Hulpteugels; doen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:24

Een hulpteugel zou ook zeker geen permanente oplossing moeten zijn, maar helaas is niet iedere ruiter bakken talent gegund en niemand wordt geboren met ervaring. En dan zie ik liever een paard dat een tijdje met een hulpteugel loopt tot de "basis" een beetje op orde is, dan een paard dat al die tijd aan het sterrenkijken is.

Mee eens dat je alle problemen kunt oplossen zonder een hulpteugel, maar niet iedere ruiter kan dit. En in sommige gevallen is een paard dan te moeilijk voor die ruiter, maar er zijn ook zoveel ruiters die simpelweg nog moeten leren. Maar een lerende ruiter, mag niet ten koste gaan van een gezondheid van een paard.

Marije_jiplover

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:30

Ik rijd in het bos met een glijdende martingaal die niet inwerkt als hij in z'n normale houding loopt.

Waarom? Omdat het veel relaxter rijdt dan zonder.
Ik kan hem prima over de rug rijden zonder martingaal of met, alleen als er een keer wat spanning optreedt, bv doordat er ineens een mountainbike uit de bosjes opduikt (paden lopen deels parallel, deels kruisen ze elkaar en dan zie je ze ineens uit 't niets verschijnen) dan is die met martingaal een stuk eenvoudiger en rustiger terug op te vangen dan zonder.
Aangezien buitenrijden ook vooral voor de ontspanning is, rijd ik buiten dus met die martingaal.
In de bak rijden we zonder en dat gaat prima.
En blokje om uitstappen na een baktraining kan ook gewoon zonder.
Alleen met echte bostrainingen hangt die er standaard wel aan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:57

Bowo schreef:
Een hulpteugel gaat inderdaad niet helpen om een goede nageeflijkheid te krijgen, maar het kan op sommige andere gebieden wel helpen, bijvoorbeeld bij sterrenkijkers (al dan niet veroorzaakt door de ruiter) om ze enigszins met het hoofd naar beneden te krijgen zodat ze niet helemaal kapot worden gereden.

Het is zeker waar dat de rug omhoog moet komen, maar hoe wil je in godsnaam de rug omhoog drukken met je been? >;)
Mijn been zit toch echt aan de zijkant van mijn paard, niet aan de onderkant. Ik rijd namelijk niet op een Shetlander waar ik mijn hele been omheen kan leggen en het lijkt me ook niet de bedoeling dat ik dat ga doen.
Door een paard met zijn hoofd lang en laag te rijden, zet je het ligamentum nuchae op spanning wat een eerste stap is in het optillen van de rug. De buikspieren zorgen ervoor dat dit nog beter gebeurd. En dat hoofd naar beneden rijden en die buikspieren aanspannen ga je echt niet bereiken door met je been te klemmen of te schoppen, maar door algeheel goed te rijden.
ik zeg ook nergens dat je moet schoppen. Je moet knijpen en zodra het paard geeft laat je je benen weer los. Terwijl je knijpt neem je de teugels aan. Je zal zien dat het paard dan zakt met de hals. Ook dan laat je weer los. Als ze dat eenmaal onder de knie hebben hoef je maar minste been te geven. En ja zoals ik al zei dat is even hard werken in het begin.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 17:18

Popstra schreef:
Bowo schreef:
Een hulpteugel gaat inderdaad niet helpen om een goede nageeflijkheid te krijgen, maar het kan op sommige andere gebieden wel helpen, bijvoorbeeld bij sterrenkijkers (al dan niet veroorzaakt door de ruiter) om ze enigszins met het hoofd naar beneden te krijgen zodat ze niet helemaal kapot worden gereden.

Het is zeker waar dat de rug omhoog moet komen, maar hoe wil je in godsnaam de rug omhoog drukken met je been? >;)
Mijn been zit toch echt aan de zijkant van mijn paard, niet aan de onderkant. Ik rijd namelijk niet op een Shetlander waar ik mijn hele been omheen kan leggen en het lijkt me ook niet de bedoeling dat ik dat ga doen.
Door een paard met zijn hoofd lang en laag te rijden, zet je het ligamentum nuchae op spanning wat een eerste stap is in het optillen van de rug. De buikspieren zorgen ervoor dat dit nog beter gebeurd. En dat hoofd naar beneden rijden en die buikspieren aanspannen ga je echt niet bereiken door met je been te klemmen of te schoppen, maar door algeheel goed te rijden.
ik zeg ook nergens dat je moet schoppen. Je moet knijpen en zodra het paard geeft laat je je benen weer los. Terwijl je knijpt neem je de teugels aan. Je zal zien dat het paard dan zakt met de hals. Ook dan laat je weer los. Als ze dat eenmaal onder de knie hebben hoef je maar minste been te geven. En ja zoals ik al zei dat is even hard werken in het begin.

