Waarom mag een paard vanaf 3 jaar ingereden worden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:44

safina schreef:
pol013 schreef:
En dan is er ook nog wetenschap die zegt dat spieren en en longen nooit meer tot hun volle potentie komen als ze niet op jonge leeftijd al aan belasting zijn blootgesteld. (zal het later posten, de site van the horse laad even niet)

Alle foto's van groeifases van botten ten spijt geloof ik dus oprecht dat een 3 jarige aan het werk zetten juist goed is. met mate, dat dan weer wel. Haast hoef je niet te hebben. Maar ze maar laten staan heeft ook niet zo veel meerwaarde voor mij.

Precies. Ik vergelijk het altijd met topsporters. Die waren ook nooit zo goed geworden als ze pas met hun sport begonnen waren toen hun groeischijven dicht waren (dat is met 16-18 jaar). Het is 'use it or loose it'. Om bepaalde lichamelijke en mentale functies te ontwikkelen moet je ze gebruiken. En dan vaak nog in bepaalde kritieke tijdsperiodes in de ontwikkeling. Als je dat niet doet, of te laat, dan ontwikkelen ze zich niet of minder goed. En die achterstand haal je niet meer in. Dat geldt voor spieren, pezen, botten, longcapaciteit , motoriek, hersenen etc.

Je moet het alleen wel met beleid doen. Niet overbelasten. Zo laat je een peuter niet op spitzen dansen. En een 10 jarige laat je geen marathon lopen. Maar je laat ze wel sporten. Geen weldenkende arts zou het afraden om kinderen te laten sporten 'omdat de groeischijven nog niet dicht zijn'.

Wat voor paarden verstandig is en wat niet, daar weten we eigenlijk vrij weinig over. Daar is nog niet zoveel onderzoek naar gedaan. Maar ik denk dat het altijd goed is om in het achterhoofd te houden dat op 3 jarige leeftijd aan het werk zetten ook gezondheidsvoordelen kan opleveren t.o.v. op latere leeftijd. En dat je waarschijnlijk kansen op een sterke lichamelijke en mentale ontwikkeling laat liggen als je laat begint met trainen. Maar om te weten hoe je die kansen optimaal benut zonder te overbelasten zal er veel meer onderzoek gedaan moeten worden. En tot die tijd moeten we ons gezond verstand gebruiken. Niet blijven emmeren over die groeischijven en daarmee het kind met het badwater weggooien. Maar ook niet een 3jarige zo snel mogelijk naar de Z rijden. Gelukkig zit daar een heleboel tussenin.

Ik kan me helemaal bij beide aansluiten :j

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:09

NenaC schreef:
Waarom met 3 weet ik ook niet, maar kinderen gaan ook met 4 naar de kleuterklas, hoewel ze niet uitegroeid zijn. Ik denk zolang je naar het dier kijkt en afstemt op zijn behoefte en het werk leuk en licht houdt, kan het prima met 3 jaar. Zelf heb ik er een met 3 beleerd en de andere pas met 6 jaar. Die had gewoon mentaal langer nodig, nu pakt ze de dingen goed op.

Wij hebben er ook een keer eentje met 11 beleerd en toch is dat wel een andere tak van sport, dan zijn ze een stuk zelfbewuster.

Vind de vergelijking van een 3 jarig paard waar iemand op gaat zitten en dat kinderen op hun 4de naar de kleuterklas gaan echt geen vergelijking.
Gaat om mentaal, natuurlijk , maar ook echt om fysiek, kinderen in de kleuterklas hoeven bijna niks, veel spelen, knutselen etc, paarden, krijgen balast op hun rug terwijl ze in de groei zijn.
Om een vergelijking te maken, welke moeder heeft niet gezegd als je krom liep of verkeerd tilde dat je dat anders moest doen omdat het slecht voor je is en al helemaal in de groei omdat je nog in volle ontwikkeling zit.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:10

Niet op wetenschap gebaseerd maar: het speelse gedrag van jonge paarden neemt vanaf 4-5 jaar ook wat af. Dat zou een indicatie kunnen zijn dat ze grotendeels 'af' zijn. Speel gedrag is bedoeld voor de vorming van een sterk en gecoördineerd lichaam. Tot die leeftijd mishandelen ze hun lichaam volledig vrijwillig om aan het toekomstige gebruik te kunnen gaan voldoen; grazen en kilometers maken.

Vanaf dat het speelgedrag af aan het nemen is neem ik het 'mishandelen' over om er voor te zorgen dat het ook geschikt is voor de minder-natuurlijke gebruik; rijden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:11

FjeLOVER

Maar daar is dressuur dan toch ook voor.
Dat je het paard leert lopen wat goed voor hem is?

