Pleidooi voor de manege

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:07

Amen _/-\o_ Ik kan me helemaal vinden in je eerste zin: veeleisende klanten, maar tegelijkertijd kritiek en het mag vooral allemaal niet te veel kosten.

Interessante discussie ook. Ik denk dat er inderdaad zat paarden zijn die particulier het veel slechter hebben dan bij de manege. Dit praat het echter niet goed dat er maneges zijn waar het welzijn beneden pijl is, maar inderdaad, als bij een manege het welzijn niet goed is, is dit zichtbaar. Onder particulieren bestaat er veel meer onzichtbaar leed. Uiteraard zijn er maneges waar het welzijnstechnisch beter kan, maar er moet ook niet vergeten worden dat daar tal van maneges tegenover staan waar de dieren het extreem goed hebben. Erg jammer om te lezen dat sommige bokkers zo kortzichtig zijn als het op maneges aankomt.

Bruintje123 en andere sceptici, op een manege kunnen kinderen wel degelijk leren paardrijden. Natuurlijk krijgen ze in een groepsles bij lange na niet de aandacht die je in een privéles krijgt, maar vergeet niet dat kinderen ook van elkaar leren, door naar elkaar te kijken, en door véél kilometers te maken in het zadel. Ook tienermeisjes kunnen leren rijden bij de manege. Niet alleen leuk rijden, ook goed rijden, vanuit het Skala, op netjes afgerichte paarden. Om een voorbeeld te noemen: één van mijn ruiters (ja, ik ben manegeinstructeur en daardoor allicht bevooroordeeld) reed met een manegepaard in drie wedstrijden de klasse B door en rijdt nu niet onverdienstelijk L1. Een andere manegeruiter reed in de B laatst alle deelnemers er uit, ook die met een eigen paard, met scores van 208 en 214 punten. Bij ons worden manegeruiters in de mogelijkheid gesteld KNHS wedstrijden te starten. De paarden staan 's winters hele dagen buiten in groepsverband met ruwvoer, 's zomers staan ze 24/7 op de wei, de hoefsmid komt elke 8 weken, de tandarts (half)jaarlijks en zo nodig komt er een masseur of osteopaat. De paarden die het nodig hebben, worden wekelijks of tweewekelijks bijgetraind aan de longe. Zat van onze paarden hebben we bij particulieren gekocht.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:08

Ik heb prima leren rijden in groepslessen. Z2 op een gelderse manegeknol, niks anders dan manegelessen.

En reken ook even het sociale aspect van een manege mee. Ik heb tig hele goeie vriendinnen overgehouden aan mijn manegetijd. Die vind je niet bij de pony om de hoek

bruintje123

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:13

Dat het er gezellig is, daar heb je me niet over gehoord, dat geloof ik direct.
Maar goed leren rijden is de uitzondering manege met de uitzondering ruiter.
Want Z2 in de les, dat is met moeite B in bij de KNHS.

Sofie, een manege die dat aanbied voor de paarden en de ruiters, daar heb ik diep respect voor.
Maar hoeveel zullen dat er zijn?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:28

Ik heb hier sowieso een paard staan die met veel plezier 10 kinderen aan haar lijf zou hebben, en waar je zowel kinderen van 5 als volwassenen op kunt zetten. Past zich aan aan de ruiter.
Zij zou het allemaal reuze gezellig vinden.

Maar voor de prijs van een manegeles is het denk ik ook bijna niet mogelijk om voor echt goed tuig te zorgen, en voldoende weidegang etc. Dat zou me dan ook absoluut tegenhouden, om die reden zou ik kiezen om niet aan een manege te verkopen.

Maar goed, dat ligt dan ook weer een beetje bij de klanten van een manege, die zouden niet voor de goedkoopste moeten gaan maar voor de beste.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:45

bruintje123 schreef:
Dat het er gezellig is, daar heb je me niet over gehoord, dat geloof ik direct.
Maar goed leren rijden is de uitzondering manege met de uitzondering ruiter.
Want Z2 in de les, dat is met moeite B in bij de KNHS.