Je bedoeld van achter naar voor rijden? Als je paard aan je been is (en dat moet voor elkaar zijn voordat je aan nageeflijkheid kunt werken), is dat niet hard werken. En teugels aannemen, of zorgen voor behoud van de constante verbinding die je daarvoor als het goed is ook al hebt?
De combinatie knijpen en hard werken klinken mij niet als correct paardrijden. Aan je been zetten en van achter naar voor rijden wel... Misschien dat we over hetzelde praten (en in jouw geval dan misschien ook met een paard dat liever lui dan moe is), misschien ook niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 17:41

Ja zo kan je het zien. Ik rijd reining dus formuleer het waarschijnlijk anders :D

Met knijpen van mijn onderbenen stimuleer ik het paard zijn buik op te tillen en zo dus zijn rug te liften en hals te laten zakken.
En nogmaals als dit onder de knie is dan heb je amper nog druk nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 17:47

Dit is een eeuwige discussie die geregeld terugkomt. En zoals bij veel van deze discussies vind ik ook hier dat je het van geval tot geval moet bekijken.

Een iets te kleine ruiter die door een iets te grote pony uit het zadel wordt getrokken? Help die alsjeblieft met een graasteugel zodat het rijden leuk blijft.
Een bange ruiter die met een losse martingaal wel durft te rijden? Gebruik dat ding vooral een tijdje.
Paard dat binnen keurig luistert maar buiten geen rem heeft? Alles is beter dan een paard onder de auto dus als die slof of Thiedeman een tijdje de noodrem is dan is dat zo.

Natuurlijk werk je ondertussen aan een betere oplossing, en is een hulpteugel niet voor altijd. Het is hulp, voor een tijdelijke situatie, en dan in sommige gevallen best nuttig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:08

Ik heb niet zoveel tegen een goed afgestelde martingaal, omdat die alleen inwerkt op het moment dat het hoofd echt heel erg hoog komt.

Wat betreft het longeren, mensen die denken dat als je een paard ALTIJD vastzet en dwingt als je longeert met hulpmiddelen die gebruiken die hulpmiddelen niet goed.
Touwtjes kun je prima mee longeren, maar wel als ze dusdanig los bevestigd zijn dat ze werken als uitnodiging en niet als dwang. DAAR gaat het de mist in bij het gebruik er van.
Dubbele longe is het allerfijnste, maar imo dan wel op de men manier want dan kun je het fijnste inwerken. Je moet er zelf wel verrekte handig in zijn om altijd goed met de beweging mee te kunnen gaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:46

Citaat:
Sterren kijken kan je gewoon met GOED trainen oplossen. En als je dat kan, heb je geen enkele hulpteugel nodig.

Met een hulpteugel dwing je een paard teveel en is de kans groot dat je stappen overslaat. Mensen trainen te lang, teveel en zijn alleen maar gefocust op die voorkant.

Als een paard echt echt echt met goed trainen een slechte houding wil blijven aannemen, moet je verder gaan kijken.

Ik heb als gezegd bij een verreden paard een jaar elke dag met twee hulpteugels gereden, een gogue en een balansteugel. :o :j
Voor mij viel dit onder goed trainen... O:)

Knollie had geleerd dat aandraven pijn deed omdat ze zo'n 6 jaar met een knellend zadel was gereden. ('Met 3 kun je een paard rijden', dus een zadel gekocht en dat een dier dan nog groeit, dat was te moeilijk of zo.)