Althans daar zou dressuur voor moeten zijn, ik weet met de voorbeelden van tegenwoordig dat wel de grote vraag is af en toe.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 20-07-17 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:12

FjeLOVER schreef:
NenaC schreef:
Waarom met 3 weet ik ook niet, maar kinderen gaan ook met 4 naar de kleuterklas, hoewel ze niet uitegroeid zijn. Ik denk zolang je naar het dier kijkt en afstemt op zijn behoefte en het werk leuk en licht houdt, kan het prima met 3 jaar. Zelf heb ik er een met 3 beleerd en de andere pas met 6 jaar. Die had gewoon mentaal langer nodig, nu pakt ze de dingen goed op.

Wij hebben er ook een keer eentje met 11 beleerd en toch is dat wel een andere tak van sport, dan zijn ze een stuk zelfbewuster.

Vind de vergelijking van een 3 jarig paard waar iemand op gaat zitten en dat kinderen op hun 4de naar de kleuterklas gaan echt geen vergelijking.
Gaat om mentaal, natuurlijk , maar ook echt om fysiek, kinderen in de kleuterklas hoeven bijna niks, veel spelen, knutselen etc, paarden, krijgen balast op hun rug terwijl ze in de groei zijn.
Om een vergelijking te maken, welke moeder heeft niet gezegd als je krom liep of verkeerd tilde dat je dat anders moest doen omdat het slecht voor je is en al helemaal in de groei omdat je nog in volle ontwikkeling zit.

Maar een mens is dan ook pas op zijn eind lengte tegen? 16 jaar?
Een paard is tegen de tijd dat hij 3-7 is al op zijn eind hoogte.
Het tijdspad loopt dus ook wel aardig anders.

en slecht tillen blijft altijd verkeerd. Ook op hoge leeftijd.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:15

bruintje123 schreef:
FjeLOVER

Maar daar is dressuur dan toch ook voor.
Dat je het paard leert lopen wat goed voor hem is?

Althans daar zou dressuur voor moeten zijn, ik weet met de voorbeelden van tegenwoordig dat wel de grote vraag is af en toe.

Ja tuurlijk, maar het blijft gewicht en veel paarden echt zijn nog niet uitgegroeit op hun 3de jaar.
En ja dat ZOU dressuur moeten zijn, maar helaas is dat het vaak niet meer.
Maarja dat is weer een andere discussie natuurlijk :D

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:18

FjeLOVER schreef:
NenaC schreef:

Maar een mens is dan ook pas op zijn eind lengte tegen? 16 jaar?
Een paard is tegen de tijd dat hij 3-7 is al op zijn eind hoogte.
Het tijdspad loopt dus ook wel aardig anders.

en slecht tillen blijft altijd verkeerd. Ook op hoge leeftijd.[/quote]

Snap jouw antwoord niet zo?
Gaat niet om mensenleeftijd vergeleken met die van paarden.
En een paard is op zijn 3de jaar misschien wel uitgegroeit (al ken ik er geen een die echt tot die cm is uitgegroeit op 3) , de gewrichten zijn pas later, minimaal op 5.5 uitgegroeit, daarom zeggen ze ook dat je het best pas kunt springen vanaf 6.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:20

Maar dat is nu net de discussie, moet uitgegroeid zijn wel?

als kind niet buiten spelen (opfok) en naar de gym op sport (voetbal of wat ook) kweek je ook zwakke botten en spieren van.
Dat gaan we ook pas doen met de 18.

FjeLOVER schreef:
Ja tuurlijk, maar het blijft gewicht en veel paarden echt zijn nog niet uitgegroeit op hun 3de jaar.
En ja dat ZOU dressuur moeten zijn, maar helaas is dat het vaak niet meer.
Maarja dat is weer een andere discussie natuurlijk :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:22

FjeLOVER schreef:
Snap jouw antwoord niet zo?
Gaat niet om mensenleeftijd vergeleken met die van paarden.
En een paard is op zijn 3de jaar misschien wel uitgegroeit (al ken ik er geen een die echt tot die cm is uitgegroeit op 3) , de gewrichten zijn pas later, minimaal op 5.5 uitgegroeit, daarom zeggen ze ook dat je het best pas kunt springen vanaf 6.