Sofie, een manege die dat aanbied voor de paarden en de ruiters, daar heb ik diep respect voor.
Maar hoeveel zullen dat er zijn?

Lieve schat ik ben gewoon knhs z2 geklasseerd geweest met dat paard. Die liep in de ochtend haar manegerondje en ging dan gewoon mee op concour

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:52

als je niet kan leren rijden op een manege,waarom is 90% van de bokkers dan begonnen in een manege?

volgens mij moet je oa wat zadelvastheid krijgen,dit leer je door letterlijk rond te hobbelen op een braaf,stabiel paard.nergens beter te vinden dan in een manege.

lichtrijden?leer je toch het makkelijkst op een paardje die blindelings zijn voorganger volgt en desnoods 10 hoefslagen even vlug en stabiel verdersjokt.
juist ja,nergens beter te vinden dan op een manege.

je eerste galop?
best toch wel een braaf paard die niet plots wegschiet,onverwachte bewegingen maakt,.....
en die dus mooi,juist ja,op de hoefslag blijft lopen tot jij wat balans vindt om zelf het sturen erbij te nemen.

en toevallig vind je die paarden ook het best in een manege.

dus neen,niets van dat je niet kan leren rijden in een manege.

tuurlijk als je verder wil en fijner wil gaan rijden,groei je een manege uit en leer je meer op andere plekken,maar bovenstaande dingen leer je toch prima op een manege.

ook het sociale,kinderen zijn in groep,met leeftijdsgenootjes,kunnen lekker tutten en doen met vriendjes,ideaal toch?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:02

Tengeltje, dat zeg ik toch.
Goed leren rijden leer je elders, dat zeg jij ook.
Hobbelen leer je op de manege en dat is prima. En sommige willen ook niet meer omdat het er gezellig is. Ook dat is prima.
Maar de meeste groeien er inderdaad uit en dat is wat ik bedoel, omdat je er niet echt leert rijden. Want al die dingen die jij noemt heb je na 10 lessen wel te pakken. Maar de meeste rijden er jaren later nog en ja dat vind ik zonde als een ruiter dan echt denkt verder te komen.
Er zullen uitzonderingen zijn, maar de meeste gewoon niet.
Maar prima voor de ruiter, echt dat maakt me niet uit. Ieders keuze, ieder zijn ding.
Echt maakt me niets, waar we blij van worden is prima.

Waar ik wel over struikel is het welzijn van de paarden.
Te weinig/ geen weide-paddockgang. Geen goed passende zadels. Te vaak toch kreupel in een les. Te oude aarden die te stram zijn om te lopen, maar ze zijn goud voor de beginners.
Dat moet gewoon niet mogen, nooit!! En dat gebeurt op veel maneges wel.

En ja gaan we vallen over eigen paarden. Iedereen weet voortaan wel dat ik ook val over pensionstallen zonder goede faciliteiten voor het paard ipv alleen voor de ruiter.
Maar de manege is de school, laat die eens het voorbeeld geven in wat hoort, misschien dat ook meer ruiters beseffen bij ooit een eigen paard at hij niet 23/7 op stal hoort.
Hulde voor de maneges met dagelijks weidegang en goede zadels.
En wat ik al eerder schreef maar men niet leest, ik begrijp dat het door 15 euro per uur moelijk word dat te bieden.
Dan maak paardrijden maar weer een elite sport als het paard er daardoor beter van word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:04

bruintje123 schreef:
Tengeltje, dat zeg ik toch.
Goed leren rijden leer je elders, dat zeg jij ook.
Hobbelen leer je op de manege en dat is prima. En sommige willen ook niet meer omdat het er gezellig is. Ook dat is prima.
Maar de meeste groeien er inderdaad uit en dat is wat ik bedoel, omdat je er niet echt leert rijden. Want al die dingen die jij noemt heb je na 10 lessen wel te pakken. Maar de meeste rijden er jaren later nog en ja dat vind ik zonde als een ruiter dan echt denkt verder te komen.
Er zullen uitzonderingen zijn, maar de meeste gewoon niet.
Maar prima voor de ruiter, echt dat maakt me niet uit. Ieders keuze, ieder zijn ding.
Echt maakt me niets, waar we blij van worden is prima.