Dankzij de gogue hoefde ik niet te focussen op de voorkant, kon ik via de balansteugel blijven zeggen 'gebruik je rug' en mij concentreren op een goed ritme, ontspanning, rechtrichten, lengtebuiging, spelen met het zwaartepunt naar voor en achter etc. - en op een goede dag was het ding (de gogue) niet meer nodig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:52

Wat noem jij een balansteugel? Want ik ken dat als een alternatieve term voor neckrope.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:59

Hier alleen een martingaal met springen en verder niets met rijden.
Longeren verschilt hier wat we hiervoor gebruiken. Soms gewoon enkel een longeerlijn en een halster. Andere keer, dubbele lijnen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:04

...de balansteugel is ongeveer een neckrope.

Zij het dat er neckropes zijn van 'stijf touw', en daarmee werk je hoog op de hals in.

De balansteugel hangt om de hals, werkt in op de boeg. Bij zachte symmetrische inwerking vraagt het ding of het dier in moderne termen een schoftlift wil maken.
De naam komt van Linda Tellington, en duidt er op dat je vlakbij het zwaartepunt van het dier inwerkt, waardoor de horizontale balans makkelijker tot stand komt. ('Ho' leidt nooit tot een verkorte hals, bijv.)

...en uiteraard kun je links en rechts met het ding.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:04

_Penotti schreef:
Eens hoor. Zoals je kan zien aan mijn eerdere berichten.
Maar een thiedeman kan ik me dan nog wel voorstellen in een manegeles. Of op buitenrit als een paard te enthousiast word, terwijl hij in de bak wel netjes te rijden is. Dan kan het nuttig zijn.
Maar voor de rest is het niets anders als zelf goed leren rijden. Het paard kent nageeflijk lopen wel, de beperkende factor is de ruiter :)

Voor een manege paard kan ik het me voorstellen. Buiten als eigen paard zeg ik keihard "nee". Het is ook schijnveiligheid en mensen gebruiken de hulpteugel dan nog meer vanwege de spanning.

moniek21 schreef:
Ik durf het bijna niet te zeggen maar doe het toch :o
Ik rijd mijn 3,5 jarige zeer sensibele en explosieve merrie met een slof erbij .. puur eigen veiligheid , als ik het niet doe en ze schrikt dan doet ze haar hals en hoofd zo hoog dat ik totaal buiten spel sta .. nou daar pas ik voor :j . We zijn nu een aantal keer in de buitenbak aan het trainen en ze wordt elke keer een beetje makker .. als we veilig een half uurtje kunnen rijden in de buitenbak ( binnenbak hebben we hem af ) dan gaat hij er natuurlijk gelijk af ..

Ik snap dat je het bijna niet durft te plaatsen. Stoer dat je dat toch doet!! Maar wat jij beschrijft is toch wat ik als smoes zie en een gebrek aan goede basis en training vind. Je werkt niet aan vertrouwen. Ik zeg altijd; ik vertrouw mijn paarden, maar veeeeeeeel belangrijker; zij vertrouwen mij.

Bowo schreef:
Een hulpteugel zou ook zeker geen permanente oplossing moeten zijn, maar helaas is niet iedere ruiter bakken talent gegund en niemand wordt geboren met ervaring. En dan zie ik liever een paard dat een tijdje met een hulpteugel loopt tot de "basis" een beetje op orde is, dan een paard dat al die tijd aan het sterrenkijken is.

Mee eens dat je alle problemen kunt oplossen zonder een hulpteugel, maar niet iedere ruiter kan dit. En in sommige gevallen is een paard dan te moeilijk voor die ruiter, maar er zijn ook zoveel ruiters die simpelweg nog moeten leren. Maar een lerende ruiter, mag niet ten koste gaan van een gezondheid van een paard.

Daar heb je een goed punt! Maar ik vind echt dat de kwaliteit van lessen veel en veel te laag is en dat mensen veel te weinig lessen. Ook zie ik mensen net te snel een eigen paard aankopen en dan teveel zonder begeleiding rijden.
Net als dat er overal trainers zijn die als onkruid ontstaan en paarden inrijden en trainen...........helaas.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:13

moniek21 schreef:
Ik rijd mijn 3,5 jarige zeer sensibele en explosieve merrie met een slof erbij .. puur eigen veiligheid , als ik het niet doe en ze schrikt dan doet ze haar hals en hoofd zo hoog dat ik totaal buiten spel sta .. nou daar pas ik voor :j . We zijn nu een aantal keer in de buitenbak aan het trainen en ze wordt elke keer een beetje makker .. als we veilig een half uurtje kunnen rijden in de buitenbak ( binnenbak hebben we hem af ) dan gaat hij er natuurlijk gelijk af ..

