Interessante discussie ook. Ik denk dat er inderdaad zat paarden zijn die particulier het veel slechter hebben dan bij de manege. Dit praat het echter niet goed dat er maneges zijn waar het welzijn beneden pijl is, maar inderdaad, als bij een manege het welzijn niet goed is, is dit zichtbaar. Onder particulieren bestaat er veel meer onzichtbaar leed. Uiteraard zijn er maneges waar het welzijnstechnisch beter kan, maar er moet ook niet vergeten worden dat daar tal van maneges tegenover staan waar de dieren het extreem goed hebben. Erg jammer om te lezen dat sommige bokkers zo kortzichtig zijn als het op maneges aankomt.
Bruintje123 en andere sceptici, op een manege kunnen kinderen wel degelijk leren paardrijden. Natuurlijk krijgen ze in een groepsles bij lange na niet de aandacht die je in een privéles krijgt, maar vergeet niet dat kinderen ook van elkaar leren, door naar elkaar te kijken, en door véél kilometers te maken in het zadel. Ook tienermeisjes kunnen leren rijden bij de manege. Niet alleen leuk rijden, ook goed rijden, vanuit het Skala, op netjes afgerichte paarden. Om een voorbeeld te noemen: één van mijn ruiters (ja, ik ben manegeinstructeur en daardoor allicht bevooroordeeld) reed met een manegepaard in drie wedstrijden de klasse B door en rijdt nu niet onverdienstelijk L1. Een andere manegeruiter reed in de B laatst alle deelnemers er uit, ook die met een eigen paard, met scores van 208 en 214 punten. Bij ons worden manegeruiters in de mogelijkheid gesteld KNHS wedstrijden te starten. De paarden staan 's winters hele dagen buiten in groepsverband met ruwvoer, 's zomers staan ze 24/7 op de wei, de hoefsmid komt elke 8 weken, de tandarts (half)jaarlijks en zo nodig komt er een masseur of osteopaat. De paarden die het nodig hebben, worden wekelijks of tweewekelijks bijgetraind aan de longe. Zat van onze paarden hebben we bij particulieren gekocht.