Waar ik wel over struikel is het welzijn van de paarden.
Te weinig/ geen weide-paddockgang. Geen goed passende zadels. Te vaak toch kreupel in een les. Te oude aarden die te stram zijn om te lopen, maar ze zijn goud voor de beginners.
Dat moet gewoon niet mogen, nooit!! En dat gebeurt op veel maneges wel.

En ja gaan we vallen over eigen paarden. Iedereen weet voortaan wel dat ik ook val over pensionstallen zonder goede faciliteiten voor het paard ipv alleen voor de ruiter.
Maar de manege is de school, laat die eens het voorbeeld geven in wat hoort, misschien dat ook meer ruiters beseffen bij ooit een eigen paard at hij niet 23/7 op stal hoort.
Hulde voor de maneges met dagelijks weidegang en goede zadels.
En wat ik al eerder schreef maar men niet leest, ik begrijp dat het door 15 euro per uur moelijk word dat te bieden.
Dan maak paardrijden maar weer een elite sport als het paard er daardoor beter van word.

"Hobbelen"... met jou valt gewoonweg niet te praten, blijkt zo. :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:05

Ik noem wat ik zelf momenteel rij ook hobbelen, dus misschien wat minder hard aan tillen :D

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:12

Ik vind je posts echt totale onzin bruintje, sorry. Z2 op de manege is B bij de knhs? Weet je dan überhaupt wat Z2 is? Als je de oefeningen kan rijden kan je ze rijden, en B is niet te vergelijken met slordige Z oefeningen. Dat je op maneges niet goed kan leren rijden is bullshit. Bij ons zijn er zoveel ruitertjes die als kind begonnen zijn en nu wedstrijden met de paarden, er is natuurlijk de oude garde aan mpony's voor de beginners. Maar ook zeker voldoende pony's/paarden met toekomst.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:18

Dan maar bullshit.
Op de manege word gewoon erg vaak voor gehouden dat een oefening bijvoorbeeld M waardig is. Schouder binnenwaarts bijvoorbeeld wijkend over de hoefslag zonder ontspannen binnenhand.
Als het goed is krijg je daar bij de KNHS een 4 voor. Geen 7, zoals dan word gedaan op een manege.

Dat merk je dus ook als er bijrijders komen.
Met een per ongeluk grote mond ik kan M oefeningen.
Eerst was ik dan nog volle hoop. Dat heb ik afgeleerd, ze kunnen niet eens nageeflijk rijden.
Hebben een paard niet aan een lichte kuithulp.
Allemaal niet erg, valt te leren. Maar het grootste deel leert dat pas na de manege.

Ik heb kinderen bijna zien verongelukken toen ze na de manege een paard gingen kopen.
Waren geen beginners meer, maar M.
Echt een keer been en ze stoven de bak door.
Maak ze maar wijs dat een sportpaard wat anders is dan een manegepaard.
En dat verschil moet er ook zijn, anders is hij voor te weinig mensen inzetbaar.

Maar ik hou er mee op.
Krijg alle manege meisje tegen me.
Kom over 10 jaar sportpaarden rijden nog maar eens terug op dit topic :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:24

Ik heb geen probleem met 6 dagen in de week 2 tot 3 uur moeten lopen. Gematigde beweging is goed voor een dier. Ik denk dat 6x2 uur eigenlijk zelfs het minimum is waarvoor je een paard goed kan houden als je rekent met een leskaart van 48€ (45+btw) Dan heb je namelijk zo'n 540 euro per paard ter beschikking, laten we er 600€ van maken omdat er ook nog per kind gemiddeld 5€/maand (excl. btw) uitgegeven wordt in de kantine.

Van dat geld moet alles betaald worden. Te beginnen met de stalling. Om daarvoor pensiongeld te rekenen is wel zo logisch, want als het paard er niet stond kon de box verhuurd worden. De standaardhoeveelheid hooi, stro en brok zit daar dus al in, net als het uitmesten. Voor een paardenstal gemiddeld 300€/maand.