Groot gelijk dat je er voor past.
Oma wil haar botten ook graag heel houden.
Maar ik zou dus niet voor de slof kiezen, waarschijnlijk weer voor de combi gogue en balansteugel.
Gogue om 'ze doet haar hals en hoofd zo hoog dat ik buitenspel sta' wat in te dammen (al is een hoog hoofd een gewone schrikreflex), en de balansteugel om het dier 'positief' in dubbele betekenis van het woord te vragen om zo veel mogelijk uit de schrik te komen.
(Positief zowel 'paardvriendelijk' als 'expliciet dat vragen wat je wil', een slof gaat in tegen dat wat je - terecht, daar niet van - niet wil.)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 01:37

Janneke2 schreef:
moniek21 schreef:

Groot gelijk dat je er voor past.
Oma wil haar botten ook graag heel houden.
Maar ik zou dus niet voor de slof kiezen, waarschijnlijk weer voor de combi gogue en balansteugel.
Gogue om 'ze doet haar hals en hoofd zo hoog dat ik buitenspel sta' wat in te dammen (al is een hoog hoofd een gewone schrikreflex), en de balansteugel om het dier 'positief' in dubbele betekenis van het woord te vragen om zo veel mogelijk uit de schrik te komen.
(Positief zowel 'paardvriendelijk' als 'expliciet dat vragen wat je wil', een slof gaat in tegen dat wat je - terecht, daar niet van - niet wil.)

Serieus? Een gogue en alles wat je vastzet vind ik juist gevaarlijk. Er gebeurt natuurlijk nooit iets, maar ik zou alle monden en kaken wel op de rontgen willen na gebruik van........
Schrikken kan en gebeurt, maar dat heftige schrikken is te trainen en komt 9 van de 10x door de ruiter. Daar moet je aan werken, niet symptoom bestrijding.
Als je morgen alles eraf haalt gaat het juist mis. Je leert nu een paard door straf en of pijn, dat is nooit een oplossing. Je doet ze pijn, ze kunnen letsel krijgen ( vaak ongezien ) en je hebt ze niks geleerd.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 03:13

Ik rij de mijne in de buitenbaan ook met een slof. Als we een 20/40 of 20/60 met omheining zouden hebben zou het niet nodig zijn. Zodra een baan breder is dan 20 meter of er geen omheining om zit kan meneer wel eens spontaan besluiten dat een potje crossen wel eens heel grappig kan zijn. Je voelt het niet aankomen, je ziet het niet aankomen, meneer gaat gewoon ineens af. Juichpipo gezicht er op, staart recht overeind en GAAN :+ -O- . Ik heb nog geen verband kunnen vinden met weer, wel of geen andere paarden, veel of weinig in training.... En omdat we op stal buiten 2 20/60 banen zonder omheining en een 30/70 met omheining hebben, en het alternatief alleen in de binnenbaan rijden is, hang ik er voor de veiligheid van mij en Zijne Onvoorspelbaarheid een slof aan, die overigens voornamelijk los hangt en er alleen bij word gepakt als hij daadwerkelijk gaat.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 03:51

Vaak lopen paarden met hun hoofd hoog en of naar buiten, omdat ze niet genoeg balans en kracht hebben om zichzelf goed recht te laten lopen met hun lichaam.
Dit doen ze in de natuur ook, net zoals wij bijvoorbeeld onze armen gebruiken om ons in balans te houden, zie je paarden dat vaak doen in snellere gangen met hun hoofdhouding, naar links de bocht om, hoofd omhoog naar rechts, om hun lichaamsbalans te compenseren.
Het kost best wat kracht en balans voor zo een paard om gelijkmatig en rechtop en in een bepaalde hoofdhouding te lopen.
Daarom zie je vaak paarden die bijv kort door de bocht, in de krul gereden worden, dat die zich vastzetten ergens in het lichaam, om dit balans te compenseren.
Het lijkt me dan ook niet dat als de ruiter kunde mist, je er gewoon een bijvoorbeeld thiedeman aan hoeft te hangen, en het paard dan metm 'de basis' manier van rijden iig rondloopt.
Lijkt me dan beter juist als de ruiter kunde mist, niks vast te zetten of begrenzen oid, maar samen zowel paard als ruiter, balans kunnen zoeken als combinatie.