Ook daar zijn de meningen over verdeeld.
Dat jonger met uiteraard wat verstand jonger aanleren geeft juist bot, pees en spiersterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:25

Memories schreef:
Als ik even mag gokken denk ik omdat het gemiddelde paard er met 3 jaar qua uiterlijk wel redelijk volwassen uitziet. Ik denk dat het ook wel meespeelt dat mensen gewoon het geduld, de zin en het geld er niet voor over hebben om veel langer dan 3 jaar te wachten. Daarbij wordt het gewoon ook heel erg aangemoedigd door allerlei competities die speciaal op de jonge paarden gericht zijn. Vind dat op zich niet een slecht iets, maar het kan er wel toe leiden dat er soms te vroeg te snel wordt gegaan.
Ik kijk zelf liever per paard wanneer er begonnen kan worden en hoe snel het moet gaan.

Completer had ik het niet kunnen verwoorden :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:28

Precies. Kan je een 14 jarig mens blootstellen aan belasting (sporten) ondanks dat de groeischijven nog niet dicht zijn? Volgens mij is het antwoord ja. Beter zelfs want je lichaam belasten is je lichaam sterker maken.
Dus mag je een 3 jarig paard belasten?

Er word zelden gezegd dat je pas mag gaan springen met 6 hoor. Wie zegt zoiets?
Dat zou helemaal gek zijn in dit groeischijven verhaal. De benen zijn namelijk al lang en breed uitgegroeid dan. De rug nog niet maar die wordt nu net niet belast met springen. (vooral bewogen maar niet zwaarder belast)

Met het oog op wat mijn paard in de rest van zijn leven mag gaan doen springt hij juist vanaf 4,5 jarige leeftijd bijna wekelijks. Laag en stoppen als het er maar op lijkt dat hij moe gaat worden. Maar wel springen met een jong paard. Laat zijn lijf maar kennis maken met de eisen die er aan gesteld gaan worden.

FjeLOVER

Re: Waarom mag een paard vanaf 3 jaar ingereden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:31

Het blijft altijd discussie.
Mijn mening is dat je een paard gewoon pas kan belasten vanaf 4/5 jaar.
Liefst 6, maar niet veel mensen hebben daar het geduld en tijd voor, maar als het daaraan ligt kan je beter een 8 jarige kopen bv.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:36

FjeLOVER schreef:
Liefst 6, maar niet veel mensen hebben daar het geduld en tijd voor, maar als het daaraan ligt kan je beter een 8 jarige kopen bv.

OF ze maken op basis van hun kennis en mening juist bewust een andere keuze? En zijn er oprecht van overtuigd dat het juist beter is om op die leeftijd te starten.
Hoef je niet af te schuiven op geduld en tijd hoor. Alsof ik daar gebrek aan heb omdat ik andere keuzes maak :o?

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:39

pol013 schreef:
FjeLOVER schreef:

OF ze maken op basis van hun kennis en mening juist bewust een andere keuze? En zijn er oprecht van overtuigd dat het juist beter is om op die leeftijd te starten.
Hoef je niet af te schuiven op geduld en tijd hoor. Alsof ik daar gebrek aan heb omdat ik andere keuzes maak :o?

Als je mijn bericht terug leest staat daar niet wat jij zegt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:43

FjeLOVER schreef:

Niet? Ik lees dat als je niet wacht tot 6 jaar, dat je dan onvoldoende geduld en tijd hebt en beter een 8 jarige had kunnen kopen.
Ik zie geen goede reden om te wachten tot 6 en denk eerder dat het iets nadelig kan zijn.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:46

pol013 schreef:
FjeLOVER schreef:

Niet? Ik lees dat als je niet wacht tot 6 jaar, dat je dan onvoldoende geduld en tijd hebt en beter een 8 jarige had kunnen kopen.
Ik zie geen goede reden om te wachten tot 6 en denk eerder dat het iets nadelig kan zijn.

Nee. Ik zeg dat als je motieven om een paard "vroeg" in te rijden zijn omdat je het geduld en geld er niet voor hebt langere tijd te wachten, je beter een 8 jarige zou kunnen kopen.
Ik kan er niks aan doen als jij je gelijk aangesproken voelt.
Zegt meer iets over jou dan over mij vind ik.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:48

De mensen die roepen dat je tot 6 jaar of misschien wel langer moet wachten met inrijden, hebben waarschijnlijk geen ervaring met paarden zadelmak maken en africhten. Hoe langer je wacht hoe vervelender ze vaak zijn omdat ze op die leeftijd precies weten hoe het leven in elkaar zit.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:49

Change3x schreef:
De mensen die roepen dat je tot 6 jaar of misschien wel langer moet wachten met inrijden, hebben waarschijnlijk geen ervaring met paarden zadelmak maken en africhten. Hoe langer je wacht hoe vervelender ze vaak zijn omdat ze op die leeftijd precies weten hoe het leven in elkaar zit.