Dat betekent gemiddeld gesproken dat voor 300€/maand het paard aangekocht moet worden, de dierenarts er zo nodig bij moet komen, de hoefsmid iedere 2 maanden moet komen, het harnachement op orde gehouden moet worden, tandarts? fysio? eens per jaar? en dan moet er uiteraard de instructrice nog van betaald worden en de kantine. En als het paard vanwege kreupelheid op rust moet een stukje ziekteverzuim. En dan heb je nog de wat lastigere paarden die wel nodig zijn, maar niet de 12 uur per week kunnen draaien. De afschrijving van de gebouwen niet, die zit al in het pensiongeld in.

Laten we de instructrice iets boven minimumloon betalen, namelijk 10€/uur (volwassen bruto minimumloon is 1.565,40€/maand. ±260 dagen per jaar = 173 uur per maand = ±9.10€). Daar komt dan voor de werkgever gemiddeld 30% bovenop, dus 13€/uur. Er rijden gemiddeld krap 7 ruiters in de les. Dus iedere les kost 2€/paard. Een paard draait dan gemiddeld 51 lessen in de maand, dus daar gaat de eerste 100€ al aan op. Dan is er nog 200€ over per maand.

- Een manegepaard gaat hopelijk gemiddeld zo'n 10 jaar mee en kost ergens tussen de 1800 en 2400€. Dat komt neer op 15-20€/maand, laten we zeggen dat ze nog 600€ opleveren als ze weggaan en dan zit je met 10-15€/maand aan afschrijfkosten.
- We hadden in op onze manege goedkope zadels, van 300€, die gingen maximaal 5 jaar mee, en dure zadels, van 1200€ toentertijd, die gingen tot 20 jaar mee. Dus opnieuw 10€/maand aan afschrijfkosten.
- Dan moet de fysio en de tandarts er eens per jaar bijkomen, a 60€/behandeling, dus nog eens 10€/maand.
- Mogelijk moeten ze wat extra brok, want ze werken een stuk harder dan het gemiddeld pensionpaard: Aangezien basisbrok in de silo zo'n 0.25-0.35€/kg kost, scheelt een kg brok per dag zo'n 10€/maand.
- De hoefsmid komt iedere 9-11 weken voor 25€/paard. Dus weer 10€/maand.
- Paard is gemiddeld 2 weken per jaar kreupel of ziek of wat dan ook waardoor hij niet kan lopen (ook een dag rust of minder lopen telt al mee in deze berekening), is 270€/jaar en dus ruim 20€/maand.
- Teugel, dekje, hoofdstel, beugelriem, halster dat vervangen moet worden eens in de zoveel tijd. Borstelbak die wat aangevuld moet worden. Laten we het houden op 5€/maand.
- Laat het paard vooral geen deken nodig hebben. Reken er anders nog 5€/maand bij.

Dan houden we nu nog 120€/paard/maand over waarvan de dierenarts betaald moet worden, de lastige paarden die minder dan 8 uur per week lopen (die komen ook na aftrek verminderde instructiekosten al onder kostprijs), een langdurige kreupelheid (2 weken zijn immers zo voorbij). O, en laten we het inkomen van de eigenaar niet vergeten en het extra aan de kant zetten van investeringsgeld. Als een manege 25 paarden heeft, dan heeft het dus een speling van 3000€ hiervoor per maand. Dit wat een manegehouder aan risicogeld binnenkrijgt om een hele manege te houden in plaats van een pensionstal.

Of zie ik iets over het hoofd?
Laatst bijgewerkt door Mizora op 19-09-17 20:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:33

Ik vraag me ook af of maneges veel kunnen doen, tegen vooroordelen is weinig opgewassen.

Want ik heb behoorlijk wat veranderingen gezien, waarbij meer buitenlopen en meer contact met kuddegenoten bevorderd wordt, en de paarden echt niet uren achtereen lopen, en de stands en kleine stallen zijn afgebroken en vervangen.
Ik zie genoeg aandacht voor les en houding en omgang met dieren en poets- en opzadellessen en beginnen met privelessen en nog een heleboel dingen die allemaal worden genoemd als voorbeeld van hoe het zou moeten. Ik vind dat er in de FNRS-proeven een behoorlijk realistische opbouw van rijvaardigheden zit, EN dat je als je in de hogere proeven komt echt wel wat in huis moet hebben. De meeste maneges delen hun proevenniveau niet meer zelf in, en verzinnen niet zomaar dat iemand M rijdt in de onderlinge proeven. De punten haal je via gediplomeerde jury's en waarbij je in het begin nog wel verder komt door gewoon mee te doen, maar bij de hogere proeven niet zomaar.