(ik heb het niet over bv een martingaal om omdat het paard heel heet wordt buiten oid).

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 07:30

Blijheid schreef:
Dit is een eeuwige discussie die geregeld terugkomt. En zoals bij veel van deze discussies vind ik ook hier dat je het van geval tot geval moet bekijken.

Een iets te kleine ruiter die door een iets te grote pony uit het zadel wordt getrokken? Help die alsjeblieft met een graasteugel zodat het rijden leuk blijft.
Een bange ruiter die met een losse martingaal wel durft te rijden? Gebruik dat ding vooral een tijdje.
Paard dat binnen keurig luistert maar buiten geen rem heeft? Alles is beter dan een paard onder de auto dus als die slof of Thiedeman een tijdje de noodrem is dan is dat zo.

Natuurlijk werk je ondertussen aan een betere oplossing, en is een hulpteugel niet voor altijd. Het is hulp, voor een tijdelijke situatie, en dan in sommige gevallen best nuttig.

Precies dit
Soms kan een hulpteugel en zelfs de gehate slof een prettig hulp middel zijn
Mits juist gebruikt
Er zijn paarden genoeg als die net over dat eerste randje nageven geholpen worden wel durven ontspannen
Zo heb ik nu een net 5 jarige E pony
De bouw qua hals niet helemaal mee korte stevige hals
Als ik haar 1 a 2 keer per week longeer met het haanstra touwtje
Durft ze daarna in de week in stap wel af te kauwen en te ontspannen en nageeflijk te worden in stap
De draf werken we rustig aan .
Pony is helaas al op andere plekken geweest en daar niet correct gereden

Een slof dien je niet met kracht te gebruiken en geeft ze paard al net dat eerste knikje hoor de slof gelijk te ontspannen evenals t haanstra touwtje .

Maar zeker geen gelul in de krul effect te geven .

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 07:36

Ik zal even een foto plaatsen van hoe ik met de slof rij .. op de foto is mijn merrie 3,5 .. het is een uiterst sensibel paard ( laatst iemand anders erop gezet en ze flipte helemaal ) bij elke kleine verandering is ze van slag .. dit duurt dan weer een dag en is het weer oké ..
puur voor mijn veiligheid , heb ik er een slof omheen en dit heeft niks te maken met mijn onkunde of niet kunnen rijden ..
op dit moment zijn we weer lekker in de buitenbaan aan het trainen en deze heeft heel vee kijkerige punten : een weg vlak langs de lange zijde hier rijden trekkers motoren enz .. de bak ligt vlak na een bocht en levert nog weleens schrik momenten op .. een hele gezellige buurman die er een sport van maakt om jouw paard te laten schrikken ( plots tussen de bosjes opduiken , op een kruiwagen slaan , paarden los over het erg laten rennen , met de trekker de schuur uit rijden vol gas als je er langs rijd .. en zo kan ik nog wel even doorgaan )
Zodra ik voel dat het kan zal ik hem ook zeker weer verwijderen die slof want hou er zelf ook niet van .. maar dit is puur eigen veiligheid .. ben er nog niet af gevallen en wil dit ook zo houden voor haar en mijn vertrouwen ..

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door moniek21 op 08-04-20 07:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 07:38

Wat wil je precies laten zien met deze foto waar het paard achter de loodlijn en in een valse knik met slof loopt?

Edit: in eerste instantie was de foto zonder tekst geplaatst.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 08-04-20 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 07:54

Mizora schreef:
Wat wil je precies laten zien met deze foto waar het paard achter de loodlijn en in een valse knik met slof loopt?

het is potverdrie een jong paard, die lopen niet meteen goed, er is genoeg ruimte om naar voren te gaan doet ze alleen niet. de merrie dan...

