safina schreef:pol013 schreef:En dan is er ook nog wetenschap die zegt dat spieren en en longen nooit meer tot hun volle potentie komen als ze niet op jonge leeftijd al aan belasting zijn blootgesteld. (zal het later posten, de site van the horse laad even niet)
Alle foto's van groeifases van botten ten spijt geloof ik dus oprecht dat een 3 jarige aan het werk zetten juist goed is. met mate, dat dan weer wel. Haast hoef je niet te hebben. Maar ze maar laten staan heeft ook niet zo veel meerwaarde voor mij.
Precies. Ik vergelijk het altijd met topsporters. Die waren ook nooit zo goed geworden als ze pas met hun sport begonnen waren toen hun groeischijven dicht waren (dat is met 16-18 jaar). Het is 'use it or loose it'. Om bepaalde lichamelijke en mentale functies te ontwikkelen moet je ze gebruiken. En dan vaak nog in bepaalde kritieke tijdsperiodes in de ontwikkeling. Als je dat niet doet, of te laat, dan ontwikkelen ze zich niet of minder goed. En die achterstand haal je niet meer in. Dat geldt voor spieren, pezen, botten, longcapaciteit , motoriek, hersenen etc.
Je moet het alleen wel met beleid doen. Niet overbelasten. Zo laat je een peuter niet op spitzen dansen. En een 10 jarige laat je geen marathon lopen. Maar je laat ze wel sporten. Geen weldenkende arts zou het afraden om kinderen te laten sporten 'omdat de groeischijven nog niet dicht zijn'.
Wat voor paarden verstandig is en wat niet, daar weten we eigenlijk vrij weinig over. Daar is nog niet zoveel onderzoek naar gedaan. Maar ik denk dat het altijd goed is om in het achterhoofd te houden dat op 3 jarige leeftijd aan het werk zetten ook gezondheidsvoordelen kan opleveren t.o.v. op latere leeftijd. En dat je waarschijnlijk kansen op een sterke lichamelijke en mentale ontwikkeling laat liggen als je laat begint met trainen. Maar om te weten hoe je die kansen optimaal benut zonder te overbelasten zal er veel meer onderzoek gedaan moeten worden. En tot die tijd moeten we ons gezond verstand gebruiken. Niet blijven emmeren over die groeischijven en daarmee het kind met het badwater weggooien. Maar ook niet een 3jarige zo snel mogelijk naar de Z rijden. Gelukkig zit daar een heleboel tussenin.
Ik kan me helemaal bij beide aansluiten