Maar hoeveel men ook doet en hoezeer er ook aandacht is voor verandering - voor de beeldvorming die bestaat lijkt het niet zo relevant te zijn. Maneges zijn fout, en er zijn altijd wel voorbeelden te vinden omdat mee te bewijzen.

Ik heb overigens niet echt het idee dat zo'n bevooroordeelde blik richting maneges in het voordeel van paarden of ruiters is.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:34

Ik denk ook niet dat maneges hier zelf de boosdoener in zijn.

Dat is de klant, die niet de portemonnee wil trekken voor betere zadels en meer weidegang.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:47

Waarbij het vast niet zal helpen dat er zo negatief gesproken wordt over hoe je op een manege echt niet kunt leren rijden. Dat nodigt niet uit om het te zien als iets waar je kwalitatief eisen aan kunt stellen of om er een hoge lesprijs voor te betalen.

En dat er min of meer gezegd wordt dat de maneges maar moeten beginnen met alles beter te doen, en dat dan de topsport wel volgt is ook niet echt realistisch.
Ik heb voor de gein nog even gespiekt: hier in de omgeving zijn nog pensionstallen die in de winter helemaal geen mogelijkheden tot buitenlopen hebben, waar alleen een longeercirkel is. In die context is het echt niet realistisch om te verwachten dat manegeruiters de hoofdprijs gaan betalen voor iets waar eigen paarden niet aan gehouden worden.

Juist die negatieve beeldvorming maakt het volgens mij alleen maar lastiger voor manegehouders om realistische prijzen te vragen. Een realistisch maar positief beeld (en ja, dat kostenoverzicht is al beslist heel interessant) zou volgens mij veel meer helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:52

Shadow0 schreef:
Waarbij het vast niet zal helpen dat er zo negatief gesproken wordt over hoe je op een manege echt niet kunt leren rijden. Dat nodigt niet uit om het te zien als iets waar je kwalitatief eisen aan kunt stellen of om er een hoge lesprijs voor te betalen.

En dat er min of meer gezegd wordt dat de maneges maar moeten beginnen met alles beter te doen, en dat dan de topsport wel volgt is ook niet echt realistisch.
Ik heb voor de gein nog even gespiekt: hier in de omgeving zijn nog pensionstallen die in de winter helemaal geen mogelijkheden tot buitenlopen hebben, waar alleen een longeercirkel is. In die context is het echt niet realistisch om te verwachten dat manegeruiters de hoofdprijs gaan betalen voor iets waar eigen paarden niet aan gehouden worden.

Juist die negatieve beeldvorming maakt het volgens mij alleen maar lastiger voor manegehouders om realistische prijzen te vragen. Een realistisch maar positief beeld (en ja, dat kostenoverzicht is al beslist heel interessant) zou volgens mij veel meer helpen.

Mee eens. :j

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:04

Een idee, een soort benefietdag of onderlinge wedstrijd waarbij de opbrengsten bedoeld zijn voor zadels, of de aanleg van paddocks, zou ik zeker willen bezoeken.
Ook ik heb op een manege leren rijden, heb dit altijd heel positief ervaren en ik zou op die manier best een steentje bij willen dragen.

edit: misschien moet voor mensen de link tussen de benodigde inkomsten en de nieuwe zadels beter duidelijk zijn?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:11

bruintje123 schreef:
Nee hoor, daar leren kinderen niet rijden. Dat doen ze niet in een groeples met 10 man.
Dat doen ze bij de pony om de hoek waar geïnvesteerd word in les.
Maar dat is wel duurder dan die 15 euro. Of veel mee klussen :)
Dat laatste is hoe ik heb leren rijden. Klussen mee op een stal in ruil voor rijden en les. Ik was toen 12.