ik zie helemaal geen valse knik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:08

moniek21 schreef:
Ik zal even een foto plaatsen van hoe ik met de slof rij .. op de foto is mijn merrie 3,5 .. het is een uiterst sensibel paard ( laatst iemand anders erop gezet en ze flipte helemaal ) bij elke kleine verandering is ze van slag .. dit duurt dan weer een dag en is het weer oké ..
puur voor mijn veiligheid , heb ik er een slof omheen en dit heeft niks te maken met mijn onkunde of niet kunnen rijden ..
op dit moment zijn we weer lekker in de buitenbaan aan het trainen en deze heeft heel vee kijkerige punten : een weg vlak langs de lange zijde hier rijden trekkers motoren enz .. de bak ligt vlak na een bocht en levert nog weleens schrik momenten op .. een hele gezellige buurman die er een sport van maakt om jouw paard te laten schrikken ( plots tussen de bosjes opduiken , op een kruiwagen slaan , paarden los over het erg laten rennen , met de trekker de schuur uit rijden vol gas als je er langs rijd .. en zo kan ik nog wel even doorgaan )
Zodra ik voel dat het kan zal ik hem ook zeker weer verwijderen die slof want hou er zelf ook niet van .. maar dit is puur eigen veiligheid .. ben er nog niet af gevallen en wil dit ook zo houden voor haar en mijn vertrouwen ..

[ [url=m/fUp4Qi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super toch dat je dat doet. Zo leer je aan je paard op een veilige manier dat alles goed is en niets eng. Ik kreeg ook advies om met een slof eens te rijden, ik rijd altijd zonder hulpteugels (heb dan wel met slof eens gereden, was een jonge draver die anders niet te houden was). Maar zo lang ik het nog prima op kan lossen rijd ik gewoon zonder. Ik heb een bijna 6 jarige die wss altijd verkeerd gereden is, ontspanning is soms ver te zoeken en dan gaat ie gewoon rennen. Gelukkig kan ik het redelijk goed rijtechnisch oplossen, maar was dat niet zo geweest had ik wel met een thiedeman of slof gaan rijden. Ook puur voor mijn veiligheid, en die van het paard. Ik longeer wel regelmatig met longeerhulp of dubbele lijnen. Zodat hij leert ontspannen als hij aan het werk is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:13

Superpony
Citaat:
Voor een manege paard kan ik het me voorstellen. Buiten als eigen paard zeg ik keihard "nee". Het is ook schijnveiligheid en mensen gebruiken de hulpteugel dan nog meer vanwege de spanning.

het ging om een thiedeman, hoe kun je die meer gebruiken?
Deze is op een bepaalde manier vooraf ingesteld, kun je bij spanning niet extra gebruiken.

En laat iemand, net als Moniek21, een hulpteugel gebruiken zodat ze zichzelf veiliger vind.
Dit zal ze uitstralen naar het paard toe. Waardoor het paard ook zelfverzekerder gaat lopen.
Dit paard op de foto heeft geen hinder van de slof. Ja hij mag er meer met de neus uit, maar dat hij zo loopt is niet door die slof.

Hier in de buurt bij die springstal zie ik paarden zo lopen door die slof, teugel hangt echt in een boogje.
En dat is helaas wat ik erg vaak zie en dat vind ik verschrikkelijk om te zien. Puur dwang.
De foto hierboven niet, is geen dwang.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:15

Hulpteugels?

Nee.
Of je leert rijden op je paard, of je moet gewoon een ander paard hebben.
Als jij de kennis en kunde niet voor elkaar hebt, ligt het gewoon aan jou. Punt.

Ik heb nu drie paarden, op de foto, kapot gereden zien worden omdat ze er een slof aan hebben gehangen.
Paard zou druk zijn, paard zou fel zijn, paard zou te veel gas hebben.

Kop naar beneden "getrokken" en wat vreemd ? Er was nog steeds spanning?

Ontspannen aanspanning moet je leren rijden.
Correcte duidelijke hulpen, duidelijke correcte basis, schort hem er vaak aan.

Iedereen wil een quick fix. En dat zie ik hier op bokt in alle varianten voorbij komen, zowel op als naast het paard.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:19

Tegen die manier van rijden met een dwangteugel is hopelijk toch iedereen die 1 keer nadenkt en niet aan de snelle verkoop centen denkt?

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:24

moniek21 schreef:

[ [url=m/fUp4Qi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is hélemaal fout!!!
Als je bang bent om van een paard te vallen moet je er niet op gaan.
Je gaat pas op een paard zitten als dat paard daar aan toe is en je acepteert.

Een paardmag NOOOOIT achter de loodlijn gereden worden, daarmee verniel je zijn lichaam.