Heb zelf paarden altijd vanaf 5 ingereden, nooit problemen me gehad

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:58

Change3x schreef:

Je manier van zadelmak/beleren maakt daarin ook uit.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:59

Japeloup schreef:
Change3x schreef:

Je manier van zadelmak/beleren maakt daarin ook uit.

Mee eens!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:04

Natuurlijk, maar een 6+ jarig paard is slim en kent zichzelf en de wereld om zich heen. Een 3 of 4 jarige kun je daarintegen nog veel meer naar je eigen hand toe zetten omdat zij nog moeten leren hoe alles is in het 'echte' leven.

En heel eerlijk? Als ik op sporthorses een onbeleerd paard tegenkom die 5/6 jaar of ouder is, dan is het eerste wat ik denk: daar is iets mee aan de hand.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:07

Shaoud schreef:
Puur uit nieuwsgierigheid, hoe is het nou bedacht dat een paard vanaf 3 jaar ingereden mag worden?

Is het bedacht uit onwetendheid? Vroeger wist men veel minder van de groei van het paard, maar tegenwoordig hebben we veel meer kennis over de groei van het paard. De laatste groeischrijven bijv. sluiten op zijn vroegst met 5,5 jaar. Waarom blijven we dan aan de standaard van 3 jaar hangen, als we nu zoveel meer weten? En als het uit onwetendheid bedacht is, waarom is er dan voor 3 jaar gekozen?

Ik ben nu zelf met een 4 jarige en een 6 jarige merrie bezig. Ik merk duidelijk verschil dat de 4 jarige veel eerder aan uitdagender werk toe was, dan de 6 jarige op dezelfde leeftijd. De paarden hebben zich mentaal op een totaal andere snelheid ontwikkeld. Het lijkt mij dat elk paard zich ook anders fysiek ontwikkeld. Waarom wordt er dan toch standaard vanaf 3 jaar ingereden?

Met dit topic wil ik het inrijden vanaf 3 jaar niet afkeuren of de mensen die vanaf 3 jaar inrijden niet beledigen. Ik ben echt alleen benieuwd naar de reden van het inrijden vanaf 3 jaar. En ik sta daarom ook open voor de mening van iedereen hierover. Hopelijk respecteren jullie de mening van elkaar ook :)

Het is niet waar dat men vroeger minder wist dan nu. Het is eerder andersom.
3 jaar is ooit gekomen vanuit economische redenen en oorlogsvoering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:16

Men denkt vaak dat mensen er zo graag op jonge leeftijd op klimmen omdat ze niet kunnen wachten. Ongeduld. Zal best. Maar er zijn ook mensen die erover nadenken en een heel bewuste keuze maken.

Stel dat ik een paard zou gaan kopen. En ik heb de keuze zou hebben uit twee identieke 8-jarigen. Het enige verschil is dat de ene met 6 jaar is ingereden en de andere met 3 jaar is ingereden. Maar beiden zijn ingereden door iemand die heel goed trainingen opbouwt en rekening houdt met belastbaarheid van het paardenlichaam. Welke zou ik dan kiezen?

Dan zou ik dus de laatste kiezen. Echt. Het paard dat met 3 jaar is ingereden dus.

Ik denk dat het op jongere leeftijd ingereden paard een hogere botdichtheid heeft en ook sterkere pezen en spieren. En een betere longcapaciteit. En ook een fijnere motoriek. En ik verwacht ook dat hij sneller leert in de training. Sneller dan dat paard dat tot z'n 6e voornamelijk op de wei heeft gestaan en af en toe wat aan een halstertje achter zn baas aan heeft gesjokt. Want de training heeft ook zijn hersenontwikkeling bevorderd en de juiste zenuwbanen versterkt.

Ik ben niet zo bang voor eventuele schade, mits iemand doordacht opbouwt en traint. Ik ben eerder huiverig voor de nadelige gevolgen van op te hoge leeftijd pas gaan belasten.

Murphylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:19

Ik meng mij even ook in de discussie.

