurman die er een sport van maakt om jouw paard te laten schrikken ( plots tussen de bosjes opduiken , op een kruiwagen slaan , paarden los over het erg laten rennen , met de trekker de schuur uit rijden vol gas als je er langs rijd .. en zo kan ik nog wel even doorgaan )
Zodra ik voel dat het kan zal ik hem ook zeker weer verwijderen die slof want hou er zelf ook niet van .. maar dit is puur eigen veiligheid .. ben er nog niet af gevallen en wil dit ook zo houden voor haar en mijn vertrouwen ..
[ [url=m/fUp4Qi.jpg]Afbeelding[/url] ]
Citaat:Voor een manege paard kan ik het me voorstellen. Buiten als eigen paard zeg ik keihard "nee". Het is ook schijnveiligheid en mensen gebruiken de hulpteugel dan nog meer vanwege de spanning.
moniek21 schreef:Ik zal even een foto plaatsen van hoe ik met de slof rij .. op de foto is mijn merrie 3,5 .. het is een uiterst sensibel paard ( laatst iemand anders erop gezet en ze flipte helemaal ) bij elke kleine verandering is ze van slag .. dit duurt dan weer een dag en is het weer oké ..
puur voor mijn veiligheid , heb ik er een slof omheen en dit heeft niks te maken met mijn onkunde of niet kunnen rijden ..
op dit moment zijn we weer lekker in de buitenbaan aan het trainen en deze heeft heel vee kijkerige punten : een weg vlak langs de lange zijde hier rijden trekkers motoren enz .. de bak ligt vlak na een bocht en levert nog weleens schrik momenten op .. een hele gezellige buurman die er een sport van maakt om jouw paard te laten schrikken ( plots tussen de bosjes opduiken , op een kruiwagen slaan , paarden los over het erg laten rennen , met de trekker de schuur uit rijden vol gas als je er langs rijd .. en zo kan ik nog wel even doorgaan )
Zodra ik voel dat het kan zal ik hem ook zeker weer verwijderen die slof want hou er zelf ook niet van .. maar dit is puur eigen veiligheid .. ben er nog niet af gevallen en wil dit ook zo houden voor haar en mijn vertrouwen ..
[ [url=m/fUp4Qi.jpg]Afbeelding[/url] ]