Wat een onzin. Wellicht moet je eens verder kijken dan je neus lang is en je horizon eens verbreden.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:13

bruintje123 schreef:
Leuk wel :j
Goed niet :)

Nogmaals, je kortzichtigheid is erg belemmerend. Jammer is dat. Blijkbaar is dit jouw ervaring, dat betekent niet dat het er definitie de waarheid is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:19

antje_vip schreef:
Goed stuk. Al zijn er toch echt maneges (ook particulieren) waar ik mijn vraagtekens bij zet.

klopt, maar er zijn zo mogelijk nog meer particulieren waarbij ik mijn vraagtekens zet..

dat ligt niet aan maneges, of mensen met eigen paarden.. maar aan de mens erachter zelf.
Maneges waar paarden niet buiten komen.. dat zijn veelal dezelfde gebieden als waar de paarden van particulieren ook niet of nauwelijks buiten komen.. Van alle maneges waar ik heb gereden (stuk of 5 door verhuizigen). Had er 1 te weinig grond om behoorlijk buiten staan mogelijk te maken, net als particulieren die hun paarden altijd op paddock hebben staan, ging het daar ook op paddock.. niet mijn ding.. ook al ze zomers zes volle weken op gehuurde weide.. Ik ben er ook daarom weggegaan, dieren te weinig buitenruimte.

drie maneges hadden hetzelfde weidebeleid als de meeste andere paardenhouders en particulieren.. alleen wat in de ochtendles liep bleef binnen.. rest ging naar buiten tot de avondlessen.. en de ochtenddieren gingen later naar buiten en bleven langer buiten (liepen alleen het laatste uur nog).

en de laatste manege daar liep ik met een zaklantaarn buiten in de donkere weide mijn rijdier te zoeken.. zij hadden eigenlijk alleen kinderlessen (twee uurtjes per dag).. en ik reed tussen de pensionpaarden op een grote pony.. daar ging alles naar buiten en je haalde je eigen rijdier van het land (lastig als je s avonds reed en in de winter en zeker als je niet zeker wist in welke weide ze die week stonden).

Ik vind het an sich wel een goed geschreven stuk.. Veel van de argumenten die over maneges gaan, gaan vooral over de mens achter de maneges.. En geldt voor evenveel zo niet meer particulieren met eigen paarden.

Enige dat inderdaad vaak een issue is, is algemeen tuig.. tuig is gewoon reteduur, waardoor er dan wel vaak een 'eigen' zadel is per paard.. maar deze is dan vaak al tweedehands, of zou wel een opvulbeurt mogen hebben.. wordt dan opgevangen met een extra deken eronder, of een gelpad.. Ja, dat klopt een manege heeft niet de luxe dat het evenveel kan uitgeven per paard dan een particulier dat neertelt.. Althans, voor het meerendeel.. want hoe vaak zie ik niet dezelfde mensen leuren om een goedkoop zadel.. mag niet meer dan 200 euro kosten en opvullen, och dat komt wel een keer.. Alleen bij een manage valt het op.. daar liggen al die zadels open en bloot.. Maar ga alle zadels bij een gemiddelde pensionhouder eens bekijken, dat zijn ook niet allemaal op maat gemaakte kieffers die net nieuw opgevuld zijn en waarbij de zadelmaker geweest is.

bij maneges valt het sneller op dat ze niet een bodemloze geldput hebben.. bij particulieren vaak minder, omdat die tussen alle andere staan die er wel netjes uitzien.. daardoor lijkt het bij een particuliere stal zoveel beter.. maar als je dan goed kijkt, heeft minimaal een kwart van de paarden ook geen optimaal tuig of verzorging en roeit men met de riemen die men heeft.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:20

bruintje123 schreef:
Dan maar bullshit.
Op de manege word gewoon erg vaak voor gehouden dat een oefening bijvoorbeeld M waardig is. Schouder binnenwaarts bijvoorbeeld wijkend over de hoefslag zonder ontspannen binnenhand.
Als het goed is krijg je daar bij de KNHS een 4 voor. Geen 7, zoals dan word gedaan op een manege.