Ik ben van mening dat je vanaf 3 jaar kan inrijden MITS het paard er aan toe is, de ene staat al te popelen en de ander kan je nog beter een jaar of 1 of 2 laten staan. Ook als je toch een paard met 3 inrij is het niet de bedoeling dat je er een uur per dag 5 dagen in de week op gaat zitten maar kan je beter het paard 20 minuten en een keer of 2 hoog uit 3 keer per week paken zeker tot ze 4 zijn .

het bovenstaande is mijn mening maar ik kan me voorstellen dat iemand anders er anders over denkt :o

Helaas zie ik het ook gebeuren dat paarden veel jonger worden ingereden:
Het ergste geval zal ik hier onder beschrijven
Ik stond vroeger (3 jaar terug of zo) op een manege en daar reed een amazone die in de regio toch wel een beetje bekent was.
een pony of klein paardje met 2 jaar en 3 maanden ging inrijden, nou dat arme beetje zakte bijna door zijn benen met zo'n grootte volwassen er op. het zieligste wat ik ooit heb gezien, vervolgens heeft je het paardje een paar jaar later verkocht met de tekst dat het paardje pas met 3 en een half jaar was ingereden, dit was natuurlijk de grootste leugen ooit !! .

Mijn huidige paard heeft tot z'n vijfde niet veel gedaan hier en daar een rondje door het bos, maar dat is geloof ik op 2 handen te tellen geweest := toen wij hem kochten 5 jaar geleden hebben wij heb eerst 1 1/2 tot 2 jaar rustig aan laten doen , ook i.v.m zijn overgwicht dit moest er eerst af :')
Daarna hebben wij hem op gepakt en zijn we wat serieuzer aan het trainen voor de wedstrijden.
Misschien ook leuk om te vertellen dat hij een laat bloeier was en tussen zijn 8 en 9 nog 2 cm !! is gegroeid. Nu is hij tien en in totaal 5 cm gegroeid sinds dat wij heb kochten.

Overigens vind ik jonge paarde het leukste want die moeten nog van alles leren en het is zo leuk om dat te mogen doen. Ik heb er al 2 van alles mogen leren onder andere mijn huidige paard. ik begin nu niet meer aan een jong paard want ik hoop dat mijn huidige paard heel oud mag worden en dat we nog maar heel veel plezier mogen bleven !!

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:32

Murphylover schreef:
Ik meng mij even ook in de discussie.

Ik ben van mening dat je vanaf 3 jaar kan inrijden MITS het paard er aan toe is, de ene staat al te popelen en de ander kan je nog beter een jaar of 1 of 2 laten staan. Ook als je toch een paard met 3 inrij is het niet de bedoeling dat je er een uur per dag 5 dagen in de week op gaat zitten maar kan je beter het paard 20 minuten en een keer of 2 hoog uit 3 keer per week paken zeker tot ze 4 zijn .

het bovenstaande is mijn mening maar ik kan me voorstellen dat iemand anders er anders over denkt :o

Helaas zie ik het ook gebeuren dat paarden veel jonger worden ingereden:
Het ergste geval zal ik hier onder beschrijven
Ik stond vroeger (3 jaar terug of zo) op een manege en daar reed een amazone die in de regio toch wel een beetje bekent was.
een pony of klein paardje met 2 jaar en 3 maanden ging inrijden, nou dat arme beetje zakte bijna door zijn benen met zo'n grootte volwassen er op. het zieligste wat ik ooit heb gezien, vervolgens heeft je het paardje een paar jaar later verkocht met de tekst dat het paardje pas met 3 en een half jaar was ingereden, dit was natuurlijk de grootste leugen ooit !! .

Mijn huidige paard heeft tot z'n vijfde niet veel gedaan hier en daar een rondje door het bos, maar dat is geloof ik op 2 handen te tellen geweest := toen wij hem kochten 5 jaar geleden hebben wij heb eerst 1 1/2 tot 2 jaar rustig aan laten doen , ook i.v.m zijn overgwicht dit moest er eerst af :')
Daarna hebben wij hem op gepakt en zijn we wat serieuzer aan het trainen voor de wedstrijden.
Misschien ook leuk om te vertellen dat hij een laat bloeier was en tussen zijn 8 en 9 nog 2 cm !! is gegroeid. Nu is hij tien en in totaal 5 cm gegroeid sinds dat wij heb kochten.

Overigens vind ik jonge paarde het leukste want die moeten nog van alles leren en het is zo leuk om dat te mogen doen. Ik heb er al 2 van alles mogen leren onder andere mijn huidige paard. ik begin nu niet meer aan een jong paard want ik hoop dat mijn huidige paard heel oud mag worden en dat we nog maar heel veel plezier mogen bleven !!

Ja ook mee eens.
En ja heel zielig idd dat dat gebeurd.
Of dat ze op hun 3de, en dan voor de 4e keer dat ze erop zitten die gelijk in de krul moet enzo.