Dat merk je dus ook als er bijrijders komen.
Met een per ongeluk grote mond ik kan M oefeningen.
Eerst was ik dan nog volle hoop. Dat heb ik afgeleerd, ze kunnen niet eens nageeflijk rijden.
Hebben een paard niet aan een lichte kuithulp.
Allemaal niet erg, valt te leren. Maar het grootste deel leert dat pas na de manege.

Ik heb kinderen bijna zien verongelukken toen ze na de manege een paard gingen kopen.
Waren geen beginners meer, maar M.
Echt een keer been en ze stoven de bak door.
Maak ze maar wijs dat een sportpaard wat anders is dan een manegepaard.
En dat verschil moet er ook zijn, anders is hij voor te weinig mensen inzetbaar.

Maar ik hou er mee op.
Krijg alle manege meisje tegen me.
Kom over 10 jaar sportpaarden rijden nog maar eens terug op dit topic :)

Wat een onnodig denigrerende sneer zeg, wat vilein. Jammer dat je de wijsheid in pacht denkt te hebben(wel lief dat je me een meisje noemt hoor)maar eigenlijk helemaal niet weet waar je het over hebt. Je projecteert blijkbaar je eigen beperkte ervaringen op de hele branche. Maar goed, weet ik ook weer wie ik serieus kan nemen en wie niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:23

Mijn horizon is breeder dan de manege.
Juist daarom mijn mening.
En daar hoeft niemand het mee eens te zijn.
Al weet ik dat veel dat wel zijn. Maar die durven zich in zo'n topic niet te laten horen.
Aldus enkele privé berichten.
Want dit onderwerp is zo vaker geweest?
Maar daar was ik toen geen partij in.
Ik blijf zeggen maak de lessen duurder als het welzijn verhogend is en een beter voorbeeld geeft.
Kijk de knhs sterren. Die zijn bijna allemaal te halen op de ruiter. Veel te weinig op het paard.
Fit jaar pas de stand verboden voor een ster. Schandalig.

En alles quoten is ook niet nodig.
Ik heb wel door dat je het niets vind wat ik zeg :+
En ik sneer nergens.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:25

elenaMM77 schreef:
bij maneges valt het sneller op dat ze niet een bodemloze geldput hebben.. bij particulieren vaak minder, omdat die tussen alle andere staan die er wel netjes uitzien.. daardoor lijkt het bij een particuliere stal zoveel beter.. maar als je dan goed kijkt, heeft minimaal een kwart van de paarden ook geen optimaal tuig of verzorging en roeit men met de riemen die men heeft.

Het scheelt nog al of je 2 keer per week een uurtje met een netwelnetniet zadel rijd of dat er 3 uur per dag gereden word.

Met het eerste heeft het paard wel wat ongemak maar zolang je niet op de rug gaat lopen drukken valt dat niet zo op. Het tweede geval zal wellicht de bekende witte plekken opleveren.

Maar iedereen die zelf zijn zaakjes niet op orde heeft hoeft imo niet te wijzen nee.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:28

Ik vind je manier van discussiëren inderdaad ver beneden peil. En als je tegengas krijgt ga je sneren(en ja, dat doe je wel degelijk en dat weet je best). Zwaktebod. Ik kan best een eind met je meegaan, maar je brengt het bijzonder onaangenaam en biedt geen ruimte voor discussie door je stellige verkondigingen.
Zal best dat je per pb wel bijval krijgt, dat geleuter achter de schermen is natuurlijk een stuk veiliger dan het open en bloot doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:32

Ik weet echt niet wat er beneden peil aan is. Echt niet.
Het is toch logisch dat met de uur in een overvolle les rijden op een paard dat naar iedereen braaf moet luisteren dat je daar minder op leert?
Wat is daar sneren aan?
Daarnaast heb ik al drie keer aangegeven dat het mij daar niet om gaat maar om welzijn. Goed tuig als voorbeeld. Genoeg buiten.
Waarom word er dan steeds terug gevallen over het rijden?
Wie maakt de discussie dan stuk?